از خواستگاری تا پاگشا (مراسم های قبل و بعد از عروسی در ایران)

از خواستگاری تا پاگشا (مراسم های قبل و بعد از عروسی در ایران)

فهرست عناوین

ازدواج بدون شک یکی از مهم ترین و شیرین ترین تصمیمات و اتفاق های زندگی هر شخص است. مراسم ازدواج در هر کشور با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن می تواند با کشورهای دیگر متفاوت باشد. در ایران عزیزمان با توجه به وجود قومیت ها و فرهنگ های مختلف، این جشن به شکل های مختلف و با آداب و رسوم متفاوت برگزار می شود.
به طور کلی مراسم و جشن های قبل و بعد از ازدواج در ایران در تمامی شهرها تقریبا یکسان است و شکل برگزاری آن می تواند در هر شهر با شهر دیگر کمی متفاوت باشد. در این مطلب قصد داریم با مراسم های قبل و بعد از عروسی در ایران بیشتر آشنا شویم. پس با بزمینه همراه شوید.

خواستگاری اولین مراسم رسمی قبل از ازدواج

همانطور که می دانیم مراسم خواستگاری اولین مراسم رسمی قبل از ازدواج در ایران است. خواستگاری در لغت به معنای پیشنهاد ازدواج است. در این مراسم داماد به همراه اعضای خانواده و تعدادی از بزرگ ترهای فامیل به منزل عروس رفته، همراه خود گل و شیرینی می برند و به طور رسمی دختر خانم را از پدر او خواستگاری کرده و درخواست ازدواج می دهند. حتی اگر خانواده های عروس و داماد از قبل همدیگر را بشناسند و تقریبا جواب مثبت هر دو خانواده مثبت باشد، باز هم مراسم خواستگاری برگزار خواهد شد.
در این مراسم حرف های اصلی در مورد مراسم عروسی، شرایط ضمن عقد، زندگی بعد از ازدواج و موارد دیگر گفته شده و توافقات اولیه انجام می شود. در برخی مواقع نیز ممکن است دو خانواده و عروس و داماد شناخت چندانی از هم نداشته باشند. در این حالت خواستگاری مراسمی است که خانواده ها و عروس و داماد بیشتر با هم آشنا شوند.
معمولا در این مراسم از عروس و داماد خواسته می شود که در یک اتاق دیگر با یکدیگر صحبت کرده و بیشتر آشنا شوند. چند روز بعد از مراسم خواستگاری مادر داماد با منزل عروس تماس گرفته و جواب مثبت با منفی را از خانواده عروس می گیرد.

مراسم بله برون

بله برون مراسم بعد از خواستگاری است و زمانی برگزار می شود که خانواده عروس به داماد جواب مثبت را داده اند. در واقع مراسم بله برون نامزدی عروس و داماد را به طور رسمی به اقوام و آشنایان هر دو خانواده اعلام می کند. در این مراسم بزرگترهای هردو خانواده دور هم جمع می شوند و توافقاتی که از قبل در جلسه خواستگاری انجام شده را عنوان کرده و اغلب اوقات ان را می نویسند.
مهریه، محل زندگی عروس و داماد، لیست وسایلی که عروس و داماد به عنوان جهیزیه به خانه بخت می برند و موارد دیگر در بله برون گفته خواهد شد و در دفتر بله برون یا کاغذی نفیس ثبت خواهد شد.
در این مراسم داماد و خانواده او به رسم عشق و به عنوان نشان هدایایی برای عروس خانم می برند. نشان معمولا یک انگشتر طلا است. البته در هر شهر با توجه به آداب و رسوم می تواند دستبند یا طلای دیگر باشد. درکنار طلا هدایای دیگری مانند پارچه، کفش، کله قند، ادکلن و موارد دیگر به برای عروس خانم می برند. حتما مقاله هدایای بله برون را بخوانید. 
آموزش تزئین هدایای بله برون را هم از دست ندهید.

دوران نامزدی

بسیاری از افراد دوران نامزدی را شیرین ترین دوران زندگی خود می دانند. در این دوران که معمولا در فاصله بله برون تا عقد یا بین عقد تا عروسی است، عروس و داماد فرصت بیشتری برای شناخت هم به دست خواهند آورد. در این دوران خانواده ها نیز با یکدیگر بیشتر رفت و آمد می کنند تا بتوانند بیشتر با ویژگی های اخلاقی و رفتاری هم آشنا شوند.

مراسم شیرینی خوران

این مراسم نیز یکی دیگر از مراسمات قبل از عروسی در ایران است. این مراسم در منزل عروس خانم انجام شده و معمولا تنها زنان در ان شرکت می کنند. در این مراسم زنان در منزل عروس جمع شده و به جشن و رقص و شادی می پردازند. خانواده داماد نیز هدایایی برای عروس خود برده و در سینی ها یا باکس های تزئین شده آن را به عروس می دهند. در بسیاری از مناطق این مراسم همان مراسم بله برون یا در ادامه آن است.

مراسم عقد

مراسم عقد شروع رسمی زندگی زناشویی زن و مرد خواهد بود. این مراسم را با توجه به انتخاب عروس و داماد می توان در محضر یا سالن عقد برگزار کرد. در واقع می توان عقد را تنها با حضور اعضای درجه یک هر دو خانواده در دفترخانه ثبت کرد یا برای آن مراسم جشن و شادی نیز گرفت.
در این مراسم عروس و داماد سر سفره عقد نشسته و خطبه عقد بین ان ها خوانده می شود. با جواب مثبت عروس و داماد و امضای اسناد و دفاتر، زن و مرد با یکدیگر محرم شده و رسما زن و شوهر می شوند.
در این مراسم روی سر عروس و داماد قند می سابند و همانطور که بارها دیده اید، عروس بعد از سه بار پرسش عاقد، جواب مثبت را به آقای داماد می دهد. در برخی شهرهای ایران عروس برای جواب مثبت به داماد از او زیر لفظی می خواهد. داماد معمولا از قبل هدیه ای برای عروس تهیه کرده و آن را به عنوان زیر لفظی به عروس هدیه می کند.
در سفره عقد که به شکل های مختلفی تزئین می شود، معمولا سکه به عنوان نماد ثروت، تخم مرغ به عنوان نماد باروری، عسل یا شکر به عنوان نماد شیرینی زندگی، اینه و شمعدان نماد نور، اسپند برای دور ماندن از چشم بد و نان به عنوان نماد برکت گذاشته می شود. بعد از جواب مثبت، عروس و داماد یکی از انگشتان خود را در ظرف عسل فرو کرده و در دهان یکدیگر می گذارند که نشان دهنده شیرینی و شادی در زندگی آینده آن ها است. اگر در منزل مراسم عقد را می گیرید حتما مقاله ایده های تزیین سفره عقد را در بزمینه ببینید.

مراسم جهازبرون

مراسم جهازبرون یکی دیگر از مراسمات قبل از عروسی است که توسط خانم ها برگزار می شود. چند روز قبل از برگزاری مراسم عروسی، خانواده عروس جهیزیه را به طور کامل در منزل جدید عروس و داماد می چینند و سپس از خانم های هر دو فامیل دعوت می کنند. در این مراسم زنان در یک محیط زنانه به جشن و شادی می پردازند و هدایایی نیز برای زوج جوان همراه خود خواهند برد. این مراسم اخیرا بسیار کمرنگ شده یا به شیوه مدرن برگزار می شود.

مراسم حنابندان

مراسم حنابندان درست قبل از مراسم عروسی و در منزل عروس برگزار می شود. این جشن به عنوان آخرین شب حضور عروس در خانه پدری برگزار شده و در آن اقوام هر دو خانواده دور یکدیگر جمع می شوند. در این مراسم حنا در سینی های زیبایی تزئین شده و بعد از جشن و شادی و رقص، بین مهمانان چرخانده می شود تا به عنوان شگون و مبارکی کمی از آن را روی دستان خود بزنند. در سال های دور مقدار زیادی حنا را در آب خیسانده و آن را به دست و پای داماد می مالیدند. اما این رسم کم کم برداشته شده و به شکل دیگری برگزار می شود. با چرخاندن سینی حنا بین مهمانان هرکدام هدیه یا پول نقدی روی آن قرار می دهند. مقاله رسم و رسوم حنابندان در شهرهای مختلف ایران را حتما بخوانید.
مراسم حنابندان در شهرهای مختلف به یک شکل برگزار نمی شود اما معمولا عروس حرف اول اسم خود را با حنا کف دست داماد نوشته و داماد نیز همین کار را بر روی دست عروس انجام می دهد. بعد دست هایشان را در هم گره کرده تا برای همیشه در کنار هم در شادی و غم در کنار هم باشند. در برخی شهرهای ایران یکی از اعضای خانواده ها مثلا خواهر عروس و برادر داماد بر روی دست های عروس و داماد حنا می زنند. حتما 20 ایده تزیین سینی حنا برای مراسم حنابندان را ببینید.

جشن عروسی

بعد از تمامی مراسمات قبل از عروسی، به مهم ترین رسم در زندگی زناشویی می رسیم. البته این روزها بسیاری از افراد به یک مراسم عقد ساده اکتفا کرده و مراسم عروسی برگزار نمی کنند. برخی دیگر هم مراسم عقد و عروسی را همزمان در سالن عقد شیک برگزار می کنند تا در هزینه ها کمی صرفه جویی کنند.
جشن عروسی معمولا در تالارها و باغ تالارها برگزار می شود. جشن عروسی نیز در شهرهای مختلف ایران به شکل های مختلفی برگزار می شود. صبح روز مراسم عروس و داماد به آرایشگاه می روند. بعد از پایان کار در آرایشگاه داماد با ماشین گل کاری شده دنبال عروس خانم می رود. معمولا عکاسی در لوکیشن های مختلف قبل از آن که عروس و داماد به تالار بروند، انجام می شود.
بعد از پایان جشن و شادی، عروس و داماد به همراه اقوام درجه یک به منزل عروس می روند. در منزل از مهمانان پذیرایی شده و پدر عروس دست دختر خود و داماد را در دستان یکدیگر گذاشته و برای آن ها آرزوی خوشبختی می کند. در برخی مناطق پدر یک شال قرمز به دور کمر عروس می بندد و سپس عروس داماد را زیر قران رد می کنند.
در برخی شهرهای ایران یکی از اعضای خانواده داماد یک وسیله کوچک مانند نمکدان یا هر چیز ریز دیگر را از منزل عروس بر میدارد که نشان دهنده مسلط شدن داماد به عروس است. مهمانان همراه با ماشین های خود عروس و داماد را تا منزل خود همراهی می کنند. درب ورودی منزل یک تخم مرغ یا گردو با وارد شدن عروس به خانه می شکنند تا هر طلسم یا چشم بد از زوج جوان دور شود.

مراسم پاتختی و مادرزن سلام

مراسم پاتختی مراسم بعد از عروسی است که معمولا روز بعد یا چند روز بعد در منزل داماد یا در تالار برگزار می شود. در این مراسم که معمولا زنان و مردان اقوام درجه یک حضور دارند، هر خانواده هدایای جشن عروسی را به عروس و داماد هدیه می کنند.
رسم مادرزن سلام نیز صبح روز بعد از مراسم عروسی برگزار می شود. صبح روز بعد از عروسی داماد برای دست بوسی مادر زن خود به منزل آن ها رفته و از او به خاطر اجازه عقد تشکر می کند. مادر عروس نیز توصیه های لازم را به داماد کرده و از او می خواهد تمام تلاشش را برای خوشبختی دخترش بکند.

مراسم پاگشا

مراسم پاگشا مراسم دیگری بعد از جشن عروسی است که توسط فامیل و اقوام عروس و داماد برگزار می شود. در این مراسم هر کدام از خانواده های عروس و داماد آن ها را به منزل خود دعوت می کنند. این کار برای باز کردن پای زوج جوان به منزل اقوام و تحکیم روابط فامیلی انجام می شود. در برخی شهرها خانواده های عروس و داماد نیز به منزل اقوام دعوت می شوند. در پایان مهمانی نیز معمولا هدایایی به عروس و داماد از طرف میزبان داده می شود.

ماه عسل

بسیاری از زوج های جوان دوست دارند زندگی مشترک خود را با یک سفر چند روزه آغاز کنند. این اولین سفر مشترک عروس و داماد است که به آن ماه عسل می گویند.
برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم سایر مقالات سایت بزمینه را هم بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت