در دفتر بله برون چه چیزهایی نوشته می شود؟ متن آماده و شیک برای نوشتن مهریه

در دفتر بله برون چه چیزهایی نوشته می شود؟ متن آماده و شیک برای نوشتن مهریه

فهرست عناوین

بله برون یکی از مراسمات مهم قبل از ازدواج است که جایگاه ويژه ای در فرهنگ ما ایرانیان دارد. بعد از مراسم خواستگاری، آشنایی اولیه خانواده ها مراسم بله برون برگزار می شود. این مراسم تقریبا اولین مراسم رسمی است که قبل از ازدواج برگزار شده و در آن اقوام درجه یک عروس و داماد حضور دارند. در مراسم بله برون راجع به چیزهای مختلفی مانند شیربها، مهریه، جهیزیه و چیزهای دیگر صحبت می شود. در گذشته رسم بر این بود که توافقات مراسم بله برون در یک برگه کاغذ نوشته شود اما این روزها از دفتر بله برون استفاده می شود.
در دفتر بله برون چه چیزهایی نوشته می شود؟ دیزاین و طراحی آن چطور است؟ فقط نوشتن لیست توافقات در مراسم کافی است؟ اگر شما نیز می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به دفتر بله برون پیدا کنید، با ما تا انتهای متن همراه شوید.

همه چیز راجع به بله برون

بله برون دقیقا چیست و چه زمانی انجام می شود؟ همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، بله برون مراسم تقریبا رسمی بعد از خواستگاری است که در آن علاوه بر خانواده های عروس و داماد، اقوام درجه یک نیز حضور دارند. در این مراسم هدایای مختلفی از طرف خانواده داماد برای عروس اورده می شود. این هدایا معمولا شامل یک قواره پارچه، یک جلد قرآن مجید، چادر عروس و انگشتر نشان است. البته هدایای دیگر نیز با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم هر خانواده می‌تواند به این لیست اضافه شود.
در این مراسم اقوام هر دو خانواده به یکدیگر معرفی شده و راجع به شغل و زندگی آن ها صحبت می شود تا خانواده عروس و داماد بیشتر با خانواده و اقوام همسر آینده خود آشنا شوند. بعد از صحبت های اولیه و دادن هدیه ها به عروس، نوبت به صحبت درباره مسائل جدی مانند مهریه، شیربها، جهیزیه و موارد دیگر می رسد. در این باره معمولا بزرگ ترهای عروس و داماد از قبل به توافقات اولیه رسیده اند و آن را در جمع بازگو کرده تا توافق نهایی ثبت شود. برای مثال در مورد تعداد سکه مهریه، میزان خرید جهیزیه هر دو طرف، میزان شیربها و موارد دیگر صحبت شده تا به نتیجه نهایی برسند. در گذشته این موارد بر روی یک برگه سفید نوشته می شد، اما این روزها از دفتر بله برون استفاده می شود. توصیه می شود مقاله لیست هدایای مراسم بله برون از طرف خانواده داماد را هم بخوانید.

دفتر بله برون چیست و چه چیزهایی در آن نوشته می شود؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، دفتر بله برون چیزی است که توافقات مراسم قبل از شروع زندگی مشترک در آن ثبت می شود. این دفتر با سوره ای از قرآن مجید آغاز شده و بعد از آن موارد زیر در آن ثبت می شود.

اطلاعات عروس و داماد

قبل از نگارش هر کدام از توافقات انجام شده در دفتر بله برون باید اطلاعات عروس و داماد مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و نام پدر و مادر نوشته شود.

مهریه

مهم ترین چیزی که در دفتر بله برون ثبت می شود، مهریه ای است که برای عروس خانم در نظر گرفته می شود. تعداد سکه یا هر مهریه دیگر و نحوه دریافت آن بعد از توافقات نهایی در دفتر به طور دقیق ثبت می شود.

جهیزیه

رسم تهیه جهیزیه در شهرهای مختلف ایران با یکدیگر متفاوت است. در برخی شهرها تهیه کامل جهیزیه بر عهده دختر است اما در برخی شهرهای دیگر جهیزیه بین عروس و داماد تقسیم می شود. در هر دو حالت لیست اقلام جهیزیه که هر دو خانواده قصد تهیه آن را دارند، به همراه هزینه تقریبی آن نوشته می شود.

توافقاتی مانند حق طلاق، حق تنصیف یا حضانت فرزند

موارد دیگری که در دفتر بله برون نوشته می شود، توافقاتی است که عروس و داماد با یکدیگر راجع به شرایط زندگی مشترک با یکدیگر داشته اند. برای مثال حق تنصیف به معنای نصف شدن تمام دارایی های زوجین است که بعد از زندگی مشترک به دست آورند. همچنین در این دفتر توافقات شامل شرایط حضانت فرزند و حق طلاق نیز نوشته می شود.

شیربها

شیربها رسم دیگری در مراسمات خواستگاری و بله برون است که در آن خانواده داماد هدیه ای به خانواده عروس می دهند. شیربها می تواند سکه، طلا، وسیله منزل یا هر چیز دیگر باشد. در برخی خانواده ها بخشی از جهیزیه به عنوان شیربها در نظر گرفته می شود. شیربها نیز باید به طور دقیق در دفتر بله برون نوشته شود.

مسکن و محل زندگی

محل زندگی مورد مهم دیگری است که زوجین قبل از شروع زندگی مشترک باید راجع به آن به توافق برسند. محل زندگی مستقل یا همراه با خانواده ها، تهیه مسکن اجاره ای یا خرید آن، شهر محل زندگی و موارد دیگر مربوط به مسکن در این دفتر نوشته خواهد شد.

تاریخ و جزئیات برگزاری مراسمات مختلف

بعد از مراسم بله برون ممکن است عروس و داماد مراسم های مختلف دیگری مانند جشن نامزدی، جشن عقد و عروسی را پیش رو داشته باشند. ممکن است برخی زوج ها تصمیم بگیرند که یک عقد ساده محضری داشته و به ماه عسل بروند. تصمیم عروس و داماد و خانواده های آن ها هر چیزی که هست در دفتر بله بروت ثبت می شود. تاریخ دقیق مراسمات، نوع و تعداد آن ها و هزینه هایی که هر کدام از خانواده ها برای برگزاری مراسم باید متقبل شود، در دفتر نوشته خواهد شد.

رسم و رسومات خاص

هر شهر و هر منطقه از ایران و حتی هر خانواده و هر طایفه آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را دارد. در برخی موارد ممکن است یک سنت و آداب رسوم برای یکی از طرفین مهم باشد اما خانواده طرف مقابل اصلا اطلاعی از آن نداشته باشند. این مساله به خصوص زمانی خود را نشان می دهد که عروس و داماد از دو شهر و دو فرهنگ مختلف باشند. در این حالت برای جلوگیری از سو تفاهمات در صورتی که هر خانواده رسم خاص خود را داشته باشد، راجع به آن در مراسم بله برون صحبت کرده و آن را در دفتر می نویسند.

نمونه متن آماده دفتر بله برون

شاید نگارش متن دفتر بله برون در مراسم برای شما سخت باشد و نتوانید کلمات و جملات زیبا و مناسبی برای دفتر پیدا کنید. بنابراین شما می توانید از متن های آماده استفاده کرده یا از آن ها ایده بگیرید. در ادامه چند نمونه متن آماده برای دفتر بله برون آورده شده است.
"و من ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازوجا لتسکونو الیها و جعل بینکم موده و رحمه/ یکی از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی آفرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رافت و مهربانی برقرار فرمود. ( آیه ۲۱-سوره روم)"
بنام آنکه عشق را آفرید، و نهال محبت را در وجود انسانها کاشت؛ و آن را از دریای عطوفت خود سیراب نمود
خدایا ما را یاری کن تا آغاز کنیم زندگی را و با هم یکی شدن را،
از این رهگذر روز پیوند آسمانی دو غنچه ی باغ زندگی را :
آقا داماد جناب آقای ……………………
عروس خانم دوشیزه. ………………….
را در محضر خداوند کریم با این شرایط مقرر میکنیم
مهریه بدین شرح :
۱- یک جلد کلام الله مجید
۲- چند شاخه نبات و آینه و شمعدان و…………………………………..
۳-سایر موارد مهریه ……………………………………….
جهیزیه بدین شرح:
عروس خانم ………………………………………
آقا داماد ………………………………..
تهیه مسکن توسط آقا داماد بدین شرح :
آقا داماد تعهد میکند …………………………………………………………………………………………….
برگزاری مراسم عقد بدین شرح:
تاریخ ………………………………….
محل…………………………………….
توضیحات ……………………………..
برگزاری مراسم عروسی بدین شرح:
تاریخ ………………………………………
محل………………………………………
توضیحات ………………………………………….
شرایط ویژه عروس خانم ضمن عقد بدین شرح ……………………………………
شرایط ویژه آقا داماد ضمن عقد بدین شرح ………………………………………
امضاء داماد
امضاء عروس
امضا گواهان خانواده داماد
امضا گواهان خانواده عروس
 بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خدایی که بقای بشر را به ازدواج محکم نمود و درود بی پایان بر پیامبر مهر و دوستی.
در تاریخ... مراسم خواستگاری آقای ... با شماره شناسنامه ... متولد... فرزند ... از دوشیزه ... با شماره شناسنامه... متولد... فرزند ... به طرفیت .... انجام شد. بعد از بحث و تبادل نظر به میمنت و مبارکی نتایج گفت و گو بین خانواده های عروس و داماد به شرح زیر مورد قبول هر دو خانواده قرار گرفت.
میزان مهریه:...
میزان شیربها:...
جهیزیه:...
تهیه مسکن:..
تاریخ برگزاری مراسمات:..
به نام خداوند هستی بخش
خدایا با نام تو آغاز می کنیم تاریخ یکی شدن دو زوج عاشق و پاکدامن سرکار خانم ... فرزند.... و جناب آقای... فرزند...
این جا جمع شده ایم تا با استعانت از خداوند متعال مقدمات پیوند مقدس سرکار خانم... فرزند... متولد... را با جناب آقای... فرزند... متولد... که تبسم لبخند و روزهای شادی را نوید می دهد، مقدر داریم.
با آرزوی خوشبختی برای عزیزانمان عشق را مهمور می کنیم به یک جلد کلام الله مجید، تجلی مهرشان در یک جفت آیینه و شمعدان، شیرینی زندگیشان به ... تعداد سکه بهار آزادی.
به رسم روزگار ... گرم طلا و جواهر خرید آقای داماد برای عروس خانم، یک سفر حج و...( دیگر شروطی که در مراسم بله برون گذاشته شده است).

نکاتی درباره دفتر بله برون

برای آن که هنگام نگارش دفتر بله برون چیزی از قلم نیفتد، همه مواردی که می خواهید درباره آن صحبت شده و در دفتر ثبت شود، از قبل روی یک صفحه کاغذ بنویسید.
بعد از مراسم بله برون دفتر به عروس خانم و خانواده او تحویل داده می شود.
اگر فرد خجالتی هستید و نمی توانید برخی خواسته هایتان را بیان کنید، می توانید از قبل آن را به یکی از اعضای خانواده بگوئید تا راجع به آن در مراسم صحبت شود. خجالتی بودن و صحبت نکردن راجع به چیزهایی که برایتان مهم است، ممکن است به ضرر خودتان تمام شود.
دفترهای عقد در طراحی های مختلفی به صورت آماده وجود داشته یا می توانید ایده خود را برای تهیه آن پیاده کنید. طراحی دفتر عقد را نیز با توجه به دیزاین کلی که برای مراسم بله برون در نظر گرفته اید، انجام دهید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت