لیست هدایای مراسم بله برون از طرف خانواده داماد (به همراه 10 مدل کیک بله برون)

لیست هدایای مراسم بله برون از طرف خانواده داماد (به همراه 10 مدل کیک بله برون)

فهرست عناوین

بله برون یکی از مهم ترین و البته قشنگ ترین رسوم مربوط به ازدواج است که قبل از مراسم عروسی برگزار شده و معمولا نامزدی رسمی عروس و داماد با آن اغاز می شود. اگر شما در خانواده تان دختر و پسر بزرگ هستید و اولین بار است که بله برون در منزل شما یا نامزدتان برگزار می شود، ممکن است بسیاری از آداب و رسوم و یا حتی جزئیات پذیرایی آن را ندانید! در هر صورت اگر مراسم بله برون شما نزدیک است، خواندن این مقاله به شما کمک می کند که هیچ چیزی را از قلم نیاندازید! 

بله برون از گذشته تا امروز 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این رسم شیرین ازدواج چقدر قدمت داشته و در گذشته به چه شکلی انجام می شده است. برخلاف این روزها، مراسم بله برون در گذشته یک مراسم کاملا مردانه بوده است. بعد از مراسم خواستگاری و گرفتن بله اولیه، خانواده داماد یک روز را مشخص می کردند تا برای مهر برون به منزل عروس بروند. خانواده عروس معمولا روز تعیین شده توسط خانواده داماد را چند روز به تعویق می انداختند تا نشان دهند عجله ای برای ازدواج دخترشان ندارند! در این مراسم مردانه، راجع به شیربها، مهریه و موارد دیگر صحبت شده و تاریخ عروسی نیز تعیین می شده است.
اما همان طور که می دانیم این روزها مهر برون یا همان بله برون به شکل متفاوت تری برگزار می شود. در این روز خانواده داماد همراه با تعدادی از اقوام درجه یک به منزل عروس خانم آمده و هدایایی را متناسب با فرهنگ و آدام و رسوم خود برای عروس می آورند. خانواده عروس نیز اقوام خود را دعوت کرده تا اقوام و خانواده ها با یکدیگر آشنا شده و نامزدی زوج جوان رسما اعلام شود.

هدایای بله برون چیست؟ 

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این هدایا متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه متفاوت است، اما در حالت کلی در کنار انگشتر نامزدی اگر داماد توانایی مالی کافی داشته باشد می تواند یک دستبند یا گردن بند و یا نیم ست نیز به عروس خانم هدیه دهد. در کنار طلا هدیه های دیگری مانند چادر نماز، پارچه، ساعت، کیف و کفش، قرآن و غیره به عروس خانم داده می شود. نکته مهم نحوه هدیه دادن این موارد است. خانواده داماد باید این هدیه ها را در باکس های زیبایی تزئین کنند. برای انجام این کار می توانند از ایده های مختلف اینترنت کمک گرفته و یا تزئین هدایای خود را به شرکت های مخصوص به آن انجام دهند.

  کیک بله برون 

این روزها کیک بله برون نیز به یکی از اجزای جدا نشدنی هم تزئین و هم پذیرایی تبدیل شده است. شاید بیست سال پیش با خرید شیرینی خشک و پخش آن در مراسم بله برون همگان شاد و شیرین کام می شدند ولی امروزه خرید یک کیک کوچک و زیبا از طرف خانواده داماد جای نقل و نبات قدیمی ها را گرفته است. برای سفارش کیک بله برون بهتر است وسواس به خرج دهید و این خرید را به دقیقه نود نیاندازید. شما می توانید مدل های متنوع کیک نامزدی را از اینترنت دیده و سفارش تهیه آن را به یکی از شیرینی و کیک پزی های ماهر بسپارید. در پایان مراسم معمولا عروس و داماد با تشریفات خاصی، کیک را بریده و سپس آن را میان مهمانان پخش می کنند.
در ادامه 10 مدل کیک مناسب بله برون را می بینیم.

پذیرایی بله برون توسط خانواده عروس 

پذیرایی بله برون نیز دارای یک قاعده کلی است اما در شهرها و فرهنگ های مختلف تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارد. برای مثال در حالت کلی هزینه خریدهای بله برون بر عهده خانواده عروس است اما در بعضی از شهرهای ایران این هزینه را خانواده داماد پرداخت کرده و یک روز قبل از مراسم، هر آنچه مورد نیاز است را تهیه کرده و به منزل عروس می برد.
پذیرایی این مراسم معمولا با چایی یا شربت آغاز می شود و بعد از صبحت های اصلی و انجام توافقات لازم، شیرینی و میوه نیز پخش می شود. به همین خاطر به این مراسم شیرینی خوران نیز می گویند. در صورتی که خانواده عروس وضعیت مالی مناسبی داشته باشد می تواند به مهمان ها و یا خانواده داماد بعد از پایان مراسم شام دهد. البته در بعضی از شهرها که هزینه بله برون بر عهده خانواده داماد است، خانواده عروس در پایان مراسم تدارک شام خواهند دید.

در بله برون راجع به چیزهایی صحبت می شود؟ 

در مراسم بله برون معمولا صحبت هایی زده می شود که بیان توافقات دو خانواده است و در این مراسم روی مساله ی تازه ای بحث نمی شود. در واقع در مراسم خواستگاری که بین دو خانواده انجام شده است، موارد مورد نیاز بحث شده و خانواده ها به توافق می رسند. در مراسم بله برون، این موارد مطرح و قطعیخواهد شد.
همانند دیگر موارد ذکر شده بیان هر کدام از این موارد و یا بخشی از آن ها با توجه به فرهنگ خانواده ها متفاوت است، اما در حالت کلی در این مراسم راجع به مواردی مانند مهریه، تاریخ عقد و عروسی، شیربها، مسکن، شغل داماد، جهیزیه، ادامه تحصیل عروس خانم، حق طلاق و غیره صحبت می شود.

چه افرادی را به مراسم دعوت کنیم؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که با همه رودربایستی دارید و نمی توانید از لیست مهمان های بله برون هیچ کس را خط بزنید، احتمالا مراسم خود را تا حد زیادی خراب خواهید کرد! از آن جا که مراسم بله برون معمولا در منزل برگزار می شود و هر دو خانواده عروس و داماد مهمان های خود را دعوت می کنند، باید تعداد دعوتی ها محدود باشد تا در فضای خانه به خوبی جا شوند.
مراسم بله برون تا حد زیادی مختص بزرگترهای فامیل و اقوام درجه یک پدر بزرگ و مادر بزرگ عمو، خاله، دایی و عمه است. معمولا این خانواده ها همراه با اعضای خانواده شان می آیند تا در مراسم جشن و پایکوبی شرکت کنند. در صورتی که منزل شما کوچک است و یا مراسم تا حد زیادی رسمی برگزار می شود می توانید ضمن عذرخواهی از اقوامتان از آن ها بخواهید که فقط بزرگ تر ها به مراسم بیایند.

آرایش مناسب بله برون چیست؟

مراسم بله برون را با مراسم عقد و یا نامزدیتان اشتباه نگیرید! در این مراسم بهترین انتخاب یک آرایش ساده و شیک است. در نظر داشته باشید که این روز، اولین برخورد رسمی شما با اقوام داماد است، بنابراین سعی کنید در عین زیبایی، با وقار و متین باشید. می توانید برای این مراسم خاص به آرایشگاه بروید، اما حتما تاکید کنید که شما یک آرایش ساده و دخترانه می خواهید. برای انتخاب شینیون نیز بهتر است به دنبال شینیون های پیچیده نروید و یک شینیون ساده انتخاب کنید.

لباس مناسب بله برون

بعد از انتخاب یک آرایش مناسب، نوبت به انتخاب و خرید یک لباس مناسب می رسد. برای این روز خاص شما می توانید از لباس های مختلفی مانند کت و سرافون، کت و شلوار، بلوز و دامن و یا پیراهن استفاده کنید. سعی کنید لباسی را انتخاب کنید که از نظر پوشش متناسب با فرهنگ شما و خانواده نامزدتان باشد. لباس های بلند و یا دنباله دار نیز انتخاب چندان مناسبی برای این روز نیستند. شما می توانید برای شیک تر شدن عکس ها و محیط رنگ لباستان را تم تزئینات و رنگ پیراهن داماد ست کنید.

دفتر بله برون

دفتر بله برون از دیگر آداب و رسومی است که در بعضی از شهرها و فرهنگ ها چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این دفتر که معمولا یک دفتر شیک و فانتزی است، تمام مواردی که در صحبت ها بیان می شود، نوشته خواهد شد. مواردی مانند میزان مهریه، حق طلاق، شیربها، تاریخ عقد و عروسی و دیگر مواردی که راجع به ان ها صحبت می شود.

آیا انگشتر نشان همان حلقه ازدواج است؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که انگشتر نشان یا همان انگشتری که روز نامزدی به دست عروس می اندازند همان حلقه ازدواج است در حالی که این طور نیست! حلقه ازدواج چیزی است که در خرید قبل از عروسی، هم عروس برای داماد و هم داماد برای عروس می خرد اما انگشتر نشان چیزی است که باید در روز بله برون داماد یا مادر او به دست عروس خانم بیاندازد.
این انگشتر متناسب با سلیقه و البته بودجه داماد می تواند طلای سفید یا زرد، سبک یا سنگین، تک نگین با تراش برلیان یا بسیار گران قیمت باشد.

گل بله برون

از دیگر آداب و رسوم بله برون خرید گل است. لطفا و لطفا برای خرید این موضوع خساست به خرج ندهید! گل بله برون با گلی که روز یا شب خواستگار به منزل عروس خانم می برید، متفاوت است. در روز خواستگاری یک دسته گل کوچک هم کافی است اما در روز خواستگاری می توانید از سبدهای گل بسیار شیک و زیبا به سبک های مختلف استفاده کنید. این گل می تواند تا مدت ها به عنوان یادگاری یکی از بهترین روزهای زندگی شما باقی بماند.

آماده کردن محیط خانه برای پذیرایی از مهمان ها

در صورتی که مبلمان منزل شما نمی تواند برای تمام مهمان ها کافی باشد، می توانید همه آن را برداشته و به جای آن صندلی های تک نفره سفارش داده و در منزل خود بچینید. با انجام این کار هم مبلمان منزلتان تمیز خواهد ماند، هم مهمان ها راحت هر کدام روی صندلی مخصوص به خود می نشینند.

عکاسی و فیلم برداری

برای آن که بتوانید خاطرات این روز را به بهترین شکل ممکن ثبت کنید، بهتر است از یک دوربین حرفه ای و با کیفیت کمک بگیرید. آوردن عکاس حرفه ای به مراسم بله برون چندان مرسوم نیز و شاید یک خرج اضافه نیز محسوب شود اما برای آن که عکس های شما خوب از آب در بیاید می توانید استایل های عکاسی مختلف را از اینترنت گرفته و کمی آن ها را تمرین کنید. همچنین بهتر است عکاسی مراسم را به یک نفر از آشنایان کاربلد بسپارید تا مجبور نشوید بعد از مراسم هر عکس را از گوشی و دوربین اقوامتان جمع کنید!

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت