آداب و رسوم عروسی در کرمانشاه

آداب و رسوم عروسی در کرمانشاه

فهرست عناوین

کرمانشاه یکی از شهرهای غربی کشورمان بوده و مردمانی کرد دارد. آداب و رسوم عروسی در این شهر با توجه به سنت های دیرینه قوم کرد، بسیار متفاوت و البته جالب است. اگر قصد دارید با دختر خانم یا آقا پسری از این شهر زیبا ازدواج کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. 

آشنایی تا خواستگاری

برخلاف خواستگاری های سنتی و قدیمی که پدرها و مادرها برای پسرشان همسر انتخاب می کردند، در کرمانشاه هم مانند هر شهر دیگر این انتخاب معمولا با آقا پسر و البته تائید و رضایت خانواده است. اگر خانواده داماد، دختر خانم را ندیده باشند، یک قرار اولیه گذاشته می شود تا خانواده ها با یکدیگر آشنا شوند.
اگر تائید اولیه گرفته شود، قرار خواستگاری گذاشته می شود. در این خواستگاری معمولا فقط خانواده ی دو طرف حضور داشته تا حرف هایی مانند مهریه، شرایط عروسی و تاریخ آن، شیربها، زمان بله برون و غیره زده شود. بعد از این خواستگاری و زدن حرف های اولیه، هنوز دختر و پسر نامزد رسمی نشده اند.

  نامزدی و بله برون 

مراسم نامزدی و بله برون معمولا در بعدازظهر و یا شب در کرمانشاه برگزار می شود. در این مراسم معمولا به اقوام درجه یک شام داده می شود. تا سال ها پیش میوه، شیرینی و شام شب نامزدی بر عهده خانواده داماد بود. یعنی صبح روز مراسم یا شب قبل از آن، پدر داماد یا یکی از اقوام خوراکی و مواد لازم را به منزل عروس می برد. در سال های اخیر این رسم تا حدی تغییر کرده و هزینه مراسم بله برون را بعضی خانواده دختر و بعضی خانواده پسر پرداخت می کنند.
در زمان تعیین شده خانواده داماد همراه با اقوام خود معمولا همراه با هم به منزل عروس می روند. حلقه نامزدی، چادر عروس، یک پارچه گران قیمت از اصلی ترین هدایای عروس در نامزدی است. با توجه به بودجه آقا داماد، گاهی یک نیم ست و کادوهای دیگری مانند ادکلن نیز برده می شود.
مردها در یک اتاق و خانم ها در یک اتاق همراه با عروس خانم می نشینند. ابتدای مراسم بزرگتر ها راجع به شرایط عروسی، مهریه و موارد دیگری که در خواستگاری تعیین شده صحبت می کنند و سپس مبارک باد می گویند و کل می کشند. کادو ها را مادر داماد دانه به دانه به عروس داده و سپس عروس و داماد دست یکدیگر حلقه می اندازند.
بر سر عروس نقل می پاشند و شاباش می کنند. عکس های یادگاری می اندازند، تاریخ عقد و عروسی را مشخص می کنند و دختر و پسر رسما نامزد یکدیگر می شوند.
یکی از رسم های قدیمی و جالب که در بسیاری از خانواده ها انجام می شود، رسم رو باز کردن عروس است. چند روز بعد از مراسم نامزدی داماد به منزل عروس رفته و دختر خانم برای ایشان نوشیدنی یا خوراکی دیگر می آورد. بعد از خوردن این خوراکی مبلغی پول یا طلا داخل ظرف می اندازد. عروس و داماد کمی با هم خلوت کرده، صحبت می کنند و بعد از چند ساعت داماد به منزل خود باز می گردد.

خرید جهیزیه

شاید نحوه خرید جهیزیه، یکی از سنت های متفاوت کرمانشاه نسبت به شهرهای دیگر باشد. این رسم در خانواده های مختلف متفاوت است اما در حالت کلی دختر جهزیه کامل را خریداری نمی کند. معمولا عروس سرویس خواب، چند تخته فرش، وسایل ریز آشپزخانه و چند وسیله برقی را گرفته و خرید وسایل دیگر برعهده داماد است. البته این روزها بسیاری از خانواده ها، جهیزیه کامل عروس را خریداری می کنند.

خرید عروسی

قبل از مراسم عروسی، عروس و داماد برای خرید وسایل خاصی به بازار می روند. این خرید می تواند دو نفری یا همراه با یکی از افراد خانواده عروس و داماد باشد.
عروس خانم برای داماد معمولا کت و شلوار، ست حوله، حلقه و کفش می گیرد. داماد نیز برای عروس خانم، کیف و کفش، حلقه، آینه شمعدان، لوازم آرایشی و وسایل دیگری تهیه می کند.

حنابندان

مراسم حنابندان یک روز قبل از مراسم عروسی برگزار می شود. در این مراسم خانواده داماد حنای تزئین شده را به همراه میوه و شیرینی قبل از مراسم به منزل عروس می برند. در این مراسم بیشتر زنانه است، عروس سبد حنا را بین مهمانان چرخانده مهمانان از حنا روی کف دست خودشان زده و مبلغی پول به عنوان هدیه داخل سبد می گذارند.
بعد از مهمانان، عروس و داماد حرف اول اسم خودشان را کف دست دیگری نوشته و دست هایشان را به هم گره می کنند. حنابندان نیز مراسم جشن و پایکوبی است و مهمانان شادی خود را با رقص های کردی نشان می دهند.

مراسم عروسی

مراسم عروسی در کرمانشاه روز یا شب بعد از حنابندان در تالار یا باغ های عروسی یا منزل شخصی برگزار می شود. عروس خانم از ساعت های قبل به آرایشگاه رفته و مراسم فیلم برداری و ساخت کلیپ قبل از عروسی انجام می شود. معمولا تعداد مهمانان دعوتی در مراسم عروسی کرمانشاه از شهرهای دیگر بیشتر است.
بعد از جشن و پایکوبی، خانواده عروس به همراه چند نفر از اقوام درجه یک عروس را به منزل داماد می برند. در منزل داماد پدر یا یکی از بزرگان فامیل، کمر عروس را همراه با مقداری قند به وسیله یک شال سفید می بندد. این مساله از قدیم وجود داشته و هم اکنون هم بسیاری از خانواده ها هم اکنون نیز آن را انجام می دهند.

پاتختی

تا سال ها پیش مراسم پاتختی به صورت جداگانه روز بعد از عروسی یا سه روز بعد از آن در منزل داماد برگزار می شود. هزینه خرید میوه و شیرینی پاتختی با خانواده عروس است. روز قبل از مراسم پاتختی، خانواده عروس میوه و شیرینی خریداری شده را به منزل داماد می برند.
جشن پاتختی هم مراسمی زنانه است. در این مراسم مهمانان به رقص و شادمانی پرداخته و در انتهای مراسم کادوهای نقدی و غیر نقدی خودشان را به عروس و داماد می دهند. این کادوها معمولا توسط یکی از بزرگان فامیل با صدای بلند خوانده می شود.
البته در سال های اخیر، مراسم پاتختی همراه با مراسم عروسی برگزار شده و مراسم جداگانه ای برای آن برگزار نمی شود. مهمانان در پایان مراسم کادوهای نقدی خود را در پاکت پول به یکی از فامیل ها که وظیفه جمع کردن پول را بر عهده دارد، می دهند.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت