در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم و کیک بله برون را چگونه انتخاب نماییم؟

در مراسم بله برون چگونه پذیرایی کنیم و کیک بله برون را چگونه انتخاب نماییم؟

فهرست عناوین

همانگونه که در مقاله‌های پیشین اشاره شد، مراسم بله برون در واقع مراسم رسمی گرفتن جواب بله از عروس خانم است. در این مراسم، بزرگان هردوخانواده در منزل پدر عروس جمع می‌شوند و پاسخ بله را از عروس خانم می‌گیرند.  مراسم بله برون هم مانند سایر مراسم‌های مربوط به ازدواج، آداب و رسوم و برنامه‌های خاص خود را دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم. با بزمینه همراه باشید.

چگونگی برگزاری مراسم بله برون

مراسم بله برون به همان شیوه مراسم خواستگاری برگزار می‌شود با این تفاوت که بله برون شکل و فرمی رسمی‌تر و قالبی مشخص و ثابت دارد که پس از به نتیجه رسیدن مراسم خواستگاری برگزار می‌گردد. معمولا یک یا چند روز پس از خواستگاری، خانواده پسر، اگر دختر خانم را پسندیده باشند، با خانواده دختر تماس می‌گیرند تا نظر آنها را درمورد نتیجه خواستگاری بدانند.( مقاله چرا خواستگارها منصرف می‌شوند را بخوانید) در صورتی که هردو خانواده موافق این ازدواج و وصلت باشند و حرف‌های نهایی بین آنها زده شود، مراسمی رسمی با میزبانی خانواده عروس به نام بله برون برگزار می‌شود.

معمولا بله برون در منزل پدر عروس خانم برگزار می‌شود اما در صورت محدودیت در فضا یا تفاوت در آداب و رسوم، می‌توان این مراسم را در رستوران، سالن یا تالارهای کوچک برگزار نمود. همانطور که اشاره نمودیم بله برون مراسمی رسمی است و تنها بزرگان فامیل و اقوام درجه یک عروس و داماد به آن دعوت می‌شوند و همه هزینه‌های برگزاری و پذیرایی، بر عهده پدر عروس است.

دفتر بله برون

مهم‌ترین بخش مراسم بله برون، نوشتن و امضای دفتر بله برون است که به نحوی، هدف برگزاری مراسم بله برون محسوب می‌شود. در دفتر بله برون تمامی قول و قرار بین دو خانواده نوشته می‌شود.

در مراسم بله برون پس از صحبت‌های اولیه، توافقات بر سر مهریه، شیربها، شرایط ضمن عقد، جهیزیه و مقدار آن، تاریخ مراسم عقد و عروسی و به طور کلی تمام جنبه‌های متفاوت ازدواج مطرح شده و عروس و داماد و خانواده‌ها بر سر آنها به توافق می‌رسند. مقاله متن دفتر بله برون را بخوانید.

 تاریخ عقد و عروسی تعیین شده و سپس تمامی این موارد به امضای عروس و داماد و پدرها و مادرها و بزرگان فامیل می‌رسد.

انگشتر نشان

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم در مراسم بله برون، انگشتر نشان یا حلقه نشان است که توسط خانواده داماد خریداری شده و در مراسم بله برون به عروس اهدا می‌شود. این انگشتر، نشان تعهد دختر و پسر به هم می‌باشد که نماد پیوندی رسمی اما بدون عقد است تا دو طرف، سعی کنند تا شناخت عمیق‌تری نسبت بهم پیدا کنند و به طور عاقلانه و عاشقانه‌ای ، امکان ساختن یک زندگی مشترک موفق و ایده آل در کنار یکدیگر را بسنجند. مقاله چگونه ازدواجی موفق داشته باشیم و همسر ایده آل خود را انتخاب کنیم را بخوانید.

انگشترهای نشان انواع و اقسام متفاوتی دارند. از انگشترهای سنگین و طلای زرد گرفته تا انگشترهای طلای سفید و تک نگین با تراش برلیان و بسیار گرانقیمت و انگشترهای ظریف و ساده که هرکس با توجه به سلیقه شخصی و میزان بودجه خود اقدام به خریداری آنها می‌نماید.

۱۰ نکته طلایی در برگزاری مراسم بله برون

1. فقط بزرگترهای فامیل و اقوام درجه یک و کسانیکه به آنها اعتماد دارید، را به مراسم بله برون دعوت نمایید.
2. سخنگوی خود را قبل از رسیدن خانواده داماد تعیین کنید تا تنها او شرایط شما را برای عقد بازگو نماید و با افراد بزرگ فامیل مشورت کرده و قبل از رسیدن خانواده داماد به اجماع برسید.
3. تمام مسائل و شرط و شروط خود را از قبل یادداشت نمایید تا چیزی از قلم نیفتد
4. دفتر بله برون را فراموش نکنید و آن را تهیه نمایید( برای دیدن نمونه‌های دفتر بله برون بزمینه در فروشگاه کلیک نمایید)
5. اگر قبلا با اقای داماد یا خانواده او بر سر مسائلی مانند مهریه صحبت کرده‌اید، دیگر به هیچ وجه حرف خود را عوض نکنید
6. لباس بله برون خود را ساده، پوشیده و در رنگ‌های روشن انتخاب نمایید.
7. میکاپ بله برون و مدل موها یا حجاب سر را متناسب با فرهنگ خانوادگی خود و داماد انتخاب کنید.
8. اگر برای خواستگاری و در روند دادن پاسخ به خواستگاران و مراحل تحقیقات، کسی از افراد فامیل و آشنایان به شما کمک کرده است ، او را نیز برای مراسم بله برون دعوت نمایید.
9. قبل از امضای دفتر بله برون، از پدر و مادر خود و داماد اجازه بگیرید.
10. اگر قصد پذیرایی شام را ندارید، ساعت شروع مراسم را طوری انتخاب کنید که مراسم تا دیروقت و ساعت‌های پایانی شب به درازا نکشد، زیرا بدرقه میهمانان در این ساعات شب، بدون پذیرایی شام کار جالبی نیست!

پذیرایی و کیک بله برون

پذیرایی از میهمانان در مراسم بله برون، معمولا بر عهده خانواده عروس می‌باشد مگر در شرایط خاص و یا فرهنگ خاصی در منطقه ای از ایران. وگرنه به طور معمول و در ۹۹ درصد مناطق ایران، این مراسم بر عهده خانواده عروس است. مراسم بله برون معمولا به صرف شیرینی و عصرانه برگزار می‌شود و خانواده داماد با خریدن هدایایی مانند چادر سفید، انگشتر یا حلقه نشان، پارچه های مجلسی مانند گیپور و حریر و دانتل، سبد گل طبیعی یا مصنوعی و جعبه شیرینی و کله قند به منزل پدر عروس می‌روند. خانواده عروس هم با شیرینی، شربت، چای و شیرینی‌ها و دسرهای سنتی مانند قطاب، باقلوا و سوهان از انها پذیرایی می‌نمایند. در بسیاری از خانواده‌ها که ترجیح می‌دهند تا رسم و رسوم سنتی را تمام و کمال برگزار نمایند، کله قندی که به زیبایی تزئین شده توسط خانواده داماد به منزل عروس برده می‌شود و پس از به توافق رسیدن بر سر مهریه و شرایط ضمن عقد، یکی از بزرگان فامیل، کله قند را به نشانه میمنت و شیرینی و مبارکی این پیوند، می‌شکند.
همان گونه که اشاره کردیم، مراسم بله برون معمولا به صرف شیرینی و عصرانه می ‌باشد اما در بعضی از خانواده‌ها، این مراسم به صرف شام برگزار می‌شود و خانواده عروس، خانواده داماد و بزرگان فامیل دو طرف را به صرف شام دعوت می‌نمایند و این مساله کاملا با نوع فرهنگ و سلیقه شخصی خانواده ها بستگی دارد.
کیک در مراسم بله برون نیز مانند سایر مراسم‌های مرسوم در برنامه ریزی‌های ازدواج، جایگاه ویژه‌ای دارد. کیک بله برون در برخی از خانواده‌ها توسط خانواده عروس تهیه می‌شود و پس از امضای دفتر بله برون و به دست کردن انگشتر نشان عروس، توسط عروس و داماد بریده شده و بین میهمانان تقسیم می‌شود اما در برخی دیگر از خانواده‌ها، رسم بر این است که کیک بله برون را، خانواده داماد سفارش می‌دهند و مانند سایر اقلام هدیه برای بله برون، به منزل عروس می‌آورند و با آن از میهمانان پذیرایی می‌کنند.
سخن آخر:
 با توجه به اینکه رسم و رسوم برای کیک بله برون متفاوت است، بهتر است قبل از برگزاری مراسم بله برون، مادر عروس و مادر داماد یا حتی خود عروس و داماد بر سر مسائل اینچنینی صحبت کنند تا در حین برگزاری مراسم، مشکلی پیش نیاید. گاهی ممکن است خانواده‌ها به علت رودربایستی یا حتی فراموشکاری، این مسائل را برای هم روشن نکنند، در این شرایط اگر از رسم و رسوم خانواده داماد اطلاعی ندارید و نمی‌دانید که برای بله برون ، کیک هم سفارش می‌دهند یا خیر؟ می‌توانید کیک زیبایی را سفارش دهید و اماده کنید تا اگر خانواده داماد کیکی به همراه نیاوردند شما با کیک، از میهمانان پذیرایی کنید و به یاد داشته باشید که این رسم و رسوم، همگی نمادین هستند و هریک نماد میمنت و پایداری جشن و بزم است. در صورتی که کیکی هم در مراسم بله برون رد و بدل نشود هیچ مشکل بغرنجی به وجود نمی آید و مراسم به راحتی، روال طبیعی خود را طی خواهد نمود پس استرس و نگرانی را کنار بگذارید و از زیباترین و هیجان انگیزترین روزهای زندگی خود نهایت لذت را ببرید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت