چگونه ازدواجی موفق داشته باشیم و همسر ایده آل خود را انتخاب کنیم؟ قسمت اول

چگونه ازدواجی موفق داشته باشیم و همسر ایده آل خود را انتخاب کنیم؟ قسمت اول

فهرست عناوین

"ازدواج یک هندوانه در بسته است"، همه ما این ضرب المثل را بارها از زبان بزرگترها شنیده ایم، اما باید بدانیم که ممکن است آینده یک ازدواج به صورت دقیق، قابل پیش بینی نباشد اما اینکه به صورت یک هندوانه در بسته به آن نگاه کنیم هم صحیح نیست.
نوع انتخاب، معیارهای مورد نظر، سطح آشنایی اولیه در ازدواج و نوع تحقیق و تفحص در مورد شخص مورد نظرمان، در روند انتخاب ایده آل ترین همسر بسیار تاثیرگذار هستند. به صورت کلی معیارهای انتخاب همسر برای هر فرد به دو دسته تقسیم می شوند، 1. معیارهای اولیه و ضروری 2. معیارهای ثانویه و فردی و سلیقه ای که این دسته بندی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد اما به عقیده بسیاری از کارشناسان و مشاوران خانواده، این فاکتورهای انتخابی به صورت یکسانی بررسی می شوند. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا مهم ترین معیارهای انتخاب همسر مناسب را بررسی نماییم.

معیارهای اولیه و ضروری

به گفته بسیاری از کارشناسان ازدواج، چند فاکتور اساسی در بررسی تناسب یک زوج، حرف اول را می زنند که غالب افراد در هنگام تصمیم گیری برای ازدواج، ابتدا این موارد را بررسی می کنند. عدم تناسب در هر یک از مسائل بین یک زوج می تواند مسائل و مشکلات وسیعی را در زندگی آینده آنها ایجاد نماید و اینجاست که اهمیت هر یک از آنها مشخص می شود. در ادامه به ذکر هر یک از آنها می پردازیم.

اعتقادات دینی و مذهبی

خداوند در قرآن، اولین مساله ای را که در هم کفو بودن یک زوج بیان می نماید هم کفو بودن آنها در دین است. زیرا اختلاف در مسائل اعتقادی و مذهبی، می تواند منجر به اختلاف در روند کلی زندگی و جدا شدن مسیر پیش رو در یک زن و شوهر شود.
به عنوان مثال مردی که اعتقاد به خواندن نماز دارد به هیچ وجه نمی تواند زنی که نماز نمی خواند را تحمل کند و یا زنی که اعتقاد به داشتن حجاب دارد به هیچ عنوان نمی تواند با مردی که دوست دارد، همسر او ظاهری مدرن و غیرمحجبه داشته باشد، کنار بیاید. زن و شوهری که در استفاده از مشروبات الکلی اختلاف عقیده دارند نیز به همین صورت، نمی توانند در کنار یکدیگر زندگی آرام و بدون دغدغه ای داشته باشند و بسیاری مسائل دیگر، که در صورت عدم تناسب اعتقادی در زن و شوهر به وجود می آید. پس در هنگام خواستگاری رفتن یا فکر کردن در مورد پاسخ به یک خواستگار، اولین مساله ای که باید بررسی کنید تناسب در عقاید مذهبی تان است.

سلامت جسمانی و روانی

ازدواج یک مرد سالم با زنی که یک پا ندارد و یا زنی سالم با مردی که به صورت آناتومیک نابارور است، محال و غیر ممکن به نظر می رسد( البته مواردی به عنوان استثنائات نیز وجود دارند که در دنیای عجیب و غریب آدم ها به عیچ عنوان بعید نیستند ولی بررسی آنها در این مقوله نمی گنجد.) بررسی سلامت جسمانی و روانی فردی که می خواهید با او ازدواج کنید بسیار مهم است. صحبت یک عمر زندگی و حداقل 30-40 سال هم زیستی است. موارد و مشکلاتی مثل اعتیاد به مواد مخدر، الکل یا سیگار، اختلالات مادرزادی و حتی مسائلی مثل ضعف بینایی و شنوایی و ... همگی باید به درستی بررسی شوند و هم چنین کارشناسان توصیه می کنند که در جلسات خواستگاری همیشه صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهید و در صورت وجود چنین مشکلاتی، حتما این مساله را با طرف مقابل خود در میان بگذارید تا از بروز مشکلاتی که در آینده ممکن است بر اثر عدم اطلاع در مورد این مسائل به وجود بیاید، جلوگیری نمایید.
بیماری هایی که در ظاهر افراد تاثیرگذار نیستند مانند کم خونی های ماژور (کم خونی های مینور در بسیاری از افراد دیده می شوند و در آزمایشات اولیه ازدواج نیز مشخص می شوند و معمولا مشکلی را در روند زندگی و بچه دار شدن به وجود نمی آورند)، هپاتیت، ایدز، نارسایی های قلبی و کلیوی و ... اگر در دختر یا پسر وجود داشته باشند باید به اطلاع طرف مقابل برسند.
مساله دوم در بررسی سلامت طرف مقابل، سلامت روانی افراد است. اختلالاتی مانند وسواس های فکری، اختلالات دو قطبی و دو شخصیتی، افسردگی، تیک های عصبی، مازوخیسم، سادیسم، پارانوئید و ... نیز باید در طرف مقابل بررسی شوند که معمولا این مسائل زمانی مشخص می شوند که شما به صورت اصولی و در چهارچوب های تعریف شده به شناخت متقابل از هم بپردازید. دوره نامزدی و شناخت را برای بررسی همین مسائل گذاشته اند! پس در این دوران فقط به خوشی های دو نفره و لذت بردن از تفریحات دو نفره نپردازید. برای شناخت طرف مقابل‌تان به صورت عمیق و تخصصی اقدام نمایید.  

تناسب خانوادگی

شاید در نگاه اول، تناسب خانوادگی جزو فاکتورهای رده پایین تر به نظر برسد، اما باید بدانید که عدم تناسب خانوادگی نیز مانند مسائل اعتقادی می‌تواند ریشه بسیاری از اختلافات و مشکلات بین زوجین باشد.
تناسب مذهبی، اجتماعی، مالی و اقتصادی دو خانواده بسیار مهم است. اگر مردی از خانواده ای با سطح پایین اقتصادی با دختری با شرایط مالی مرفه ازدواج نماید، یکی از اولین مشکلاتی که برای آن دو به وجود می آید، روند برنامه ریزی برای مراسم عروسی و چگونگی برگزاری آن و میزان بودجه ای که می توان برای مراسم عروسی هزینه نمود، است. اگر از این مساله به سلامت بگذرند به مسکن و منزلی که در آینده می خواهند در آن، زندگی مشترک خود را شروع کنند، می رسند. دختری که در منزل پدری، در خانه ای بزرگ و وسیع و در محله های بالای شهر زندگی کرده است به سختی می تواند زندگی در خانه ای کوچک و در محله های متوسط و پایین را تحمل نماید. البته معمولا زنان ایرانی، همسرانی سازگار و از خود گذشته هستند و بسیاری از آنها شرایط همسر خود را به خوبی درک می کنند و خود را با شرایط جدید وفق می دهند اما باز هم نمی توان از مسائل و مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید، چشم پوشی نمود. پسری با سطح مالی متوسط و یا پایین هر چه قدر هم که تلاش کند نمی‌تواند موجبات شادی دختری از طبقه مرفه را فراهم نماید. هدیه هایی که برای او تهیه می‌کند و یا سفرهای دونفره آنها به چشم دختر خانم، زیبا و جذاب نمی آید و شور زندگی در بین آنها کم کم رو به زوال می رود، مسلما دختر خانمی که در زمان تجرد برای سفر، کشورهای خارجی را انتخاب می کرده اکنون با یک سفر چند روزه به شمال کشور، لذت کافی را نمی برد!
دومین مساله در تناسب خانواده ها، تناسب اجتماعی آنها و سطح فرهنگی است، به عنوان مثال خانواده هایی از شمال کشور با نوعی از فرهنگ و رسم و رسوم، به راحتی نمی توانند با خانواده ای از جنوب کشور با رسم و رسومی مختص به خود، کنار بیایند. آنها در مورد بعضی چیزها حساسیت بیشتری به خرج می دهند و برخی مسائل برای یک خانواده ارزش محسوب می شوند در حالی که همان مسائل برای خانوادی دیگر ضد ارزش به حساب می آیند.
خانواده ای که تحصیلات آکادمیک برای آنها بسیار مهم است و هم پدر و مادر و هم فرزندان، همگی دارای تحصیلات آکادمیک هستند و برای ادامه تحصیل، اهمیت زیادی قائل هستند مسلما با خانواده ای که بازاری هستند و فرزندان آنها از نوجوانی به کسب و کار پرداخته اند و اولویت اول آنها در زندگی، تجارت است، نمی توانند به راحتی کنار بیایند.
آخرین نکته در تناسب خانواده ها، توجه به خانواده ها و اقوامی است که اعتقاد به اصالت خانوادگی ویژه ای دارند و معمولا در 90 درصد مواقع، ازدواج های فامیلی و یا قومیتی دارند، به عنوان مثال آذری‌زبان‌ها ازدواج با آذری‌زبان‌ها را به ازدواج با فارس ها ترجیح می دهند و یا اصفهانی‌ها در بسیاری از موارد تمایل دارند عروس یا داماد خانواده نیز اصفهانی باشد، ازدواج با این دسته از افراد نیز می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد که اگر کنترل نشوند، می توانند منجر به بروز اختلافات گردند. (البته ناگفته نماند که هیچ گزاره ای به صورت صد در صد صحیح نیست و همیشه حواشی‌ای برای آن وجود دارد. معمولا در ازدواج های دانشجویی و دانشگاهی بسیاری از دختران و پسران از شهرهای مختلف با فرهنگ های خانوادگی متفاوت با هم ازدواج می کنند و زندگی مشترک شیرین و سالمی را تجربه می‌کنند یا بسیاری از آذری‌زبان‌ها با فارس‌ها و کردها و لرها ازدواج می‌کنند و از زندگی در کنار یکدیگر بسیار لذت می برند).

ارزش گذاری های اجتماعی و سیاسی دختر و پسر

دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی دو نفر نیز بسیار مهم است و باید به یکسان بودن آنها توجه شود. گاهی برخی از افراد در بررسی مسائل روز دنیا و مسائل سیاسی و اقتصادی کشور بسیار فعال هستند، خبرها را با مرارت دنبال می کنند و به اظهار نظرهای تخصصی و شخصی در این زمینه می‌پردازند. اگر دختر و پسر جزو این دسته از افراد باشند، در صورتی که اعتقادات متفاوتی داشته باشند، دیر یا زود به مشکل می خورند و جر و بحث‌های سیاسی بین آنها می‌تواند منجر به سردی در روابط آنها گردد.
دختری که به شدت به حقوق حیوانات احترام می‌گذارد، رعایت حق تقدم را از هر واجبی، واجب تر می‌داند، ریختن زباله در خیابان را یک ضد ارزش بزرگ و غیر قابل تحمل می‌داند مسلما نمی‌تواند با پسری که کمتر در مورد این مسائل، حساسیت به خرج می‌دهد، بدون هیچ اختلاف و تعارضی زندگی نماید. بنابراین توجه به نوع ارزش گذاری های اجتماعی دو طرف در ازدواج حائز اهمیت بسیار است.

تناسب سنی

مشاوران ازدواج، بهترین اختلاف سنی بین زن و شوهر را 4 سال می‌دانند. اختلاف سنی بیش از 4 سال ممکن است باعث اختلاف عقاید در دیدگاه‌ها شود و اختلاف سنی کمتر از 4 سال به دلیل اینکه، دختران زودتر ار پسران به بلوغ جسمی و عقلی می رسند، ممکن است باعث بروز مشکلاتی در نوع مدیریت مسائل و چالش های زندگی گردد. مسائلی از این دست که زن، همسر خود را ناتوان در حل و فصل چالش ها می‌بیند و گاه سعی می‌کند نقش مادر را برای همسر خود ایفا نماید و این مساله با توجه به نوع روحیه مردانه که تمایل دارد تا همسر وی به او اتکای روحی و روانی داشته باشد، مشکلاتی ایجاد نماید. البته ناگفته نماند که امروزه بسیاری از ازدواج‌ها در این محدوده سنی نمی‌گنجند و بسیاری از زوج های جوان، همسن هستند یا اختلاف سنی کمتر یا بیشتر از 4 سال باهم دارند و این مساله اختلاف سنی در دنیای امروز رو به کمرنگ شدن گذارده است، تا جایی که حتی ازدواج‌هایی که خانم از آقا بزرگ‌تر می‌باشد نیز به خوبی در حال پیشرفت هستند و تفاهم و درک متقابل در بین آنها وجود دارد اما باز هم باید توجه داشته باشید که همه این مسائل در حد اعتدال قابل مدیریت کردن هستند، مثلا در ناموفق بودن ازدواجی که زن و شوهر با هم اختلاف سنی 15 سال و 20 سال دارند اجماع نظر وجود دارد زیرا چنین زوجی قطعا دچار تعارضاتی در عقاید، فرهنگ ها، رویکرد به زندگی، تفریحات، دیدگاه‌ها و آرمان های زندگی و ... می‌شوند.

دیدگاه های زناشویی

مساله طبع و مزاج شناسی افراد در ازدواج، یکی از مسائلی است که به تازگی توسط مشاوران ازدواج مطرح شده است. با توجه به اینکه به عقیده بسیاری از متخصصین، یکی از عوامل اصلی بروز اختلافات و هم چنین آمار بالای طلاق، عدم توانایی زن و شوهر در ارضای نیازهای زناشویی یکدیگر می باشد، مشاوران ازدواج به دختران و پسران جوان در شرف ازدواج و خانواده های آنها توصیه می‌کنند که در هنگام انتخاب همسر آینده به این مساله نیز توجه داشته باشند. افرادی با مزاج طبیعی سرد بسیار کمتر از افرادی با مزاج طبیعی گرم نیاز به روابط جنسی دارند و کمبود در مسائل جنسی به میزان کمتری روی فعالیت های روزمره آنها موثر است اما افرادی که مزاج آنها گرم است، در صورت عدم موفقیت و کمبود در اینگونه نیازها، دچار تعارضاتی در زندگی روزمره خود می شوند، گاهی پرخاشگر می‌شوند و گاهی دچار افسردگی می گردند.
مسلما کسانی که از این لحاظ به یکدیگر شباهتی ندارند در این موارد، دچار مشکل می شوند و در ارضای نیازهای جنسی یکدیگر احساس ناتوانی می نمایند. پس در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب همسر آینده باید ابتدا طبع مزاجی خود را بشناسید و فردی را انتخاب کنید که از لحاظ مزاجی و جسمی به شما شبیه باشد. گفتگو در مورد این مسائل و هم چنین کمک گرفتن از مشاوران جنسی و مزاج شناسی در این زمینه بسیار کمک کننده است.
سخن آخر:
در قسمت اول مقاله "چگونه ازدواجی موفق داشته باشیم و همسر ایده آل خود را انتخاب کنیم؟ به معیارهای اساسی در انتخاب همسر پرداختیم که عدم تناسب در هر یک از این فاکتورها، می تواند تبعات جبران ناپذیری را در زندگی های مشترک داشته باشد. تبعاتی که در آینده، یا به طلاق منجر می شوند یا افراد را در زندگی آینده خود دچار افسردگی های حاد و مزمن می کنند و زنانی که به دلیل مشکلات اجتماعی ناشی از طلاق، سوختن و ساختن در یک ازدواج اشتباه را به طلاق ترجیح می دهند. خیانت، طلاق های عاطفی و تربیت فرزندان در محیطی متشنج و به دور از محبت، از اولین و بارزترین تعارضاتی است که در این بین به وجود می آیند. پس مهم ترین و ارزشمندترین انتخاب در زندگی هر فرد، انتخاب همسر مناسب و متناسب است که مسیر زندگی آینده هر فرد را مشخص می نماید. در قسمت دوم مقاله به معیارهای ثانویه و فردی از جمله معیارهای ظاهری، تحصیلاتی، مالی، سوابق گذشته و ... می پردازیم.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت