مهریه بگیریم یا حق طلاق؟

مهریه بگیریم یا حق طلاق؟

فهرست عناوین

یکی از بحث‌های همیشگی در مراحل اولیه ازدواج، مسئله مهریه و شروط ضمن عقد است. دوراهی معمول عروس خانم‌ها انتخاب حق طلاق و تعیین مهریه است که در این مقاله تیم بزمینه با مراجعه به گفتار بزرگان در این زمینه به آن پرداخته است. پس بهتر است ابتدا این مقاله و مقالات مرتبط با آن را بخوانید، سپس شما نیز با مشورت با بزرگان خانواده خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

مهریه

با مراجعه به مقاله مهریه؛ خوب یا بد؟! می‌توانید درباره میزان مهریه و فلسفه وجودی مهریه مطالعه کنید. نکته مهم در تعیین مهریه واقف بودن به حقوق قانونی است که تمام قوانین کاربردی مربوط به آن توسط تیم بزمینه به زبان ساده در مقاله همه چیز درباره مهریه و قوانین مربوط به آن آورده شده است. بهتر است ابتدا و قبل از تصمیم گیری به این مقاله مراجعه کنید تا یک آشنایی نسبی به دست آورید.
مهریه و ماهیت آن این روزها تفاوت زیادی با مفهوم اولیه آن در طول تاریخ دارد. در جامعه امروزی مهریه برای محافظت از حقوق خانم‌ها تعیین می‌شود ولی گاها به وسیله ای برای چشم و هم چشمی‌ و رقابت‌های پوچ به کار می‌رود. تعیین مهریه‌های عجیب و غریب گواهی بر این ادعاست. مهریه‌هایی مانند تعداد سکه به اندازه سال تولد میلادی عروس خانم، شمش طلا به اندازه وزن عروس خانم و... از این قبیل مهریه‌ها هستند.
قوانینی برای تعیین مهریه وجود دارد و شما نمی‌توانید هرچیزی که دوست داشته باشید را به عنوان مهریه تعیین کنید. از جمله این که مهریه باید جنبه مالی داشته باشد و بتوان برای آن قیمت تعیین کرد. به عنوان مثال اگر مهریه شما هزار شاخه گل رز باشد، قیمت روز گل رز محاسبه می‌شود در نتیجه چنین چیزی را می‌توان به عنوان مهریه در نظر گرفت اما هزار بوسه به عنوان مهریه قابل قبول نیست.
عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه جنبه دیگری است که باید بر سر آن به توافق برسید. زن پس از عقد صاحب مهریه است و می‌تواند در همان لحظه ابتدایی درخواست اخذ مهریه را بدهد. در صورتی که زن مهریه را به اصطلاح به مرحله اجرا بگذارد، در صورت عندالمطالبه بودن مهریه، تا 110 سکه را بدون بررسی استطاعت مالی مرد می‌تواند بگیرد و برای بقیه اما اگر شرایط گرفتن مهریه عندالاستطاعه باشد برای 110 سکه نیز باید توانایی مرد بررسی و اثبات شود.
نکته حائز اهمیت درباره مهریه این است که بعد از ازدواج خانم نمی‌تواند درخواست افزایش مهریه دهد تنها می‌تواند با بری کردن بخشی از آن، مهریه را کاهش دهد، اما شرایط عندالمطالبه یا عندالاستطاعه قابل تغییر است. مهریه حقی است که در هر صورت به زن تعلق می‌گیرد و حتی ازدواج مجدد او، خیانت توسط او و ... این دین را از گردن مرد برنمی‌دارد. تنها در صورت ابطال عقد و نکاح مهریه نیز باطل می‌شود. ضمن این که اگر رابطه جنسی بین زن و شوهر برقرار نشده باشد و زن باکره باشد تنها نیمی ‌از مهریه به زن می‌رسد.

حق طلاق

حق طلاق یا به عبارت بهتر وکالت طلاق، از حقوقی است که آقا داماد به عروس خانم می‌دهد تا بعد از ازدواج او نیز مانند همسرش بتواند درخواست طلاق دهد. در حالت عادی و بدون این وکالت، طلاق گرفتن زن از مرد بدون موافقت همسر کار بسیار دشواری است و تنها در شرایط بسیار سخت این امکان برای خانم‌ها وجود دارد. با گرفتن این حق از مرد، زن وکالت دارد تا از جانب همسرش خود را مطلقه کند. باور غلط این است که با دادن حق طلاق به زن، این حق از مرد سلب می‌شود. در حالی که با داشتن این حق تنها در داشتن حق وکالت برای طلاق برابر می‌شوند.

حق طلاق یا مهریه

دو راهی که در تصمیم گیری برای عروس و دامادها به وجود می‌آید این است که حق طلاق را انتخاب کنند یا مهریه؟ بعضی از آقایان پای عشق را وسط می‌کشند و می‌گویند اگر عشق باشد مهریه ای تعیین نمی‌شود! اما بهتر است نگاهی عاقلانه داشته باشید. مهریه اگر وجود نداشته باشد شرایط برای طلاق دادن زن بسیار تسهیل می شود و این امر می تواند مخرب بنیان خانواده باشد. البته لازم به ذکر است که تعداد معدودی از خانم‌ها که دست کمی‌ از یک کلاهبردار در رابطه ندارند! با گرفتن هم زمان مهریه و حق طلاق، تنها به منظور رسیدن به مال و اموال ازدواج می‌کنند و به راحتی با داشتن حق طلاق، هم مهریه را می‌گیرند و هم از همسر خود جدا می‌شوند. توصیه‌ها معمولا به آقا دامادها این است که اگر قصد دارند هم مهریه تعیین کنند و هم حق طلاق را به همسر خود بدهند، میزان این مهریه هنگفت نباشد که بعدا پشیمانی به بار نیاید.
در جامعه سنتی ایرانی اصولا فرض بر این است که مرد مسئولیت مالی را بر عهده دارد و به هر جایی که رسید تنها دادن نفقه و حق و حقوق زن کفایت می‌کند و بقیه مال و اموال مرد برای اوست. در چنین جامعه ای مرد پس از سال‌ها می‌تواند همسرش را دست خالی از خانه بیرون کند. مهریه به زن کمک می‌کند تا بعد از این سال‌ها بتواند زندگی دوباره‌ای برای خود بسازد. همچنین پس از فوت مرد، مهریه به عنوان بدهی‌های او در نظر گرفته می‌شود. بخش کمی ‌از مال و اموال به همسر متوفی می‌رسد اما با داشتن مهریه این مقدار به اندازه ای می‌رسد که زن بتواند از پس زندگی خود برآید.
نکته ای باید به آن توجه کنید این است که در ازدواج‌های امروزی زن و مرد باید در همه جهات (مادی و معنوی) به تعادل برسند تا زندگی آن‌ها خراب نشود. بنابراین در باب حق و حقوق و مهریه باید به یک تعادل و توافق منطقی برسند. در جامعه مدرن زن و مرد هر دو کار می کنند، جایگاه اجتماعی دارند، به رشد و تعالی هم کمک می کنند و مسیر پیشرفت را طی می کنند. در این حالت مسلما صحبت از مسائلی مانند مهریه بالا و شیربها کلا پوچ و بی معنی است.
جمع بندی
شما در عاشقانه ترین روزهای زندگی خود یکباره مجبور می شوید عاقلانه ترین تصمیمات را بگیرید. فردی را به عنوان همسر خود تا ابد قبول کنید و برای شرایط ازدواج قول و قرار بگذارید. بدون شک رفتار و تفکری که در ابتدای ازدواج وجود دارد با یک ازدواج چهل ساله فرق دارد. لذا با شناخت درست طرفین و رعایت انصاف، برابری لازم را ایجاد کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

Parisnutr | 1399 فروردين 24


عالی بود واقعا ????????