عقد آریایی و متن آن

عقد آریایی و متن آن

فهرست عناوین

انکحتک و زوجتک نفسی الی صداق المعلوم... تقریبا همه ما با این جمله آشنایی داریم که در زمان عقد شرعی بین زوجین ذکر میشه.

اما اخیرا یه مدل سوگند هم مد شده که بهش می گن عقد آریایی یا عقد ایران باستان که فقط از کلمات فارسی در اون استفاده می شه، البته قبلش باید عقد عربی و شرعی رو انجام داد و به هم محرم شد.در  واقع عقد آریایی یه نوع عقد غیر رسمی است که بیشتر برای زیبایی عکس و فیلمهای عروسی برگزار می شود. در این عقد عروس و داماد لباسهای سفید به تن می‌کنند و گل به گردن می اندازند. اگر شما هم می خواهید که درباره این عقد مطلع بشید با بزمینه همراه باشید.

سوگند پیمان داماد

ابتدا در نزد انجمن (نام داماد گفته می شود) آیا به طراوت بهاران سوگند یاد می کنی تا همواره آنچه بر خود روا می داری بر همسر خویش روا دار داری و آنچه بر خود نمی پسندی بر او نیز نپسندی؟! برای او شویی وفادار و برای فرزندانت پدری خردمند و راهگشا باشی؟

داماد می گوید: سوگند یاد می کنم.

 سوگند پیمان عروس

در نزد انجمن (نام عروس بیان می شود) آیا به سرسبزی و باروری تابستان سوگند یاد می کنی تا با همسر خویش مهربان و همدل باشی و غرور و احترام او را همواره به جای آوری؟! نیاز او را نیاز خود و در بی نیازی و بی آزی همسازو همگام وی باشی؟

عروس می گوید: سوگند یاد می کنم.

 سوگند دوباره داماد

در نزد انجمن (نام داماد) آیا به رنگارنگی پائیز سوگند یاد می کنی تا پشتیبان و یاور وی باشی در شادیها، غمها، دارائیها و ناداری، تندرستی و بیماری و منزلت بانوی خویش را در تنهائی و در میان انجمن چون گوهری یگانه پاس داری؟

داماد می گوید: سوگند یاد می کنم.

سوگند دوباره عروس

در نزد انجمن (نام عروس) آیا به سپیدی و پاکی زمستان سوگند یاد می کنی که همواره اجاق گرمی بخش بختتان را روشن و پر فروغ نگه داری و برای او همسری وفادار و برای فرزندانت مادری دلسوز و مهربان باشی؟! به خانه ات شادی و گرمی بخشیده و هر آنچه در توان داری را در آذین بندی و پاکی آن به کار گیری؟

عروس می گوید: سوگند یاد می کنم.

پیمان

(داماد این جملات را پس از پیمان بان تکرار می کند)

به نام نامی یزدان

تو را من برگزیدم  از میان این همه خوبان

برای زیستن با تو، میان این همه گواهان

بر لب آرم این سخن با تو، وفادار خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا، پذیرا می شوی آیا ؟

(عروس این جملات را پس از پیمان بان تکرار می کند)

به نام نامی یزدان

پذیرا می شوم، مهر تو را از جان، هم اکنون

باز می گویم میان انجمن با تو، وفادار تو خواهم ماند

در هر لحظه، در هر جا

(پیمان بان می گوید)

شادباش ما و انجمن را پذیرا باشید

نیایش پیمان زناشوئی

(پیمان بان این نیایش را پس از پیمان می خواند)

به نام دادار نیک اندیش

پروردگار دانا و توانا، ای یزدان پاک، ای دگرگون ساز دلها و روشنی بخش چشمها، ای به آئین گرداننده شبان و روزان، ای سامان بخش نابسامانیها و ای زداینده پریشانی ها، ای هستی ده و هستی بخش

تو را سپاس می گوئیم که به این دو یار مهربان، مهر خویش ارزانی داشتی تا زندگیشان را با پیوند دستها و دلهایشان بیاغازند.

 ای آگاه ترین آگاهان

سختیها، ناپاکی ها، ستیزها، رنج ها و شکنج های زمانه را از ایشان دور ساز و دروازه های نیکی، خوشبختی و به زیستی را به رویشان بگشای

هر روزشان را چون امروز گرم و درخشان و شادمان ساز

سفره زندگیشان را همواره گسترده و پر برکت بدار

به آنان فرزندانی ببخش تا با نیکی در پندار، کردار و گفتار در بهبود خانواده و جهان خویش کوشا باشند! عشق و مهر این خانواده را به استواری دماوند، به لطافت گلها و روشنائی خورشید، به زلالی دریاها، به طراوت باران، به نسیم بهاری، به سرسبزی جهان همواره استوار و پایدار بدار !

پروردگارا

جام عشق، احترام، دوستی، گذشت، پیروی، همدردی، همراهی، همسازی و مهرورزی را میان این دو یار نشکن و آن را همواره لبریز و جاوید نگه دار

پروردگارا

هر روزشان را روزی نو و شب هایشان را پر ستاره و چون مهتاب پائیزی درخشان ساز ! طلوع هر بامداد زرینت را به نگاه پر مهرشان ببخش تا با عشق خویش گرما بخش وجود یکدیگر باشند ! سالهای زیستن شان را پایدار و وفاداری به همسر را در نهادشان جاوید و ابدی بدار ..

پروردگارا

بختشان را بلندای آبی رنگ آسمان ،غرورشان را شکوه ستیغ های بی راه البرز ، آرامششان را به نرمی گندم زارهای دشت مغان و مهرشان به یکدیگر را به ژرفای دریای پارس همانند گردان تا در پرواز زندگی همبال یکدیگر چون عقابان تیز پرواز زاگرس پشتیبان و یکدل باشند و آشیان خویش را از دسترس بدخواهان دور نگه دارند.

پروردگارا

چونان فرمای تا شقایق های خودروی دشتهای دور در هنگامه ی رقص با نسیم بهاران قصه گوی مهرشان باشند و گل های کوهی روئیده در کنار سنگهای تفته از آفتاب در چشم انداز جویبارهای زلال و لغزنده  یاد آور پیمان و وفاداریشان به یکدیگر گردند.

پروردگارا

کین، ناسازگاری، دروغ و کج اندیشی اهریمنی را از نهادشان دور ساز و مشعل مهر و راستی، همدلی و خرمی اهورائی را در دلهایشان بیفروز ! باشد که چون نیاکام مهر آئین خویش ستایشگر تو باشند و نیکی ها، سپیدی ها، پاکی ها و زیبائی هایت را هماره به خاطر سپارند.

گواهان پیمان

سه بانو به عنوان سپندارمذ، الهه مادر زمین، آناهیتا، الهه آب و نعمت و میترا، الهه پیمان دوستی و مهر بهتر است که در قند سائی و بر زبان راندن پیمان حضور داشته .

یکی کاسه عسل در دست، یکی حلقه ی داماد در دست و سومین حلقه عروس در دست با پیمان بان همراهی کنند.

پس از سوگند یاد کردن عروس و داماد این جمله را تک تک بر زبان می آورند:

        "گواهی می دهم پیمان بستن شما را"

 

در ادامه یکی از دفاتر ازدواج برتر تهران که مبتکر مراسم نمادین ایرانی (عقد آریایی) هستند را به شما معرفی می کنیم. سالن عقد مهرافزا با مدیریت جناب آقای چاوشی سابقه طولانی در برگزاری مراسم عقد رسمی و ایرانی (آریایی) دارند و بسیاری از زوج های جوان برای شروع زندگی مشترک خود، پیمان ازدواج را در این دفتر ازدواج شیک برقرار می کنند


توصیه می کنیم دفاتر عقد تهران و سالنهای عقد را در بزمینه ببینید و این مقالات را هم بخوانید

شادکام و خوشبخت باشید

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 08


وااااااااااااای عقد آریایی عالیه عالی
من خودمک داشتم و گوینده هم انقدر زیبا خوند و با احساس بود که هرگز از یادم نمیره

farid | 1397 مهر 09


بابا این چیزا چیه مد میشه والله من نمیتونستم این متن رو بگم خنده م می گرفت آخه یه سری جمله بود که خیلی هم سخت بود اونم تو لحظات استرس آور

رزیتا | 1397 مهر 10


من میخوام تو تالار عقد بگیرم وقت میشه اریایی هم بخونیم؟؟

حمید رضا یزدان پرست | 1398 اسفند 26


ماهداد | 1401 فروردين 25


سپاسگزار از شما
فرمودید قبلش باید عقد عربی خونده بشه؟؟؟در نهایت مگه فرقی میکنه؟