بررسی علل چاقی بعد از ازدواج

بررسی علل چاقی بعد از ازدواج

فهرست عناوین

اکثر تازه عروس و داماد ها بعد از شروع زندگی مشترک به دلایل مختلف، مانند رهایی از استرس‌های قبل از عروسی و رسیدن به یکدیگر افزایش وزن پیدا می‌کنند، در این راستا کارشناسان بزمینه علل این مسئله را تحلیل کرده و سعی کرده‌اند شما را در پیش‌گیری از این مسئله یاری کنند.

تغییر هورمون ها به علت رابطه جنسی 

در گذشته اکثر افراد بر این باور بودند که چاقی بعد از ازدواج به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده بر روی بدن زوجین است اما امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات هورمونی نقشی در چاق شدن افراد بعد ازدواج ندارد. آنها علت را تغییر سبک زندگی افراد می دانند.

بی‌توجهی به ورزش

با توجه به اینکه اکثر خانم ها و آقایان متاهل معمولا بعد از شروع زندگی مشترک، به تناسب اندام خود بی‌اهمیت‌تر می شوند و چه در خانه و چه در باشگاه به تمرینات ورزشی خود ادامه نمی دهند، کاهش تحرک و فعالیت را می توان از دیگر عوامل ناشی از چاقی بعد از ازدواج معرفی کرد.

کمبود خواب

بعد از ازدواج زمان خواب زوج ها تغییر می کند و در اکثر اوقات آنها خواب کافی ندارند و این یکی از بزرگترین علل چاقی بعد از ازدواج است.
عدم رعایت رژیم غذایی مناسب (بی‌توجهی به کالری‌های دریافتی یا مصرف بی‌رویه غذا و تنقلات)
در روزهای ابتدایی پس از ازدواج، زوجین بیشتر وقت خود را با هم در منزل و بعضاً در مقابل تلویزیون می‌گذرانند. بی‌توجهی به مقدار خوراکی‌های مصرفی در این زمان یکی از علل چاقی پس از ازدواج است.
تقسیم غذاها به طور مساوی بین دو نفر بدون توجه به میزان سوخت و ساز بدن هر فرد و فعالیت بدنی آنها در طی روز نیز تغییر بعدی سبک زندگی زوجین است که سبب افزایش وزن پس از ازدواج می‌شود.

مصرف قرص های ضد بارداری

استفاده از قرص‌های ضدبارداری را می‌توان به عنوان یکی از علل چاقی بعد از ازدواج مطرح کرد. لازم به ذکر است میزان چاقی ایجاد شده بر اثر استفاده از این قرص‌ها زیاد نبوده و در حد دو الی سه کیلوگرم می‌باشد.

غذاهای حاضری یا فست فود

با توجه به این‌که معمولاً زوجین هر دو شاغل هستند و نمی‌توانند زمان زیادی برای درست کردن غذاهای سنتی و یا کم کالری صرف کنند، اکثر اوقات غذاهای حاضری پرکالری تهیه می‌کنند یا با مراجعه به رستوران‌ غذاهای فست ‌فود مصرف می‌کنند. این عامل یکی از اصلی‌ترین علل افزایش وزن زوجین است.

تعارفات بیش از اندازه

عوامل فرهنگی و اجتماعی مانند رسم و رسوم ایرانیان مبنی بر پاگشا کردن عروس و داماد، باعث شده است که آنها در دام تعارفات میزبان برای صرف بیشتر غذا و استفاده از دسرهای رنگارنگ و غذاهای پرکالری بیفتند.

نمایش هنر آشپزی

پس از ازدواج خانم‌ها سعی می‌کنند با درست کردن غذاهای رنگارنگ و دسرهای خوشمزه هنر آشپزی خود را به همسرشان نشان دهند. به این ترتیب تهیه انواع غذاها و مصرف آنها توسط زوجین یکی از علل چاق شدن آنها بعد از ازدواج است.

صرف خوراکی‌های ناسالم

چیپس و پفک و خوراکی‌های از این قبیل بعد از ازدواج به وفور مورد استفاده زوجین قرار می‌گیرد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته آقایان پس از ازدواج به علت ترشح هورمون تستسترون، تمایل بیشتری به خوردن شکلات و تنقلات پیدا می‌کنند. مصرف بی‌رویه این گونه تنقلات می‌تواند باعث ایجاد چاقی مفرط در افراط شود. در نتیجه باید توجه داشت که در دسترس نبودن این خوراکی ها و یا نخریدن آنها می‌تواند به تناسب اندام زوجین کمک کند.

راهکارهای جلوگیری از چاقی پس از ازدواج

1) زوج‌ها می توانند با برنامه‌ریزی مناسب برای وعده‌های غذایی خود و جایگزین کردن غذاها و خوراکی های پرکالری با میوه ها و سبزیجات، از چاقی پس از ازدواج جلوگیری کنند.
2) در صورت اشتغال هر دو نفر، با کمبود وقت موجود، هر دو با هم به آشپزی بپردازند.
3) تحقیقات نشان داده است که ترغیب همسر برای رفتن به باشگاه نه تنها باعث افزایش سلامتی طرف مقابل می‌شود، بلکه سبب می‌گردد دیگری نیز به تناسب اندام خود توجه کند. بنابراین اگر وقت رفتن به باشگاه را ندارید، با استفاده از این ترفند خود را ملزم کنید به تناسب اندامتان توجه کنید.
4) با توجه به اینکه زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند، به رستوران گردی های زیادی می پردازند، و این مسئله منجر به چاقی آنها می شود، می توان رستوران هایی را انتخاب کرد که می دانیم در منو آنها غذاهای سالم سرو می شود. در این صورت هم رستوران گردی کرده اند و هم به تغذیه خود اهمیت داده اند. اگر پس از ازدواج علاقمند به رستورانگردی هستید و تمایل به صرف غذا بیرون از منزل را دارید، سعی کنید رستوران‌های دارای منوی غذایی سالم را انتخاب کنید.
5) می توانید با برنامه‌ریزی برای روزهای خود و اختصاص زمان برای کوهنوردی، پیاده روی و یا دوچرخه سواری از چاقی بعد از ازدواج خودداری کنید.
پیشنهاد می کنیم این مقالات را بخوانید:
  1. 8 نکته برای لاغری بیشتر با ورزش
  2. چه کار کنیم در عید نوروز چاق نشویم؟
  3. برنامه شگفت انگیز تناسب اندام 6 ماه قبل از عروسی
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت