از دغدغه های عروس خانمها: گودی زیر چشم، علل و راه های رفع آن

از دغدغه های عروس خانمها: گودی زیر چشم، علل و راه های رفع آن

فهرست عناوین

یکی از مشکلاتی که افراد مختلف مخصوصا عروس خانمها در آستانه ازدواج با آن روبرو هستند گودی زیر چشم و کبودی این قسمت از صورت است. در این مقاله کارشناسان بزمینه به بررسی علل ایجاد گودی چشم پرداخته‌اند تا با آگاهی از آن‌ها بتوانید جلوی افزایش آن را بگیرید، و همچنین به راه حل‌هایی برای از بین بردن آن اشاره کرده‌اند تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.
برای همه پیش آمده است که بر اثر بی‌خوابی موقت یا خستگی، احساس می کنند که به اصطلاح پای چشم آن‌ها گود افتاده است. ولی مشکل اصلی زمانی است که این گودی چشم ثابت باشد و در همه شرایط حتی با استراحت کافی نیز از بین نرود. سیاهی پایین چشم، فرورفتگی، نازک به نظر رسیدن پوست پایین چشم و خسته به نظر آمدن صورت، نشانه‌های این مشکل است. مواردی که منجر به ایجاد تیرگی زیر چشم می‌شوند به شرح زیر هستند.

دلایل ایجاد گودی زیر چشم

1- افزایش سن: با افزایش سن پوست چربی خود را از دست می‌دهد و کلاژن آن کم می‌شود. این موارد سبب نازک شدن پوست و پیری آن می‌شوند. این اثرات در پوست حساس زیر چشم تاثیر زیادی دارند و منجر به گودی و نازک شدن پوست زیر چشم می‌شوند.
2- کاهش وزن شدید: رژیم غذایی سنگین و کاهش وزن زیاد تاثیر زیادی روی صورت می‌گذارد. با کاهش ناگهانی وزن زیر چشم گودی و کبودی ایجاد می‌شود.
3- ژنتیک: از تاثیر ژنتیک بر این مشکل نمی‌توان غافل شد. بعضی از افراد به واسطه وراثت دارای گودی زیر چشم هستند.
4- خواب نامنظم: خواب نامنظم به خصوص بی‌خوابی مستمر، سبب تشدید این مشکل در افراد می‌شود.
5- کم آبی بدن: اگر بدن شما به طرق مختلف آب زیادی از دست دهد و یا به مقدار کم آب بنوشید، در زیر چشم شما این گودی یا کبودی ایجاد خواهد شد.
6- قرارگیری در معرض نور خورشید: اگر به مدت زیاد زیر نور خورشید قرار بگیرید پوست شما لکه‌های تیره قهوه‌ای رنگی ایجاد می‌شود که امکان بروز این تیرگی در پوست حساس زیر چشم بیشتر است.
7- آلرژی: ممکن است عامل پیدایش این تیرگی آلرژی باشد که اغلب با خارش و سوزش همراه است.
8- التهابات سینوس: عفونت یا التهابات در سینوس (سینوزیت) می‌تواند منجر به این تیرگی شود. اگر فکر می‌کنید این مشکل را در بدن خود دارید باید به پزشک مراجعه کنید.
9- سیگار کشیدن: سیگار باعث از بین رفتن کلاژن پوست، از دست رفتن الاستیسیته و پیری آن شده و پوست زیر چشم را نازک و تیزه می‌کند.

راه‌های خانگی از بین بردن تیرگی زیر چشم

1- خواب کافی داشته باشید و به زندگی خود با یک برنامه‌ریزی درست نظم دهید.
2- از کرم‌های مرطوب کننده و ضد پیری استفاده نمایید.
3- از روغن نارگیل و روغن بادام برای بهبود رنگ پوست زیر چشم استفاده کنید.
4- چای کیسه‌ای مرطوب و گرم را زیر چشم قرار دهید. چای غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است و سبب گردش خون می‌شود.
5- خیار سردی را حلقه ای ببرید و به مدت 10 تا 20 دقیقه زیر چشم خود قرار دهید.
6- زیر چشم خود کمپرس سرد قرار دهید.
7- در طول روز از عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتاب‌گیر هنگام بیرون رفتن استفاده نمایید.
8- به مقدار زیاد آب بنوشید.
9- از خوردن بیش از حد کافئین خودداری کنید.
10- سبزیجات به مقدار زیاد مصرف کنید.
11- سیگار را‌ ترک کنید.
12- قبل از آرایش از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید تا کار آب‌رسانی را انجام دهد.

اعمال پزشکی برای درمان گودی زیر چشم

1- فیلرها یا پر کننده‌ها: برای از بین بردن گودی زیر چشم پزشکان از تزریق مواد طبیعی شامل اسید هیالورونیک استفاده می‌کنند. این عمل بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می‌کشد اما باید بدانید که دائمی ‌نیست و هر سال یا هر چند ماه یک بار باید دوباره تزریق را انجام دهید.
2- عمل جراحی: لیفت و جراحی پلک پایین راه حل دیگری است که پزشکان به مراجعین خود پیشنهاد می‌دهند. این عمل تهاجمی‌تر و سخت‌تر از تزریق پرکننده است اما به افرادی که دنبال راه حل دائمی‌تر هستند پیشنهاد می‌شود.

لزوم یا عدم لزوم به مراجعه به پزشک

سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا برای چنین مشکلی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد یا خیر؟ پاسخ بستگی به شرایط فرد دارد. بسیاری از افراد گودی زیر چشم را امری طبیعی و وابسته به افزایش سن می‌دانند و به راحتی با آن کنار می‌آیند. در مقابل برخی دیگر اعتماد بنفس خود را با این مشکل از دست می‌دهند و به دنبال رفع آن هستند. بنابراین این موضوع به خود شما بستگی دارد. افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند و قصد تزریق فیلر یا عمل جراحی دارند بهتر است قبل از آن چکاپ کامل انجام بدهند، با پزشک متخصص مشورت کنند سپس اقدامات لازم را انجام دهند.
خواندن این مقالات را هم به شما توصیه می کنیم:
  1. 8 نکته برای لاغری بیشتر با ورزش
  2. ورزش‌های چربی سوز و مناسب لاغری
  3. کدام روغن گیاهی برای کدام پوست مناسب است؟
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت