5 نکته درباره کراتینه کردن موها

5 نکته درباره کراتینه کردن موها

فهرست عناوین

کراتینه مو یکی از کار‌‌‌هایی است که افراد برای احیای موهای آسیب دیده، لخت و صاف کردن موها و یا گرفتن وزی مو انجام ‌‌می‌دهند. بسیاری از عروس خانمها هم قبل از مراسم عروسی خود برای زیبایی بیشتر موهای خود اقدام به کراتینه مو می کنند. کارشناسان بزمینه در این مقاله به ذکر نکاتی پیرامون کارهای پیش از کراتینه، مراقبت‌‌‌های پس از آن و موارد ضروری درباره کراتینه کردن موها پرداخته‌اند.

کراتین چیست؟

کراتین یک پروتئین سنتز شده‌ است که به عنوان یک عنصر ساختاری در بسیاری از موجودات زنده وجود دارد. کراتین همچنین بهترین نمونه پروتئین فیبری و نامحلول در آب است و می‌توان آن را در پوست برخی از حیوانات، از جمله پستانداران پیدا کرد. دو نوع پروتئین کراتین به نام‌‌‌های آلفا کراتین و بتا کراتین وجود دارد که آلفا کراتین، کراتین موجود در پوست و موی انسان است. در ادامه با 5 نکته مهم درباره کراتینه کردن مو با ما همراه باشید.

1- کراتینه کردن مو چگونه انجام ‌‌می‌شود؟

کراتین لازم جهت انجام کراتینه کردن مو از منابع حیوانی یا سایر منابع طبیعی تامین ‌‌می‌شود. کراتینه کردن موها به این شکل است که آرایشگر مواد کراتین را بر روی مو ‌‌می‌مالد سپس بر روی مو سشوار داغ ‌‌می‌گیرد. قدرت و دمای این سشوار باید خیلی بالا باشد تا عمل کراتینه به خوبی انجام شود. در طی این عمل گازهای زیادی در هوا پخش ‌‌می‌شود که در ادامه به توضیحاتی پیرامون آن خواهیم پرداخت.

2- آیا کراتینه مو دائمی‌است؟

پاسخ این پرسش «خیر» است. این عمل تقریبا موقتی است. در صورت مراقبت دقیق و درست از موهای کراتینه شده کراتینه موها تا چند ماه بر روی مو باقی ‌‌می‌ماند اما مانند رنگ مو که با رشد موها ریشه به رنگ موی اصلی بیرون ‌‌می‌آید در موهای کراتینه شده نیز قسمت‌‌‌های جدید مو دارای ماده کراتینه نیستند و اگر موی شما به شکل طبیعی فر باشد بخش نزدیک به سر موهای شما نیز فر خواهد بود و باید کراتینه موها را ترمیم کنید.

3- مراقبت‌‌‌های بعد از کراتینه چه چیز‌‌‌هایی هستند؟

دوام کراتینه به شدت بستگی به میزان مراقبت شما از موهایتان دارد. ماندگاری کراتینه بر روی موهای شما حتی با جنس روبالشی شما در ارتباط است. بهتر است بالش شما دارای رویه ای جنس ساتن یا ابریشم باشد که اصطکاک بین موی شما و بالش را کم کند. علاوه بر این، این جنس پارچه رطوبت موهای شما را نمی‌گیرد و مانع آب‌رسانی نمی‌شود.
پس از انجام کراتینه، موهای خود را تا حد امکان نبندید و به صورت صاف نگه‌داری کنید. سعی کنید حتی در هنگام خواب موهایتان پیچ نخورد و به حالت صاف باقی بماند. تا 4 روز این نکته را فراموش نکنید.
نکته بعدی این است که از استحمام و شستن موها تا چند روز پس از کراتینه جداً خودداری کنید. چرا که با استحمام مواد کراتینه از روی مو شسته ‌‌می‌شود. پس تا 4 روز موهای خود را نشویید و اجازه دهید مواد کراتینه روی موهایتان باقی بماند. اگر در طول این 4 روز صبح‌‌‌ها پس از بیدار شدن با اتوی داغ یا سشوار روی موهایتان بکشید مواد کراتینه بهتر روی موهایتان جا ‌‌می‌گیرد.
بعد از 4 روز ‌‌می‌توانید استحمام کنید ولی در انتخاب شامپو دقت کنید. اول آن که تنها یک یا نهایت دوبار موهایتان را در بار اول استحمام پس از کراتینه بشویید. دوم این که از شامپوهای حاوی نمک و سولفات استفاده نکنید، زیرا این مواد در شامپو سبب شسته شدن مواد کراتینه ‌‌می‌شوند. با یک شامپوی کودک موهای خود را بشویید یا از شامپوهای مخصوص کراتینه موجود در بازار استفاده کنید. پس از حمام موهای خود را با یک سشوار پرقدرت براشینگ کنید.
پس از انجام عمل کراتینه از رفتن به استخر پرهیز کنید. کلر موجود در آب استخر سبب ‌‌می‌شود کراتین موهای شما از بین برود و در مدت کوتاهی بی‌اثر شود. در صورتی که مجبور بودید استخر بروید، موهای خود را با نرم‌کننده بدون شستشو (نرم‌کننده‌‌‌هایی که نیاز به شستشو با آب ندارند)  ماساژ دهید و کلاه شنا سر کنید تا آب به مو نفوذ نکند.

4- عوارض جانبی کراتینه مو چیست؟

مواد کراتینه مو حاوی فرمالدئید است. فرمالدئید یک ماده سرطان‌زا ‌‌می‌باشد که گاز‌‌‌های تولید شده بر اثر براشینگ انتهای کراتینگ حاوی این ماده است. در بین محصولات مختلف کراتینه موجود در بازار، محصولاتی وجود دارند که حاوی فرمالدئید نیستند اما این محصولات نتیجه دلخواه را به فرد نمی‌دهد. بهترین محصولات کراتینه مربوط به کشور برزیل هستند که آن‌‌‌ها نیز دارای فرمالدئید ‌‌می‌باشند زیرا این ماده به خوبی سبب صاف شدن موها ‌‌می‌شود. از این رو در کشورهای اروپایی کراتینه ممنوع است و در آمریکا نیز هرچند عمل کراتینه ممنوع اعلام نشده اما پیرامون این عمل هشدارهای بسیاری داده شده است. علاوه بر احتمال سرطان، فرمالدئید سبب ابتلا به بیماری ALS، بیماری‌‌‌های مزمنی هم چون آسیب به سیستم عصبی مرکزی، سردرد، افسردگی، تغییرات خلقی، بی خوابی، حساسیت، اختلال حافظه و تعادل ‌‌نیز می‌شود .
تعدادی از افرادی که موهای خود را کراتینه کردند، از ریزش موهای خود گله‌مند هستند. از آن جا که این مشکل یک مسئله فراگیر نیست نمی‌توان این امر را به عوارض کراتینه مو تعمیم داد. بلکه ممکن است موارد دیگری از جمله کیفیت مواد کراتینه را در این بین دخیل دانست. همچنین خارش و دانه‌‌‌های قرمز رنگ از علائم آلرژی در بعضی افراد است که کراتینه مو را انجام داده‌اند.

5- چه کسانی نباید موهای خود را کراتینه کنند؟

افرادی که در گذشته سرطان داشته‌اند یا مشکوک به سرطان هستند نباید به سراغ کراتینه کردن موهای خود بروند. افراد زیر 12 سال و کسانی که مشکل قلبی و تنفسی دارند بهتر است برای زیبایی موهای خود به فکر روش دیگری باشند. زنان باردار و زنان شیرده نیز ترجیحا از کراتینه مو پرهیز کنند.
این مقالات را هم مطالعه کنید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت