5 نکته درباره بهترین مدت دوران نامزدی

5  نکته درباره بهترین مدت دوران نامزدی

فهرست عناوین

در کشور ما و فرهنگ حاکم بر آن، دو نوع ازدواج مدرن و سنتی متداول است که در ازدواج‌های مدرن، پیش از نامزدی دوران آشنایی زیر نظر خانواده ها سپری می‌شود. در این مقاله منظور از نامزدی فاصله بین خواستگاری و عروسی است. در ازدواج مدرن، دوره نامزدی را به دو بخش مدت زمان آشنایی و فاصله میان رسمی ‌شدن رابطه و عروسی تقسیم می‌کنیم. در ادامه قصد داریم به مدت زمان ایده‌آل دوران آشنایی و نامزدی بپردازیم.

1-    مدت زمان آشنایی شما چقدر بوده است؟

شما باید پیش از عروسی به شناخت کافی از یکدیگر رسیده باشید. حداقل مدتی که روانشناسان برای این دوران در نظر گرفته اند 8-9 ماه است. البته مدت زمان در نظر گرفته شده با احتساب صحبت‌های روزانه دیدارهای مکرر و شناخت طرفین پیرامون مسائل مهم و جدی است. در ازدواج‌های مدرن بهتر است این مدت قبل از خواستگاری انجام شود و طرفین به شناخت نسبی رسیده باشند. در صورتی که این امکان وجود نداشت و دوران دوستی و آشنایی کوتاه‌تر از این زمان بود، می‌توانید در ادامه، در زمان نامزدی به این هدف دست پیدا کنید. در واقع اگر دوران دوستی شما خیلی طولانی بود، می‌توانید دوران نامزدی را بنا به شرایط کوتاه کنید. اما اگر دوران آشنایی کوتاهی داشتید بد نیست مدت زمانی را تحت عنوان نامزدی با خلق و خوی هم آشنا شوید.
در مقابل، در ازدواج‌های سنتی در صورتی که هیچ زمینه آشنایی و دوستی پیش از خواستگاری وجود نداشته باشد، توصیه می‌شود دوران نامزدی بیش از شش ماه طول بکشد تا قبل از این که زندگی مشترک و مشکلات ناشی از اختلاف نظرها شروع شود آشنایی خوبی نسبت به اخلاق و تفکرات هم به دست آید تا زمینه ساز بروز سایر مشکلات نشود. همچنین توصیه می کنیم از تست سازگاری زوجین و تست یونگ که به طور رایگان در سایت بزمینه موجود است برای شناخت بهتر رابطه خود کمک بگیرید.

2-    شرایط مالی شما به چه صورت است؟

وقتی صحبت از طول دوران نامزدی به میان می‌آید، طرفین باید از خود انعطاف نشان دهند. در زمان نامزدی خانواده‌ها و عروس و داماد در پی تهیه مسکن، جهیزیه و کارهای عروسی هستند. در طول این مدت ممکن است با مشکلات مالی یا گرانی‌ها مواجه شوند و برخلاف میل باطنی نتوانند شرایط را برای شروع زندگی فراهم کنند. در این شرایط نباید چارچوب خاصی گذاشت و بهتر است با درک متقابل مسائل پیش آمده را برطرف کرد تا به خوبی و خوشی زندگی خود را هرچند کمی‌ دیرتر اما با عشق و آرامش آغاز کنید.

3-    شرایط روحی شما در چه وضعی است؟

بعضی از افراد پس از خواستگاری و رسمی‌ شدن رابطه دچار ترس از مسئولیتی که قرار است بر دوش آن‌ها گذاشته شود می‌شوند. معمولا این افراد سعی می‌کنند عروسی را به تعویق بیاندازند و طرف مقابل آن‌ها از ترس پشیمانی و به هم خوردن نامزدی سعی می‌کنند مراسم عروسی را هرچه سریع‌تر برگزار کنند. در این مورد حتما باید به یک مشاور مجرب در زمینه روابط زوجین مراجعه کنید تا به جای پاک کردن صورت مسئله، به حل آن بپردازید.

4-    خانواده‌ها چه اندازه همکاری می‌کنند؟

هر اندازه که عروس و داماد مستقل عمل کنند و به مشکلاتی که اطرافیان تحمیل می‌کنند بی توجه باشند، باز هم این دخالت‌ها باعث اذیت و آزار عروس و داماد می‌شود. بسیاری از نامزدی‌های طولانی سبب شده تا دختر و پسر در مشکلاتی گرفتار شوند که اگر نامزدی کوتاه‌تر بود برایشان پیش نمی‌آمد.
 میزان رفت و آمدها، خرج و مخارج، مرزهای رابطه در نامزدی، حرف‌ها و نظرات پیرامون عروسی و ... همگی می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی شوند. بنابراین اگر خانواده‌ها همکاری لازم را ندارند توصیه می‌شود علاوه بر این که با کمک یک فرد سوم مثل مشاور و روانشناس به تحلیل و رفع مسائل پرداختید، طول مدت نامزدی را طولانی نکنید. کافی است طرفین توقعات و انتظارات خود را تا حد معقولی پایین بیاورند تا بتوانند زودتر زندگی مشترک خود را در خانه‌ای که تنها متعلق به آن‌هاست شروع کنند.

5-    چند سال سن دارید؟

این که دختر و پسر هر دو بیست سال دارند یا دو فرد چهل ساله در حال ازدواج با هم هستند بسیار مهم تلقی می‌شود. افراد خیلی جوان می‌توانند در دوران نامزدی به رشد بهتری در تفکر و اندیشه برسند تا بتوانند بعد از عروسی از پس مشکلات برآیند. علاوه بر این اگر دانشجو باشند، می‌توانند پیش از عروسی دوران دانشجویی را سپری کنند و در شرایط بهتری زندگی مشترک را آغاز کنند. اما اگر دو فرد بالغ‌تر و با سنی بیشتر قصد ازدواج باهم را داشته باشند، مسئله پختگی، محدودیت‌های جسمی ‌برای بچه‌دار شدن و سایر مسائل مشابه به میان می‌آید. از این رو انتخاب بهترین مدت زمان نامزدی برای سنین پایین و سن‌های بیشتر، چارچوب‌های متفاوتی دارد.


در آخر توصیه می کنیم این مقالات را بخوانید:

درونگراها چه کسانی هستند و آیا ازدواج افراد برونگرا با آنها صحیح است یا خیر؟

چگونه ازدواجی موفق داشته باشیم و همسر ایده آل خود را انتخاب کنیم؟ 

10 قدم برای برنامه‌ریزی مراسم نامزدی

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت