علل ریزش مژه و راهکارهایی برای تقویت آن

علل ریزش مژه و راهکارهایی برای تقویت آن

فهرست عناوین

اگر برای میکاپ عروسی خود از مژه مصنوعی استفاده کردید، مطمئنا می دانید که گذاشتن مژه مصنوعی فرایند ساده ای نیست و با برداشتن آن، مژه های خود شما نیز دچار آسیب می شوند و ممکن است کنده شوند. ریزش مژه ها نیز امری طبیعی و شایع است و هر کسی در طول زندگی خود بارها و بارها با این صحنه مواجه می شود که هنگام بیدار شدن از خواب با مژه های افتاده زیر چشمان خود روبرو می شود.

از آنجا که مژه ها در زیبایی چشم ها بسیار موثر هستند و چشم ها نیز باعث جان بخشی یه چهره شما می شوند و در بیشتر مواقع چشمان شما بیش از بقیه اجزای صورتتان به چشم می آیند و نظرها را جلب می کنند و از طرفی، کاشت مژه نیز کار سخت و هزینه بری است، به نفع شماست که مژه های طبیعی خود را حفظ و آنها را تقویت کنید. متخصصین پوست و مو بیان می کنند که ریختن متعادل مژه نیز همانند موی سر، امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که ریزش مژه ها بیش از حد معمول می شود باید برای آن چاره ای اندیشید.

در ادامه مقاله با بزمینه همراه باشید تا راه های جلوگیری از ریزش بیش از حد مژه ها و تقویت آنها را بررسی نماییم.

علل ریزش مژه ها

* اختلالات تغذیه ای مانند کمبود پروتیئن و آهن و رژیم های لاغری بسیار کم کالری یا سوء تغذیه

* التهاب لبه پلک ها بر اثر ضربه به چشم یا مالش شدید چشم ها

* استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و تاریخ مصرف گذشته که باعث حساسیت در چشم و ریزش مژه ها می شود.

* حساسیت به لوازم آرایشی مورد استفاده در اطراف چشم مثل خط چشم و سایه

* استفاده از براش های آرایشی آلوده یا نامرغوب که باعث التهاب پلک ها و ریزش مژه ها می شود.

* بیماری های هورمونی (مانند کم کاری و پرکاری تیرویید و بیماری های داخلی ، کم کاری هیپوفیز و کم کاری غده پاراتیرویید)

* مصرف طولانی مدت برخی داروهای ضد کلسترول، ضد انعقاد خون، ضد تیرویید و...

* آسیب های حرارتی (گرما و سرما) در ناحیه پلک ها و حاشیه پلک ها مثلا در مورد کوهنوردان

* حالات روحی نامتعادل مانند تنش شدید، افسردگی دائمی، ترس و اضطراب مزمن

*شیمی درمانی

روش های تقویت رشد مژه ها

اولین و مهم ترین راه رشد و تقویت مژه برطرف کردن مشکلات فوق است که به آنها اشاره شد، زیرا تا زمانی که مشکلات به صورت ریشه ای حل نشوند راهکارهای دیگر بی فایده خواهند بود. در ادامه به سایر روش های توصیه شده می پردازیم. دقت داشته باشید که راه های گیاهی و خانگی زمانبر هستند و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب، صبر و حوصله به خرج دهید.

مژه ها را هر روز شانه کنید!

شانه کردن مژه ها با استفاده از برس مخصوص، به ویژه زمانی که حس می‌کنید در اثر استفاده از ریمل به هم چسبیده اند و بافت پیوسته ای پیدا کرده اند، باعث کاهش ریزش آنها می‌شود. می توانید اگر ریملتان خشک شده، از برس ریمل نیز استفاده کنید. 

روغن کرچک دوست مژه های شماست!

روغن کرچک با ترکیب اسیدهای چرب خود باعث می شود فولیکول های مژه تقویت شوند و سرعت رشد آنها افزایش یابد. استفاده از این روغن، روشی مناسب، در دسترس و کم هزینه برای تقویت مژه هاست.

روغن هفت‌مغز را فراموش نکنید!

روغن هفت مغز که از هفت‌دانه روغنی شامل بادام تلخ و شیرین، فندق، سیاه‌دانه، پسته، کنجد و کرچک تشکیل شده و با داشتن مواد ضروری و مورد نیاز ، یکی از بی‌نظیرترین ترکیبات روغنی برای تقویت ابرو و مژه ها است. هم چنین در آقایان برای تسریع در رشد موهای صورت و ریش می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

روغن بادام پرفایده و ارزان!

روغن بادام در دو نوع روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین در داروخانه ها یافت می شود، البته روغن بادام تلخ به شرطی که خالص باشد در تقویت مژه ها تاثیر بیشتری دارد. کافی است برای ماساژ ابرو با روغن بادام از گوش پاک‌کن یا برس و برای مژه از فرچه ریمل استفاده کنید.

ویتامین ای (E) نجات دهنده مژه ها!

ویتامین E یکی از مواد مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن های موجود در موها، ابروها و مژه ها است. این ویتامین هم در مواد غذایی مانند بادام، بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، خردل و کدو حلوایی و ... وجود دارد و هم به صورت شیمیایی در قالب کپسول‌های مخصوص ویتامین E در داروخانه ها عرضه می شود. در صورت استفاده  از این کپسول ها پوشش رویی آن را باز کنید و پودر یا روغن موجود در آن را با استفاده از برس های مناسب به ابروها یا مژه های خود بمالید و ماساژ دهید.

به عنوان آخرین نکته در مراقبت از مژه ها به یاد داشته باشید که خوابیدن بدون پاک کردن میکاپ از روی صورت و چشم ها باعث آسیب جدی به پوست می شود و ماندن ریمل روی مژه ها باعث خشک و شکننده شدن آنها و در نتیجه ریزش آنها می گردد، خوابیدن با آرایش و بدون استفاده از مواد پاک کننده به خصوص در عروس خانم ها با توجه به خستگی های ناشی از برنامه ریزی و انجام کارهای مربوط به مراسم عروسی به وفور دیده می شود که بهتر است به این نکته توجه داشته باشید و هیچگاه با آرایش به تختخواب نروید.

سخن آخر:

توجه داشته باشید که استرس ناشی از برنامه ریزی های قبل از مراسم عروسی یا واکنش های عصبی که با نزدیک شدن به این روز مهم ممکن است در شما به وجود بیایند، گاهی باعث ریزش ابرو و مژه های شما می شود. به همین دلیل بزمینه به همه عروس خانم هایی که در آستانه برگزاری مراسم عروسی خود قرار دارند توصیه می کند که با نزدیک شدن به تاریخ عروسی، بیش از پیش به آرامش خود فکر کنند و با مصرف دمنوش های آرامبخش مانند گل گاوزبان، علاوه بر درمان استرس موجود، از ریزش مژه های خود که به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد نیز جلوگیری کنند.

این مقالات را هم بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت