از پوست شفاف خود لذت ببرید (اصول مراقبت روتین پوستی در روز و شب)

از پوست شفاف خود لذت ببرید (اصول مراقبت روتین پوستی در روز و شب)

فهرست عناوین

هر روز که در آینه نگاه می کنید آرزو می کنید که ای کاش پوستی شفاف تر و سالم تر داشتید. منافذ باز پوستی، تیرگی های موضعی، آکنه های پوستی، خشکی بعضی از مناطق پوست مثل دور لب ها، لکه های قهوه ای اطراف بینی و گونه ها از جمله مشکلاتی هستند که بسیاری از خانم ها با آن درگیر هستند. داشتن پوستی زیبا ، شفاف و بدون لک دغدغه فکری همه خانم ها و بعضی از آقایان است.
به گفته کارشناسان بزمینه و بسیاری متخصصین پوستی، بخشی از زیبایی و شفافیت پوست مربوط به ژنتیک و عوامل ارثی است ولی درصد بالایی از آن مربوط به مراقبت پوست و نوع تغذیه است.
سبک زندگی شما، نوع غذایی که به صورت روتین استفاده میکنید، موقعیت کاری و شغلی و اینکه آیا در طول روز با فشار بالای روحی و استرس مواجه هستید یا خیر، نوع آب و هوایی که در آن زندگی می کنید و ... همگی در سلامت و زیبایی پوست شما موثر هستند.
میوه و سبزیجاتی با رنگ های زرد و نارنجی مانند زردالو ، كدو حلوایی، هویج، انبه و سبزیجاتی با رنگ سبز تیره مانند اسفناج از جمله مواد غذایی هستند که كاروتنوئید های بالا دارند و باعث خوش رنگ شدن پوست میشوند. فیبرها نیز باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند تا با بهبود عملکرد دستگاه گوارش سموم بدن دفع شده و باعث آسیب رساندن به پوست شما نشوند.
همچنین مصرف بیش از اندازه فست فودها، چربی ها، غذاهای سرخ کرده و قندها نیز بر کیفیت و سلامت پوست شما تاثیر منفی چشمگیری دارد. فراموش نکنید در طول روز مصرف مایعات به خصوص آب تاثیر زیادی در شفافیت پوست شما دارد.
اگر میخواهید علاوه بر اندام موزون و زیبا، پوستی شفاف و سلامت داشته باشید حتما روزی حداقل نیم ساعت ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
پس از تغییر در سبک زندگی و حرکت به سوی زندگی سالم دومین قدم مراقبت روتین از پوست است.
اصول مراقبت از پوست در دو مرحله مراقبت روزانه و مراقبت شبانه انجام می گیرد که در ادامه به صورت مفصل درباره آنها صحبت می کنیم.
در مراقبت روزانه قدم به قدم پیش بروید.

قدم اول : استفاده از پاک کننده ها

هرگز با آرایش به رختخواب نروید و حتما قبل از خواب از پاک کننده ها استفاده کنید حتی اگر آرایش ندارید چون در طول روز، پوست شما در معرض آلودگی های زیادی قرار می گیرد. اگر استفاده از پاک کننده ها را دست کم بگیرید باید به زودی منتظر جوش های سر سیاه روی پوست خود باشید. قبل از استفاده از شستشو دهنده ها باید نوع پوست خود را بشناسید. پوست ها به طور کلی در سه نوع، دسته‌بندی می شوند. 1-پوست خشک 2- پوست چرب 3- پوست مختلط 4- پوست حساس 5- پوست معمولی. برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید از آن مراقبت کنید مراجعه کنید. پس از اینکه پوست خود را به درستی شناختید، شستشو دهنده مناسب پوستتان را انتخاب نمایید. معمولا این اطلاعات در کاتالوگ یا روی جعبه مواد ارایشی درج میشوند.
 شستشوی پوست و استفاده از پاک کننده ها شامل دو مرحله است. در مرحله اول باید از ژل، شیر پاک کن، روغن های پاک کننده یا بالم ها استفاده نمایید و با پنبه و با حرکات دورانی و آهسته پوست صورت و گردن خود را تمیز کنید پس از استفاده از پاک کننده های روغنی، حتما صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. در مرحله بعد نوبت استفاده از تونر است چون پاک کننده های گفته شده در مرحله اول پاکسازی را به صورت سطحی انجام میدهند وبرای پاکسازی عمقی تر، شفافیت پوست، تنظیم PH پوست و بسته شدن منافذ پوستی باید از تونر بهره ببرید. بیشتر تونرها آبکی هستند ولی مدل‌های ژلی و سرمی هم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

قدم دوم: استفاده از محصولات مرطوب کننده و آبرسان

پس از پاکسازی پوست حتما باید ازآبرسان های مناسب پوستتان استفاده نمایید تا رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز آن تامین گردد. به خصوص کسانی که نوع پوست آنها خشک است باید به صورت مرتب از کرم های آبرسان استفاده کنند تا خشکی پوست آنها باعث ایجاد چین و چروک نشود.

قدم سوم: استفاده از ضد آفتاب

کمتر کسی پیش می آید که در مقابل آفتاب سوزان بهارو تابستان از کرم ضد آفتاب استفاده نکند اما خوب است بدانید که استفاده از کرم ضدآفتاب مختص تابستان و بهار نیست و در فصل زمستان و حتی روزهای ابری نیز باید از آن استفاده کنید چون در این روزها نیز اشعه های مضر خورشید در کمین پوست شما هستند. پرتوهای مضر نور خورشید علاوه بر تسریع در روند پیری پوست باعث تیرگی و لک های پوستی می شود.
در استفاده از کرم های ضد افتاب نیز باید مواردی را رعایت نمایید تا آسیب ناشی از پرتوهای مضر خورشید را به حداقل برسانید.
*از ضد افتاب های با SPF بالاتر از 30 استفاده نمایید اما اگر پوست شما خیلی سفید و روشن است به SPF بالاتر از 50 نیاز دارید.
*اگر پوست چربی دارید از ضد افتاب های oil free ( فاقد چربی) استفاده کنید تا از بروز جوش جلوگیری نمایید.
*حدود نیم ساعت قبل از خروج از منزل یا محل کار از ضدافتاب استفاده کنید تا به طور کامل جذب پوستتان شود.
*با دست و دلبازی از ضدآفتاب استفاده کنید به طوری که یک لایه کامل از کرم، پوست شما را بپوشاند.
*ضد آفتاب خود را هر 2-3 ساعت تجدید نمایید.
*برای حفاظت از پوست خود در برابر آفتاب بهتر است علاوه بر استفاده از کرم های ضدآفتاب از کلاه های لبه دار و عینک های استاندارد آفتابی نیز بهره ببرید.
*هنگام قرار گرفتن در زیر نور آفتاب لب های خود را فراموش نکنید و از بالم های لب که دارای حفاظت در برابر UV هستند استفاده نمایید.

قدم چهارم: ماساژ صورت

ماساژ باعث بهبود حالت عضلات صورت و افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به پوست میشود و در کاهش چین و چروک های ریز و کم عمق صورت ، جوانسازی و شفافیت پوست بسیار تاثیرگذار است .
برای ماساژ روزانه پوستتان پوست تمیز و پاکسازی شده خود را به آرامی از پایین به بالا هل دهید و با حرکات دورانی و ملایم به سمت بالا حرکت کنید. از کشیدن یا فشار بیش از حد پوست خودداری کنید. برای ماساژ پیشانی دست خود را در دو طرف آن قرار دهید و به آرامی به سمت بالا و محل رویش موها حرکت کنید. قسمت بالای بینی و محل تشکیل خط اخم را به دو طرف ماساژ دهید

 قدم پنجم: استفاده از کرم های دور چشم

به گفته متخصصین پوست بزمینه برای مرطوب کردن دور چشم باید از کرم های مخصوص استفاده کنید. پوست این قسمت حساس‌ترو نازک‌تر از بقیه نواحی است بنابراین قابلیت بیشتری برای خشکی دارد و زودتر هم دچار چین و چروک می‌شود. گاهی هم مایعات بین بافتی زیر پوست جمع می‌شوند و باعث پف‌دار شدن نواحی اطراف چشم می‌گردند. تیرگی اطراف چشم نیز یکی از مشکلاتی است که عده زیادی در سنین مختلف با آن درگیر هستند. کرم دور چشم برای رفع این مشکلات که گاهی به صورت ژنتیکی نیز بروز میکنند موثر است.
یکی از اهداف اصلی کرم دور چشم به جز روشن کردن این نواحی و همچنین از بین بردن چروک دور چشم، این است که برخی از مواد مغذی را به دور چشم برساند که در کرم‌های صورت به میزان متفاوتی وجود دارد و باید برای اطراف چشم از دوزهای ضعیف‌تر استفاده شود. پوست نازک اطراف چشم نسبت به پوست ضخیم‌تر در دیگر قسمت‌های صورت، جذب بهتری دارد و اگر استفاده از کرم‌های معمولی صورت که برای اطراف چشم قوی هستند بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، باعث آسیب رساندن به پوست دور چشم می‌شوند. کرم‌های دور چشم به صورت اختصاصی برای آبرسانی به ناحیه اطراف آن فرموله شده‌اند و به همین دلیل است که در حجم کمتر، قیمت بالاتری نسبت به دیگر کرم‌های صورت دارند.
قابل ذکر است که استفاده از کرم های دور چشم سن خاصی ندارد و بهتر است در هر سنی که هستیم این کرم ها را در مراقبت های پوستی معمول خود بگنجانیم اما در سنین پایینتر و زیر 25 سال کرم دور چشم با خاصیت ضد چروک توصیه نمیشود و بهتر است به کرم های با خاصیت مرطوب کنندگی بسنده نمود. کرم های دور چشم با برندها و قیمتهای متفاوتی در بازار موجود است که از نمونه های خارجی لانکوم، اورآل، نیوآ، کیووی، ایوورشه و از نمونه های ایرانی دکتر ژیلا، مای و پریم جزو بهترین ها هستند.

قدم آخر: استفاده از ماسک های روشن کننده و مغذی

تیره شدن پوست می تواند دلایل متعددی داشته باشد که اصلی ترین آن تولید بیش از حد رنگدانه ها، نور خورشید، بالا رفتن سن، تغییرات هورمونی در دوره بارداری و آلودگی هوا می باشد. اگر به شفافیت پوست خود اهمیت میدهید میتوانید حداقل به صورت هفتگی از ماسکهای خانگی یا بازاری روشن کننده استفاده نمایید اما توجه داشته باشید پس از هر بار استفاده از ماسکها از آبرسان مناسب پوستتان نیز بهره ببرید.  روش درست کردن چند ماسک خانگی مناسب برای شفافیت پوست را در برای داشتن پوستی شفاف لیموترش، سیب زمینی، زردچوبه، ماست، عسل و آلوئه ورا را فراموش نکنید!  بخوانید.
پس از اینکه تمام مراحل گفته شده را انجام دادیم به مراقبت پوست در شب میرسیم.
خواب شبانه علاوه بر رفع خستگی جسمانی و روحی نقش بسیار مهمی در بازسازی سلولی و دفع سموم بدن دارد. در هنگام شب پوست نیز مشغول کلاژن سازی و بازسازی خود می شود.
شب ها فرآیند اکسیژن رسانی به پوست بیشتر میشود و پوست در حین خواب، خود را ترمیم میکند به این ترتیب، برای داشتن پوستی درخشان و شاداب نباید شب‌ها را از دست داد. علاوه بر اینکه دقت میکنید تا در هنگام شب، خواب عمیق، با کیفیت و با میزان مناسب 6-8 ساعت داشته باشید برای تغذیه پوست در هنگام خواب از کرم های شب استفاده نمایید. مواد مغذی، کلاژن، مواد موثر ضد چروک، ویتامین ها و مواد بازسازی کننده پوست، موادی هستند که معمولا در ترکیبات کرم شب استفاده می شود تا به پوست در فرایند بازسازی خود کمک کنند.
برای انتخاب یک کرم شب مناسب، باید نوع پوست و مشکلات پوستی خود را نیز در نظر بگیرید. مثلا اگر پوست خشک دارید بهتر است از یک کرم شب آب رسان استفاده کنید تا در طول روز پوستی لطیف و یکدست داشته باشید.
بیشترین استفاده از کرم شب در امر بازسازی پوست، خاصیت ضد چروک بودن آن است. به همین دلیل یکی از معیارهای مهم کرم شب وجود مواد ضد چروک در ترکیبات آن است به همین دلیل با بالارفتن سن و مخصوصا در سنین بالای 35 سال استفاده از کرم شب ضرورت پیدا میکند.
سخن آخر: پوست و سلامت آن از جمله عوامل بسیار تاثیرگذار در زیبایی ظاهری است که حتی برای داشتن یک میکاپ زیبا به پوستی سالم نیاز دارید. ظاهر زیبا همیشه در بالابردن اعتماد به نفس افراد نقش مهمی را ایفا میکند پس به آن اهمیت دهید و برای آن وقت و هزینه صرف کنید. به نفع شماست!
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت