ازدواج عاقلانه شامل چه مواردی است؟

ازدواج عاقلانه شامل چه مواردی است؟

فهرست عناوین

ازدواج عاقلانه شامل رابطه خوب، مشارکت واقعی، تلاش، انعطاف پذیری و تعهد کامل است. در ادامه به هر یک از این ویژگی ها می‌پردازیم.

رابطه خوب

همه ازدواجهای خوب یک مؤلفه‌ای مشترک دارند: رابطه‌ی خوب. و بدون استثنا همه ازدواج های بد مشکلات مربوط به ارتباط دارند و زن و شوهر نمی‌توانند به خوبی با هم ارتباط کلامی برقرار کنند. رابطه خوب بدین معنا است که برای گفتگو در دسترس هستید، با تمام وجود به همسرتان گوش می‌دهید و با لحنی مهربانانه نیازها و خواسته هایتان را بیان می‌کنید.

رابطه خوب ابزار قدرتمندی در ازدواج است که سه ویژگی دارد:

شما می‌توانید با همسرتان صحبت کنید. هر دو شما باید بتوانید با هم گفتگو کنید، به‌طوری که نظریات و احساساتتان را به گونه ای مؤثر انتقال دهید.

با تمام وجود به حرفهای همسرتان گوش دهید. اگر احساس می‌کنید در شرایطی نیستید که به حرفهای همسرتان گوش دهید، موضوع را به او بگویید و زمان دیگری را برای گفتگو تعیین کنید.

تا جایی که می‌توانید حرفهای خودتان را با لحنی ملایم بیان کنید. وقتی مهربانانه صحبت کنید، فضایی گرم و صمیمانه خلق می‌کنید و بدین طریق شرایط را برای همسرتان راحت‌تر می‌کنید تا به آنچه می‌گویید، گوش دهد.

مشارکت واقعی

هسته بنیادی ازدواج عاقلانه، ایجاد مشارکت واقعی است. هر دو همسر برای ارتباطشان ارزشی یکسان قائل هستند. هر دو نفر بخشی از یک تیم هستند. هر دو در هر اتفاقی که برای یکی از آنها بیفتد، خوب یا بد، شریک هستند. وقتی مشکلی پیش بیاید، یکی دیگری را سرزنش نمی‌کند، بلکه در پی راه هایی است که شرایط را بهبود دهد.

تصور کنید که می‌خواهید در یک تیم فوتبال بازی کنید. شما باید تعهد بدهید که در همه‌ی تمرینات و کارهای آمادگی تیم شرکت کنید. در واقع، شما باید بازیکنی در خدمت تیم باشید. بازیکن ارزشمند بودن در تیم بدین معنا است که موفقیت تیم در اولویتتان باشد. اگر دوتا گل هم بزنید اما درنهایت تیم ببازد، شما نیز بازنده هستید و دفعه بعد باید کار تیمی بهتری انجام دهید. همین اصل در ازدواج نیز صدق می‌کند. باید کارهایی انجام دهید که موجب خوشحالی هر دو طرف شود. فرض کنید شما شغل خوبی در یکی از شهرها پیدا می‌کنید که از محل کار همسرتان فرسنگها فاصله دارد. اگر مجرد بودید شاید فرصت خوبی بود اما حالا که متأهل هستید، باید فکر کنید و ببینید چه تصمیمی برای هر دو شما بهترین است.

در ازدواج خوب، شما به عنوان بخشی از یک تیم، باید علاوه بر خودتان به همسرتان نیز توجه کنید.

تلاش

اغلب، مردم برای سرگرمی، برنامه های ورزشی و برای اینکه خودروشان خوب کار کند، تلاش زیادی می‌کنند؛ اما بسیاری از آنها توقع دارند ازدواجشان که عاملی مهم و تعیین کننده در شادمانیشان است؛ خودبه خود در مسیر رشد قرار گیرد.

شما باید برای رشد زندگی مشترک و تغییر ارتباطتان، وقت و انرژی صرف کنید. تلاشی که صرف ارتباطتان می‌کنید، بهترین سرمایه‌گذاری است که می‌توانید در زندگی‌تان داشته باشید. با این سرمایه گذاری، ده برابر بیشتر دریافت خواهید کرد.

وقتی برنامه‌ریزی زمانی می‌کنید، همسرتان را فراموش نکنید. ببینید شبها چه مدت از وقت شما به انجام کارها، تعهدات و جلسات مختلف سپری می‌شود و چقدر زمان به همسرتان اختصاص می‌دهید. به یاد داشته باشید که باید همسرتان را نیز در برنامهریزی زمانی‌تان قرار دهید.

انعطاف پذیری

اشخاص انعطاف‌پذیر در مقایسه با اشخاصی که انعطاف‌پذیر نیستند، از سطح شادمانی بیشتری برخوردارند. زن و شوهر باید در هنگام بروز مشکلات آنقدر انعطاف داشته باشند که احساس ناکامیشان را کنار بگذارند و تمرکزشان را بر رابطه شان و یکدیگر متمرکز کنند. وقوع حوادث نامنتظره بخشی از زندگی است. آموختن این مهارت که چطور ناامیدی و ناکامی را کنار برانیم و منعطف باشیم، از مهارتهای ارزشمندی است که موجب غنای زندگی مشترک می‌شود.

وقتی در مورد مسائلی فکر می‌کنید که طبق برنامه ریزی شما پیش نرفته است، سعی کنید هدف بزرگتری را که از داشتن ارتباطی فوق العاده به دست می‌آورید، در نظر بگیرید. درک کنید فقط چون شرایط طبق خواست و برنامه ریزی شما پیش نمی‌رود، بدین معنا نیست که نمی‌توانید در جستجوی موارد مثبت باشید.

تعهد کامل

شما باید صد درصد به ازدواجتان متعهد باشید. شما تعهد داده اید که برای همیشه با همسرتان باشید، این بدان معناست که در زمانهای خوب و بد در کنار هم باشید. اگر یکی از شما کمتر از صد درصد تعهد بدهد، قدرت ارتباطتان کاهش خواهد یافت.

وقتی شرایط خوب پیش برود، به‌راحتی احساس می‌کنید که به همسرتان تعهد دارید. شما به گونه‌ای احساس می‌کنید که انگار بخشی از تیم برنده هستید و از ارتباطتان سودمندی زیادی بهدست می‌آورید؛ اما وقتی شرایط خوب پیش نرود و درباره‌ی زندگی مشترکتان احساس ناامیدی کنید، احساس تعهد چالش برانگیز می‌شود. در شرایطی که احساس ناامیدی می‌کنید، حتی شاید فکر کنید که بهتر است از یکدیگر جدا شوید. به‌جای مشکل، بر راه حل تمرکز کنید و به همسرتان نشان دهید که به ارتباطتان متعهد هستید.

عدم تعهد موجب می‌شود که همسرتان به عدم اطمینان شما توجه کند و درنهایت موجب آزردگیتان شود. او همیشه در دسترستان نخواهد بود، هر دو احساس تنهایی می‌کنید، اگرچه خیال می‌کردید که زن و شوهر هستید. هرگز فراموش نکنید که چقدر تعهد شما به ازدواجتان مهم است. تعهد کمتر از صد درصد، می‌تواند موجب تضعیف ارتباطتان شود.

وقتی شما و همسرتان با مشکلاتی روبه رو می‌شوید، به او بگویید که به ازدواج و ارتباطتان متعهد هستید. این موضوع به هر دو شما یادآوری می‌کند که ازدواجتان فرآیندی بلندمدت و مشکلات کوتاه مدت و زودگذر هستند.


شما را دعوت می کنیم تا در همین راستا مقالات «نکته هایی که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم» را بخوانید. 

منبع

کتاب ازدواج عاقلانه؛ نویسندگان: دکتر باربارا دی آنجلیس، دکتر نیل کلارک وارن، دکتر پاتریشیا لاو

مترجمان: شمس الدین حسینی؛ الهام آرام نیا؛ انتشارات نسل نواندیش

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 14


به نظر من تنها راز شاد بودن در زندگی اینه که سخت نگیریم و بدونیم هیچ چیز این دنیا پایدار نیست
به نظر من فقط این عامل تعیین کننده شادی یا ناراحتی آدمهاست
و اینکه واقعا باید تلاش کرد واسه شاد بودن
هیچ کسی مسئول این نیست که ما رو تو زندگی شاد کنه و خوشبختمون کنه جز خودمون