نکته هایی که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم - سری اول

نکته هایی که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم - سری اول

فهرست عناوین

قبل از ازدواج نکاتی را باید بدانید تا بعد از مدتی احساس سرخوردگی و شکست نداشته باشید. پس در این سری مقالات با ما همراه باشید و این نکات کلیدی را دنبال کنید.

بین قضاوت کردن و مورد قضاوت قرار گرفتن تفاوت وجود دارد

زندگی هشیارانه ما را ملزم می­کند که ارزیابی کنیم. ما سطح خطر، سودمندی­های مالی، و مناسب بودن رفتارهایمان را در موقعیت­های خاص می­سنجیم. ما در ارتباطاتمان نیز قضاوت می­کنیم، اما گاهی فراموش می­کنیم که ارزیابی­هایمان شخصی و موقت هستند و گاهی نباید آن­ها را منطقی و صد در صد درست در نظر بگیریم. قضاوتی بودن در ارتباط، اغلب مخرب است. زیرا وقتی خودمان را به یک ویژگی همسرمان وصل می­کنیم، برایمان بسیار مشکل است که از این ارزیابی رها شویم و آن­ها را به گونه ­ای متفاوت ببینیم.

تنها قوانینی در زندگی مشترک معتبرند که هر دو فرد در مورد آن­ها توافق داشته باشند

هر اصلی که هر دو همسر در مورد آن توافق داشته باشند، در زندگی مشترک کارایی دارد. همه ما با عقاید و باورهای معینی درباره­ ازدواج بزرگ می­شویم. اما باید بدانیم که اغلب این باورها همیشگی نیستند، بلکه قابل تغییر و اصلاح هستند. در حالی که سنت­های اجتماعی در پی­روزی اصول علمی ازدواج مفید هستند، وقتی در مورد نیازهای امروز خانواده با شکست روبه ­رو شوند، رابطه با خطر از دست دادن شور و شوق و نشاط مواجه می­شود. ازدواج ماهیتی تثبیت شده اما در مسیر رشد است که به پالایش و ظرافت و پیشرفت نیاز دارد. زندگی مشترک خوب وقتی بر اساس سنت­های قدیمی و خشک پایه ­ریزی شود، پیشرفت نمی­ کند. پس، قوانین زندگی مشترک نیازمند اصلاح و توافق است.

اگر تک همسری را انتخاب می­کنید، بر قول خود پابرجا بمانید

وقتی ما احساس می­کنیم که از نظر عاطفی به فرد دیگری غیر از همسرمان اشتیاق پیدا کرده ایم، سوال واقعی این نیست که "چه مشکلی در زندگی مشترک یا همسرمان وجود دارد؟" ، بلکه پرسش این است که "چه نوع توجهی را ما از هم دریغ داشته­ ایم؟" یا "در درون خود چه احساس خلائی می­کنیم­ که امید داریم آن را با هیجان، یک شیفتگی جدید پر کنیم؟" وقتی ما انرژی و توجهی را که یک ارتباط عاطفی جدید منتقل می­کند به تعهد و سطح عمیق­تری از صداقت و صمیمیت در ازدواجمان وارد کنیم، اشتیاق با دیگری بودن دست از سر ما بر می­ دارد.

حفظ تعهد زناشوئی ساده نیست. علی­رغم اینکه چقدر به همسرمان عشق می­دهیم، اشتیاق به صمیمیت جسمانی با دیگران ممکن است همچنان افزایش یابد. اگر در برابر این وسوسه مقاومت نکنیم، هر قدر هم تعهدمان قوی باشد، احتمال دارد به قدری احساس محرومیت کنیم که موجب خلق احساس دلسوزی به حال خود شود و به بی­ وفایی بینجامد.

در واقع موضوع تک همسری به نفع خودتان است. متعهد بودن به همسر ظرفیتی در ما ایجاد می­کند که می ­توانیم در زندگی مشترکمان به رضایت عمیق­تری دست یابیم و سطوح خودآگاهی و رشد شخصی بالاتری را تجربه کنیم.

 

 

 

منبع

کتاب 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم؛ نویسندگان: لیندا و چارلی بلوم؛ مترجمان: شمس­الدین حسینی، الهام آرام­نیا، مهدیه سامع؛ انتشارات نسل نواندیش

 

 

 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت