آداب و رسوم ازدواج در ترکیه و قوانین ثبت رسمی ازدواج

آداب و رسوم ازدواج در ترکیه و قوانین ثبت رسمی ازدواج

فهرست عناوین

ازدواج یکی از مراسم مهم در هر کشوری است که آداب و رسوم خاص خود را در هر منطقه دارد. به طوری که آداب و رسوم ازدواج در یک کشور می تواند برای مناطق دیگر عجیب و جذاب باشد. کشور ترکیه یکی از همسایگان ایران فرهنگ غنی دارد و مردم آن برای آداب و رسوم سنتی هنوز ارزش و جایگاه خاصی قائل هستند. ازدواج در ترکیه از جمله مراسم جذابی است که با وجود مدرنیته شدن این کشور هنوز آداب و رسوم سنتی و خاص خود را دارد. با ما همراه شوید تا در این مطلب بیشتر با این آداب و رسوم جذاب و متفاوت و قوانین ثبت رسمی ازدواج در ترکیه آشنا شویم.

خواستگاری در ترکیه

مراسم خواستگاری در کشور ترکیه مانند کشور خودمان برگزار می شود. یعنی به عنوان اولین مراسم رسمی ازدواج خانواده داماد به منزل عروس رفته و از پدر عروس او را خواستگاری می کنند. در این مراسم نیز مانند ایران صحبت با بزرگترهای خانواده به خصوص پدران عروس و داماد است و صحبت های جدی راجع به ازدواج مطرح می شود. پذیرایی با قهوه یکی از رسوم جذاب در ترکیه است.
در مراسم خواستگاری عروس به جای چایی ما ایرانیان، با قهوه از داماد و خانواده او پذیرایی می‌کند. قهوه آقای داماد با قهوه دیگر مهمانان فرق دارد. عروس خانم در فنجان قهوه او کمی فلفل یا نمک می ریزد. وقتی آقای داماد قهوه نمکی یا تند را می خورد باید مزه آن را تحمل کرده و نباید عکس العملی نشان دهد. این کار نشان دهنده صبر داماد است!

قرارگیری فنجان قهوه پاسخ به پیشنهاد خواستگاری!

یکی دیگر از رسم های جالب در خواستگاری که باز هم به قهوه مربوط می شود، نحوه قرار گرفتن فنجان قهوه است. تا زمانی که قهوه خورده می شود، خانواده ها صحبت های نهایی خود را انجام می دهند. اگر در پایان فنجان قهوه خود را زمین بگذارند یعنی به تفاهم نهایی رسیده اند، اگر فنجان قهوه هنوز در دستشان باشد، یعنی هنوز باید راجع به برخی چیزها صحبت کنند. زمانی که فنجان ها روی میز گذاشته شد، بزرگ ترین فرد خانواده داماد عروس خانم را رسما خواستگاری می کند.

مراسم نامزدی در ترکیه

مراسم نامزدی در ترکیه نیز تا حد زیادی مشابه مراسم نامزدی در ایران است. در این مراسم خانواده داماد به همراه اقوام و خویشان خود به منزل عروس رفته و هدایایی برای او خواهند برد. البته برخی از هدایا مانند جواهرات از قبل به منزل عروس فرستاده می شود تا عروس هنگام مراسم از آن ها استفاده کند. یکی از رسم جالب نامزدی در ترکیه نحوه استفاده از حلقه است. در ترکیه در مراسم نامزدی حلقه ها روی یک سینی تزئین شده قرار گرفته که با یک روبان قرمز به هم وصل شده اند. عروس و داماد ابتدا حلقه ها را در دست راست همدیگر قرار می دهند. سپس یکی از اقوام نزدیک با آرزوی خوشبختی عروس و داماد روبان قرمز را قیچی می کند. بعد از آن عروس و داماد حلقه ها را در انگشت حلقه دست چپ یکدیگر انداخته و رسما نامزد می شوند.

حنابندان در ترکیه

حنابندان یکی دیگر از رسم های مشترک عروسی در ایران و ترکیه است که به سبک های متفاوتی از هم برگزار می شود. در ترکیه مراسم حنابندان سه روز قبل از برگزاری مراسم عروسی در منزل عروس برگزار می شود. عروس لباس قرمز یا بنفش به تن کرده و حنای تزئین شده بر روی سینی های نقره و دو شمع روشن به منزل عروس فرستاده می شود. در شروع مراسم مادر داماد دست های عروس را حنا تزئین کرده و روی آن سکه طلا قرار می دهد. ترک ها معتقدند که حنا بدی و شر را از عروس و داماد دور کرده و آن ها را به هم وفادار می کند. سپس مادر داماد به عنوان هدیه یک فرش ابریشمی به عروس داده و عروس به نشانه احترام دستان او را می بوسد. بعد از آن جشن و پایکوبی مراسم شروع شده و دوستان عروس به نشانه رزق و روزی بر سر عروس سکه می ریزند.

مراسم عروسی در ترکیه

مراسم عروسی در ترکیه با رسم و رسومات جذاب و متفاوتی برگزار می شود. این مراسم به تصمیم عروس و داماد می تواند در تالار، باغ، کنار ساحل، کشتی تفریحی یا هر مکان دیگر اجرا شود. عروس از صبح مراسم به آرایشگاه می رود. در ترکیه معتقدند که داماد تا روز عروسی نباید همسر خود را در لباس عروسی ببینید، زیرا خوش یمن نیست. وقتی عروس حاضر شد، داماد همراه با دوستان خود و به همراه گروه موسیقی به استقبال عروس می رود. رسم جالب آن که هنگامی که داماد به استقبال عروس می رود، خانواده عروس چند دقیقه ای او را پشت در معطل می کنند و داماد چند بار باید در یا زنگ بزند. بعد از باز شدن در داماد باید به کودکانی که جلو در هستند، پول یا شیرینی بدهد.
هنگام خارج شدن عروس از منزل پدری، پدر یا برادر بزرگ عروس دست عروس را در دست داماد گذاشته و برای آن ها ارزوی خیر می کند. همچنین کمربند قرمزی به کمر عروس می بندد تا نشان دهد دخترشان به بلوغ رسیده و آمادگی تشکیل زندگی مشترک را دارد. در مراسم عروسی علاوه بر سکه بر روی سر عروس و داماد گندم نیز می ریزند تا زندگی آن ها پر برکت و شاد باشد. همچنین معتقند کسانی که این سکه و گندم ها را جمع کرده و در منزل خود نگه دارند، در آن سال ثروتمند خواهند شد. مراسم عروسی در ترکیه می تواند یک تا سه روز اجرا شود اما در زندگی مدرن ترکیه مراسم معمولا مراسم یک روزه اجرا می شود.

رسم های جالب مراسم عروسی در ترکیه

مراسم عروسی و عقد در ترکیه در کنار چهارچوب کلی که در بالا توضیح داده شد، رسم و رسومات خاص دیگری نیز دارد. البته با توجه به آن که کشور ترکیه مردمی با آداب و رسوم مختلف دارد، در هر شهر و هر منطقه رسم ازدواج ممکن است با شهر دیگر فرق کند.

کمربند طلا در روز عروسی

یکی از رسم های جالب در مراسم عروسی در ترکیه تزئین کمربند طلا است. دوستان و خانواده عروس و داماد سکه و طلا را به یک کمربند آویزان کرده و آن را به کمر عروس می بندند تا زندگی مشترک آن ها پر برکت و پر از پول باشد.

لگد کردن پای یکدیگر

رسم عجیب دیگر در مراسم عروسی ترکیه آن است که بعد از خوانده شدن خطبه عقد، عروس و داماد پای همدیگر را لگد می کنند. هر کس بتواند زودتر این کار را انجام دهد، یعنی تصمیم گیرنده نهایی در زندگی خواهد بود.

نوشتن نام دختران مجرد زیر کفش عروس

علاوه بر پرت کردن دسته گل عروس به سمت دختران مجرد در ترکیه رسم جالب دیگری وجود دارد. در این رسم عروس اسم دختران مجرد را زیر کفش خود می نویسد. هر اسمی که زودتر از اسم های دیگر پاک شود، عروس بعدی خواهد بود.

آشپزی داماد

در بخشی از مناطق ترکیه به خصوص برخی از روستاها علاوه بر مراسم عروسی، مهمانی های جداگانه دیگری نیز توسط خانواده های عروس و داماد برگزار می شود. در این مراسمات سنتی ترین غذای ترکیه به نام keshek طبخ و سرو می شود. نکته جالب آن که این غذا باید توسط داماد و دوستانش آماده شود. این غذا نوعی خورشت است که با جو آسیاب شده و مرغ آماده می شود.

 برافراشتن پرچم توسط داماد در روز عروسی

یکی دیگر از رسم های سنتی و قدیمی ترکیه که این روزها بیشتر در مناطق روستایی اتفاق می افتد، برافراشتن پرچم توسط داماد در روز عروسی است. برای اجرای این مراسم در سپیده دم روز عروسی داماد همراه با مهمانان مرد حاضر به بلندترین نقطه نقطه در نزدیکی خانه تازه عروس و داماد رفته و پرچمی در آن نصب می کنند. در این مراسم برای شادی و خوشبختی عروس و داماد دعا می خوانند و از سازهای محلی استفاده می شود.

اسب سواری عروس

یکی دیگر از سنت های قدیمی در ترکیه آن است که در ترکیه برای رساندن عروس از خانه پدری به منزل جدیدش از اسب استفاده می شود. همزمان مهمانان با در دست داشتن پرچم ترکیه و ساز و آواز پشت سر عروس و داماد آن ها را تا منزل جدیدشان همراهی می کنند.

شرایط ثبت ازدواج رسمی در ترکیه

در کنار آداب و رسوم جالبی که درباره ازدواج در ترکیه مطرح شد، ازدواج رسمی در این کشور شرایط خاص خود را نیز دارد.
• سن قانونی ازدواج در این کشور 19 سال است.
• در صورتی که زن یا مرد قبلا ازدواج کرده باشند، نامه جدایی رسمی جز مدارک اصلی برای ازدواج به شمار می رود.
• مرد می تواند بلافاصله بعد از جدایی اقدام به ازدواج کند اما زن باید 300 روز از جدایی اش گذشته باشد.
• چند همسری در ترکیه ممنوع است.
• برای ازدواج دختران در ترکیه نیازی به اجازه پدر نیست.

مراحل ثبت رسمی ازدواج در ترکیه

ثبت رسمی ازدواج در ترکیه با ثبت ازدواج در ایران بسیار متفاوت است. اول آن که برای ثبت ازدواج عقد مذهبی ضروری نیست و زوجین می توانند خودشان به درخواست خودشان آن را انجام دهند. مراسم ازدواج در شهرداری های شهر انجام می شود. فرد متقاضی یا وکیل او به اداره شهرداری محل سکونت خودشان رفته، فرم درخواست عقد را پرکرده و تاریخ آن را مشخص می کند. در این مراسم نیازی به انجام آزمایشات قبل از ازدواج هم نیست. اما اغلب زوج ها برای اطمینان از شرایط ازدواجشان، آزمایش های لازم را انجام می دهند. در روز مراسم، زوجین به همراه اقوام درجه یک در شهرداری حضور پیدا کرده و عقد رسمی ثبت می شود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عروسی ترکیه
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت