ازدواج ژاپنی ها به چه صورت است؟ آداب و رسوم

ازدواج ژاپنی ها به چه صورت است؟ آداب و رسوم

فهرست عناوین

ژاپن یکی از کشورهای آسیایی است که با وجود پیشرفت های قابل توجه در زمینه های مختلف و صنعتی شدن، هنوز بسیاری از آداب و رسوم قدیمی خود را حفظ کرده است. مراسم ازدواج و آداب و رسوم مربوط به آن نیز از جمله مواردی است که هنوز بسیاری از رسم های قدیمی را داشته و زوج های جوان و خانواده های آن ها به برگزاری آن ها اهمیت ویژه می دهند. اگر شما نیز به دانستن این آداب و رسوم جالب و قدیمی ژاپن علاقه مند هستید، با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

سن ازدواج در ژاپن چقدر است؟

سن مطلوب ازدواج در ژاپن برای زنان طی سال های مختلف تغییرات قابل توجهی کرده است. تا چندین سال پیش در این کشور سن مطلوب ازدواج برای زنان کمتر از 25 سال در نظر گرفته شده بود. در چند سال اخیر با توجه به آن که زنان به دنبال تحصیلات بهتر، تامین مالی و شغل و پیشرفت زندگی شخصی هستند، این سن ازدواج تا 31 سالگی برای زنان افزایش پیدا کرده است. نکته قابل توجه آن که در فرهنگ ژاپنی زنان در فاصله کوتاهی بعد از ازدواج باید بچه دار شوند، از این رو بسیاری از زنان تنها به این دلیل ازدواج خود را به سن بالاتر از 27 سالگی موکول می کنند تا آمادگی زندگی مشترک و مادر شدن را داشته باشند. نکته مهم دیگر آن که در این کشور ازدواج هنوز به عنوان امری مهم و مقدس شناخته شده و دختران و پسران ازدواج را به زندگی تنها و یا زندگی مشترک بدون ازدواج ترجیح می دهند.

ازدواج در ژاپن

ازدواج در کشور ژاپن نیز با وجود داشتن چهارچوب های مشترک و یکسان در شهرهای مختلف و البته در مذاهب مختلف دارای تفاوت های قابل توجه در جزئیات است. در حال حاضر سه دین آیین بودایی، شینتو و تعالیم کنفوسیوس وجود دارد که هر کدام آداب و رسوم مذهبی خاص خود را برای ازدواج دارند. برای مثال در دین شینتو مراسم ازدواج (نه جشن عروسی) به صورت خصوصی و تنها در حضور عروس و داماد، والدین آن ها و روحانی انجام می شود.
این مراسم معمولا در تالارهای رسمی خاص برگزاری شده و تالارهای ازدواج تا حد زیادی مانند کلیسای مسیحیان تزئین می شود. پس از برگزاری مراسم ازدواج مذهبی که چیزی شبیه به خواندن خطبه عقد خودمان است، مهمانان نیز به تالار دعوت شده و با یک شام مفصل و اعیانی از ان ها پذیرایی می شود.

بازی دزدیدن دختر در صورت عدم رضایت والدین او

رضایت دختر و پسر برای مراسم عروسی مهم ترین و اصلی ترین فاکتور در عروسی ژاپنی به شمار می رود. در ژاپن اگر پسر و دختری به یکدیگر علاقه مند باشند و خانواده دختر به این ازدواج رضایت نداشته باشند، به شکلی فرمالیته دوستان داماد عروس را می دزدند و به خانواده عروس اطلاع می دهند. این بازی نشان دهنده آن است که دختر و پسر علاقه زیادی به ازدواج با یکدیگر دارند. با این کار خانواده عروس نیز به ازدواج آن ها رضایت می دهند. در این حالت هزینه های مراسم عروسی تا حد زیادی بر عهده داماد خواهد بود. این مساله باعث شده بسیاری از پدرانی که وضع مالی خوبی ندارند، از این روش استفاده کرده و یا حتی خودشان پیشنهاد دزدیدن دخترشان را به داماد بدهند!

شرایط عمومی ازدواج در ژاپن

قبل از آن که سراغ دیگر آداب و رسوم جالب ازدواج ژاپنی برویم، بهتر است با شرایط عمومی و قانونی ازدواج در این کشور نیز آشنا شویم.
• سن قانونی ازدواج برای مردان 18 سال تمام و برای دختران 16 سال تمام در نظر گرفته شده است.
• در ژاپن چند همسری مجاز نیست و مرد نمی تواند همزمان دو یا چند همسر داشته باشد.
• تا سال 2016 زنان تا 6 ماه بعد از جدایی از همسر خود اجازه ازدواج مجدد نداشتند اما پس از آن این زمان به100 روز کاهش پیدا کرد.
• در صورتی که سن زوجین کمتر از 20 سال باشد، اجازه والدین برای ازدواج لازم است.
• براساس قانون هیچ مرد یا زنی نمی تواند با اقوام نسبی خود مانند خواهر، برادر، عمه، خاله،خواهرزداده و غیره ازدواج کند.
• تمامی ازدواج ها باید در اداره شهرداری منطقه سکونت زوجین ثبت شود.

آداب و رسوم مراسم مذهبی عروسی

مراسم مذهبی عروسی در ژاپن به طور کلی در مراحل مختلف زیر انجام می شود، البته همان طور که در بالا نیز اشاره شد این مراسم در شهرهای مختلف و در مذاهب مختلف می تواند کمی متفاوت باشد.
• مراسم مذهبی اخلاص یا پاکسازی
• پیشکش کردن نذری به خدایان
• نماز و دعا
• ردوبدل کردن فنجان های ساکی مخصوص ازدواج
• پیشکش کردن شاخه درخت مقدس به خدایان
نکته جالب توجه در مراسمات عروسی ژاپنی ها، عقد شینزن است. در این مراسم که در جلوی قربانگاه شینتو برگزار می شود، عروس و داماد، والدین و مهمانان در جلوی قربانگاه ظاهر می شوند. ابتدا فرد روحانی جایگاه را پاک می کند.(این کار در تمامی مکان های برگزاری عروسی و تالارها اجباری است)، نذری ها را پیشکش می کنند. به شکل فرمالیته خداوند ظاهر می شود، فرد روحانی پیام تبریک داده، ازدواج عروس و داماد را گزارش کرده و برای حمایت الهی دعا می خواند. بعد از این مراسم زوج جوان می توانند مراسم شیکی سنکن نوگی را انجام دهند. در این مراسم عروس و داماد به نوبت از سه فنجان ساکی می نوشند. این کار نمادی برای مشترک شدن غذا و نوشیدنی زن و مرد است. سپس عروس و داماد پیمانی برای وفاداری یکدیگر خوانده و یک شاخه درخت مقدس را به خداوند تقدیم می کنند. در نهایت نیز نوبت به ردوبدل کردن حلقه ها می رسد.

برنامه های جشن عروسی در ژاپن

بعد از برگزاری مراسم مذهبی، نوبت به مراسم جشن و شادی بر می گردد. این مراسم نیز به طور کلی در مراحل زیر انجام می شود.
• در ورودی مراسم عروسی به مهمانان خوش آمد گفته می شود.
• عروس و داماد داخل می شوند.
• بزرگ ترهای مجلس صحبت را آغاز می کنند.
• واسط های عروسی صحبت را ادامه می دهند.
• نوبت به صحبت مهمانان اصلی می رسد.
• بریدن کیک
• نوشیدن شربت
• عروس و داماد لباس های خود را عوض کرده و لباس های محلی خود را می پوشند.
• سرگرمی و خواندن مطالب دیشب
• نمایش دسته گل ها
• سخنرانی یک نفر برای خویشاوندان
• صحبت های پایانی توسط بزرگتر مجلس
• بدرقه کردن عروس و داماد

تاریخچه ازدواج در ژاپن

مردم ژاپن در سال های 1868 تا 1912 که به آن دوره هیجی می گویند، از غربی ها آموختند که ازدواج باید یک اتفاق مقدس شمرده شود. ژاپنی ها برای شهادت ازدواج به کلیسای مسیحیان می رفتند، در فضای موقر نشسته و عروسی آن ها حالتی رسمی پیدا می کرد. پس از ان ژاپنی ها تصمیم گرفتند مراسم جشن ازدواج قابل مقایسه با مراسم مسیحیان ایجاد کنند. خواندن سوگنامه و مراسم شیکی سنکن نو گی به مراسم ازدواج ژاپنی اضافه شد.

آداب و رسوم ازدواج در ژاپن

در بخش های بالا به طور کلی با فرهنگ عروسی در ژاپن آشنا شدیم، اما این مراسم شادی دارای جشن ها و برنامه های مختلف دیگری نیز هست که قبل یا بعد از مراسم اصلی نیز برگزار می شود. از جمله این آداب و رسوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراسم یونو

یکی از مراسم های سنتی عروسی ژاپنی مراسم یونو است. در این مراسم خانواده های عروس و داماد به ردوبدل کردن هدیه به یکدیگر و به عروس و داماد می پردازند. البته این مراسم در عروسی های جدید ژاپنی کمتر برگزار می شود.

استفاده از تقویم روکویو برای تعیین روز عروسی

در ژاپن تقویمی به نام روکویو وجود دارد که در آن طالع روزها از نظر خوش یمنی و یا بد یمنی عنوان شده است. اغلب زوج های جوان ترجیح می دهند که مراسم خود را در روزهای خوش یمن برگزار کرده و علاقه چندانی به برگزاری مراسم در روزهای بد یمن ندارند. البته بسیاری از تالارهای عروسی در روزهای بدیمن تخفیف های ویژه در نظر می گیرند تا زوج های جوان برای برگزاری مراسم در این روزها نیز ترغیب شوند.

لباس عروسی ژاپنی

انتخاب لباس عروس در ژاپن یک انتخاب شخصی برای عروس است. در حال حاضر بسیاری از دختران جوان ترجیح می دهند که لباس های جدید اروپایی را برای روز عروسی خود انتخاب کنند. لباس عروسی سنتی یک لباس کیمونوی رنگی یا سفید با یک کلاه ساده است که حکم تور عروسی را دارد.

تقدیم دسته گل و نامه به والدین

در انتهای مراسم عروسی، زوج های جوان برای احترام دسته گل به والدین خود هدیه می کنند. همچنین عروس نامه ای که از قبل برای والدین خود نوشته است را به آن ها می دهد. در انتها نیز والدین از مهمانان به خاطر حضور در مراسم تشکر می کنند.

لباس مهمانان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لباس مهمانان در روز عروسی باید کیمونو و یا یک تکه باشد. ژاپنی ها اعتقاد دارند که لباس های دو تکه مانند کت و دامن برای عروس و داماد بد یمنی می آورد. همچنین پوشیدن لباس هایی از جنس چرم حیوانات نیز نشان بد یمنی برای عروس و داماد است. همچنین اگر عروس و داماد از مهمانان خود بخواهند که سبک خاصی از لباس را بپوشند، مهمانان باید از خواسته آن ها پیروی کنند.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت