جاذبه ها و دافعه های تیپ شخصیتی آلفا و بتا در زنان و مردان

جاذبه ها و دافعه های تیپ شخصیتی آلفا و بتا در زنان و مردان

فهرست عناوین

روانشناسان متعددی اقدام به تقسیم بندی تیپ های شخصیتی نموده اند که مبنای هر یک از این تقسیم بندی ها متفاوت است و در هر کدام روی یک یا چند جنبه از خصوصیات اخلاقی تمرکز بیشتری شده است.
یکی از انواع طبقه بندی تیپ های شخصیتی طبقه بندی افراد در دسته آلفا و بتا است. تیپ شخصیتی آلفا و بتا برای اولین بار در سال 1950 توسط روزنمن و فریدمن معرفی گردید. هدف آنها از این مطالعات بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی روی میزان ابتلا به بیماری های قلبی بود. مطالعات آنها نشان داد افرادی با تیپ شخصیتی آلفا بیشتر در معرض بیماری های جسمی از جمله بیماری های قلبی و فشار خون هستند. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا ویژگی های هر یک از این تیپ های شخصیتی را که به صورت جداگانه در زنان و مردان نمود پیدا می کند را بررسی نماییم. پیشنهاد بزمینه برای شما انجام تست شخصیت شناسی است.

ویژگی های کلی تیپ شخصیتی آلفا

در تقسیم بندی افراد در گروه های آلفا و بتا، معیار طبقه بندی بر اساس میزان اضطراب و استرس و نوع مواجهه با آن در زندگی روزمره و چالش های روتین و غیر روتین در زندگی است.
افراد آلفا تمایل زیادی به آرمانگرایی دارند و فوریت های زمانی آنها را آزرده نمی کند چون معمولا با سختکوشی تمام به کارهای خود می رسند. بارزترین ویژگی شخصیتی افراد آلفا تلاش بی شائبه و خستگی ناپذیر آنها برای رسیدن به اهدافی است که شاید در نظر دیگران بسیار رویایی به نظر برسد اما در نظر خودشان اهدافی کاملا دست یافتنی و سهل الوصول هستند. سختی های راه آنها را خسته نمی کند و حتی اگر شبانه روز برای رسیدن به آرمان های خود تلاش کنند دست از آن نمی کشند. ولی حتی فکر نرسیدن به اهداف یا دور شدن از آنها، آنها را ناتوان و فلج می سازد! به همین دلیل میزان استرس و اضطراب در این افراد گاه آنقدر بالا می رود که روی سلامت جسمی آنها تاثیر می گذارد.
حرکات عصبی دست ها و گاه حرکات غیرارادی که در زبان عامیانه به تیک های عصبی موسوم هستند در این افراد دیده می شود. شخصیت های آلفا، غالبا انسان هایی زودرنج هستند. کسانی که در ارتباطات اجتماعی خود نیز به شدت درگیر دیگران می شوند و خیلی زود به قضاوت دیگران می نشینند. با اینکه این افراد به طور معمول به اشخاصی مهربان و خوش قلب معروف هستند اما رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه هم از آنها بعید نیست. این افراد در هنگام مواجهه با مسائل ناراحت کننده یا کوچکترین حرفی از جانب اطرافیان به شدت بهم می ریزند و ممکن است تا مدتی خشونت در رفتار آنها دیده شود.

زن آلفا

همان طور که اشاره نمودیم تیپ های شخصیتی الفا افرادی سختگیر و مضطرب هستند که این خصوصیات از آنها افرادی سختکوش، جاه طلب و کمالگرا می سازد، طبق تحقیقات روانشناسی جذاب ترین تیپ شخصیتی از نظر مردان، زنان آلفا هستند چرا که این زنان در عین مهربانی و لطافت، شخصیتی استوار و قوی دارند و به نقاط مثبت شخصیتی خود اشراف کامل دارند.
اعتماد به نفس بالا و تلاش برای زندگی آرمانی در کنار همسر، آنها را به زنانی دوست داشتنی تبدیل می کند. زنان آلفا در رفتارهای زنانه خود بسیار موفق عمل می کنند و لطافت روحی آنان هر مردی را تحت تاثیر قرار می دهد. این زنان در مورد کوچکترین مسائل زندگی زناشویی نیز ساعت ها به تفکر می پردازند و چالش های به وجود آمده در آن را با نگاهی نیمه احساسی و نیمه منطقی کند و کاو می کنند اما گاهی این قدرت درونی آنها روحیه قدرت طلبی و رئیس مآبانه مردان را زیر سوال می برد و یا با آن به مواجهه بر می خیزد از همین رو شخصیت این زنان در نظر مردان شخصیتی پیچیده و غیرقابل پیش بینی می شود که این خود باعث می شود مردان بیش از پیش به این زنان جذب شوند و محتاج به حضور در کنار آنان باشند. زنان آلفا زنان بسیار وفادار و متعهدی هستند و وقار و طمانینه در رفتار و تفکر از خصوصیات اصلی شخصیتی آنها به شمار می رود.
زن الفا نیازی به تایید و تعریف و تمجید دیگران ندارد، زیرا به خود و قدرت درونی خود ایمان دارد، اما یکی از نکات منفی که در ارتباط بین مردان با یک زن الفا دیده می شود این است که جذب اولیه زنان الفا برای مردان بسیار بالاست. به این معنا که در ابتدای رابطه، مردان به شدت جذب این زنان شده و از جاذبه و دافعه شخصیتی که برای آنها دارند لذت می برند. اما در اکثر مردان روحیات مردسالارانه و نیاز به برتر بودن نسبت به شریک عاطفی، نمی تواند زن راهبر و غیر مطیع را تحمل نماید. به همین دلیل پس از مدتی بعد از شروع رابطه بین زن الفا و شریک عاطفی او چالش هایی به وجود می آید که در ظاهر غیر قابل حل هستند و در بسیاری موارد زوجین به مشکلاتی در زندگی زناشویی بر می خورند که اگر آنها را مدیریت نکنند، ممکن است به مسائل تاسف باری چون طلاق عاطفی یا خیانت برسد.
دروغ گفتن به زن الفا بسیار دشوار است و اصل شنیداری بودن زنان در زن آلفا کمتر و ضعیف تر به چشم می خورد و آنها در رابطه عاطفی کمتر مسخ سخنان عاشقانه مردان می شوند.
تغییر رفتاری در زنان الفا بسیار دشوار است، به همین دلیل در زندگی با زن آلفا انتظار برای تغییر در رفتار یا منش و طرز تفکر او کاری بیهوده است و تنها راه مدیریت بحران در زندگی با یک زن آلفا تقویت روحیه گذشت و تعامل دو طرفه برای برطرف کردن نیازهای شخصیتی زنانه و مردانه در زندگی زناشویی است. یکی از ویژگی های افراد الفا این است که معمولا نویسنده های خوبی هستند و یکی از راه هایی که روانشناسان برای تخلیه درونی به آنها پیشنهاد می کنند مکتوب کردن احساسات و پناه بردن به نویسندگی است از همین رو یکی از روش های موفقیت در زندگی زناشویی زن الفا، نوشتن است! زیرا نوشتن ویژگی های شخصیتی او را تعدیل می کند.

مرد آلفا

شخصیت کاریزماتیک برای زنان، مردان الفا هستند. مرد آلفا قدرتمند، هدفمند، سخاوتمند و استوار است، او به هیچ وجه به خود مغرور نمی شود و موقعیت های مالی و اجتماعی بالا موجب لغزش او در رابطه های عاطفی و زندگی مشترک نمی گردد زیرا شخصیت او کمال طلب است و در هر موقعیتی که باشد باز هم احساس می کند که توانایی رسیدن به مدارج بالاتر را دارد اما همین شخصیت کمال طلب او باعث می شود که در انتخاب شریک عاطفی با وسواس بسیار زیادی برخورد کند.
او همه چیز را تمام و کمال می خواهد، زیبایی، قدرت زنانه، اعتماد به نفس و شخصیت اجتماعی بالا را در همسر خود جست و جو می کند اما خوشبختانه یکی دیگر از بارزترین ویژگی های شخصیتی او وفاداری و تعهد اوست. مرد الفا در عین اینکه همسری قوی و قدرتمند می خواهد اما به هیچ وجه نمی تواند برتری همسر نسبت به خود را تحمل کند. ویژگی قدرت طلبی مردانه در او با روحیه کمال طلبی آلفایی او آمیخته می شود و از او شخصیتی شکننده در برابر قدرت درونی همسر  می سازد و این نوعی پارادوکس را در رفتار او به وجود می آورد که باید توسط شریک عاطفی او مدیریت شود.

ویژگی های کلی تیپ شخصیتی بتا

شخصیت های بتا افرادی آسان گیر و خونسرد هستند که این ویژگی ها باعث می شود تا آنها به انعطاف پذیری و نرمش معروف باشند. شخصیت های بتا بر خلاف الفا شخصیت هایی آرام و بدون افت و خیز هستند. آنها در برابر تغییرات از خود سازگاری نشان می دهند و روح آنها مانند یک موم نرم و مستعد تغییرات است. آنها روحیه ای بسیار لطیف و مهربان دارند ولی در عین حال در روابط دوستانه بیش از آنکه به دیگران فکر کنند راحتی و آسودگی خود را در نظر می گیرند. شخصیت های بتا افرادی ریلکس و خوش بین هستند که با انرژی مثبت خود حتی اتفاقات ناراحت کننده را به خوبی از سر می گذرانند و کمتر دچار افسردگی، یاس و ناامیدی می شوند. آنها ریتم آرام و بدون ریسک زندگی را بیشتر می پسندند و همیشه از آن چیزی که هستند و از موقعیت مالی یا اجتماعی که در آن قرار دارند احساس رضایت می کنند و کمتر در پی تغییر آن هستند.

زن بتا

زنان بتا معمولا زنانی صبور و باگذشت هستند. آنها با روحیات و لطافت زنانه خود می توانند خشن ترین و عصبی ترین مرد را نیز رام کنند. زنان بتا بهترین زنان برای پاسخگویی به نیاز راهبری و قدرت طلبی مردان هستند. زنان بتا در زندگی زناشویی همیشه با همسر خود مشورت می کنند. هر چه زنان الفا نویسندگان خوبی هستند زنان بتا شنوندگان قابلی به شمار می روند از همین رو قفط با قدرت گوش دادن خود می توانند ارامش را به مردان هدیه دهند. گوش دادنی از جنس همدردی و نیروبخشی! یکی از ویژگی های زنان بتا که گاهی مردان را ازار می دهد کمبود اعتماد به نفس آنها و نیاز به توجه ویژه از طرف مردان است. زنان بتا نیاز دارند تا همسر آنها هر روز و هر روز عشق خود را به آنها ابراز نماید تا همیشه از دوست داشتنی بودن خود اطمینان داشته باشند. به محض کوچکترین بی توجهی، احساس می کنند افرادی دوست نداشتنی هستند یا ظاهر آنها مردان را دلزده کرده است. بنابراین به ظاهر خود بسیار زیاد رسیدگی می کنند و مشتری دائمی جراحی های زیبایی زنان بتا هستند.

مرد بتا

مردان بتا به معنای واقعی کلمه مرد زندگی هستند! آنها وقت گذراندن با خانواده را بر هر فعالیت دیگری ترجیح می دهند. از صحبت کردن با همسر خود نهایت لذت را می برند. پس از پدر شدن، فرزندان را در اولویت زندگی قرار می دهند و پدرانی بسیار خوب و در دسترس به شمار می روند. مردان بتا در کارهای خانه به همسر خود کمک می کنند فقط به این دلیل که عشق خود را ثابت نمایند.
آنها معمولا بیش از آنکه حرف بزنند احساسات خود را در غالب چنین کارهایی بروز می دهند. مردان بتا مردانی ولخرج هستند از همین رو اولین احساس وظیفه ای که در همسر آنها به وجود می آید مدیریت مالی در زندگی دو نفره آنهاست و مردان بتا از این مدیریت مالی توسط همسر خود استقبال می کنند و بدشان نمی آید که این وظیفه را به دوش همسر خود بگذارند. مردان بتا در زندگی زناشویی رضایت همسر خود را مقدم تر بر رضایت خود قرار می دهند و گاهی این مساله باعث می شود که احساس کنند بیش از ضرورت به همسر خود امتیاز داده اند و امتیازی دریافت نکرده اند و این باعث دلسردی آنان می گردد.
برخلاف مردان آلفا که ترجیح می دهند هدیه ای روتین و کاربردی برای همسر خود بخرند، مرد بتا برای خرید هر هدیه روزها و ساعت ها فکر می کند و برای آن برنامه ریزی می نماید. مردان بتا کمترین تمایلی برای خشونت و یا حکمرانی از خود نشان می دهند و این خصوصیت آنان گاهی باعث رانده شدن زنان از آنها می شود چون زنان در مواجهه اولیه با آنان احساس می کنند که این مردان تکیه گاه های محکم و قابل اعتمادی به شمار نمی روند.
سخن آخر:
یکی از نکاتی که درمورد تیپ الفا و تیپ بتا باید بدانید و به آن توجه داشته باشید این است که این نوع از تیپ های شخصیتی ثابت و استوار نیستند و معمولا افراد به صورت مرتب بین آنها سوئیچ می کنند. به این معنا که گاهی در حالت آلفا قرار دارند و گاهی در حالت بتا اما به صورت معمول و در بیش از 70 درصد مواقع در یکی از تیپ های شخصیتی به سر می برند و اینکه در بیشتر مواقع کدامیک از شاخصه ها را بروز می دهند، تیپ شخصیتی کلی آنها را تعریف می نماید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

Bahar | 1398 اسفند 19


از نظر مردان کدام گروه از زنان جذاب تر هستند زنان آلفا یا زنان بتا؟؟؟
مردان کدام یک را ترجیح میدهند ؟؟؟

پویا رهام | 1401 تير 25


تو این نوشته فقط سعی بر کوچیک کردن مرد داشتین.. مثل همیشه زنان رو بالا بردین و در توصیف مرد حرف های توهین آمیزی زدین..... قشنگ معلومه کسی که اینو نوشته یه زن بوده