هورمون شناسی عاشقانه! (عامل بروز عشق خود را بشناسید و از آن مراقبت نمایید)

هورمون شناسی عاشقانه! (عامل بروز عشق خود را بشناسید و از آن مراقبت نمایید)

فهرست عناوین

هورمون ها از جمله مواد ترشح شده در بدن هستند که نقش بسیار مهمی در احساسات و عواطف ما دارند. چهار هورمون اصلی در بدن ترشح می شوند که تحقیقات علمی که البته هنوز به نتیجه قطعی ای نرسیده اند بر این باور هستند که این هورمون ها نقش مستقیمی بر حالت های روحی شدید از جمله عاشقی یا افسردگی دارند.
شاید این جمله را بارها شنیده باشید که پس از ازدواج و شروع زندگی زناشویی عشق ها فروکش می کنند و عاشقانه ها جای خود را به عادت و روزمرگی می دهند. شاید همین موضوع باعث ترس شما از ازدواج شده باشد، اما با خواندن این مقاله متوجه می شوید که واقعیت چیز دیگری است. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا هورمون ها و تاثیر آنها بر روحیات عاشق پیشه افراد را بررسی نماییم. پیشنهاد بزمینه برای شما انجام تست سازگاری زوجین در سری تست های استایل شناسی بزمینه است.

عشق دوپامینی

هورمون دوپامین محرک شما برای تجربه های جدید و احساسات هیجانی است. انگیزه و احساس قدرت زیاد برای انجام کارهای جدید، اعتماد به نفس و تمایلات جنسی زیاد نتیجه ترشح دوپامین در بدن هستند. دوپامین عامل احساس لذت و شادکامی در زندگی است، جالب است بدانید که مکانیزم عملکرد مواد مخدر ترشح هورمون دوپامین در بدن است که باعث می شود به صورت آنی احساس خوب و لذتبخشی در بدن به وجود بیاید در حالی که از راه های بسیار بهتر و کارآمدتر می توان غدد ترشح کننده دوپامین را تحریک نمود. اگر از جمله افرادی هستید که به سختی می توانید رژیم های غذایی را تحمل کنید یا به غذاهای پرکالری مانند غذاهای چرب یا شیرین تمایل بیشتری دارید، در واقع شما عاشق دوپامینی هستید که به واسطه خوردن غذاهای پرکالری در بدن شما ترشح می شود و به شما حس خوبی می بخشد.
کسانی که سطح دوپامین در خون آنها افت کرده است در رابطه عاشقانه خود همیشه دچار شک و تردید هستند. همیشه نیاز دارند تا طرف مقابل، عشق خود را به آنها ثابت کند، هر روز و هر لحظه. همیشه احساس می کنند در یک بحران لاینحل گیر افتاده اند و حتی احساس نفرت از نامزد یا همسر خود پیدا کنند و احساس می کنند که شاید در برقراری رابطه با او و ازدواج با او دچار اشتباه شده اند، کاهش دوپامین در روابط عاشقانه میزان جذابیت این رابطه را به شدت کاهش می دهد و در مقابل افزایش بیش از حد دوپامین هم باعث می شود افراد به رفتارهای بی بند و بارانه در روابط جنسی روی بیاورند.
یکی از انواع عشق که در بین زوج ها دیده می شود عشق های دوپامینی است که ابتدای رابطه برای آنها بسیار جذاب و دلربا است به طوری که حس می کنند برای هم ساخته شده اند و هیچگاه با هم به مشکل نمی خورند اما  اگر این دو نفر مراقب رابطه عاشقانه خود نباشند و گذشت وصبوری را بلد نباشند عشق دوپامینی آنها به شدت آسیب پذیر می شود پس اگر عشق شما از نوع عشق دوپامینی است به شدت نیاز به مراقبت و تیمار دارد. از داروهایی مثل صبر و بردباری، گذشت و عدم کینه توزی برای درمان عشق دوپامینی خود استفاده نمایید.
اگر دوپامین در خون یکی از شماها کاهش یابد باعث به وجود آمدن حالت تدافعی نسبت به همسر یا نامزد می شود به طوری که احساس می کنید مقصر تمام بدی های دنیا و مقصر تمام خستگی ها و بی انگیزگی های شما، شریک عاطفی شماست. یکی از راه های بالابردن سطح دوپامین در خون ورزش کردن است. ورزش مداوم و گوش دادن به موسیقی های ریتمیک و شاد باعث می شود سطح دوپامین در خون شما افزایش یافته و به دنبال آن احساس اعتماد به نفس در شما به وجود بیاید و احساسات خوب شما در رابطه عاطفی تان جانی تازه بگیرند.
برخی از خوراکی ها نیز در ترشح دوپامین در بدن موثر هستند مانند چای سبز، گوشت قرمز، میوه هایی مانند سیب و موز و شکلات و کاکائو. البته باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کافئین و مواد قندی به صورت آنی سطح دوپامین را در خون شما بالا می برند و به سرعت نیز پایین می آورند پس اگر عشق دوپامینی خود را دوست دارید در مصرف مواد قندی و کافئین دار دقت بیشتری داشته باشید.

عشق سروتونینی

سروتونین نیز یکی دیگر از هورمون های بسیار تاثیرگذار در بدن است که در خلق و خوی افراد نقش بسزایی دارد. سروتونین در ارتباط مستقیم با احساس تندرستی و سلامت است و با کاهش آن در خون احساس ناخوشی و بیماری به سراغ فرد می آید. حافظه ضعیف، کمبود اشتها و بدنبال آن کاهش شدید وزن و افسردگی از علائم کاهش سطح سروتونین در بدن انسان است. افرادی که درگیر عشق های سروتونینی می شوند افرادی بسیار اجتماعی و در عین حال خانواده دوست هستند. صداقت و وفاداری در روابط احساسی، خط قرمز آنها محسوب می شود. معمولا اینگونه افراد انسان هایی آرام و پایدار هستند و یکی از خطراتی که روابط عاطفی آنها را تهدید می کند دچار روزمرگی شدن است. روزمرگی و ترک عادت های ابراز عشق به شدت عشق های سروتونینی را تضعیف می کند. با کاهش سروتونین در بدن قدرت حافظه و تمرکز به شدت کاهش یافته و شاید یکی از دلایلی که همسر یا نامزد شما سالگرد ازدواج یا تولد شما را فراموش می کند همین پایین آمدن سطح سروتونین در خون او باشد.
عشق های سروتونینی برای همیشه برای تقویت نیاز به سروتونین دارند به همین دلیل وقتی که سروتونین کاهش یابد وسواس های فکری، اضطراب ناشی از جدایی و افسردگی، زندگی عاشقانه را تحت الشعاع قرار داده و در معرض فروپاشی قرار می دهد. اگر از جمله کسانی هستید که ریسک پذیری پایینی دارید و عاشق انسان های آرام و پایدار می شوید به شدت مستعد عشق سروتونینی هستید پس باید قدرت سازگاری و انعطاف پذیری را در خود تقویت نمایید.

نکته بسیار مهمی که در عشق سروتونینی خود باید بدان توجه داشته باشید این است که به صورت طبیعی میزان سروتونین در مردان بالاتر از زنان است به همین دلیل زنان بیش از مردان به محبت و توجه نیاز دارند و بیش از مردان در معرض افسردگی قرار می گیرند.
یکی از راه های بهبود سطح سروتونین در بدن، ورزش یوگا است که شاید به عنوان اکسیر نجات بخش عشق های سروتونینی عمل نماید.

عشق های تستسترونی و استروژنی  

هورمون های تستسترون و استروژن، هورمون های جنسی مردانه و زنانه هستند که البته هر دوی آنها هم در بدن مردان و هم در بدن زنان وجود دارد. سطح تستسترون در مردان بسیار بالاتر از استروژن است و در زنان بلعکس. هرمون های تستسترون و استروژن عامل خلق و خوی مردانه و زنانه هستند. زمختی مردانه و لطافت زنانه در گرو ترشح این هورمون ها هستند. کاهش تستسترون در مردان مشکلاتی از قبیل خستگی و بی حالی دائمی حتی پس از یک استراحت کامل، بی انگیزگی برای کارهای روزانه، کاهش قدرت ماهیچه ها و ضعف عضلانی، کاهش میل جنسی و عصبانیت و خشونت ناخواسته در رفتار و در نهایت افسردگی را به دنبال دارد همچنین کاهش استروژن در بدن زنان باعث خشونت و افت و خیزهای بی شمار و متعدد در رفتار آنها می شود به طوری که در یک آن از حالت بسیار سرخوش به حالت عصبی تغییر فاز می دهند، خستگی و ضعف عضلانی، کاهش میل جنسی و رابطه جنسی دردناک،  ناباروری و افزایش وزن و تجمع چربی در شکم و باسن و در نهایت افسردگی حاد نیز از جمله اثرات کمبود استروژن در بدن زنان است.
مردانی که تحت تاثیر هورمون تستسترون عاشق می شوند کسانی هستند که عاشق لطافت و مهربانی زن مورد نظر خود می شوند. عاشق ارامشی که در کنار او می گیرند و عاشق فرمانبرداری و اطاعتی که در رفتارهای نامزدشان می بییند. این مردان به مردان مردسالار معروف می شوند اما همیشه به عنوان تکیه گاه های محکم و قابل اعتمادی همسر خود را پشتیبانی می کنند و همیشه آرامش او را بر آرامش خود ترجیح می دهند زیرا می دانند که آرامش همسر به معنای آرامش خود آنهاست.
مردان تستسترونی در رابطه عاشقانه خود بسیار سرسخت و خودرای هستند. تصمیمات آنها به هیچ عنوان تابع احساسات نیست و منطق برای آنها حرف اول را می زند.
زنانی که تحت تاثیر استروژن عاشق می شوند مردهای تستسترونی را به شدت می پسندند. آنها عاشق زیورآلات هستند و در رفتارهای زنانه خود بسیار موفق عمل می کنند. آنها انسان های چالش پذیری نیستند ولی جذب مردان ریسک پذیر و منطقی می شوند. این زنان بیش از اینکه برای پیشرفت و رشد خود تلاش کنند، دوست دارند تا زمینه پیشرفت و ترقی همسر خود را مهیا کنند چرا که پیشرفت همسر خود را مساوی با پیشرفت خود می دانند. زنان استروژنی به شدت خلاق و در عین حال احساساتی هستند. روزمرگی در عشق، آنها را به شدت آزار می دهد و نقد شدن از طرف همسر برای آنها بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است به طوری که با کوچکترین انتقادی فرو می پاشند به همین دلیل به شدت مستعد افسردگی هستند. این زنان مانند یک گیاه که برای زنده ماندن به آب و نور خورشید نیاز دارد برای زنده ماندن و عاشق ماندن نیاز به نوازش و توجه دارند. ابراز عشق همیشگی از طرف مردان برای این زنان امری ضروری است و همچنین رابطه جنسی موفقیت آمیز در زندگی زناشویی آنها کلید حل تمام مشکلات است.
یکی از خطراتی که زندگی عاشقانه تستسترونی و استروژنی را تهدید می کند این است که اینگونه مردان عاشق کار خود هستند و دوست دارند به واسطه کار و موقعیت اجتماعی قدرتمند خود توجه همسر خود را جلب نمایند و این موضوع باعث می شود که پس از مدتی در کار و حرفه خود غرق شوند و همسر خود را فراموش کنند در حالی که همسر استروژنی آنها به شدت نیاز به همراهی و پشتیبانی آنها دارد. 
سخن آخر:
بدن انسان بیش از آن چیزی که فکرش را بکنید پیچیده و جذاب است. اگر روزی در جایی خواندید که حرکات روده شما با رنگی که برای لباس خود انتخاب می کنید تعجب نکنید!! بدن انسان یک سیستم به هم پیوسته و در عین حال سازماندهی شده است. عشق از جمله احساساتی است که تمام بدن شما را درگیر خود می نماید. سیستم ایمنی بدن، ماهیچه ها و قدرت عضلانی، حافظه و قدرت تخیل همگی با عاشق شدن تحت تاثیر قرار می گیرند پس بیش از هر چیزی مراقب باشید که عشق خود را به درستی انتخاب کنید و پس از عاشق شدن، عاشق خوبی برای همسر خود بمانید. 
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت