اصول ست کردن لباس ها و مدل های مانتو مخصوص نوعروسان (الفبای رنگ شناسی و هارمونی رنگ ها)

اصول ست کردن لباس ها و  مدل های مانتو مخصوص نوعروسان (الفبای رنگ شناسی و هارمونی رنگ ها)

فهرست عناوین

پس از ازدواج و ورود شما به خانواده جدیدتان تا مدتی بعد از مراسم عروسی رفتار شما، نوع برخورد، استایل لباس پوشیدن و سلیقه شخصی شما در همه چیز مانند لباس، مدل مو، اکسسوری ها و ... توسط افراد خانواده همسر و اقوام آنها زیر ذره بین قرار می گیرد. شما اگر گران ترین و خوش رنگ ترین لباس ها و مانتوها را بخرید ولی با اصول رنگ شناسی، هارمونی رنگ ها و روش های شیک پوشی و ست کردن لباس ها آشنایی نداشته باشید باز هم آراسته و زیبا به نظر نمی رسید. علاوه بر رنگ شناسی در ست کردن لباس ها توجه به جنس پارچه ها و موقعیت های زمانی و مکانی نیز بسیار حائیز اهمیت هستند. بزمینه در این مقاله سعی نموده تا اصول اولیه رنگ شناسی و ست کردن لباس ها را به صورت بسیار ساده به مخاطبین خود آموزش دهد.برای انتخاب استایل لباس پوشیدن خود می توانید در قسمت تست های بزمینه تست استایل لباس پوشیدن را انجام دهید.

اصول رنگ شناسی

رنگ ها به سه دسته سرد، گرم و خنثی تقسیم بندی می شوند. رنگ های سرد مانند آبی ها، بنفش ها و سبزهایی که میزان آبی در آنها بیشتر است، رنگ های گرم مانند قرمزها، نارنجی ها، زردها و سبزهایی که میزان زرد در آنها بیشتر است و رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید، کرم و خاکستری.
خوب است بدانید که این روزها برای رنگ پوشاک و دکوراسیون رنگ های خنثی جزو ترندها هستند و در استایل های مدرن و کژوال بیش از رنگ های دیگر به چشم می خورند.

هماهنگی (هارمونی) رنگ ها

هماهنگی یا هارمونی در لغت به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء در کنار هم" است . این هماهنگی، در موضوعات دیداری مانند رنگ شناسی موجب لذت چشم می شود. هارمونی رنگ ها بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. رنگ هایی که هارمونی ندارند در نظر بیننده، خسته کننده و نازیبا به نظر می رسند، از طرفی هارمونی بیش از حد رنگ ها نیز به ترکیبی بسیار روتین و غیر جذاب تبدیل می شود. طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است زیرا یکی از بالاترین درجات هارمونی و هماهنگی رنگ ها را در دل خود جای داده است.
 به دایره زیر چرخه رنگ ها گفته می شود که هارمونی رنگ ها را بر اساس این چرخه رنگی به چند شیوه می توان ایجاد نمود.

ترکیب رنگهای تکرنگ Monochromatic Color Scheme

رنگ بندی مونوکروم از تغییر در روشنایی و غلظت یک رنگ به دست می آید. ترکیب تکرنگ برای چشم بسیار دلنشین است به خصوص اگر از تکرنگ های آبی یا سبز استفاده شود. برای اضافه کردن رنگ های دیگر به این ترکیب می توان از رنگ های خنثی مانند سفید و سیاه و خاکستری استفاده نمود. یکی از ویژگی های ترکیب بندی تکرنگ که باعث می شود برای اکثر افراد خوشایند باشد این است که همواره از نظر بصری متعادل و چشم نواز به نظر می آید. در این ترکیب انرژی و جنب و جوش به حداقل می رسد. یک رنگ بندی تکرنگ از آبی، حس آرامش و آسودگی را به شما هدیه می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی رنگ ها سری مقالات روانشناسی رنگ ها را بخوانید.

هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها Analogous Colors

رنگ های هم جوار (پیوسته) ، به هر دسته دوتایی یا سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.

هارمونی بر اساس رنگ های مکمل Complementary Color

رنگ های مکمل در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند به طوری که با یک خط صاف و مستقیم به هم متصل می شوند.

هارمونی بر اساس رنگ های سه تایی Triadic Color Scheme

برای رسیدن به چنین هارمونی رنگی یک مثلث متساوی الاضلاع روی دایره رنگی بکشید، سه رنگی که در سه گوشه یک مثلث متساوی الاضلاع قرار می گیرند مثل قرمز، زرد و آبی رنگهای هارمونیک هستند.

هارمونی رنگ های مکمل تقسیم شده Split Complementary Color

هارمونی رنگ مکمل تقسیم شده یک ترکیب سه تایی از رنگ هایی است که در سه گوشه یک مثلث متساوی الساقین روی چرخه رنگ قرار می گیرند به عبارت دیگر یک رنگ و دو رنگی که در دو طرف مکمل آن رنگ قرار گرفته اند، مثل زرد، قرمز بنفش و بنفش آبی

هارمونی رنگ های چهارگانه Tetradic (Double Complementary) Color

چهار رنگی که چهارگوشه یک مربع یا مستطیل روی دایره رنگی قرار می گیرند هارمونی چهارگانه را تشکیل می دهند. مثل زرد، قرمز نارنجی، بنفش و سبزآبی
تا اینجای مقاله در مورد هارمونی رنگ ها مطالبی را یاد گرفتیم در این قسمت مقاله در مورد چگونگی استفاده از علم رنگ شناسی در ست کردن لباس ها و برازندگی استایل ها صحبت می کنیم. با بزمینه همراه باشید.

اصول ست کردن لباس ها

1. به عنوان یک نوعروس سعی کنید بیشتر رنگ های روشن و سرد را برای استایل خود برگزینید.
2. در میهمانی های پاگشا که معمولا اولین دیدار شما با اقوام همسرتان در خارج از مراسم عروسی است از استایل های کژوال دوری کنید و به سراغ مانتوهای مجلسی و کار شده بروید و شلوارهای لگ و کفش های پاشنه بلند بپوشید. کت و دامن و کت و شلوار از بهترین انتخابها برای چنین مراسمی هستند. 
3. ساده ترین شیوه ست کردن لباس ها استفاده از هارمونی آنالوگ است که به دلیل سادگی در بین مردم به وفور دیده می شود مثلا مانتوی آبی رنگ با شال سبز رنگ یا شال قرمز همراه با مانتوی نارنجی رنگ. ست کردن لباس ها به روش آنالوگ نور رنگ ها را به شدت کاهش می دهد به همین دلیل لباس های با رنگ های آنالوگ با اینکه هارمونی رنگی دارند، از لحاظ بصری خیلی چشم نواز نیستند و اگر به عنوان یک نوعروس دوست دارید استایلی شیک و متفاوت داشته باشید این ترکیب رنگی را انتخاب نکنید.
4. بهترین روش برای نوعروس ها ست کردن لباس بر اساس هارمونی رنگ مکمل است. مانتوی آبی روشن همراه با شال لیمویی یا گلبهی از شما یک نوعروس با سلیقه، آرام و هنرمند می سازد.
5. اگر لباسی دارید كه از تركیب چند رنگ طراحی و دوخته شده، با یكی از رنگ‌ها هارمونی را ایجاد نمایید. معمولا اگر رنگی که بیش از بقیه رنگ ها به چشم میخورد را انتخاب کنید استایل شما جذاب تر به نظر می رسد.
6. پارچه‌هایی با طرح های شلوغ برای ست كردن در كنار هم توصیه نمی‌شوند. از نظر زیباشناسی تركیب یك بلوز راه‌راه با دامن خال‌خالی جالب به نظر نمی‌رسد.
7. اگر مانتو در قسمت یقه و بالاتنه طرح دار است شال و و روسری خود را از پارچه های ساده و بدون طرح انتخاب کنید.
8. مانتوهای بلند را با شلوارهای لگ و تنگ یا ساپورت بپوشید.
9. جین های دمپا گشاد را با مانتوهای کتی کمر دار ست کنید.
10. در کنار رنگ های درخشانی مانند بنفش یا صورتی از رنگ های خنثی مانند خاکستری استفاده کنید تا درخشانی این رنگ ها تحت الشعاع رنگ های دیگر قرار نگیرد.
11. استایل ها را همگون انتخاب کنید به عنوان مثال با مانتوهای کلاسیک کفش های کتانی را انتخاب نکنید . کفش های کتانی مخصوص مانتوهای خیابانی یا جین و کتان هستند و برای مانتوهای حریر، رسمی، اداری، سنگ دوزی شده به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.
12. اگر از استایل مونوکروم مشکی یا سفید استفاده می کنید برای میکاپ خود رنگ های گرم و پر رنگ را استفاده کنید تا چهره شما گرم و جاندار شود.
13. اگر از استایل های مونوکروم با رنگ های خنثی استفاده می کنید به عنوان مثال شال و مانتوی خاکستری رنگ برای اکسسوری ها از رنگ های نئونی و درخشان مانند فسفری یا ارغوانی بهره ببرید.
14. دامن های پلیسه جزو ترند امسال هستند که می توانید با مانتوهای کتی یا شومیز آنها را ست کنید. جالب اینجاست که دامن های پلیسه در کاتالوگ های مد ارائه شده با کفش های کتانی و کالج ست می شوند.
سخن آخر:
اگر به تازگی ازدواج کرده اید و نوعروس هستید که قطعا استایل لباس پوشیدن خود را با وسواس زیاد انتخاب می کنید. اما خوب است بدانید که شیک پوشی و پیروی از اصول ست کردن لباس ها در هر موقعیتی که هستید یا در هر سن و سالی که هستید ضروری است. حتی در استایل های اداری و کاری نیز رعایت این اصول توصیه می شود.
شیک پوشی در احساس خوب شما نسبت به خود و اعتماد به نفس شما در اجتماع بسیار موثر است پس در درجه اول برای احساس خوب خود و سپس برای زیبایی و آراستگی بیشتر در نظر دیگران این اصول را رعایت کنید البته لازم به ذکر است که اصول زیبایی شناسی لباس پوشیدن دنیایی از موارد کوچک و بزرگ را در بر می گیرد که پرداختن به همه آنها در یک مقاله ممکن نیست. سعی کارشناسان بزمینه در این مقاله بر این بوده است که مهم ترین و پرکاربردترین آنها را جمع آوری نمایند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت