کدام روغن گیاهی برای کدام پوست مناسب است؟

کدام روغن گیاهی برای کدام پوست مناسب است؟

فهرست عناوین

علاوه بر کرم‌های نرم کننده و آب‌رسان موجود در بازار افراد برای تقویت و انعطاف‌پذیری پوست خود از انواع روغن استفاده می‌کنند. این مقاله توسط تیم بزمینه با این هدف نوشته شده است تا افراد دارای پوست‌های مختلف بتوانند روغن مناسبی برای پوست خود انتخاب کنند.
پیش از این در مقاله چه آرایشی برای پوست‌های مختلف مناسب است؟ انواع پوست از لحاظ میزان چربی آن و راه‌های تشخیص نوع پوست‌تان را شرح دادیم. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری درمورد روغن‌های مورد استفاده برای پوست گفته می‌شود سپس گذر کوتاهی بر انواع پوست می‌زنیم و روغن‌های مفید جهت آب‌رسانی آن‌ها را بیان می‌کنیم.

روغن نارگیل

نوعی چربی اشباع شده ‌است که از میوه درخت نارگیل به دست می‌آید. از این روغن در تهیه مواد آرایشی بهداشتی و همچنین در غذاها استفاده می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند که دارای مقدار زیادی چربی سیر نشده است.

روغن دانه انگور

روغنی‌است که از هسته انگور به دست می‌آید و دارای خواص ضد التهابی می باشد. از این روغن برای درمان آکنه، آفتاب سوختگی و لکه های ناشی از بروز سن و چین و چروک های پوست استفاده می شود.

روغن آرگان

روغن ارقان (آرگان) روغنی است که از هسته میوه درخت ارقان به دست می‌آید و مصرف غذایی و دارویی دارد. این درخت در مراکش بیشتر می روید و روغن آرگان به طلای مایع هم معروف است. این روغن آنتی اکسیدان بالایی دارد.

روغن بابونه

روغن استخراج شده از گل‌های زرد و سفید بابونه را روغن بابونه می‌گویند که فواید شگفت‌انگیزی برای زیبایی پوست و مو دارد.

روغن گل یاس

روغنی معطر و گران قیمت که از گل یاس گرفته می‌شود. گفته می شود خواص درمانی این روغن در زمینه از بین بردن جای لکه های پوستی و آکنه است.

روغت کندر

روغن کندر بومی‌کشورهای عمان، سومالی و یمن است که از کندر گرفته می‌شود. خواص فوق‌العاده‌ای برای پیش‌گیری از چروک پوست، شادابی و رفع آکنه دارد.

روغن گل رز

روغن گل رز به وسیله تقطیر از گل رز تهیه می‌شود. از این روغن نیز برای رفع زخم‌های پوستی و آکنه استفاده می‌شود.

روغن لیمو

روغن لیمو برای رفع کدری پوست و شادابی آن استفاده می‌شود. برای تهیه این روغن به لیموی ‌ترش یا همان لیموی شیرازی نیاز است.

روغن‌ ترنج

روغن ‌ترنج، روغن درخت‌ ترنج است که از پوست آن برای استخراج روغن‌ استفاده می‌شود. از روغن ‌ترنج به وفور برای درمان زخم‌های پوستی استفاده می‌شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا مایع تولید شده در دانه گیاه سیموندزیا کینانسیس (جوجوبا) است. این روغن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین E و ب‌کمپلکس، روی، مس، سلنیوم، کروم و ید است. روغن جوجوبا برای درمان اگزما کاربرد دارد و التهاب پوستی را کاهش می دهد.

اسطوخودوس

این روغن که از گیاه اسطوخودوس گرفته می‌شود، به دلیل خواص زیادی که دارد یکی از پرمصرف‌ترین روغن‌ها در حوزه پزشکی و تولید لوازم آرایشی بهداشتی است.

روغن نعنا هندی

روغن نعنا حاصل از برگ‌های نعنا، با رایحه خوش خود و به خاطر خواص دارویی‌اش شناخته شده است. این روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A و ویتامین C است که برای مشکلاتی مثل مشکلات پوستی استفاده می‌شود.

روغن گل شمعدانی

گل شمعدانی، بومی‌کشور آفریقای جنوبی است که علاوه بر زیبایی، خاصیت درمانی نیز دارد. از روغن گل شمعدانی برای رفع لکه‌ها و آکنه‌های پوستی نیز استفاده می‌کنند.

روغن پرتقال

این روغن از پوست پرتقال با هم‌فشردگی سرد به دست می‌آید. این روغن اسانسی، یک لوسیون مناسب برای تغذیه پوست‌های خشک، آسیب‌دیده و مستعد آکنه است. این روغن کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد.
برای انتخاب روغن مناسب بهتر است اول انواع پوست را بشناسید.

انواع پوست و روغن های مناسب هر کدام

1- پوست معمولی: پوست‌های معمولی بهترین نوع از انواع پوست هستند که نه خیلی خشک هستند و نه بیش از اندازه چرب.
روغن‌های مناسب برای پوست معمولی: روغن‌هایی که برای مرطوب سازی پوست می‌توانند استفاده کنند شامل روغن نارگیل، روغن زیتون، دانه انگور و روغن آرگان است.
2- پوست خشک: منافذ پوستی در این نوع پوست بسته است. از این رو چربی آن کم است و برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک باید مدام مرطوب شوند.
روغن‌های مناسب برای پوست خشک: روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن زیتون روغن‌هایی هستند که می‌توانند کمبود چربی را در پوست خشک جبران کنند.
3- پوست چرب: بر خلاف پوست‌های خشک این نوع پوست منافذ بازی دارد. خطر ایجاد آکنه و جوش در افراد با این نوع پوست بیش از سایرین است.
روغن‌های مناسب برای پوست چرب: افراد دارای پوست چرب باید در انتخاب روغن برای پوست خود دقت کنند. آن‌ها باید روغن‌هایی را انتخاب کنند که چربی پوست آن‌ها را به تعادل برساند. روغن سرو، آرگان، لیمو و ‌ترنج از روغن‌های مناسب برای پوست چرب هستند.
4- پوست مختلط: افرادی که در بعضی جاهای صورت خود دارای پوست خشک و در جاهای دیگر احساس چربی زیاد می‌کنند دارای پوست مختلط هستند.
روغن‌های مناسب برای پوست مختلط: برای این دسته پوست روغن اسطوخودوس، نعنا هندی، زیتون و پرتقال مناسب هستند.
5- پوست پیر و سال‌خورده: اغلب استفاده از روغن‌ها برای پوست جهت جلوگیری از پیری انجام می‌شود اما افرادی که پوست آن‌ها دارای چروک است هم برای از بین بردن خشکی پوست و افزایش نرمی ‌و انعطاف‌پذیری می‌توانند از روغن استفاده کنند.
روغن‌های مناسب برای پوست پیر و سالخورده: روغن کندر، رز و آرگان برای افراد دارای پوست پیر، افتاده و دارای چروک مناسب است.
6- پوست مستعد جوش: به تفصیل در مقاله بهترین محصولات درمانی برای پوست‌های دارای آکنه و مقاله انواع آکنه و راه‌های جلوگیری از آن درباره این نوع پوست و مراقبت‌های آن توضیح داده شده است. این افراد باید در انتخاب محصولات پوستی دقت کافی را به کار ببندند.
روغن‌های مناسب برای پوست مستعد جوش: برای این نوع پوست روغن‌های اسطوخودوس، نعنا هندی و گل شمعدانی مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند.
7.پوست حساس: افراد دارای پوست حساس معمولا پوست نازکی دارند که با کوچک‌ترین لمس ممکن است قرمز شوند و حساسیت‌های مختلفی از خود نشان دهند.
روغن‌های مناسب برای پوست حساس: برای این افراد استفاده از روغن‌های زیتون، بابونه و گل یاس توصیه می‌شود.
امیدواریم با مطالعه این مقاله نکات کلیدی استفاده از روغنهای مناسب را دریافت کرده باشید. توصیه می کنیم سایر مقالات حوزه زیبایی را نیز مطالعه کنید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت