چه شامپویی برای چه مویی مناسب است؟

چه شامپویی برای چه مویی مناسب است؟

فهرست عناوین

یک شامپوی ایده‌آل بدون ایجاد خشکی و شکنندگی موها و یا ایجاد مو خوره موها را تمیز می‌کند. سوالی که معمولا برای افراد پیش ‌‌می‌آید این است که آیا باید شامپوی سر را مدام تغییر داد یا بهتر است شامپوی ثابتی را استفاده کنیم. پاسخ کارشناسان بزمینه به این افراد این است که انتخاب شامپو در طول زمان و بر اساس تجربه انتخاب ‌‌می‌شود و سپس به یک انتخاب مشخص ‌‌می‌رسد. این انتخاب بهتر است تغییر نکند و شامپوی ثابتی مورد استفاده قرار بگیرد. شامپویی برای موهای شما مناسب است که پوسته‎های مرده کف سر و چربی و کثیفی را از بین ببرد.
نکته حائز اهمیت این است که اگر بعد از استفاده از شامپو به موهای خود دست زدید و احساس خشکی کردید، باید بدانید که این شامپو موهای شما را خشک کرده و در نهایت منجر به ریزش موهای شما خواهد شد.در واقع هیچ شامپویی به صورت مستقیم بر روی ریزش مو اثر نمی‌گذارد، بلکه شامپو ‌‌می‌تواند باعث موخوره و خشکی مو شود و این موخوره و خشکی ریزش مو را ایجاد کند.

موها را باید هر چند وقت یک بار شست؟

یکی از پرسش های متداول افراد این است که حمام کردن و شستشوی مو بهتر است چند روز یک بار انجام شود. پاسخ به چنین پرسشی مستلزم آگاهی از میزان تعریق فرد، فصلی که در آن قرار داریم، استرس، چربی سر و میزان مجاورت با آفتاب دارد. به طور کل، در حالت معمول و متوسط همه عوامل، توصیه‌ها، مبنی بر شستشوی یک روز در میان موها ‌‌می‌باشد.

شامپوی خارجی بهتر است یا ایرانی؟

بازار محصولات پوست و مو و زیبایی همیشه پر از محصولات متنوع از ارزان تا گران است. انواع شامپوهای خارجی و ایرانی برای خریداران در دسترس است که اغلب این تنوع منجر به سردرگمی‌آن ها ‌‌می‌شود. در این مورد همانطور که پیش‌تر گفته شد، انتخاب شامپو یک امر تجربی است. یعنی ممکن است فردی از استفاده از شامپوهای خارجی کاملا ناراضی باشد و در مقابل موهایش با شامپوهای ارزان‌قیمت سازگار باشد. از این رو قیمت شامپو تضمین‌کننده سازگاری آن با همه موها نیست.

چه شامپویی برای چه مویی مناسب است؟

شناخت جنس موها بر اساس تجربه شما به دست می‌آید. طبیعتا اگر موهای چربی دارید باید از شامپو های مناسب موی چرب و اگر موی خشک دارید باید از شامپوهای مناسب با این نوع مو استفاده کنید. در ادامه به بررسی تعدادی از انواع موها و شامپوهای مناسب آنها خواهیم پرداخت.

چه شامپویی برای موهای دارای شوره مناسب است؟

 شوره در واقع سلول‌های طبیعی پوست است که در کف سر ساخته ‌‌می‌شوند و به سطح مو ‌‌می‌آیند. شوره در حد کم طبیعی است اما مشکل از جایی شروع ‌‌می‌شود که مقدار شوره سر زیاد شود. تغذیه نامناسب و ناهماهنگ، مصرف دخانیات، استرس به‌ویژه در دوره‌های مداوم و شدید، کامل نبودن شستشوی سر و باقی ‌ماندن مواد شوینده روی پوست سر و نوعی قارچ به نام مالاسزیا فورفور عوامل تبدیل روند طبیعی شوره سر به بیماری ‌‌می‌باشند. برای این‌گونه افراد، استفاده از شامپوهای ویژه ضد شوره (Anti Dandruff) مانند پیریتیون زینک و سلنیوم سولفاید و کتوکنازول توصیه می‌شود.
نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که شامپوهای ضد شوره به صورت موقتی عمل ‌‌می‌کنند و تا مدت استفاده اثربخش خواهند بود. برای درمان قطعی این مشکل باید به متخصص مراجعه کنید.
شامپوهای ضد شوره نباید توسط افراد باردار مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین بهتر است این شامپوها با مشورت متخصص انتخاب شوند زیرا هرکدام از شامپوها دارای ماده خاصی هستند که برای بعضی افراد مناسب نیست. برای مثال شامپو ضد شوره‌ای که حاوی سولفید سلنیوم باشد برای کسانی که دارای موهای بلوند و یا رنگ روشن هستند مناسب نیست و باعث از بین رفتن رنگ تارهای مو و سفیدی آن ها ‌‌می‌شود.

چه شامپویی برای موهای رنگ شده و دکلره شده مناسب است؟

رنگ و دکلره سبب خشک شدن موها ‌‌می‌شود از این رو باید سراغ شامپوهایی بروید که موهای شما را بیش از حد خشک نکند. شامپوهای مناسب موهای رنگ شده ملایم‌اند و اغلب حاوی عصاره انار و پرتقال‌ هستند که خاصیت قابض‌کنندگی دارند. این شامپوها با توجه به کلر بالای آب تهران اثر کلر را کم ‌‌می‌کنند. این شامپوها نسبت به شامپوهای معمولی حاوی مقدار کمتری مواد پاک‌کننده هستند و باعث می‎شوند جلای رنگ مو از بین نرود و بر اثر شستشو تغییر نکند.

شامپوی مناسب موهای سفید کدام است؟

در بازار، محصولات مختلفی برای رفع سفیدی مو معرفی شده‌اند که به هیچ عنوان پایه علمی‌ندارند. چرا که در ریشه مو سلول‌های رنگدانه‌ساز وجود دارند که بر اثر عوامل مختلف مانند افزایش سن ‌‌می‌‌میرند و رنگ مو تولید نمی‌کنند و موها سفید ‌‌می‌شود.

شامپوی مناسب برای موهای کراتینه شده چیست؟

اولین توصیه برای افرادی که موهای خود را کراتینه کردند استفاده از شامپو ها و نرم کننده‌های فاقد سدیم کلراید و سولفات ‌‌می‌باشد. در صورتی که شامپوی مورد استفاده شما در این دسته قرار نداشته باشد ماندگاری کراتینه برای شما خیلی پایین خواهد بود. زیرا نمک مواد کراتین را در خود حل کرده و سولفات که یک ماده قلیایی است سبب تکه تکه شدن مو ‌‌می‌شود. به جای استفاده از شامپوهای گران‌قیمت تحت عنوان شامپوی کراتینه ‌‌می‌توانید از شامپوی کودک استفاده کنید. به افرادی که موهای خود را کراتینه کرده‌اند توصیه ‌‌می‌شود از شستشوی روزانه موهای خود خودداری کنند و نهایت یک روز در میان استحمام کنند.

این مقالات را هم مطالعه کنید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت