ادامه این ارتباط عاقلانه است یا باید به آن پایان داد؟ (بخش پنجم)

ادامه این ارتباط عاقلانه است یا باید به آن پایان داد؟ (بخش پنجم)

فهرست عناوین

اگر به نامزدتان به عنوان الگو نگاه می کنید و عزت نفس بالایی هم ندارید حتما این مقاله را بخوانید. تفاوت در جایگاه دو نفر نیست که موجب ناکامی ارتباط می‌شود، بلکه نگرش های دو طرف است که تأثیرگذار است. یکی دیگری را الگوی خود قرار می‌دهد و دیگری خود را در جایگاه برتر می‌گذارد. در چهار مقاله قبلی، رفتارها و تفکرات نامناسبی که زنگ خطر ارتباط زوجین است برشمردیم. در این مقاله ارتباط خطرناک نوع پنجم را بررسی می کنیم.

ارتباط خطرناک نوع پنجم: به نامزدتان به عنوان الگو می‌نگرید.

هنرپیشه جوانی را درنظر بگیرید که عاشق کارگردان خود می‌شود؛ یا دانشجویی که لحظه ای نمی‌تواند از فکر استادش بیرون بیاید، فروشنده ای تازه کار که با دیدن مسئول بازاریابی هوش از سرش می‌برد و منشی وکیلی که به رئیس خود دل می‌بندد.
تمام این اشخاص مرتکب اشتباهی مشابه می‌شوند: آنها به فرد مورد نظرشان چنان مقامی می‌دهند که انگار کامل و بی‌نقص است. ارتباط در شرایط تعادل قرار ندارد. تعادل قدرت برابر نیست حتی قبل از اینکه ارتباط شروع شود، چون شما به‌طرف مقابلتان جایگاهی می‌دهید که غیرمنطقی و مبالغه‌آمیز است.
وقتی عاشق کسی شوید و او را الگو قرار دهید، داشتن ارتباط طبیعی خیلی دشوار است. شما به گونه ای عمل می‌کنید و حرف می‌زنید که انگار برابر هستید؛ اما اگر در ذهن خود جایگاه بسیار بالایی به همسرتان بدهید، مانع از آن خواهد شد که در ارتباطتان احساس قدرت کنید.
اگر جملات زیر در مورد شما صدق کند، نامزد خود را فرد کاملی می‌بینید و جایگاهش را به گونه ای اغراق‌آمیز بالا می‌برید:
  1. شما احساس می‌کنید او از شما باهوشتر است.
  2. از او خیلی نقل‌قول می‌کنید: «شوهرم می‌گوید که...» یا «شوهرم به من گفته است که...»
  3. شما عقاید و باورهای او را به چالش نمی‌کشید، چون معتقدید او خیلی بیشتر از شما می‌داند.
  4. تلاش می‌کنید به دیگران بگویید با چه کسی ارتباط دارید تا آنها را تحت تأثیر قرار دهید.
  5. احساس می‌کنید هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید مثل او موفق و فوق العاده شوید.
  6. اغلب کارهایی را انجام می‌دهید، نه چون احساس می‌کنید درست است، بلکه چون او می‌گوید باید انجام شود.
  7. اغلب می‌گویید بخت یارتان بود که چنین همسری نصیبتان شد. نه برای اینکه خیلی دوستتان دارد، بلکه چون او را خیلی برتر از خودتان می‌دانید.
  8.  هر کاری می‌کنید تا هر چه بیشتر شبیه او شوید.

حفظ عزت نفس؛ اولین شرط پذیرفتن جایگاه های متفاوت زوجین

تأکید این نکته مهم است که تفاوت در جایگاه دو نفر نیست که موجب ناکامی ارتباط می‌شود، بلکه نگرش های دو طرف است که تأثیرگذار است. یکی دیگری را الگوی خود قرار می‌دهد و دیگری خود را در جایگاه برتر می‌گذارد. بودن با کسی که باهوشتر یا موفقتر است ایرادی ندارد، به شرطی که هر دو شما عزت نفستان را حفظ کنید.
اما اینکه چرا ممکن است عاشق کسی شوید که احساس می‌کنید از شما برتر است و می‌تواند الگوی شما باشد، دلایل مختلفی دارد که در اینجا به آنها می‌پردازیم.

عاشق پدر یا مادر خود هستید!

اول، شاید شما به‌نوعی عاشق پدر یا مادر خود می‌شوید. اگر هرگز توجه یا عشقی را که از یکی از والدین خود می‌خواستید به دست نیاورده باشید، ممکن است در بزرگسالی فردی صاحب‌نظر و مقتدرتر را به جای همسر جذب کنید تا درنهایت حس حمایت و هدایتی را که در کودکی از دست داده‌اید، به دست بیاورید. عکس این موضوع نیز صادق است. اگر توجه و محبت زیادی از والدین خود دریافت می‌کردید و به شدت از نظر احساسی و عاطفی به آنها وابسته بودید، ممکن است به راحتی نتوانید نقش کودک را رها کنید و جذب کسی شوید که نقش والد مهربان را برایتان بازی کند.

خلا هیجانی و روحی

دلیل دیگر این است که شاید از لحاظ هیجانی و روحی تهی هستید.(بیشتر در این مورد بدانید) وقتی عزت نفس پایینی داشته باشید، ممکن است جذب فردی شوید که عزت نفس بسیار بالایی دارد و او را الگوی خود قرار دهید. اما شما عاشق این شخص نیستید، بلکه عاشق قدرت و اعتمادبه نفس او هستید.
برای حل این مشکل، اگر احساس می‌کنید به نامزدتان جایگاهی برتر از خود داده اید، توقع نداشته باشید از جایگاه خود پایین بیاید. شما هستید که با احترام نگذاشتن به عقایدتان، بیان نکردن خواسته هایتان و دوست نداشتن خودتان به اندازه کافی، او را در همان جایگاه نگه می‌دارید. تنها شیوه ای که ارتباطتان می‌تواند کارایی داشته باشد این است که اگر خودتان را به همان اندازه که نامزدتان را دوست دارید و تحسین می‌کنید دوست داشته باشید و تحسین کنید، او نیز نقش خود را به عنوان مربی تعدیل می‌کند.

ادامه این مقاله را اینجا بخوانید.

منبع
کتاب ازدواج عاقلانه؛ نویسندگان: دکتر باربارا دی آنجلیس، دکتر نیل کلارک وارن، دکتر پاتریشیا لاو
مترجمان: شمس الدین حسینی؛ الهام آرام نیا؛ انتشارات نسل نواندیش

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 10


الگو بودن مشکلی نداره در کل . چون هر آدمی بالاخره تو یه موضوعی نسبت به نفر دوم ارجحیت و برتری داره ولی وابسته بودن بد هست چه در مورد آقایون و چه در مورد خانم ها
که اتلبته بیشتر در مورد خانم ها اتفاق می افته که بیش از حد به همسر خودشون وابسته هستند و در واقع بعد از مدتی شخصیت مستقل و تصمیم گیرنده خودشون از دست می دن