آیا از لحاظ عاطفی و روحی تهی هستید؟

آیا از لحاظ عاطفی و روحی تهی هستید؟

فهرست عناوین

قبل از تصمیم گیری در مورد آغاز، ادامه یا پایان یک رابطه، به شما توصیه می کنیم تا روحیات و حالات عاطفی خود را بیشتر بشناسید و سپس نتیجه گیری کنید. در اینجا آزمونی مطرح می‌شود که به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید از خلأ عاطفی و روحی رنج می‌برید یا نه. درباره‌ی هر جمله به‌دقت فکر کنید. اگر جمله‌ای احساستان را توصیف می‌کند، بر طبق الگوی زیر به آنها امتیاز بدهید:

  بیشتر اوقات .......................... 0 امتیاز

  اغلب ................................. 4 امتیاز

   گاهی ................................ 8 امتیاز

   به‌ندرت یا هرگز ..................... 10 امتیاز

آزمون روحیات و حالات عاطفی:

  1. به‌سختی می‌توانم تنها باشم و هیچ کاری انجام ندهم. باید رادیو یا تلویزیون را روشن کنم، در کنار کسی باشم یا به‌نحوی خودم را مشغول کنم.
  2. در زندگی حس هدفمندی خوبی ندارم و احساس می‌کنم هدف از خلقتم را نمی‌دانم.
  3. درباره‌ی ارزشها و باورهای اصلی‌ام مطمئن نیستم، نمی‌دانم چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است.
  4. دوست ندارم کارها را فقط برای خودم انجام بدهم، مثل پختن غذای مورد علاقه‌ام، سفر رفتن، لباسهای خوب پوشیدن و در کل، رسیدگی به خودم. فقط اگر با کسی باشم مشتاق انجام این کارها هستم.
  5. با توجه به درکی که از معنای زندگی و مرگ و خدا دارم، همچنین با توجه به شرایطی که در دوران کودکی داشتم، آنقدر احساس آرامش نمی‌کنم که درباره‌ی احساساتم صحبت کنم.
  6. دوست دارم شرایط قابل پیش‌بینی و کنترل باشد. وقتی با تغییری ناگهانی روبه‌رو می‌شوم، احساس وحشت می‌کنم.
  7. زندگی‌ام و خودم را به طرزی نامطلوب با موفقیت و شادی دیگران مقایسه می‌کنم. اشخاص زیادی هستند که آرزو می‌کنم جای آنها بودم.
  8. وقتی زمانم برنامه‌ریزی شده است و فعالیت‌هایم هدفمند به‌پیش می‌روند، احساس خیلی خوبی دارم. نظم و برنامه‌ریزی را به فعالیتهای خودانگیخته‌تر ترجیح می‌دهم.
  9. به‌راحتی نمی‌توانم ویژگی‌های خوب خودم را تأیید کنم، به خودم برای کارهای خوبی که انجام می‌دهم اعتبار بدهم، تحسین و هدیه دریافت کنم یا به کسانی که به‌راستی مرا دوست دارند اعتماد کنم.
  10. حتی وقتی دیگران مرا دوست دارند یا اتفاقات خوبی برایم می‌افتد، به‌سختی می‌توانم در مورد آن احساس خوبی داشته باشم و آن را بپذیرم.

نتیجه آزمون روحیات و حالات عاطفی

حالا امتیازهای خود را جمع ببندید:

  1.  80 - 100 امتیاز: شما ارتباطی عاطفی و روحی سالمی با خودتان دارید. درکتان از دنیای درونیتان آنقدر عمیق است که می‌توانید از دنیای بیرونی‌تان لذت ببرید. شما حسی قوی از ماهیت و هدفمندی در زندگی دارید و می‌توانید غنای عمیقی وارد ارتباطتان کنید. درباره‌ی مواردی که امتیازهای کمی در آنها دریافت کرده‌اید، فکر کنید و در مورد این حیطه‌ها کار کنید.
  2. 60 - 79 امتیاز: ارتباط عاطفی و روحیتان با خودتان بد نیست؛ اما می‌تواند خیلی بهتر از این باشد. شما در برخی حیطه‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اید؛ اما در دیگر حیطه‌ها باید کار کنید تا شادی و آرامشی را که شایسته‌ی آن هستید، دریافت کنید. به خودتان خیلی سخت نگیرید. شما همینطور که هستید، کافی است. در مورد اعتماد بیشتر و کنترل کمتر کار کنید. شما آماده هستید که ارتباط سالمی داشته باشید؛ اما مراقب باشید آن را با این توقع که نامزدتان باید شما را بیشتر از خودتان دوست داشته باشد، خراب نکنید.
  3.  40 – 59 امتیاز: هشدار! شما با خلأهای عاطفی و روحی شدیدی زندگی می‌کنید که مانع از آن می‌شود تا رابطه‌ی سالمی داشته باشید. شما تمرکز زیادی بر دنیای بیرونیتان دارید و حالا زمان آن است که به درون خودتان رجوع کنید تا به ماهیت واقعیتان پی ببرید. شما نمی‌توانید از خودتان فرار کنید. دلیل اینکه زندگی عاطفی و روحی شما خیلی تأسف‌آور است این است که شما حتی ارتباط خوبی با خودتان ندارید. اگر مجرد هستید، دست‌کم به مدت سه تا شش ماه روزه‌ی ارتباط بگیرید. درعوض، زمان بیشتری را صرف شناخت خودتان کنید. مطالعه کنید، در کلاسهای مختلف شرکت کنید، به همایشهای خودیاری بروید، زمانی را در طبیعت سپری کنید و دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید. اگر در ارتباطی هستید و می‌خواهید آن را ادامه دهید، همین فعالیتها را انجام دهید و فضای خیلی کمتری بین خود و طرف مقابلتان به‌وجود آورید. هیچکس به‌جز خودتان نمی‌تواند موجب خوشحالی شما شود.
  4. 0 -39 امتیاز: شرایط اضطراری! شما در حالت تخلیه‌ی کامل عاطفی و روحی هستید. باید فوری دست‌به‌کار شوید و به زندگی خودتان توجه کنید. توقع نداشته باشید کسی بیاید و شما را نجات دهد. تنها خود شما می‌توانید خودتان را نجات دهید. بیدار شوید و به خودتان یادآوری کنید که برای هدفی به این زندگی آمده‌اید. بیاموزید و رشد کنید، نه اینکه از خودتان فرار کنید. دیگران را برای اینکه موجب درد و رنجتان شدند، سرزنش نکنید. در مقابل ناامیدی و درماندگی بایستید. شما به زمان نیاز دارید تا خودتان را بشناسید و بدانید چطور به خودتان عشق بورزید، حتی قبل از اینکه در فکر برقراری ارتباطی خوب با کسی باشید. گروهی حمایتی پیدا کنید و راهبردهای مطرح را دنبال کنید. شما سزاوار احساسی بهتر از آنچه اکنون دارید، هستید.

سایر مقالات بزمینه را در زمینه روانشناسی و بهبود روابط عاطفی از دست ندهید.

واقعیت هایی در مورد ازدواج و فواید ازدواج عاقلانه - سری سوم مشاهده این مقاله
5 کار آقا دامادها که عروس خانم‌ها را عصبانی می‌کند! مشاهده این مقاله
ترفندهای زندگی ویژه نوعروس ها! مشاهده این مقاله

توصیه هایی برای شما

اگر در آزمون بالا نمره‌ی پایین گرفتید یا می‌دانید به دلیل احساس تهی بودنتان انتخاب‌های عشقی ضعیفی داشته‌اید، به خودتان تعهد بدهید که ارتباط با خودتان را عمیق‌تر کنید. شما می‌توانید از راهبردهای زیر استفاده کنید:

  • هر روز افکار و احساساتتان را بنویسید تا بیشتر با آنها ارتباط برقرار و به خود درونیتان بیشتر دسترسی پیدا کنید.
  • به دعا و ژرف‌اندیشی بپردازید.
  • زمانی را در محیط بیرون و در طبیعت سپری کنید.
  • زمانی را به مطالعه اختصاص دهید و سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید. به‌ویژه مطالعه‌ی کتابهایی که باعث می‌شود درباره‌ی هدف و معنای زندگی به فکر فرو بروید.

منبع

کتاب ازدواج عاقلانه؛ نویسندگان: دکتر باربارا دی آنجلیس، دکتر نیل کلارک وارن، دکتر پاتریشیا لاو

مترجمان: شمس‎الدین حسینی؛ الهام آرام نیا؛ انتشارات نسل نواندیش

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 08


عاشق این تست هام از بچگی حس اینو داشتم یکی داره واسم طالع بینی میکنه خیلی خوووبن
از این تست ها بیشتر بذارید لطفا