وام مسکن اولی ها - شرایط و تسهیلات وام

وام مسکن اولی ها - شرایط و تسهیلات وام

فهرست عناوین

اولین دغدغه برای جوانانی که تصمیم به ازدواج دارند، تهیه مسکن است. بعضی از جوانان ترجیح می دهند به جای اجاره نشینی با گرفتن تسهیلات، از همان ابتدای زندگی، مسکن متعلق به خود را تهیه کنند. برخی دیگر نیز چند سالی را با رهن و اجاره سر می کنند و بعد از آن به فکر خرید خانه می افتند. از هر دسته ای که باشید اگر تا کنون سندی به نام شما نخورده است، شما یک مسکن اولی حساب می شوید. ما در ادامه می خواهیم شرایط کلی وام مسکن اولی ها را بررسی کنیم. سپس به بررسی وام زوجین می پردازیم. اخذ تسهیلات مسکن راه های مختلفی دارد که در زیر بیان می شود.

1. حساب صندوق پس‌انداز

اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید، باید بدانید سقف تسهیلات اختصاص داده شده به هر نفر 80 میلیون تومان است. اگر جمعیت شهر مقصد شما از 200 هزار نفر بیشتر باشد، سقف وام در نظر گرفته شده 60 میلیون تومان و برای دیگر شهرها 40 میلیون تومان است. به این دلیل از اصطلاح سقف تسهیلات استفاده کردیم که وام اخذ شده توسط شما باید حداکثر 80 درصد از مبلغ مسکن مورد نظر را تشکیل دهد. نرخ سود تسهیلات و نرخ سود دوران مشارکت 8 درصد است و حداقل مدت انتظار برای اخذ وام حداقل 12 ماه می باشد. سن وام گیرنده باید 18 سال تمام باشد و درآمد مستقل داشته باشد و تا کنون از تسهیلات خرید یا احداث مسکن از هیچ بانکی استفاده نکرده باشد.

اولین روزی که تصمیم به اخذ وام مسکن گرفتید، باید حساب سپرده باز کنید و نصف مبلغ وام را به مدت یک سال سپرده گذاری کنید. یعنی برای اخذ وام 80 میلیونی 40 میلیون تومان، برای گرفتن تسهیلات 60 میلیونی 30 میلیون و برای دریافت وام 40 میلیون تومانی 20 میلیون تومان را در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده کنید.

در صورتی که مسکن مد نظر شما در بافت فرسوده قرار داشته باشد، شامل تخفیف دو درصدی در نرخ سود تسهیلات خواهید شد. به این منظور کافی است مسکن اولی باشید و در پرونده خود تایید قرارگیری مسکن در بافت ناکارآمد و فرسوده را از ادارات مربوطه همچون شهرداری همراه داشته باشید.

شرایط ملک و متقاضی وام مسکن

  1. مقدار تسهیلات باید حداکثر 80 درصد قیمت ملک را تشکیل دهد.
  2. از جواز ساخت بنا نباید بیش از 15 سال گذشته باشد.

شرایط متقاضی وام مسکن

  1. متقاضی باید سنی بیشتر از 18 سال داشته باشد.
  2. باید درآمدی مستقل داشته باشد.
  3. متاهل و مجرد بودن متقاضی اهمیتی ندارد.
  4. متقاضی نباید پیش از این از تسهیلات خرید مسکن یا ساخت بنا از بانک مسکن یا سایر بانک ها استفاده کرده باشد.
  5. متقاضی نباید پیش از این از تسهیلات دولتی و یارانه ای برای خرید مسکن و زمین استفاده کرده باشد.
  6. هنگامی که متقاضی حساب سپرده را باز کرد و پس از مدتی از وام انصراف داد یا واجد شرایط این تسهیلات نبود، از سود سپرده کوتاه مدت (10 درصد) بهره می برد.
  7. اگر متقاضی مشمول طرح خانه اولی نباشد، می تواند از تسهیلات حساب صندوق پس انداز عادی جهت خرید یا ساخت مسکن استفاده کند.
  8. دقت کنید که به حساب های سپرده متقاضیان خانه اولی سود تعلق می گیرد، مگر آنکه متقاضی از دریافت سود انصراف دهد.
  9. توانایی پرداخت اقساط وام توسط متقاضی باید به وسیله فیش حقوقی، حکم استخدامی و ... اثبات شود.
  10. افراد دارای حساب پس انداز مسکن اولی می توانند با بستگان درجه یک خود مانند خواهر، برادر، پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ، مادربزرگ، نوه و... افتتاح حساب، گرفتن تسهیلات و انتقال حساب بین خود را انجام دهند.
  11. متقاضی می تواند تسهیلات مسکن خود را به سایر شهرها جهت خرید مسکن انتقال دهد اما حداکثر میزان تسهیلات در شهر مورد نظر رعایت می شود. یعنی مقدار تسهیلات با تسهیلات هرکدام از شهرها که سقف کمتری دارد برابر است.

2. اوراق ممتاز

در صورتی که می خواهید زودتر از 12 ماه آینده اقدام به خرید مسکن کنید، بهترین راه برای شما خرید اوراق است. تسهیلات ارائه شده در این شرایط نیز با شرایط حساب سپرده یکسان است.

جهت خرید اوراق باید به یکی از شعب بانک مسکن یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس مراجعه کنید و تا سقف مشخص شده و میزان وام مورد تقاضا، اوراق تهیه کنید.

3. با حساب های تعهدی

در صورتی که حساب های تعهدی (صندوق پس انداز مسکن، صندوق ساخت مسکن و حساب پس انداز مسکن جوانان پس از تبدیل به حساب صندوق) قبل از شانزدهم خرداد سال 1393 افتتاح گردد و متوسط موجودی دوره ها با شرایط حساب صندوق پس انداز مسکن اولی حفظ شده باشد، باید حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به مدت 6 ماه افتتاح گردد و سپس تجمیع انجام می شود.

صندوق پس انداز مسکن زوجین خانه اولی

سقف تسهیلات در تهران 160 میلیون تومان، برای شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر 120 میلیون و برای سایر شهرها 80 میلیون تومان است. در این مورد نرخ سود تسهیلات 5/9 درصد و حداکثر زمان بازپرداخت 12 سال است. خانه اولی بودن هر دو نفر شرط لازم اخذ این تسهیلات است. سایر شرایط متقاضیان به همان صورت قبل می باشد.

اگر یکی از زوجین دارای حساب سپرده مسکن اولی باشد و نفر دوم چنین حسابی نداشته باشد، نفر دوم می تواند با اوراق بهادار تسهیلات را اخذ نمایند. به این ترتیب فرد اول از سقف تسهیلات 80، 60 و 40 میلیونی (با توجه به شهر مد نظر) و فرد دوم از تسهیلات 50، 40 و 30 میلیون تومانی بهره می برد. یعنی زوجین در مجموع 130، 110و 70 میلیون دریافت می کنند.

توجه کنید که طرح وام مسکن اولی در خارج از محدوده شهری امکان پذیر نمی باشد.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 08


ممنون از اطلاعات خوبتون ولی تو این وضعیت مگه با مام هم میشه خونه خرید؟ خونه خریدن واسه ماها شده آرزو

respina | 1397 مهر 08


واسه وام مشکن واقعا ضامن نمیخواد؟؟ عجبیه واقعا

rahil | 1397 مهر 08


مرسی از اطلاعات دقیقی که دادید واقعا به درد بخور بود

farid | 1397 مهر 09


ممنون از اطلاعاتتون ولی لطف می کنید در مورد وام مسکن جوانان هم بنویسید؟ همون که باید سپرده باشه چند سال و به صورت پله کانی وام میدن . اطلاعات دقیق اونو اگه دارید ممنون میشم بذارید

علیرضا | 1397 مهر 14


در مورد وام مسکن خدمتتون عرض کنم که بعد از مراسم عروسی باید یک مقدار پولی که بعد از عروسی جمع کردید رو جمع کنید و سپرده کنید بانک مسکن بعد از 8 تا 1 سال میتونین 2 برابر به عنوان وام مسکن بگیرید که تقریبا قرض الحسنه در میاد براتون

مهسا | 1397 مهر 15


ممنون از اطلاعات خوبتون ولی یه سوال این همون وام مسکن جوانان هست؟

عسل بانو | 1397 آبان 13


مرسی از اطلاعاتی که دادین