سیر تا پیاز ازدواج و ثبت عقد در کانادا

سیر تا پیاز ازدواج و ثبت عقد در کانادا

فهرست عناوین

ثبت عقد و ازدواج در کانادا مانند هر کشور دیگر قوانین و مقررات خاص خود را دارد. مهاجران به خصوص ایرانیان برای ثبت عقد و ازدواج در این کشور باید این قوانین را دانسته و هم مراسم عقد مخصوص در کشور کانادا را انجام داده و هم عقد شرعی و دینی را انجام دهند. اگر شما نیز قصد برگزاری مراسم عقد و ازدواج در کشور کانادا را دارید اما اطلاعات شما راجع به این مساله کم است، با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

قوانین ازدواج در کانادا

قبل از هر چیز باید قوانین مهم و اصلی ازدواج در کانادا را بدانیم. نکته مهم آن که در هر استانی که ساکن هستید باید قوانین مخصوص به آن استان را مطالعه کنید، زیرا ممکن است برخی قوانین در استان‌ های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. برای مثال در استان بریتیش کلمبیا باید زوجین، مامور ازدواج و دو شاهد مدرک و مجوز ازدواج را امضا کنند، در حالی که در دیگر استان ها نیازی به انجام این کار نیست.
در تمامی استان ها مامور ثبت باید حداکثر تا 48 ساعت پس از مراسم، مدارک ازدواج را به آژانس آمار حیاتی ارائه دهد. در این اداره اطلاعات به یک پرونده دائمی تبدیل می شود تا زمانی که یکی از زوجین فوت شده یا از یک یکدیگر جدا شوند.
همچنین ازدواج هایی که خارج از کانادا انجام شوند، در این کشور مورد تایید است. برای مثال اگر یک کانادایی در ایران ازدواج کند، سند ازدواج او در کانادا پذیرفته خواهد شد.
 قوانین کلی که در همه استان ها الزامی است، شامل موارد زیر است:
• زوجین باید حداقل 18 سال سن داشته باشند. البته در استان اونتاریو افراد 16 و 17 ساله نیز می توانند با از طرف دادگاه، والدین یا قیم قانونی خود اجازه رسمی گرفته و ازدواج کنند.
• هیچ کس خق ازدواج با محارم خود را ندارد.
• مراسم ازدواج باید با رضایت کامل هر دو طرف انجام شود. افرادی که در مراسم ازدواج اجباری شرکت می ‌کنند، مجرم شناخته می شوند.
• زوجین باید قبل از ازدواج از اداره دولتی مربوط به ازدواج در استان محل سکونت خود مجوز کسب کنند. این مجوز سه ماه اعتبار دارد.
• در صورتی که افراد مذهبی پیرو ادیان مختلف مسلمان، یهودی یا دیگر ادیان باشند، می‌توانند از یک روحانی، کشیش یا خاخام برای جاری کردن عقد قانونی استفاده کنند.
• قانون چند همسری در کانادا ممنوع است و افراد تنها می توانند به طور همزمان یک همسر داشته باشند.
• برای ازدواج های غیر مذهبی یک مقام مورد تائید مانند قاضی، کارمند شهرداری یا شخصی که مجوز لازم را داشته باشد، می تواند عقد قانونی را جاری کند.
• در صورتی که شخص قصد ازدواج دوم را داشته باشد، باید ازدواج قبلی به طور قانونی منحل شده باشد.

مدارک شناسایی لازم برای ثبت ازدواج در کانادا

مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج در هر استان توسط اداره شهرداری هر منطقه تعیین می شود اما به طور کلی سابقه فرد مهاجر یا گواهی شهروندی کانادا، پاسپورت فعلی، کارت شناسایی عکس دار که هویت و سن شخص را تائید کند، مورد نیاز خواهد بود.

مراحل ثبت ازدواج در کانادا به همراه هزینه ها

در صورتی که یک شخص ایرانی بخواهد در کانادا مراسم ازدواج خود را برگزار کند، ممکن است کمی مراحل انجام کار برایش گیج کننده باشد. به عنوان یک ایرانی برای ثبت ازدواج در کانادا باید مراحل زیر را انجام دهید.
• در مرحله اول باید ازدواج کانادایی خود را ثبت کرده و marriage license دریافت کنید. برای انجام این کار کافی است در گوگل عبارت getting marriage license را جست و جو کنید تا نزدیک ترین این مراکز با توجه به موقعیت جغرافیایی شما به شما نمایش داده شود. خرید این گواهی ازدواج حدود صد دلار هزینه خواهد داشت.
• در مرحله دوم شما نیاز به افرادی دارید که خطبه عقد را جاری می کنند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این افراد می توانند افراد مذهبی یا غیر مذهبی و مورد تائید باشند. به این افراد در کانادا commissioner گفته می‌شود. برای ارتباط با این افراد می توانید به city hall یا شهرداری مراجعه کنید. در این مراکز لیست این افراد به همراه راه های ارتباطی با آن ها به شما ارائه خواهد شد. این کار نیز حداقل 80 دلار آمریکا هزینه خواهد داشت.
• بعد از جاری شدن خطبه عقد چهار تا شش هفته طول خواهد کشید که سند ازدواج کانادایی آماده شود. هنگام درخواست سند ازدواج کانادایی حتما دو نسخه از آن را سفارش دهید.
• در مرحله بعد می توانید سند ازدواج خود را به دفاتر کنسولگری برده و درخواست جاری شدن عقد شرعی کنید. هزینه های قانونی این مرحله نیز حدود 100 دلار خواهد بود.
• در مرحله پایانی نیز باید سند ازدواج کانادایی به همراه مراسم عقد شرعی و هر دو شناسنامه باید به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن ارسال شود. سند ازدواج کانادایی ارسالی در این مرکز نگه داری شده و به شما برگردانده نمی شود. به همین دلیل نیاز است که شما دو سند ازدواج سفارش دهید.
• بعد از انجام این مراحل طی چند روز تا چند هفته سند ازدواج ایرانی صادر شده و برای شما ارسال خواهد شد.

ازدواج در کانادا بدون عقد رسمی

در صورتی که زن و مردی حداقل سه سال با یکدیگر زیر یک سقف زندگی مشترک داشته یا فرزند مشترکی داشته باشند، قوانین مربوط به آن ها تا حد زیادی مشابه با قوانین زندگی زناشویی خواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که آمار ازدواج رسمی در کانادا تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و افراد بدون دردسرهای مراحل رسمی ازدواج از اغلب مزایای زندگی مشترک بهره مند خواهند شد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت