اصول فن بیان در مراسم خواستگاری

اصول فن بیان در مراسم خواستگاری

فهرست عناوین

فن بیان در هر موقعیتی بسیار مهم است و می تواند یکی از دلایل اصلی موفقیت یا عدم موفقیت باشد. خواستگاری یکی از قرارهای بسیار مهم در زندگی اغلب افراد است. در این مراسم همه ما دوست داریم به بهترین شکل ممکن حضور پیدا کرده و صحبت کنیم. اینکه در جلسه خواستگاری روی چه مسائلی تاکید کنیم؟ چطور صحبت کنیم و چگونه تاثیرگذار باشیم، مطالبی است که در این مطلب به طور کامل با آن‌ ها آشنا خواهیم شد.

قبل از خواستگاری

قبل از آن که سراغ اصول فن بیان در مراسم خواستگاری برویم، بهتر است چند نکته را با یکدیگر مرور کنیم. در خواستگاری قرار است راجع به مسائل مهمی مانند جهیزیه، مهریه، محل زندگی و موارد دیگر صحبت شود. حتما قبل از حضور در مراسم با خانواده خود راجع به این موارد صحبت کرده و به یک تصمیم برسید. چند حرف شدن شما یا مخالفت اعضای خانواده در مراسم خواستگاری وجهه مناسبی برای شما نخواهد داشت.
نکته مهم دیگر آن که برای داشتن فن بیان خوب، به دروغ متوسل نشوید! شرایط و عقاید شما هر چیزی که هست، باید صادقانه و در کمال ادب و احترام بیان شود. همچنین فن بیان در خواستگاری مستلزم آن است که شما در کل فن بیان خوب و مناسبی داشته باشید. برای به دست آوردن این مهارت می دایره لغات خود را با خواندن کتاب یا گوش دادن به پادکست بالا برده و فن بیان خود را در حالت کلی بهبود ببخشید.

اصول مهم برای فن بیان در مراسم خواستگاری

برای آن که در روز خواستگاری و هنگام صحبت کردن بتوانید بهترین خود باشید، موارد زیر بسیار به شما کمک خواهد کرد.

آمادگی گفت وگوهای احتمالی را داشته باشید

در مراسمات خواستگاری معمولا حوزه گفت و گوها مشخص است و شما می دانید چه سوال هایی را پاسخ دهید. بنابراین می توانید لیستی از سوالات احتمالی جلسه خواستگاری را تهیه کرده و خود را برای پاسخ دادن به همه آن ها آماده کنید. مقاله 60 سوال کلیدی خواستگاری را حتما بخوانید.

سریع سراغ اصل مطلب نروید

جلسه خواستگاری یک جلسه دوستانه و خانوادگی است. در این جلسه بهتر است ابتدا کمی راجع به مسائل حاشیه ای صحبت کنید تا اصطلاحا یخ مجلس آب شود. بعد از آن که احساس کردید که جو گرم تر شده و میزان اضطراب شما کمتر شده است، می توانید با کمی مقدمه چینی سراغ اصل مطلب بروید.

یاد بگیرید که طرف مقابل را متقاعد کنید!

یکی از اصول مهم در فن بیان آن است که بتوانید به شکل هنرمندانه و محترمانه ای نظر خود را بیان کرده و طرف مقابل خود را متقاعد کنید. برای انجام این کار بسیار مهم است که مودبانه صحیت کرده و لحن مدعی و طلبکار نداشته باشید. حتما با طرف مقابل خود احساس همدردی کنید و به او نشان دهید که تقریبا با او هم عقیده هستید. بعد از آن نظر خود را بیان کرده و مزایا و نکات مثبت آن را بیان کنید.

شفاف و بدون کنایه صحبت کنید

جلسه خواستگاری جلسه بسیار مهمی است که دو خانواده هنوز به طور کامل با یکدیگر آشنا نشده یا صمیمی نشده اند. خیلی اوقات پیش آمده که یک مراسم خواستگاری تنها به خاطر جملاتی چند پهلو و سو برداشت از آن ها بهم بخورد. به همین دلیل تمام تلاش خود را بکنید که شفاف و بدون ابهام صحبت کنید. صحبت با کنایه هم کاملا ممنوع است!

اعتماد به نفس خود را با زبان بدن نشان دهید

اعتماد به نفس یکی از مهم ترین اصول فن بیان است. برای نشان دادن اعتماد به نفس بلند و شمرده صحبت کنید. صحبت آرام با صدای کم شما را خجالتی و بدون اعتماد به نفس نشان می دهد. هنگام صحبت کردن با طرف مقابل به چشمان او نگاه کرده و با لبخند یا علامت سر حرف های طرف مقابل را تایید کنید.

شنونده خوبی باشید

برای آن که فن بیان خوبی داشته باشید، لازم نیست متکلم وحده باشید. برخی افراد در جلسه خواستگاری یا دیگر جلسات مهم زندگی خود تنها به دنبال آن هستند که حرف ها و گفته های خود را تایید کرده و دیگران را متقاعد کنند. در نظر داشته باشید این کار نه تنها نشان دهنده فن بیان خوب نیست، بلکه تاثیر منفی نیز خواهد داشت. به همان اندازه که شما خوب صحبت می‌ کنید، باید شنونده خوبی نیز باشید. باید بتوانید به خوبی منظور طرف مقابل از صحبت را متوجه شده و متناسب با آن پاسخ دهید.

قبل از هر پاسخ خوب فکر کنید

یکی دیگر از اصول مهم فن بیان چه در مراسم خواستگاری چه هر موقعیت دیگر آن است که قبل از پاسخ داده به هر سوال به خوبی راجع به آن فکر کنید. هر جمله اشتباه می تواند تاثیر منفی بر طرف فکر طرف مقابل داشته باشد. می توانید چند ثانیه پاسخ را در ذهن خود حلاجی کرده و سپس در کمال آرامش صحبت را شروع کنید.

تن صدای خود را کنترل کنید

یک صدای یک نواخت و آرام به تدریج باعث می شود شنونده خسته شده و به حرف های شما با دقت گوش نکند. اگر به نحوه سخنرانی افراد با فن بیان بالا دقت کنید، متوجه می شوید که آن ها در زمان های خاص تن صدای خود را تغییر می دهند. برای مثال برای نشان دادن اهمیت یک موضوع تن صدای خود را بالاتر برده و در مواقع خاص آرام تر صحبت می کنند. این مهارت با کمی تمرین به دست می آید و حتما قبل از جلسه خواستگاری آن را یاد بگیرید.

مراقب شوخ طبعی خود باشید

شوخی طبعی یکی از موارد بسیار مهم در فن بیان است به شرط آن که بدانید کجا و کی و به چه مقدار شوخی کنید. از آن جا که در جلسه خواستگاری هنوز هر دو خانواده با یکدیگر صمیمی نشده اند، ممکن است شوخی باعث ایجاد سو تفاهم شود. بنابراین اگر ادم شوخ طبعی هستید، در جلسه خواستگاری بیشتر حواستان را جمع کنید.

صحبت را به بزرگترها بسپارید

مدیریت جلسه خواستگاری با بزرگترها است. این رسم از قدیم تا امروز در اغلب مراسمات خواستگاری رعایت شده و نشان دهنده ادب و احترام است. بهتر است اجازه دهید صحبت راجع به مسائلی مانند جهیزیه و مهریه توسط بزرگترها انجام شده و در مواردی که از شما سوالی پرسیده می شود، صحبت کنید.

مراقب جملات ممنوعه باشید

یکی دیگر از اصول مهم برای فن بیان در مراسم خواستگاری جملات ممنوعه است. این جملات معمولا دور از ادب بوده و تاثیر بسیار منفی بر نتیجه خواستگاری می گذارد. مثلا اگر داماد خانه شخصی ندارد، از جملاتی "مثل کی تو این دوره زمونه می تونه مستاجر باشد"، یا "چطور با این حقوق میشه زندگی کرد" و جملات مشابهی که موقعیت و شخصیت طرف مقابل را زیر سوال می برد، به هیچ وجه استفاده نکنید.

احساسات و هیجان خود را کنترل کنید

یکی دیگر از اصول مهم برای فن بیان آن است که بتوانید احساسات خود را کنترل کنید. ممکن است در طول مراسم از برخی حرف ها عصبانی، مضطرب یا هیجان زده شوید. در این حالت سعی کنید احساسات خود را کنترل کرده و تا حد ممکن احساسات خود را هنگام صحبت کردن نشان ندهید.

مهارت نه گفتن را تمرین کنید

مهارت نه گفتن یکی از مهارت‌ های مهمی است که باید در طول زندگی خود یاد بگیرید. شما در موقعیت های مختلفی قرار می گیرید که باید در آن ها نه بگویید. ممکن است در جلسه خواستگاری مباحثی مطرح شود که شما با آن ها موافق نیستید. در این حالت صحبت های دو پهلو طرف مقابل را دچار سو برداشت کرده و ممکن است فکر کند که شما با او موافق هستید. شما باید بتوانید در کمال ادب و احترام در مواردی که مخالف هستید نظر خود را بیان کرده و نه بگویید.

زمان خواستگاری را مدیریت کنید

مدیریت زمان مهارت مهم دیگری است که در موقعیت‌ های مختلف به کار شما خواهد آمد. اگر شما فن بیان خوبی هم داشته باشید اما نتوانید زمان را مدیریت کنید، ممکن است بسیاری از حرف های مهم ناگفته بماند. از طولانی کردن یک بحث با پاسخ های مختصر به سوالات خودداری کنید. سعی کنید مراقب زمان در اختیارتان باشید و متناسب با آن و موضوع بحث صحبت کنید.

لیستی از معیارها و خواسته های خود تهیه کنید

در بخش های بالا گفتیم بهتر است لیست احتمالی سوالات طرف مقابل را تهیه کرد و خود را برای پاسخ به آن ها آماده کنید. اما طرف دیگر گفت و گو نیز شما هستید و شما نیز باید از طرف مقابل خود سوالات مهمی بپرسید. ممکن است در شرایط خواستگاری کمی دچار اضطراب شده و بعضی چیزها را فراموش کنید. بنابراین بهتر است قبل از خواستگاری موارد مهمی که می خواهید از طرف مقابل خود بپرسید را لیست کنید تا چیزی از قلم نیفتد. می توانید بعد از تهیه لیست چند بار نحوه پرسیدن آن را با خودتان یا جلوی آینه تمرین کنید تا روز خواستگاری بتوانید راحت راجع به آن ها حرف بزنید.

قلمبه سلمبه حرف نزنید!

مراقب باشید که فن بیان به هیچ عنوان به معنای قلمبه سلمبه حرف زدن نیست! اگر از کلمات غیر متداول و سخت استفاده کنید تنها برای آن که خودی نشان دهید، نه تنها تاثیر مثبتی بر روی طرف مقابل نمی گذارید، بلکه ممکن است باعث شوید او حرف های شما را به خوبی متوجه نشده یا حس بدی نسبت به خود پیدا کند. بهتر است سعی کنید روان اما ساده و دوستانه صحبت کنید تا تاثیرگذارتر باشید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : خواستگاری
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت