مضرات کراتینه مو و خطرات آن

مضرات کراتینه مو و خطرات آن

فهرست عناوین

داشتن موهایی لطیف و زیبا چیزی است که همه ما به دنبال آن هستیم. موهای صاف و ابریشمی بدون شک باعث می شود که چهره ما زیباتر و جوان تر دیده شود. این روزها خدمات زیبایی مو بسیار متنوع و گسترده شده و در کنار رنگ موهای مختلف و تکنیک های آن، می توان موها را احیا، صاف و یا حتی فر کرد. کراتینه کردن مو یکی از کارهای زیبایی است که در اغلب سالن‎ های آرایشی انجام می شود و باعث می شود موها برای مدتی لخت و صاف شوند. اما آیا این کار زیبایی عوارضی هم دارد؟ کراتین کردن مو سلامت آن را به خطر نمی اندازد؟ اگر شما نیز هنوز برای انجام این عمل زیبایی تردید دارید، خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود. توصیه می کنیم مقاله 10 راهکار برای از بین بردن وز مو را هم بخوانید.

کراتین چیست؟

قبل از آن که سراغ عوارض کراتینه کردن مو برویم، می خواهیم بدانیم کراتین چیست؟ کراتین یک پروتئین طبیعی در پوست و مو است. هر چه این پروتئین در موهای شما بیشتر باشد، موها لخت تر و صاف تر خواهد بود. همچنین کراتین در موهای فر و وز بسیار کمتر از افراد دیگر است. در کراتینه کردن مو این پروتئین به موها تزریق شده و می تواند باعث صاف تر شدن و لخت شدن موها شود. همچنین افرادی که موهایشان به دلایلی مانند استفاده زیاد از رنگ های شیمیایی یا عوامل محیطی وز و آسیب دیده شده است، بیشتر از افراد دیگر سراغ کراتین کردن موهای خود می روند. توصیه می کنیم مقاله تفاوت بوتاکس و کراتینه را هم بخوانید.

کراتین مو چگونه انجام می شود؟

کراتین مو یک روش صافی موقت است که در آن محلول کراتین مایع و نوعی مایع نگه دارنده مو به آن تزریق می شود. برای تزریق و تثبیت این مواد بر روی مو از اتو مو با درجه حرارت بالا استفاده می شود. زمان انجام این کار با توجه به حجم و بلندی موها می تواند از 90 دقیقه تا بیش از 3 ساعت متغیر باشد. مهم ترین مساله و مشکل در مورد استفاده از مواد کراتین آن است که در این مواد فرمالدهید یا مواد تولید کننده آن وجود دارد. موسسه بین المللی تحقیقات سرطان موسسه ملی سم شناسی، این ماده را به عنوان یک ماده سرطان زا معرفی کرده اند.
تحقیقات انجام شده بر روی 10 صاف کننده موی مختلف نشان می‌دهد که در 7 صاف کننده فرمالدهید موجود بیش از مقدار استاندارد و مجاز وجود دارد. میزان مجاز فرمالدهید در مواد کراتین حدود 46 درصد است که نتایج تحقیق نشان می دهد میزان فرمالدهید در مواد کراتین مو بسیار بیشتر از این مقدار است. تنفس فرمالدهید در فضای سالن زیبایی هنگام انجام کار می تواند برای افراد به خصوص آرایشگرانی که به طور مداوم با این مواد سروکار دارند، خطرناک باشد.
براساس مطالعه انجام شده در سال 2011 غظلت فرمالدهید در یک سالن زیبایی هنگام استفاده از سشوار حدود 0.08 تا 3.47 ppm و در حین استفاده از اتو مو 0.08 تا 1.5 پی پی ام متغیر خواهد بود. این در حالی است که آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها عنوان کرده است قرار گرفتن در معرض 0.1 تا 0.5 ppm فرمالدهید باعث ایجاد اثرات عصبی، تحریک چشم و گلو و افزایش خطر ابتلا به آسم و آلرژی شده و قرار گرفتن در معرض 0.6 تا 1.9 پی پی ام از این ماده باعث ایجاد اگزما یا تغییر در عملکرد ریه خواهد شد.

مضرات و عوارض کراتینه مو

بعد از آن که با پروتئین کراتین مو، روش انجام کراتینه کردن مو و فرمالدهید ماده اصلی برای صاف شدن موها آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم که کراتین مو چه عوارض دیگری برای موها و بدن خواهد داشت؟

مشکلات تنفسی

در صورتی که مشکلات تنفسی حتی خفیفی نیز دارید، قرار گرفتن در معرض فرمالدهید کراتین مو می تواند مشکلات تنفسی شما را بسیار جدی تر کند. قرار گرفتن در معرض فرمالدهید با غلظت بیش از 50 قسمت در میلیون، می‌تواند باعث ایجاد مایع در ریه‌ها و تحریک برونش شود. غظلت پایین تر این مواد به خصوص در افراد با سابقه بیماری تنفسی نیز می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند خس خس سینه، سرفه، سفتی قفسه سینه یا احساس سوزش در ریه شود.

مشکلات بارداری

قرار گرفتن در معرض مواد کراتین و فرمالدهید می تواند منجر به مشکلات باروری شده و خطر سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین اگر باردار هستید و قصد کراتین کردن موهایتان را دارید، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

واکنش های پوستی

اغلب افراد هنگام انجام کراتین مو و یا پس از آن ممکن است احساس سوزش و خارش پوستی را تجربه کنند. اما التهابات پوستی ناشی از کراتین مو می تواند در بسیاری از افراد بسیار بیشتر شده و منجر به مشکلاتی مانند کهیر یا درماتیک تماسی آلرژیک شود.

سوزش چشم

هنگام کراتین کردن مو بدون شک احساس سوزش در چشم هایتان خواهید داشت و چشم ها تا چند ساعت قرمز و متورم می شوند. نکته مهم آن که آرایشگر و خودتان باید بسیار دقت داشته باشید که این مواد وارد چشمانتان نشود چرا که می تواند باعث کدر یا زخم شدن قرنیه یا حتی کور شدن شخص شود.

آسیب به ریشه مو

به این نکته توجه داشته باشید که برای کراتین کردن موها از مواد شیمیایی استفاده می شود. استفاده از مواد شیمیایی شاید به طور موقت باعث لخت شدن و زیبا شدن موهایتان شود، اما به مرور باعث می شود ریشه مو از قبلا هم ضعیف تر و سست تر شود.

وز شدن موها در دراز مدت

شاید برایتان عجیب باشد که کراتین کردن مو می تواند در دراز مدت باعث وز شدن موها شود. مواد شیمیایی مورد استفاده در کراتین باعث می شود که روغن و رطوبت طبیعی موها به مرور از بین رفته و در نتیجه بعد از چند سال در صورت انجام ندادن کراتین موهایتان بیشتر از قبل وز شود.

هزینه بر بودن کراتین

در میان کارهای زیبایی مو، کراتین هزینه نسبتا بیشتری دارد. از طرف دیگر این کار زیبایی ماندگاری چندانی نداشته و در صورت رعایت تمامی موارد پس از کراتین، بیش از 4 تا 6 ماه ماندگار نخواهد بود. از طرف دیگر شما برای مراقبت‌های پس از کراتین مو نیاز دارید که از شامپوهای بدون سولفات، ماسک موهای داخل حمام و بیرون مخصوصی نیز استفاده کنید که هزینه آن ها در مقایسه با شامپوها و ماسک های دیگر بسیار بیشتر است.

استفاده از دمای بالا برای جذب مواد کراتین

همان طور که در بخش های بالاتر نیز عنوان شد، برای تزریق و جذب مواد کراتین از اتو مو با درجه حرارت حداقل 230 درجه فارنهایت استفاده می شود. برای آن که مواد به طور کامل جذب شوند، آرایشگر باید چندین بار اتو مو را بر روی موها بکشد. این دمای بالا بدون شک می تواند آسیب زیادی به سلامت موها وارد کند.

نازک شدن مو و کم پشت تر نشان دادن موها

در اغلب افراد نازک شدن مو چند هفته پس از انجام کراتین به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. در واقع کراتین باعث می شود که بافت ضخیم موها تا حد زیادی از بین برود. از طرف دیگر با توجه به لخت شدن موها، موها کم پشت تر از مقدار واقعی خود دیده می شوند. بنابراین اگر موهایتان حجم زیادی ندارد، کراتین برای شما گزینه مناسبی نخواهد بود، زیرا آن را کم پشت تر نشان خواهد داد.

ریزش مو

ریزش مو از جمله عوارضی است که در همه افراد دیده نمی شود. نکته بسیار مهم آن که آرایشگر باید آنقدر مهارت داده باشد که به هیچ عنوان اجازه ندهد مواد به ریشه مو و کف سر بخورد، چرا که این مساله بدون شک ریزش موها را به دنبال خواهد داشت. همچنین استفاده از شامپوهای بدون سولفات پس از انجام کراتین نیز می تواند به مرور باعث ریزش موها شود.
مقاله صفر تا صد آموزش رنگ مو را هم بخوانید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت