لیست عجیب ترین مهریه ها و حکم قانونی راجع به آن ها

لیست عجیب ترین مهریه ها و حکم قانونی راجع به آن ها

فهرست عناوین

تعیین مهریه یکی از ارکان اصلی ازدواج در ایران است که نشان دهنده علاقه و محبت مرد به زن است. مهریه در ازدواج آن قدر مهم است که بدون آن ازدواج از نظر شرعی باطل است، از این رو حتما مال یا انجام کاری به عنوان مهریه در نظر گرفته می شود. با وجود شیرین بودن و سنتی بودن این کار، این روزها شاهد مهریه هایی عجیب و غیر قابل باور هستیم که روز به روز آمار آن ها در حال افزایش نیز هست! عجیب ترین مهریه های ایران تا کنون چه چیزهایی بوده است؟ حکم قانونی راجع به اجرای آن ها چیست؟ با ما همراه باشید تا به این سوال ها پاسخ دهیم.

مهریه چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از نظر حقوقی، مهریه مال معینی است که ارزش مالی آن مشخص بوده و از طرف مرد به زن داده می شود. علاوه بر مال، مرد به عنوان مهریه می تواند انجام یک یا چند کار را نیز برعهده بگیرد. مانند سفرهای زیارتی، آموزش به افراد کم بضاعت، ساخت مدرسه و هر کار دیگری باشد که زن از همسر خود طلب می کند. برای آن که بتوان یک مال را به عنوان مهریه عروس در نظر گرفت باید دارای ویژگی های زیر باشد:
• مال باید دارای ارزش اقتصادی مشخص باشد و بتوان ارزش آن را با واحد پول سنجید.
• مال باید متعلق به مرد بوده تا بتواند آن را در اختیار زن قرار دهد. برای مثال اموال وقفی، اماکن عمومی و غیره نمی توانند جز مهریه به حساب آیند.
• معلوم و معین باشد، برای مثال تعداد، نوع و جنس آن از هر نظر مشخص باشد. مهریه می تواند یک آپارتمان با موقعیت جغرافیایی و زیربنای مشخص باشد.
• مقدور باشد، مهریه باید به گونه ای باشد که فراهم آوردن آن برای مرد ممکن باشد.
• مشروع و قانونی باشد، برای مثال مواد الکلی که از نظر اسلام غیر مشروع و غیر قانونی هستند، تحت هیچ شرایطی نمی توانند به عنوان مهریه زن به حساب آیند.

عجیب ترین مهریه های ایران کدامند؟

در بخش بالا راجع به تعریف مهریه و ویژگی هایی که باید داشته باشد، آشنا شدیم. با وجود قوانین مشخصی که برای تعیین مهریه در نظر گرفته شده است، شاهد مهریه هایی عجیب هستیم که در قوانین ذکر شده در بالا کاملا دو پهلو هستند و پرداخت و یا عدم پرداخت آن ها ذهن بسیاری از وکلا و مشاوران حقوقی را به خود مشغول کرده است. بسیاری از این مهریه های عجیب را می توان هم به گونه ای شمرد که دارای تمامی ویژگی های ذکر شده هستند و هم از نگاه دیگر می توان آن ها را باطل دانست. عجیب ترین مهریه هایی که تا کنون در ایران به ثبت رسیده را در ادامه با هم خواهیم خواند:

اعضای بدن داماد!

یکی از عجیب ترین مهریه هایی که ممکن است شنیده باشید، یک یا تعدادی از اعضای بدن داماد مانند چشم های او است! عروس و داماد برای آن که مهریه ای خاص و عجیب داشته باشند و یا بخواهند عشق و علاقه خود را به یکدیگر نشان دهند، چنین مهریه هایی را انتخاب می کنند که از نظر قانونی باطل هستند.

5.1 تن گل مریم!

از دیگر مهریه های عجیب در ایران که میان باطل بودن و یا صحیح بودن آن شبهاتی وجود دارد، تعداد زیادی گل است. یکی از بیش ترین این تعداد که تا کنون به ثبت رسیده، 5.1 تن گل مریم است! از یک نظر شاید این مهریه تمامی ویژگی های یک مهریه صحیح را داشته باشد، اما تهیه آن نیاز به میلیون ها گل دارد که احتمال زیاد فراهم کردن آن شدنی نیست!

1000 بار سفر پیاده به کربلا!

یکی دیگر از مهریه های عجیبی که تا کنون در ایران به ثبت رسیده، 1000 بار سفر پیاده به کربلا است. این مهریه ارزش مالی ندارد، اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد کاری است که داماد انجام آن را بر عهده می گیرد.

سفر به 120 پایتخت جهان

احتمالا این مهریه عجیب را دختر خانمی انتخاب کرده اند که علاقه زیادی به سفر و تفریح دارند. شاید سفر به 120 پایتخت جهان طی چند ده دوره زندگی مشترک شدنی باشد اما بدون شک در چند سال اول زندگی غیر ممکن است! البته از آن جا که کیفیت سفر و مقاصد ان مشخص نیست، از لحاظی می توان این مهریه را مجهول و باطل دانست.

شکار 10 آهوی وحشی

شکار 10 آهوی وحشی، درخواست دیگری است که در لیست عجیب ترین مهریه های ایران قرار می گیرد. این مهریه نیز با توجه به عدم امکان انجام ان می تواند باطل شمرده شود.

جمع آوری 5 هزار مرجان دریایی

از دیگر مهریه های عجیب ایران که چند سال گذشته توسط یک زوج جوان به ثبت رسیده است، جمع آوری 5 هزار مرجان دریایی است. این مهریه در کنار عملی نبودن آن، باعث آسیب رسیدن به محیط زیست شده و از نظر مراجع قانونی باطل است.

1 کیلو بال مگس

تعجب نکنید، یکی دیگر از عجیب ترین مهریه های ایران، تهیه بال مگس است که آقای داماد را مجبور می کند تا آخر عمر به دنبال کشتن مگس ها باشد! این مهریه نیز به دلیل عملی نبودن و همچنین عدم ارزش اقتصادی باطل است!

100 تابلوی نقاشی

این مهریه عجیب توسط دختر خانمی که قصد ازدواج با یک آقای نقاش را داشت در دفتر ازدواج ثبت شد. در مورد باطل یا صحیح بودن این مهریه شبهه وجود دارد. زیرا در ابتدا باید کیفیت ویژگی های نقاشی تعیین شده باشد. از طرف دیگر قطعا نقاشی ها حتی از یک نقاش از ارزش هنری و کیفیت های متفاوتی برخوردار هستند. بنابراین مبهم بودن این مهریه می تواند آن را باطل کند.

1000 قطعه شکلات

نام دیگری که در لیست عجیب ترین مهریه های ایران قرار می گیرد، خرید 1000 قطعه شکلات برای عروس خانم است. شاید از نظر عملی بودن و حتی هزینه مالی، این مهریه جز مهریه های قابل قبول به شمار رود، اما از آن جا که کیفیت و نوع شکلات مشخص نیست، مهریه باطل شمرده می شود. اختلاف هزینه 1000 قطعه شکلات ارزان قیمت با 1000 قطعه شکلات خارجی و درجه یک می تواند چند ده یا صد میلیون شود!

2 هزار قطعه نبات

2 هزار قطعه نبات مهریه عجیب دیگری است که در دفاتر عقد و ازدواج ایران ثبت شده است. این مهریه ویژگی های یک مهریه قانونی و صحیح را دارد، اما تهیه آن احتمالا سخت خواهد بود.

1978 توپ ورزشی

خرید 1798 توپ ورزشی از دیگر عجیب ترین مهریه های ایران است که از زاویه ای می توان آن را باطل دانست. خرید این تعداد توپ ورزشی شدنی است اما از آن جا که نوع توپ های ورزشی مشخص نیست، می تواند به عنوان مبهم بودن مهریه به شمار رفته و ارزش قانونی نداشته باشد.

صعود به 10 قله جهان

این مهریه عجیب چند سال گذشته توسط عروس و داماد کوهنوردی در دفتر ازدواج ثبت شد. عروس و داماد هر دو از زندگی خود راضی هستند و زوج جوان طی زندگی مشترک خود کوه های زیادی را با یکدیگر فتح کرده اند. اما از نظر حقوقی از آن جا که نام قله ها مشخص نیست، این مهریه به دلیل مبهم بودن باطل است.

یک کتابخانه پر از کتاب های فلسفی!

از دیگر عجیب ترین مهریه هایی که تا کنون در دفاتر عقد و ازدواج به ثبت رسیده می توان به تهیه یک کتابخانه پر از کتاب های فلسفی اشاره کرد! این مهریه نیز به دلیل مبهم بودن نوع و نام کتاب ها مبهم و باطل است.

شمش طلا هم وزن عروس خانم!

کار از سکه طلا به تعداد سال تولد عروس خانم نیز گذشته است! یکی از گران بها ترین و عجیب ترین مهریه های ایران که تا کنون ثبت شده، تهیه شمش طلا هم وزن عروس خانم است. ارزش مالی این مهریه بسیار بالا است و می تواند جز مهریه های باطل به شمار رود.

100 هزار لیتر بنزین!

این مهریه عجیب نیز در ایران طی سال های گذشته در دفاتر عقد به ثبت رسیده است. این مهریه از نظر معلوم و مشخص بودن قانونی است اما از آن جا که ممکن است نظام اقتصادی بنزین یک منطقه را با مشکل مواجه کند، می تواند باطل شود.

حکم قانونی در مورد مهریه های عجیب و غریب چیست؟

در بالا با تعدادی از عجیب ترین مهریه هایی که تا کنون ثبت شده آشنا شدیم. همان طور که اشاره شد تعدادی از این مهریه ها از نظر قانونی باطل بوده و داماد مجبور به پرداخت و تهیه آن ها نیست. اما آیا در این صورت هیچ مهریه و هزینه ای به دختر خانم پرداخت نمی شود؟ در چنین مواردی برای پرداخت مهریه زن مهر المثل تعریف می شود.
در مهر المثل زن از جنبه های مختلف تحصیلی، شغلی، خانوادگی، سلامت جسمی و غیره در مقایسه با زنان هم رده خود قرار می گیرد. به طور کلی و در مجموع مهریه زنان مشابه با او هر مقدار که باشد، آن مهریه برای او نیز در نظر گرفته می شود. بعد از تعیین مهریه، مرد موظف به پرداخت آن به زن خواهد بود.
با خواندن عجیب ترین مهریه ها و حکم قانونی در مورد آن ها، نمی دانیم باید به این اتفاق ها بخندیم یا گریه کنیم! به امید روزی که بتوانیم آگاهانه تصمیم به ازدواج بگیریم، اگاهانه و خوش بخت زندگی کنیم و بدانیم هیچ مهریه عجیب و غریبی نمی تواند ضامن خوشبختی ما باشد! توصیه می کنیم مقاله شروط ضمن عقد یا مهریه را هم بخوانید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عقد مهریه
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت