در دوران عقد و نامزدی چگونه رفتار کنیم؟ (راهنمای کاربردی روابط پیش از ازدواج)

در دوران عقد و نامزدی چگونه رفتار کنیم؟ (راهنمای کاربردی روابط پیش از ازدواج)

فهرست عناوین

همه ما ضرب المثل خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج را شنیده ایم. این جمله مصداق بارز رفتارهای اشتباه در دوران عقد و نامزدی است که باعث می شود شما شناخت کافی و مناسب از طرف مقابلتان پیدا نکرده و در نتیجه ازدواج موفقیت آمیزی نداشته باشید. درست است که دوران عقد و نامزدی یکی از شیرین ترین دوران های زندگی هر فرد است، اما نباید آن را فقط به خوش گذرانی اختصاص دهید! باید سعی کنید نامزدتان را تا حد ممکن بشناسید و مطمئن شوید که واقعا مناسب ازدواج با یکدیگر هستید یا خیر؟ در این مقاله هر آنچه لازم است درباره رفتار دوران عقد و نامزدی بدانید با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. 

  باورها و رفتارهای غلط دوران عقد و نامزدی 

قبل از آن که راجع به رفتارهای صحیح و مناسب صحبت کنیم، بهتر است بدانید چه باورها و طرز تفکری در دوران عقد و نامزدی می تواند به آینده شما آسیب جدی برساند.

بعد از ازدواج درست می شه! 

این طرز فکر باور اشتباهی که بسیاری از افراد در دوران عقد و نامزدی خودشان را با آن گول می زنند و تنها چند ماه بعد از ازدواج از تصمیمشان پشیمان می شوند. تغییر انسان ها کاری بسیار سخت است و اگر طرف مقابلتان اخلاق و ویژگی دارد که پذیرش آن برایتان سخت است، مطمئن باشید این رفتار بعد از ازدواج نیز بدتر خواهد شد. بهتر است با چشم باز تمامی اخلاق ها و رفتارهای نامزدتان را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه با معیارهای شما صادق است. همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید و فکر تغییر دادن او بعد از ازدواج را از سر بیرون کنید!

خودتان را زیر پا بگذارید 

متاسفانه گاهی در روابط نامزدی و دوستی های قبل از ازدواج دختر یا پسر چنان به طرف مقابل خود علاقه مند می شود که حاضر است به خاطر او دست از خواسته ها و آرزوهای خود کشیده و مطابق میل او رفتار کند. مطمئن باشید بعد از ازدواج و تنها ظرف مدت کوتاهی دلتان برای خود واقعیتان تنگ می شود و آن وقت احساس افسردگی و پشیمانی خواهید کرد. بهتر است کسی را برای یک عمر زندگی مشترک پیدا کنید که هم مسیر و هم هدف شما باشد.

عقد یا نامزدی طولانی مدت 

روانشناسان زمان کافی برای شناخت دوران نامزدی را بین ۴ تا ۶ ماه می دانند. در زمانی کوتاه تر از ۴ ماه شما نمی توانید به طور کامل نامزدتان را بشناسید و ممکن است عجولانه تصمیمی اشتباه بگیرید. نقطه مقابل این مساله نامزدی طولانی مدت است، اگر دوران عقد و نامزدی شما بیش از ۶ ماه طول بکشد، مشکلات حاشیه ای می تواند به اصل رابطه شما آسیب جدی زده و شما را در تصمیم گیری دچار خطا و اشتباه کند.

  کار را تمام شده می دانید 

در نظر داشته باشید که دوران عقد و نامزدی دورای طلائی برای شناخت طرف مقابلتان است و اگر شما متوجه شدید که چندان مناسب یکدیگر نیستید، می توانید رابطه را قطع کنید. متاسفانه بسیاری از زوج های جوان، از ترس آبرو، با وجود آنکه ایرادهای اساسی در نامزدشان می بینند، آن ها را نادیده گرفته و وارد زندگی مشترک می شوند. به این منظور بهتر است یک نامزدی کوچک و جمع و جور بین هر دو خانواده بگیرید تا در صورت به هم خوردن نامزدی هم مشکلی پیش نیاید.

بازی سنجش عشق !

یکی از اشتباهات رایج در میان زوج های جوان چه در دوران عقد و نامزدی و چه در دوران متاهلی، بازی سنجش عشق است. اگر نامزد یا همسرتان مدام به شما می گوید: " اگه منو دوست داری، با فلانی قطع ارتباط کن" یا " اگه واقعا منو میخوای فلان کادو گرون رو برام بخر" و جملاتی مشابه با آن، بدانید قرار است در طول زندگی زناشویی بارها در تله بازی سنجش عشق گیر بیفتید! در دوران عقد و نامزدی بهتر است خودتان از زدن چنین حرف هایی خودداری کرده و مراقب رفتارهای این چنینی از طرف مقابلتان هم باشید.

رابطه جنسی کامل 

داشتن رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی بارها و بارها توسط روانشناسان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و اختلاف نظرهایی نیز بین آن ها وحود دارد. اگرچه این مساله تا حد زیادی به نوع فرهنگ و آداب و رسوم خانواده های دو طرف برمی گردد، اما قریب به اتفاق روانشناسان داشتن رابطه جنسی کامل در دوران نامزدی یا حتی عقد را توصیه نمی کنند. این مساله دلایل مختلفی دارد از جمله امکان به هم خوردن نامزدی، ترس از بارداری، کم شدن میل جنسی طرفین به یکدیگر و غیره.
طبیعی است که در این دوران طرفین به یکدیگر میل و کشش جنسی زیادی دارند و دوست دارند بسیاری از مسائل را با یکدیگر تجربه کنند اما بهتر است تا زمان ازدواج از رابطه جنسی کامل خودداری کنید.

  رفتارهای سالم و مناسب دوران عقد و نامزدی 

خوب تا این جای کار متوجه این مطلب شده ایم که در دوران عقد و نامزدی چه باورها و رفتارهایی اشتباه است. در ادامه به شما خواهیم گفت در این دوران شیرین و البته طلایی زندگی خود چگونه رفتار کنید.

صادق باشید اما همه رازها را نگوئید 

همه ما می دانیم دروغ گویی و پنهان کاری یکی از اصلی ترین عوامل مخرب زندگی زناشویی است و شما در دوران عقد و نامزدی باید متوجه میزان صداقت و راست گویی نامزدتان شوید. اما این مساله به معنای آن نیست، که تمامی رازها و اتفاق های زندگیتان را صفر تا صد برای پارتنر خود تعریف کنید.
برای مثال اگر شما قبل از این نامزدی، عقد یا نامزدی رسمی کرده اید، این قضیه مساله ای است که باید طرف مقابل شما بداند، اما روابط سطحی و غیر رسمی قبل از ازدواج که پرونده آن برای شما بسته شده است، مساله مهمی برای عنوان کردن نیست. بازگو کردن بعضی از مسائل مانند اختلافات خانوادگی یا روابط قبل از ازدواج، نه تنها به بهبود رابطه شما کمک نمی کند بلکه طرف مقابل را حساس خواهد کرد.

زمان بیشتری را با یکدیگر بگذرانید

شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد اما دختر و پسرهای زیادی را دیده ام که درست بعد از نامزدی، قرارهای ملاقاتشان کم و کم تر شده است. این مساله می تواند به طور ناخودآگاه تاثیر منفی بر رابطه زوجین داشته باشد. سعی کنید در دوران عقد و نامزدی به اندازه کافی با یکدگیر زمان بگذرانید، در موقعیت های مختلف با یکدیگر قرار بگیرید، در صورت امکان با یکدیگر سفر بروید و در کنار شناخت یکدیگر، خوش بگذرانید.

با خانواده ها رفت و آمد کنید

حواستان به این مساله باشد که خانواده ها می توانند نقش تعیین کننده در موفقیت یا شکست یک ازدواج داشته باشند‌. ارتباط با خانواده نامزدتان هم باعث می شود اعضای خانواده و رفتارهای آنان را بهتر بشناسید، هم به شما کمک می کند، رابطه صمیمی تر و دوستانه تری با آن ها برقرار کنید. به این نکته توجه کنید که نامزد شما نتیجه بزرگ شدن و تربیت در این خانواده و با این فرهنگ و طرز فکر است، رابطه با خانواده می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم شما را به شناخت کامل تری از نامزدتان برساند‌.

گفت و گوی صحیح با یکدیگر را یاد بگیرید

شاید ساده ترین کلید، برای قفل روابطی که به جدایی ختم می شود، گفت و گوی سالم، منطقی و آرام با طرف مقابل باشد. ما معمولا در بحث ها و گفت و گوها گوشمان برای شنیدن حرف های طرف مقابل ناشنوا می شود و فقط منتظر هستیم، حرف های خودمان را بزنیم. دوران عقد و نامزدی بهترین دوران برای آن است که تمرین کنید با یکدیگر منطقی، آرام و بدون جبهه گیری صحبت کنید. احساساتتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید، از ترس ها، نگرانی ها و امیدهایتان با یکدیگر حرف بزنید و سعی کنید چالش های به وجود آمده را با همکاری و صحبت با یکدیگر حل کنید.

برای قرارهای ملاقات خودتان را آماده کنید

اگر با نامزدتان قرار دارید، حتما به خوبی به خودتان برسید و سعی کنید آراسته، شیک و زیبا باشید. اگر قرار ملاقات شما در منزل دختر یا پسر است، از قبل با خانواده ها هماهنگ کنید و بدون اطلاع قبلی به منزل یکدیگر نروید.

عاشقانه رفتار کنید

دوران نامزدی و عقد از طرفی یک زمان طلایی برای شناخت طرف مقابل و از طرف دیگر زمانی برای عشق ورزی است. در این دوران از برخوردهای جدی و سرد خودداری کنید. سعی کنید محبت و علاقه خود را هم در کلام و هم در رفتار نشان دهید. به یکدیگر هدیه دهید، همدیگر را سوپرایز کنید و به نامزدتان نشان دهید که در کنار شما زندگی گرم و عاشقانه ای خواهد داشت.

زنگ خطرهای دوران عقد و نامزدی

ممکن است رفتارهایی در نامزد خود ببینید که زنگ خطری برای یک زندگی ناپایدار و تلخ باشد. به بیان ساده تر در این بخش به شما خواهیم گفت با چه کسانی نباید ازدواج کنید و اگر این ویژگی ها و رفتارها را در طرف مقابلتان دیدید، به راحتی از کنار آن نگذرید.

1.اعتیاد به مواد مخدر

متاسفانه یکی از مشکلات امروزی که دامن گیر بسیاری از جوانان شده، اعتیاد به مواد مخدر صنعتی یا قدیمی است. ممکن است نامزدتان به شما قول دهد که بعد از ازدواج ترک می کند، اما بهتر است از طرف مقابلتان بخواهید که قبل از ازدواج این کار را انجام دهد، در غیر این صورت زندگیتان را بر پایه شک و تردید بنا نکنید. در مقاله آیا رابطه موفقیت آمیز با فرد معتاد ممکن است؟ این موضوع را بیشتر بررسی کردیم.

2.سو ظن و بدگمانی

اگر نامزد شما مدام تلفن همراه شما را چک می کند، شما را بابت تاخیر در رفت و آمد بازخواست می کند، دوست ندارد با جنس مخالف خود صحبت کنید و رفتارهای این چنینی دارد، آن را به حساب علاقه زیاد نگذارید. این ها زنگ های خطری هستند که در دوران عقد و نامزدی که باید به آن ها توجه کنید.

3.بد دهنی و خشونت

اگر نامزد شما در دوران عقد و نامزدی بارها شما را کتک زده و به شما فحاشی می کند، بهتر است هر چه زودتر از این رابطه مسموم بیرون بیائید. ترک چنین رفتارهایی بسیار سخت است و به امید آن که بعد از ازدواج همسرتان این رفتارها را ترک می کند، وارد زندگی مشترک نشوید.

4.خساست

اگر نامزد شما برای خرید ساده ترین و ارزان ترین چیزها دودل است و خرج زیادی برای شما نمی کند، احتمالا فردی خسیس است. مراقب این مساله باشید که زندگی با یک همسر خسیس بیش از آن چه فکر می کنید، عذاب آور است.

5.عدم استقلال فکری

اگر نامزد شما برای هر تصمیمی مردد می ماند و به دنبال اجازه از خانواده خود است، این مساله نشان می دهد که نامزد شما چندان استقلال فکری و رفتاری ندارد. مشورت به اندازه بدون شک می تواند به تصمیم گیری صحیح کمک کند اما نه به این معنا که هر تصمیم کوچک تا بزرگی را به خانواده یا دیگران بسپارد.
شناخت طرف مقابلتان در دوران نامزدی و عقد می تواند دروازه های خوشبختی را به روی شما باز کند، به شرط آن که رفتارها و باورهای صحیح در این دوران را بشناسید. از کنار نقاط منفی و زنگ خطرها به راحتی نگذرید و سعی کنید با اطمینان کامل وارد زندگی مشترک خود شوید.
این مقالات را هم بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

محمد | 1401 خرداد 28


سلام بچه ها یه چند وقت دیگه اگه خدا بخواد قرار نامزد کنم و خیلی استرس و ترس و از یه طرف دیگه خوشحال و از یه طرف دیگه نمیدونم طرف مقابل این حسی که من بهش دارم نسبت به من همچین حسی داره یانه بنظر تون تو این دوران نامزدی چطوری باحاش رفتار کنم تا اون عاشقم بشه