با رژیم‌های غذایی سم‌زدا یا دیتاکس آشنا شوید.

با رژیم‌های غذایی سم‌زدا یا دیتاکس آشنا شوید.

فهرست عناوین

این روزها، با بالارفتن سطح اطلاعات عموم آحاد جامعه، تناسب اندام و نداشتن اضافه وزن یا کمبود وزن علاوه بر جنبه‎های زیبایی و ظاهری، برای مردم، راهی برای سلامتی و مصونیت از بیماری‌ها نیز قلمداد می‌شود. البته ناگفته نماند که وجوه زیبایی تناسب اندام بسیار بیشتر و پررنگ تر مورد توجه قرار می‌گیرد و با ورود افراد به شبکه‌های مجازی چون اینستاگرام و آشنایی بیشتر با مدل‌ها و صنعت مدلینگ، عطش آنها برای زیباتر به نظر رسیدن، بیشتر و بیشتر شده است.
یکی از دغدغه‌های بزرگ عروس خانم‌ها، قبل‌ از مراسم عروسی، روی فرم آمدن اندام آنها و کاهش وزن است تا لباس عروس، در اندام آنها بهتر و زیباتر جلوه‌گر باشد، از همین رو، رژیم‌های سم‌زدا یا دیتاکس را انتخاب می‌کنند، اما قبل از هر انتخابی، باید به درستی در مورد هریک از رژیم‌ها تحقیق کنید تا مطمئن شوید که انتخاب درستی داشته اید یا خیر؟ با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا تمام مسائل مربوط به رژیم‌های دیتاکس را بررسی نماییم.

رژیم سم‌زدا یا دیتاکس برای چه کسانی خوب و کاربردی است؟

دیتاکس در لغت و در علم پزشکی به معنای زدودن اثر الکل، دارو یا سم، از بدن است و تحت روش های کلینیکی خاصی صورت می‌پذیرد.
رژیم های سم زدا یا دیتاکس به رژیم‌هایی گفته می‌شود که تمرکز آنها بر مصرف غذاها و خوراکی‌های سالم و ارگانیک است. البته صحت این رژیم‌ها از لحاظ پزشکی، هنوز به اثبات نرسیده و برخی از محققین بر این باور هستند که در رژیم‌های سم‌زدا، سموم بدن، از منابع چربی به خون منتقل می‌شوند و آسیب‌های طولانی مدت به مراتب بدتری را به دنبال دارند اما باز هم رژیم‌های سم‌زدا در صدر انتخاب افراد برای رژیم‌های سلامتی هستند و همچنین کسانی که به دنبال کاهش وزن به کمک رژیم‌های غذایی هستند، نیز گاهی این برنامه‌های غذایی را انتخاب می‌کنند. معمولا یک رژیم دیتاکس اصولی در زمانی بین ۳ روز تا ۳ هفته اجرا می‌شود و زمان‌های طولانی‌تر، توسط متخصصان تغذیه رد می‌شود زیرا رژیم‌های سم زدا حاوی تمامی مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن نیستند.
کسانی که کبدهای چرب دارند، یا دچار بیماری‌های کلیوی و قلبی و عروقی هستند، اگر رژیم‌های دیتاکس را تحت نظر پزشک اجرا نمایند، می‌توانند به نتایج خوبی دست یابند. همچنین عروس خانم‌ها نیز در روزهای قبل از مراسم عروسی، می توانند تا حدودی از این رژیم‌ها پیروی کنند تا سموم موجود در کبد و کلیه‌ها را پاکسازی کرده که نتیجه آن شفافیت و زیبایی بیشتر پوست و مو است.
اما باید مراقب باشید که رژیم‌های سخت، در روزهای نزدیک به عروسی می‌تواند شما را خسته و بی‌حال کند و یا باعث تیرگی حلقه چشمانتان شود که این خود، یک فاجعه برای میکاپ عروسی تان به حساب می‌آید.

اصول رژیم سم‌زدا یا دیتاکس

رژیم‌های سم‌زدا، انواع متفاوتی دارند و در هر یک از آنها، میزان کالری ای که به بدن وارد می‌شود یا نوع مواد غذایی مجاز در رژیم، متفاوت است اما مهم‌ترین اصل، در همه رژیم‌های سم‌زدا، استفاده از مواد غذایی ارگانیک و سالم است. چربی، پروتئین های حیوانی، گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا شیرین، افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده، لبنیات، گندم (به دلیل وجود ماده حساسیت‌زای گلوتن) و غلات بدون سبوس در هیچ یک از رژیم‌های دیتاکس جایی ندارند و توصیه بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و سبوس دار، حبوبات، آجیل و مغزها، آب و مکمل‌های غذایی، به جای آنهاست. اما برخی از رژیم‌ها، به صورت خاصی بر روی مواد غذایی خاصی تاکید می‌کنند، به عنوان مثال رژیم‌های خام‌گیاهخواری یا رژیم سیب و عسل از جمله رژیم‌های بسیار معروفی هستند که سم زدایی از بدن، جزو اولین خواص آنها ذکر می‌شود. در رژیم خام‌گیاهخواری، مصرف هرگونه مواد غذایی حیوانی از جمله پروتئین‌های حیوانی، گوشت قرمز، لبنیات، تخم مرغ، روغن‌های حیوانی و ... ممنوع است و هم‌چنین مواد غذایی، باید به صورت خام و نپخته مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال در یک شبانه روز، مواد غذایی مانند کاهو، کلم، روغن کنجد یا ارده، شیره انگور و خرما، پودر سویق جوانه‌های حبوبات (جوانه‌های ماش، عدس را خشک کرده و پودر می‌کنند، سپس آنها را با هم مخلوط نموده و همراه با مواد غذایی مجاز خود مصرف می‌کنند)، خیار، گوجه فرنگی، لیموترش و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کنجد و ... را مصرف می‌نمایند.
در برخی از این رژیم‌ها، تنها خوراکی با منبع جانوری مجاز، عسل می‌باشد که در وعده‌های غذایی همراه با آب فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رژیم بسیار معروف بعدی در سری رژیم‌های سم زدا، رژیم سه روزه سیب و عسل است که از جمله رژیم‌های بسیار سخت و طاقت فرسا محسوب می‌شود اما پزشکان طب سنتی به اثرات سم زدایی آن بسیار معتقد هستند. در این رژیم دیتاکس، به مدت سه روز، تنها خوراکی‌هایی که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، سیب، عسل و آب هستند! هر روز در وعده‌هایی با فاصله دو ساعته، یک سیب به همراه مقدار خاصی عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد و آب نیز در این رژیم گنجانده می‌شود تا سموم بدن توسط آن دفع شوند.

دیتاکس را بشناسید و با علم کافی، این رژیم را انتخاب نمایید!

برخی از مردم، باورهای فضایی و خارق العاده‌ای در مورد رژیم‌های سم زدا دارند اما واقعیت، چیز دیگری است و خبر خوب اینکه، بدن ما به صورت طبیعی دارای یک سیستم دفع سموم هست و شما، چه رژیم سم زدا بگیرید و چه نگیرید، بدن به صورت ذاتی، تا حدی، سموم وارد شده به بدن را دفع می‌کند.
سیستم دفع سموم طبیعی بدن، در کبد، کلیه‌ها، پوست و سایر اندام‌های دستگاه گوارشی تعبیه شده‌اند اما این روزها، با تبلیغ رسانه‌ها و برخی از سلبریتی‌ها و برخی از افرادی که در این بین، به منافع شخصی خود فکر می‌کنند، واژه رژیم‌های سم زدا یا دیتاکس، تبدیل به یک ترند شده است که بسیاری از افراد با تصوراتی عجیب، اقدام به رعایت این رژیم‌ها می‌کنند.
خوب است بدانید که در رژیم‌های دیتاکس بسیار سخت، که بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع، به آنها روی می‌آورند، کاهش وزن صورت می‌گیرد اما گاهی ماهیچه‌های بدن از بین می‌روند و چربی‌ها به قوت خود باقی می‌مانند و علاوه بر عوارض از بین رفتن ماهیچه‌ها، پس از قطع رژیم، بافت‌های چربی، دوباره با قدرت بیشتری شروع به رشد می‌نمایند. پس اگر جزو نوعروسانی هستید که قصد دارید برای مراسم عروسی خود به سرعت سایز کم کنید، بزمینه به شما رژیم‌هایی دیتاکس سبک و هفتگی را پیشنهاد می دهد.
رژیم های اصولی تحت نظر متخصصان تغذیه، با مصرف روزانه تمامی مواد معدنی و پروتیئنی مورد نیاز بدن و در بازه‌های حداقل سه ماهه! بنابراین اگر به دنبال راهی قابل اطمینان برای سم‌زدایی بدن خود می‌گردید، بهتر است از رژیم‌های دیتاکس ذیل حذر کنید:

رژیم های دیتاکس کم کالری

برخی از رژیم‌های دیتاکس، با شعار کاهش وزن سریع، میزان بسیار کمی از کالری را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند. این رژیم‌ها که اغلب گیاهی هستند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بافت‌های حیاتی بدن از جمله کلیه‌ها، معده و استخوان‌ها وارد می‌نمایند. این رژیم‌ها گاهی برای برخی از افراد با اضافه وزن بسیار بالا توسط پزشکان تجویز می‌شوند، اما به هر حال رعایت این رژیم‌ها، فقط و فقط باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

رژیم‌های دیتاکس ناسالم

 رژیم‌های ناسالم به رژیم‌هایی گفته می‌شود که تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن در آنها در نظر گرفته نشده است. ویتامین‌های حیاتی و موردنیاز بدن، کلسیم، پتاسیم، ید، روی، منگنز، آهن و ... همگی باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند و توسط منابع متفاوت تامین گردند. پس از رژیم‌هایی که مواد غذایی مورد نیاز بدن شما را تامین نمی‌کنند، اجتناب نمایید. هم چنین رژیم‌های بسیار سنگینی که برخی از دسته‌های مواد غذایی مانند گوشت قرمز یا میوه‌ها را به کلی حذف می‌نمایند، نیز رژیم‌های قابل اعتمادی نیستند و بسیاری از کسانی که اقدام به اجرای این رژیم‌ها، می‌کنند در میانه راه دچار احساس شکست و یا عقب‌نشینی می‌شوند.
سخن آخر:
رژیم‌های سه روزه دیتاکس برای روزهای قبل از مراسم عروسی، می‌توانند رژیم‌های خوبی باشند، به شرطی که نیروی جسمانی را تحلیل نبرند و نشاط را از صورت شما نربایند. واکنش افراد در برابر این رژیم‌ها، بسیار متفاوت است. برخی افراد، پس از اجرای این رژیم‌ها، به واسطه پاکسازی بدن، احساس نشاط بیشتری می‌کنند و انرژی آنها افزایش می‌یابد اما برخی دیگر، دچار ضعف عضلانی می‌شوند و خشکی مفاصل، دردهای عضلانی و یا افسردگی به سراغ آنها می‌آید. پس توصیه بزمینه به نوعروسان این است، که این رژیم‌ها را با آگاهی کامل انتخاب کنند و حتما قبل از اجرای آنها با پزشک متخصص مشورت نمایند. آزمایشات اولیه لازم را بدهند و از عدم کمبود هیچ‌یک از مواد مورد نیاز بدن مخصوصا ویتامین دی و آهن، در بدن خود اطمینان حاصل نمایند.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت