همه چیز درباره مراسم حنابندان

همه چیز درباره مراسم حنابندان

فهرست عناوین

حنابندان یکی از رسوم قدیمی مراسم‌های مربوط به جشن ازدواج در بعضی کشورها از جمله ایران، هند و ‌ترکیه است. مراسمی ‌مشابه حنابندان به نام Bachelorette party در آمریکا و کانادا و چند کشور دیگر نیز وجود دارد. این مراسم معمولا یک یا دو شب پیش از مراسم عروسی برگزار می‌شود ما در بعضی شهرها در انتهای عروسی مراسم کوتاهی جهت حنابندان انجام می‌شود. در این مقاله کارشناسان بزمینه به بیان نکاتی پیرامون مراسم حنابندان پرداخته‌اند.

پذیرایی مراسم حنابندان بر عهده کیست؟

میزبان مراسم حنابندان خانواده عروس است. هزینه‌های اجاره سالن (در صورت کوچک بودن منزل پدر و مادر عروس)، پذیرایی و موزیک بر عهده خانواده عروس خانم است و خانواده آقا داماد عهده‌دار هزینه‌های لباس و آرایشگاه و در صورت لزوم زیور آلات خواهند بود.
در مراسم حنابندان خانواده آقا داماد چه چیزهایی برای عروس خانم می‌برند؟
خانواده داماد باید حنا را تزئین کنند و در طبق‌ها و خنچه‌هایی به همراه سایر هدایا به منزل عروس خانم ببرند. این مراسم با پایکوبی و شادی برگزار می شود و خانواده آقا داماد باید برای خانواده عروس خانم خلعتی بخرند و همراه با تزئینات، هدایا را برای آن‌ها ببرند. خانواده عروس خانم نیز هدایایی را تحت عنوان خلعتی به خانواده آقا داماد تقدیم می‌کنند.

مراسم حنابندان چگونه برگزار می‌شود؟

در مراسم حنابندان عروس و داماد به دست‌های هم حنا زده و مهمان‌ها نیز در صورت تمایل می‌توانند به دست‌های خود حنا بزنند. یکی از ایده‌های شب حنابندان این است که از یک طراح حنا بخواهید در مراسم حضور داشته باشد و در صورت تمایل مهمانان، روی دست آن‌ها نقش حنا بکشد. علاوه بر این گیفت‌های حنا نیز گزینه خوبی است که توسط عروس خانم بین مهمانان پخش می‌شود.

دکوراسیون جشن حنابندان چگونه است؟

از آنجا که این جشن جشنی سنتی محسوب می شود، بهتر است تم انتخابی شما برای حنابندان نشاندهنده اصالت و قدمت این جشن باشد. استفاده از کوسن های شکلاتی و پرده های بلند قرمز به همراه فانوس ها و ظروف مسی قدیمی می تواند شکوه بیشتری به مراسم حنابندان ببخشد. 
شعر مخصوص مراسم حنابندان چیست؟
در مراسم حنابندان در سیستان موقع بردن حنا و سایر هدایا به منزل عروس، شعری توسط اقوام داماد خوانده می شود که این شعر به شرح زیر می باشد. لازم به گفتن است در شهرهای دیگر کشور این شعر به صورت خلاصه‌تر و موقع حنا بستن خوانده می‌شود.
امشب حنا می بنده / به دست و پا می بنده / اگر حنا نباشه آب طلا می بنده / حنا حنا می بنده به دست و پا می بنده / حنای زابل جانه فامیل شاه (داماد) می بنده/ حنا حنایه، حنا چه خوش نمایه / دست عروس نبندین، تا مادرش بیایه.
پس از رسیدن به درب منزل عروس خانم، خانواده آقا داماد و خانواده عروس خانم شعری می‌خوانند که نزاعی ساختگی را بین دو خانواده خصوصا مادرهای دختر و پسر می‌سازد که ناز خانواده عروس برای دادن دخترشان به خانواده داماد را نشان می‌دهد.
اقوام داماد / در واکنه در واکنه حنا میاره ور شما
اقوام عروس / حنای شما مال شما ما زن نداریم ور شما
اقوام داماد / در واکنه در واکنه ساعت می آره ور شما
اقوام عروس / ساعت شما مال شما ما زن نداریم ور شما
اقوام داماد / در واکنه در واکنه دستمال میاره ور شما
اقوام عروس / دستمال شما مال شما ما زن نداریم ور شما
سپس در خانه توسط خانواده عروس باز می‌شود و خانواده داماد با رقص و پایکوبی وارد منزل می‌شوند.

پذیرایی مراسم حنابندان به چه شکل است؟

پذیرایی در مراسم حنابندان بر عهده خانواده عروس خانم است. معمولا در حنابندان پذیرایی شام انجام نمی‌شود. این مراسم معمولا بعد از شام برگزار می‌شود ولی خانواده عروس خانم در صورت تمایل می‌توانند از اقوام نزدیک یا کل مهمانان با شام پذیرایی کنند.

برای حنابندان، ظرف حنا را چگونه تزئین کنیم؟

در گذشته حنا را خیس می‌کردند و در ظرفی می‌ریختند و دور ظرف را شمع می‌گذاشتند. امروزه با پیشرفت‌های انجام گرفته، تزئین حنا نیز دستخوش تغییر شده است و برای تزئین حنا می‌توانید ایده‌های بهتری به کار بگیرید. تزئین حنا به شکل کیک چند طبقه، گل، استفاده از ظرف‌های شیشه ای کوچک و تبدیل حنا به گیفت، استفاده از شابلون‌های مختلف به شکل‌های قلب و پروانه و ...، همگی ایده‌های ساده برای تزئین حنا هستند.

چه لباسی برای حنابندان مناسب است؟

برای مراسم حنابندان پوشیدن لباس عروس توصیه نمی‌شود. بلکه لباس شما باید لباسی ساده‌تر از لباس شب عروسی‌تان باشد. طرح و پارچه لباس شما باید به گونه ای باشد که تفاوت شما با سایر مهمانان مشخص شود. این تفاوت با رنگ لباس و تاج یا ریسه کوچکی روی سر قرار می‌دهید به وجود می‌آید.  لباس‌های رنگ روشن مانند نباتی، صورتی، آبی، کالباسی و رنگ‌های این چنینی برای شما مناسب است. البته گفتنی است غالبا تم مراسم حنابندان را قرمز انتخاب می‌کنند که می‌توانید برای هماهنگی با تم، قرمز بپوشید.

امروزه حنابندان به چه شکل برگزار می‌شود؟

امروزه در بعضی شهرها مانند تبریز، حنابندان با همان اهمیت قبل برگزار می‌شود اما در شهرهایی مانند تهران این مراسم به علت گرانی‌ها و تغییرات فرهنگ دچار دگرگونی شده است. این روزها حنابندان جای خود را به مهمانی‌های مجردی و به بیانی دورهمی‌های دوستانه همراه با رقص و پایکوبی برای خداحافظی با دوران مجردی و ورود به تأهل داده است. اما هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها به اجرای این رسم اهمیت ویژه ای می‌دهند.

مراسم حنابندان در‌ ترکیه چگونه برگزار می‌شود؟

همانطور که گفته شد یکی از کشور‌هایی که رسم حنابندان را پیش از مراسم عروسی مهم می‌شمارد کشور‌ترکیه است. ‌ترکیه کشور پهناوری است که فرهنگ روستاها با شهرهای کوچک و شهرهای اصلی متفاوت است. رسم و رسوم حنابندان نیز در نقاط مختلف این کشور متفاوت است. این مراسم در شهرهای بزرگ‌ ترکیه با فرهنگ غرب در هم آمیخته اما در اصل مراسم حنابندان به این شکل برگزار می‌شده است که خانم‌های فامیل و دوستان عروس به منزل خانواده عروس خانم یا سالن و باغی که توسط آن‌ها گرفته شده باشد جمع می‌شوند. دختران جوان لباس‌های مخصوصی می‌پوشیدند و درحال آوازخواندن و پایکوبی شمع‌هایی برای عروس می‌آوردند. یکی از رسومی ‌که باید در این مراسم اجرا می‌شد این بود که مادر عروس و داماد گریه می‌کردند. سپس برای خوش یمنی و مبارکی کف دست عروس و دختران جوان حاضر در مراسم حنا می‌زدند. در مراسم حنابندان در ترکیه، اغلب عروس لباس قرمز می‌پوشد.

مراسم حنابندان در هندوستان

در هندوستان مراسم حنابندان یکی از مهم‌ترین سنت‌های پیش از ازدواج به شمار می‌آید. در این مراسم که به مهندی مشهور است، چند روز پیش از مراسم عروسی، خانم‌ها و دخترهای فامیل در منزل عروس یا یک سالن مخصوص ضیافت جمع می‌شوند و در حالی که همگی از جمله عروس لباس های پولک دوزی شده قرمز به تن دارند می رقصند و آوازهای سنتی می‌خوانند. دختران جوان در این مراسم لباس‌های رنگ روشن مانند زرد و صورتی می پوشند. عروس روی سر خود تور قرمزی می اندازد که صورتش را بپوشاند. در مراسم مهندی، هنرمندی را به مراسم می آورند که بر روی دست و پای عروس نقش حنا بکشد. معمولا این نقش ها پیچیده هستند و نام داماد در بین نقش‌ها نوشته می شود.


برای مطالعه موارد بیشتر توصیه می کنیم به این مقالات مراجعه کنید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت