برنامه ریزی و چک لیست جشن عروسی

برنامه ریزی و چک لیست جشن عروسی

فهرست عناوین

اهمیت برنامه ریزی و طراحی قبل از انجام هر پروژه از کسی پوشیده نیست. افراد موفق در عرصه های مختلف همواره از اهمیت برنامه ریزی صحبت به میان آورده اند. برنامه‌ریزی مراسم عروسی، علاوه بر نظم‌‌دهی به ذهن شما و کاهش استرس، می تواند به نحو شگفت آوری سبب مدیریت هزینه ها و در نتیجه صرفه جویی در مخارج عروسی شود. به‌علاوه با برنامه‌ریزی می توانید از زمان و انرژی ای که صرف می کنید، بیشترین بازدهی را بگیرید.

مراسم عروسی به طور معمول از بزرگترین و با اهمیت ترین مراسم ها و جشن ها در طول زندگی هر انسان است و به طور کلی جوانان علاقه‌‎مندند که بهترین مراسم را در محدوده بودجه خود برای جشن شروع زندگی مشترک برگزار کنند. بنابراین تهیه یک چک لیست و برنامه برای چنین مراسمی ضروری است.

اولین کاری که در راستای برنامه‌ریزی عروسی انجام می دهید، داشتن یک چک‌لیست است. بزمینه با آماده کردن این چک‌لیست برای عروس و داماد‌ها کار را بسیار ساده کرده است. چک‌لیست مراسم عروسی شما باید بازه‌های زمانی مختلف و کارهای مختلفی را پوشش دهد. در این مقاله سعی داریم به ذهن شما نظم بدهیم تا بتوانید برنامه‌ریزی عروسی خود را به نحوی درست به انجام برسانید، سپس کارهایی که جهت مدیریت هزینه و صرفه‌جویی در مخارج عروسی قادر به انجام آن هستید را ذکر خواهیم کرد. لازم به ذکر است شما می توانید در سایت بزمینه جشن خود را ایجاد کنید و داشبوردی اختصاصی همراه با امکاناتی از قبیل روزشمار، چک لیست، مدیریت هزینه، کارت دعوت آنلاین، لیست و دعوت مهمانها و پیامهای یادبود داشته باشید.

برنامه ریزی و چک لیست عروسی

هرچقدر برنامه ریزی عروسی را زودتر آغاز کنید دستتان برای انتخاب آتلیه ها، تالارها، سالن های زیبایی و ... بازتر است. هرچقدر این زمان نزدیک به عروسی باشد مطمئنا گزینه هایی را به علت پر بودن تاریخ مورد نظرتان از دست خواهید داد. علاوه بر این کارهای عروسی در ماه ها و هفته های نزدیک به مراسم بسیار فشرده می شود، اگر یک برنامه خوب داشته باشید، در آن روز ها با آرامش خاطر به کارهای شخصی و جزئی‌تر خواهید رسید.

نه تا شش ماه پیش از عروسی

در ایده آل ترین حالت ممکن باید برنامه ریزی و تهیه چک لیست را بلافاصله پس از نامزدی آغاز کنید. اگر این زمان بیش از شش تا نه ماه با عروسی فاصله داشته باشد، به راحتی در این فاصله زمانی علاوه بر تهیه جهیزیه و خرید یا اجاره خانه مورد نظرتان می توانید بهترین برنامه و طراحی را برای مراسم عروسی خود داشته باشید. از همین ابتدا آگاهانه قدم بردارید. به عنوان اولین قدم انجام تست‌های استایل‌شناسی بزمینه می توانند راهنمای شما برای جهت‌دهی اولیه باشند تا به دنبال گزینه های نامناسب برای عروسی نروید. اینکه سبک عروسی مورد علاقه شما کلاسیک است یا وینتیج یا فانتزی می تواند بر همه تصمیمات شما اثرگذار باشد.

پس از مشخص شدن استایل عروسی نوبت به تصمیم گیری در مورد فصل و ماه برگزاری مراسم می رسد. در انتخاب تاریخ عروسی مشورت با نزدیکان را از یاد نبرید. افرادی که حضور قطعی آن ها در مراسم عروسی شما ضروری است. اگر اصرار به تاریخ خاصی دارید باید خیلی زود به رزرو تالار اقدام کنید. بیشتر عروس خانم ها و آقا داماد ها دوست دارند مراسمشان در روز تولد یکی از دو نفر، سالگرد ازدواج یکی از نزدیکان و یا اعیاد باشد. از این رو در این مدت باید به بازدید از تشریفات، تالارها و باغ هایی که به عنوان گزینه های مناسب عروسی تان در نظر گرفته اید بپردازید  و پس از انتخاب یکی از آن ها قرارداد ببندید و با خیال راحت به بقیه کارها برسید. اگر مقاله بهترین تالارهای تهران را مطالعه کرده باشید در آن مقاله راهنمایی های لازم جهت انتخاب تالار مناسب عروسی نوشته شده است.

4 تا 6 ماه قبل از عروسی

گام های بعدی را می توانید در فاصله چهار تا شش ماه قبل از عروسی بردارید. در این مرحله به دنبال آتلیه های مناسب بگردید و با بازدید از دفاتر آن ها و دیدن نمونه کارها، تصمیم نهایی را برای انتخاب آتلیه عکاسی و فیلمبرداری بگیرید. مقاله ای تحت عنوان بهترین آتلیه های تهران در راستای نحوه انتخاب آتلیه مناسب و نکاتی که در بازدید از آتلیه ها باید مد نظر قرار دهید، در سایت بزمینه موجود است، بهتر است پیش از نهایی کردن انتخاب آتلیه آن را مطالعه کنید تا با آگاهی کامل این انتخاب را انجام دهید. دقت کنید که تاریخ آتلیه را با تاریخ تالار فیکس کنید. اگر تاریخ دقیقی برای عروسی مد نظر ندارید می توانید قرارداد تالار خود را نیز در این فاصله زمانی نهایی کنید.

اگر دوست دارید تا روز عروسی وزن خود را کم کنید، حتما حداقل از شش ماه قبل به فکر باشید. چرا که کم کردن وزن در بازه کوتاه، سبب افت انرژی و کاهش ایمنی بدن شما در حوالی مراسم عروسی که نیاز به انرژی دارید، خواهد شد. علاوه بر این، رژیم غذایی در مدت زمان بیشتر، جواب بهتری به همراه دارد. ورزش را در کنار رژیم غذایی فراموش نکنید.

در صورتی که گروه موزیک را مستقل از تالار انتخاب می کنید، در این بازه زمانی لیستی از گروه های موزیک مد نظر خود تهیه کنید و در صورت امکان، اجرای زنده آن ها را ببینید؛ سپس با آنها قرارداد ببندید. پیش از تصمیم‌گیری نهایی در این مرحله، مقاله «هر آنچه باید در مورد موسیقی عروسی بدانید» را از دست ندهید.

دو تا چهار ماه پیش از عروسی

در این فاصله زمانی نوبت به تهیه لباس عروس می رسد. برای انتخاب هرچه بهتر لباس عروس از تست مدل لباس عروس بزمینه استفاده کنید و مقاله بهترین مزون های تهران را مطالعه کنید. در این صورت به راحتی می توانید پس از مراجعه به مزون های منتخب خود بهترین مورد را برگزینید. اگر قصد دارید که در روز عروسی، ساقدوش داشته باشید، به فکر لباس آن ها نیز باشید. ابتدا به آن‌ها در مورد ساقدوش شدنشان اطلاع دهید سپس در انتخاب لباسشان با آن ها مشورت کنید. ساقدوش ها باید لباسی که می پوشند را دوست داشته باشند تا از پوشیدن لباس ها در طول مراسم راضی باشند.

انتخاب سالن زیبایی و آرایشگر در این بازه قرار دارد. با مطالعه مقاله بهترین سالن های زیبایی تهران مواردی که در انتخاب آرایشگر روز عروسی باید به خاطر داشته باشید را متوجه می شوید. با مراجعه به سالن های زیبایی و دیدن عروس های واقعی بهترین میکاپ آرتیست در محدوده بودجه و سلیقه خود را انتخاب کنید و رزرو کنید.

اکنون نوبت کارت دعوت است. اگر می خواهید یک عروس خانم به روز باشید پس سایت اختصاصی خود را در بزمینه بسازید و کارت دعوت آنلاین خود را برای مهمانان ارسال کنید تا از تاریخ عروسی شما آگاه شوند و برنامه مسافرت یا برنامه دیگری که مانع حضور آن ها در مراسم می شود را در آن تاریخ نچینند. مهمانها می توانند به دعوت شما پاسخ دهند و برای شما پیام یادبود بنویسند. این پیامها در صورت تایید شما در سایت شما نمایش داده می شوند.

دو ماه پیش از عروسی

اولین گام در این مرحله انتخاب آرایشگاه داماد و تهیه کت و شلوار دامادی است. اگر سرویس طلا، ساعت ها و سایر اکسسوری ها همچون کفش عروس و داماد را تهیه نکرده اید در این مرحله اقدام کنید.

برای خرید کارت دعوت فیزیکی به کارت فروشی ها مراجعه کنید و با انتخاب کارت عروسی و متن مورد نظرتان کارت ها را سفارش دهید. در صورتی که قصد دارید شب عروسی گیفت هایی را بین مهمانان پخش کنید، در این مرحله نوع گیفت ها را انتخاب کنید و اگر نیاز به طراحی خاصی دارد طراحی و آماده کنید.

به فکر مهمان های راه دور باشید. محل اقامت آن ها را در نظر بگیرید. کارشناسان بزمینه در مقاله «چگونه قبل از جشن عروسی از مهمانان راه دور پذیرایی کنیم؟» در این زمینه سعی کرده اند به شما کمک کنند. اگر قصد تهیه تاج را مجزا از آرایشگاه دارید با هماهنگی آرایشگر و شینیون کار، تاج مناسب را تهیه کنید.


با گل فروشی برای مدل دسته گل و سفارش آن و رزرو گل آرایی اتومبیل و تالار (در صورت نیاز) هماهنگ کنید. مقصد ماه عسل را تعیین کنید. کارهای رزرو هتل و تور ماه عسل را در این بازه انجام دهید.

در صورتی که تا پیش از این، تاریخ فرمالیته را مشخص نکرده اید با آتلیه، آرایشگاه و لوکیشن عکاسی هماهنگی لازم را انجام دهید.

در این بازه زمانی شما باید به فکر سرگرمی جشن عروسی خود باشید. اگر خدمات آتش بازی نیاز دارید هماهنگی های لازم را انجام دهید و اگر حرکات موزون دونفره خواهید داشت زمانی را برای تمرین و مشاهده کلیپهای آموزشی در نظر بگیرید.

یک ماه پیش از عروسی

اگر قصد دارید برای ماشین عروس اتومبیلی کرایه کنید، می توانید یک ماه پیش از عروسی کارهای رزرو را انجام دهید. خصوصا زمانی که اتومبیل خاص و یا رنگ خاصی مد نظر شماست، بهتر است برای آسودگی خاطر حدود یک ماه پیش از عروسی این کار را انجام دهید.

پاکسازی پوست صورت عروس خانم می تواند در این بازه زمانی انجام گیرد. دقت کنید که اگر تجربه قبلی ندارید حتما با متخصص پوست مشورت کنید یا کلا این کار را انجام ندهید. آرایشگاه آقا داماد را نیز هماهنگ کنید و در مورد جزییات خدمات آرایشگاه داماد با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید.

برای تهیه کیک، شیرینی، میوه و سایر پذیرایی ها حتما با تالار یا باغ هماهنگ باشید و اگر اقلامی را شما باید شخصا تهیه کنید هرچه زودتر انتخابهای خود را انجام دهید. برای انتخاب کیکی در خور مراسمتان از قسمت ایده های سایت بزمینه کیک های عروسی را ببینید و ایده بگیرید. همچنین ایده های خاصی برای دکوراسیون جشن عروسی، در سایت بزمینه وجود دارد.

یک تا دو هفته پیش از عروسی

اکنون شما باید کارت های عروسی را تحویل بگیرید و برای مهمانان راه دور پست کنید و به مهمان های نزدیک تحویل دهید.

یک هفته پیش از عروسی بهترین زمان برای پرو نهایی لباس عروس است. اگر برای مراسم فرمالیته لباس عروس یا لباس مجزایی را تحویل گرفته اید یک هفته قبل از عروسی دوباره آن را بپوشید تا اگر نیازی به تغییرات داشت، با کمک مزون تغییرات لازم را اعمال کنید. بخصوص اگر تحت رژیم غذایی هستید این کار ضروری است.

اگر عروس و داماد به علت بیماری خاصی دارو مصرف می کنند، داروها را در کیف همراه عروس خانم قرار دهید. به علاوه قرص هایی همچون مسکن را به همراه داشته باشید زیرا هرچند مصرف دارو بدون دستور پزشک توصیه نمی شود، اما در روز عروسی از شدت استرس ممکن است به این قرص ها احتیاج پیدا کنید تا ادامه روند کار را برای شما آسان کند.

دو تا چهار روز پیش از عروسی

اگر قصد رنگ کردن موهایتان را دارید، دو تا چهار روز قبل از عروسی بهترین زمان برای انجام این کار است تا اگر رنگ موی خود را دوست نداشتید جا برای تغییرات وجود داشته باشد. خدمات ابرو و کاشت ناخن را نیز می توانید در این فاصله انجام دهید.

با تامین کننده های خدمات عروسی هماهنگی نهایی را انجام دهید و موارد لازم را یادآوری کنید تا خیالتان راحت شود. با ساقدوش ها صحبت کنید و وظایفشان را یادآوری کنید و از آن ها دلگرمی بگیرید.

مقاله 8 مورد برای یادآوری در هفته قبل از عروسی را مطالعه کنید و پیامهای مهمانان را در سایت دعوت خود تایید کنید.

در این بازه زمانی پیش از عروسی، آقای داماد باید مقداری پول نو جهت انعام و شاباش و سایر موارد کنار بگذارد و در کنار وسایل خود قرار دهد تا در روز عروسی آن را فراموش نکند.

یک روز پیش از عروسی

روز قبل از عروسی باید همه ابزار و وسایل مورد نیاز فردا را در کناری قرار دهید تا آن ها را فراموش نکنید. با آتلیه عکاسی تماس بگیرید و بپرسید چه ساعتی باید در محل عکاسی حضور داشته باشید. سپس با آرایشگر جهت تعیین ساعت آماده شدن هماهنگ کنید. با مهمان های درجه یک صحبت کنید تا زودتر از سایر مهمان ها در تالار حضور پیدا کنند و اگر عملکرد تالار در موردی اشتباه بود قبل از آمدن سایر مهمان ها مشکل را برطرف کنند.

اگر از خودروی خود به عنوان ماشین عروس استفاده می کنید روز قبل عروسی آن را به تعمیرکار نشان دهید تا مشکلات احتمالی را بر طرف کند. ماشین را به کارواش ببرید تا آماده گل آرایی در روز بعد شود.

شب قبل از عروسی خوب بخوابید، آرامش داشته باشید تا در روز مراسم انرژی کافی برای یک روز پر هیجان را داشته باشید.

روز عروسی

روز عروسی روز پرکاری است، حتما به موقع از خواب بیدار شوید. بهانه ای برای نخوردن صبحانه و ناهار نیاورید زیرا مهم است که انرژی شما تامین باشد. عروس خانم از صبح زود در آرایشگاه خواهد بود. داماد باید خودش به آرایشگاه برود، دسته گل و ماشین عروس را تحویل سپس عروس را از سالن زیبایی به محل عکاسی و پس از آن به تالار ببرد.

اگر تمام برنامه‌ریزی ها را قدم‌به ‌قدم طبق چک لیست بزمینه انجام داده باشید، هیچ جای نگرانی نیست. چون امروز یک روز عالی برای شما خواهد بود و فقط کافیست بخندید و لذت ببرید. اگر موردی خارج از برنامه اتفاق افتاد عزیزان شما در کنار شما هستند و آن را برطرف می کنند پس فقط شاد باشید و با لبخندی زیبا بدرخشید.

در مقاله بعدی با عنوان مدیریت هزینه های عروسی به چگونگی برنامه ریزی مالی و صرفه جویی در مخارج عروسی می پردازیم. 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت