آداب غذا خوردن در رستوران‌های مجلل و مهمانی‌های مهم

 آداب غذا خوردن در رستوران‌های مجلل و مهمانی‌های مهم

فهرست عناوین

آداب معاشرت در ملاقات‌های مهم از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به یک مهمانی تشریفاتی دعوت شدید و دوست دارید بدانید در رستوران‌های شیک و جمع‌های این‌چنینی باید چگونه رفتار کنید. با تیم بزمینه در این مقاله همراه باشید.

دستمال سفره


دستمال سفره معمولا به صورت تزئین شده در کنار یا روی بشقاب یا داخل لیوان قرار دارد. این دستمال باید هنگام شروع غذا خوردن بر روی زانوی شما پهن شود. این کار در رستوران‌های بسیار مجلل ممکن است توسط مهماندار انجام شود. از این دستمال برای پاک کردن میز یا صورت خود استفاده نکنید. دستمال سفره می‌تواند برای پاک کردن مختصر دهانتان استفاده شود. هنگامی‌که از روی صندلی خود بلند می‌شوید و می‌روید اگر قصد بازگشت دارید باید دستمال سفره را روی صندلی خود به صورت مرتب قرار دهید. با این کار مهماندار‌ها متوجه می‌شوند که شما قرار است به زودی دوباره بر روی صندلی خود حاضر شوید. اگر قصد ترک رستوران را دارید دستمال را نه به صورت مچاله و نه تای خیلی کوچک بلکه به شکل مرتب سمت راست بشقاب و روی میز قرار دهید.

شروع صرف غذا

هیچ گاه تنها برای صرف شام حاضر نشوید. یکی از بدترین موارد ممکن در مهمانی‌های این‌چنینی این است که شما اولین و تنها فردی باشید که شروع به صرف غذا می‌کند. ابتدا باید میزبان شروع به صرف غذا کند سپس مهمانان می‌توانند غذای خود را آغاز کنند.

استفاده از کارد و چنگال

خیلی از افراد آداب استفاده از کارد و چنگال را نمی‌دانند. اگر در کنار بشقاب شما چنگال و چاقو قرار داشته باشد، در صورت راست دست بودن باید کارد را در دست راست و چنگال را در دست چپ قرار دهید. سپس گوشت، مرغ یا هر غذایی که قصد بریدن آن را دارید را با چنگال نگه دارید و با چاقو ببرید. پس از آن که غذا به تکه‌های کوچک تقسیم شد چنگال را به دست راستتان دهید و نوش جان کنید.

هل دادن بشقاب

بعد از این که به طور کامل غذای خود را خوردید، بشقاب خود را به سمت جلو هل ندهید. این کار خارج از آداب است.

برداشتن وسایل روی میز

در صورتی که نمکدان، سس یا هر چیز دیگری خواستید، به هیچ وجه بر روی میز خم نشوید. بهتر است از کسی که در نزدیکی آن وسیله است خواهش کنید که آن را به شما برساند.

ترک کردن میز

هنگام صرف غذا به هیچ وجه میز غذا را ترک نکنید. اگر مورد اضطراری پیش آمد که مجبور به ترک میز بودید حتما از افراد حاضر عذرخواهی کنید سپس جای خود را ترک کنید.

خلال دندان

مورد آزار دهنده‌ای که معمولا در مهمانی‌ها شاهد آن هستیم استفاده از خلال دندان و نخ دندان در حضور جمع است. حتی اگر دستتتان را در مقابل دهان خود قرار دهید باز هم کار شما خلاف آداب است. بهتر است یک خلال دندان بردارید، میز را ترک کنید و به دستشویی یا جایی دور از دید دیگران بروید و دندان‌های خود را تمیز کنید.

صدا کردن گارسن

در صورتی که با مهماندار‌ها کاری دارید یا می‌خواهید سفارش شما را ثبت کند به هیج عنوان با صدای بلند یا سوت و کارهای زننده‌ای از این قبیل، مهماندار را صدا نکنید. بلکه مدتی منتظر باشید تا نگاه مهماندار به شما بیفتد سپس او را به میز خود فرا بخوانید. در رستوران‌های شیک همیشه حواس مهماندار‌ها به تمام میزها هست. آن‌ها مدام در حال نگاه کردن مهمان‌ها هستند تا اگر میزی خدماتی خواست به آن‌ها برسانند.

گل‌های روی میز

بدیهی است که گل‌های قرار داده شده روی میز برای تزئین هستند. به آن‌ها دست نزنید و با خودتان نبرید.

قرار دادن قاشق و چنگال روی بشقاب

پس از صرف غذا، قاشق و چنگال یا کارد و چنگال خود را روی میز رها نکنید. بلکه با قرار دادن آن‌ها به فرم خاصی، می‌توانید به مهماندارها پیامی ‌را منقل کنید. این نکته هم وجود دارد که اگر پیام هر شکل از اشکال قرارگیری قاشق چنگال را ندانید ممکن است پیام اشتباهی به آن‌ها برسانید.
اگر از غذایی که در رستوران میل کرده‌اید رضایت کامل داشتید قاشق و چنگال را صاف در کنار هم و به صورت افقی قرار دهید.
اگر می‌خواهید برای وعده دوم غذا آماده شوید باید قاشق و چنگال را به شکل به علاوه و عمود بر هم بر روی بشقاب قرار دهید.
در صورتی که غذای شما تمام نشده و تنها مکث کوتاهی می‌کنید تا ادامه غذارا میل کنید و به مهماندارها این پیغام را بدهید که بشقابتان را از جلوی شما برندارند، بالای قاشق و چنگال را به هم بچسبانید و دسته‌های آن‌ها را از هم فاصله دهید.
اگر غذا را دوست نداشتید و قصد دارید نارضایتی خود را اعلام کنید قاشق یا کارد خود را داخل دندانه‌های چنگال فرو ببرید.
و در پایان اگر قصد انتقال پیام خاصی را ندارید و فقط می‌خواهید پایان صرف غذا را اعلام کنید قاشق و چنگال را به شکل مرتب و صاف در کنار هم به صورت عمودی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت