شرایط عقد در حرم امام رضا (ع)

شرایط عقد در حرم امام رضا (ع)

فهرست عناوین

عقد در حرم امام رضا یکی از رسومات قدیمی شهروندان استان مشهد است. البته علاوه بر مردمان این استان، سایر زوجینی که در شهرهای مختلف ایران زندگی می کنند، می توانند مراسم عقد خود را در حرم مطهر امام رضا برگزار کنند. اما برگزاری عقد دختر و پسر در حرم امام رضا دارای شرایطی است که باید رعایت شود؛ در غیر این صورت ممکن است اجازه عقد در حرم داده نشود.
با توجه به اینکه افراد زیادی علاقمند به برگزاری مراسم عقد در این فضای مذهبی و دلنشین حرم امام رضا هستند، در این مطلب به معرفی همه شرایط عقد در حرم امام رضا و آدابی که در حین این مراسم توسط عروس و داماد و خانواده ها باید به جا آورده شود، می پردازیم.

نحوه ثبت نام برای عقد در حرم مطهر امام رضا

اولین قدم برای عقد در حرم امام رضا، ثبت نام و تعیین وقت است. روش های مختلفی برای تعیین وقت عقد در حرم امام رضا وجود دارد. اولین راه، مراجعه به سامانه https://kouthar.razavi.ir/aghd/ و ثبت درخواست برای عقد کردن در این مکان روحانی است. این راه حل برای کسانی که از راه دور قصد دارند به مشهد سفر کنند و عقد خود را در حرم امام رضا اجرا کنند، مناسب است. کسانی در استان مشهد زندگی می کنند، می توانند با مراجعه حضوری برای تعیین وقت اقدام کنند. چنانچه فردی موفق نشده است با روش های ذکر شده برای تعیین وقت عقد در حرم امام رضا اقدام کند، می تواند از طریق شماره 051-32009080 هماهنگی های لازم برای انجام عقد در حرم را انجام دهد.

از طرفی گاها بدون وقت قبلی نیز خطبه عقد خوانده می شود ولی دقت کنید که خطبه عقد فقط در رواق دارالحجه خوانده می شود. 

توجه داشته باشید که دوربین فیلمبرداری ممنوع است ولی عکاسهایی در محل حضور دارند که با موبایل به صورت حرفه ای عکاسی می کنند.

مدارک موردنیاز برای عقد در حرم امام رضا

برای عقد کردن در حرم مطهر امام رضا نیاز به مدارک خاصی نیست؛ کافیست تا شناسنامه ها و کارت های ملی دختر و پسر و پدرانشان به عاقد تحویل داده شود. البته لازم است تا جواب آزمایش های قبل از ازدواج بعد از تائید به عاقد تحویل داده شود. در صورتی که پدر دختر برای عقد در حرم حضور نداشته باشد، باید وکالت نامه محضری آن به عاقد تحویل داده شود. در صورت فوت پدر، گواهی فوت آن باید ارائه شود.

آداب عقد در حرم مطهر امام رضا

کسانی که قصد دارند وصال خود را در حرم مطهر امام رضا ببندند، باید به این موضوع واقف باشند که عقد کردن در چنین محیط عرفانی و مذهبی، نیازمند رعایت آدام و شرایط خاصی است. در ادامه آداب مهم عقد درحرم امام رضا آورده شده است؛ تا کسانی که قضد انجام عقد در حرم این امام مطهر را دارند، نسبت به آن آگاه باشند.
1. خطبه عقد در زمان شهادت معصومین، 15 روز پایانی ماه صفر و روز یکم ماه محرم، عاشورا، تاسوعا و... خوانده نمی شود.
2. خانواده ها و اطرافیان عروس و داماد باید از همهمه و شلوغ کردن این محیط پرهیز کنند.
3. بلافاصله بعد از خواندن خطبه عقد، بهتر است برای عاقبت بخیری زوج صلوات فرستاده شود و از دست زدن پرهیز شود.
4. در حرم مطهر امام رضا نباید آینه و شمعدان و سایر لوازم سفره عقد آورده شود. دو سجاده کفایت می کند.
5. می توانید عاقد را با خود ببرید ولی باید مشخصات عاقد را جهت استعلام بدهید.
6. تقریباً تمام مراسمات عقد در حرم مطهر امام رضا بعد از 15 دقیقه باید اتمام برسد.
7. عروس و سایر نزدیکان آن نباید در هنگام برگزاری عقد آرایش خاصی روی چهره خود پیاده کنند. البته در سالهای اخیر آرایش لایت با رژ نود بلامانع بوده است.
8. برای انجام عقد در حرم امام رضا باید بین ساعت 6 صبح تا 11 شب اقدام شود.
9. عروس و تمام خانم ها باید در هنگام عقد چادر سفید یا رنگی به همراه داشته باشند و شئونات اسلامی را رعایت کنند.

شرایط حضور عروس برای عقد در حرم امام رضا

اغلب عروس خانم هایی که برای عقد ازدواج به حرم مطهر امام رضا می کنند، به دنبال تشریفات آنچنانی نیستند. با این حال ممکن است علاقمند به انجام برخی از تشریفات در زمان عقد باشند. برای مثال داشتن دسته گل برای عروس خانم ها اغلب جذاب است؛ اما اجازه آوردن دسته گل بزرگ به عروس داده نمی شود. اما عروس می تواند از چند شاخه گل کوچک به عنوان دسته گل در هنگام عقد استفاده کند. همچنین عروس نباید برای حضور در حرم آرایش خاصی روی صورت داشته باشد؛ اما می تواند آراسته باشد و با پوشیدن چادری زیبا و خاص، برای عقد در حرم حاضر شود. اغلب توصیه می شود تا عروس با لباس های روشن روی سفره عقد در حرم مطهر حاضر شود و از پوشیدن چادر سیاه پرهیز کند.

بهترینها را در بزمینه پیدا کنید.

سالن عقد آوای مهر (تهرانسر) مشاهده این کسب و کار
سالن عقد پاپیون اصفهان مشاهده این کسب و کار

شرایط مهریه عقد در حرم امام رضا

با وجود اینکه مقام معظم رهبری شرط خواندن خطبه عقد را مهریه 14 سکه ای تعیین کرده است؛ در حرم مطهر هیچ شرط خاصی برای مهریه عروس وجود ندارد. در واقع عروس و خانواده آن می توانند هر مقدار مهریه ای را برای ازدواج در حرم مطهر در نظر بگیرد. با این وجود، هدف از عقد در حرم امامان معصوم، ساده زیستی و پیروی از راه آن ها است. بنابراین؛ اغلب پیشنهاد می شود تا مهریه معقولی برای عقد در نظر گرفته شود. بیشتر خانواده های عروس 14 سکه، 110 سکه، 114 سکه یا 313 سکه را به عنوان مهریه در نظر می گیرند.

تعداد مهمانان هنگام عقد در حرم امام رضا

طی روز مردمان زیادی از سراسر کشور برای زیارت به حرم مطهر امام رضا قدم می گذارند. شلوغی بیش از حد این محیط در بسیاری از مواقع مانع رسیدگی صحیح خادمان و همچنین عدم زیارت بسیاری از مردم می شود. بنابراین؛ آداب عقد در حرم مطهر امام رضا حکم می کند که این مراسم با کمترین میزان شلوغی و به سادگی انجام شود. معمولاً برای هر عقدی که در این مکان مذهبی برگزار می شود، اجازه ورود 15 تا 20 نفر داده می شود. طی روز تعداد زیادی از زوجین برای عقد به حرم امام رضا مراجعه می کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از ازدحام، تمام حاضران بلافاصله بعد از اتمام عقد حرم مطهر را ترک می کنند.

هزینه عقد در حرم امام رضا

اغلب کسانی که مایل به انجام عقد در حرم مطهر امام رضا هستند؛ بر این تصور هستند که باید مبلغ زیادی را برای خواندن خطبه عقد پرداخت کنند. اما خوشبختانه هیچ هزینه ای برای اجرای عقد در حرم امام رضا از زوجین دریافت نمی شود. در واقع تمام مراسم عقد در این مکان روحانی به صورت کاملاً رایگان انجام می شود. با این حال پیشنهاد می شود خانواده زوجین مبلغی را به عنوان شیرینی یا حق الزحمه به عاقد هدیه دهند.

نتیجه گیری
در مطلب بالا به بررسی شرایط عقد در حرم امام رضا پرداختیم. عقد کردن در کنار مرقد این امام مطهر دارای آدابی است؛ که رعایت نکردن آن مانع از برگزاری مراسم عقد می شود. زوجین بدون هیچ تشریفاتی باید در حرم مطهر امام رضا حضور پیدا کنند و وصال خود را با توسل به این امام معصوم آغاز کنند.
اجرای عقد در حرم مطهر امام رضا بهترین گزینه برای زوجینی است که مایل هستند زندگی معنوی، ساده و بدون تشریفاتی را با کمترین حاشیه آغاز کنند. اگر قصد دارید تا پیوند زناشویی خود را در این مکان روحانی آغاز کنید، کافیست تا از طریق راه های پیش رو برای ثبت نام عقد اقدام کنید و با رعایت شرایط و آداب ذکر شده، پیوند خود را در این محیط مذهبی و روحانی به ثبت برسانید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عقد
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت