عقد در ماه محرم و صفر

عقد در ماه محرم و صفر

فهرست عناوین

ماه های محرم و صفر از جمله ماه هایی است که برای مسلمانان بسیار محترم و ارزشمند شمرده می شود. مسلمانان در این ماه ها از برگزاری مراسم جشن و پایکوبی به احترام بزرگان و امامان دینی خودداری می کنند، اما در حالت کلی عقد در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟ حرام است یا جایز؟ در صورت برگزاری مراسم عقد چه شرایطی را باید در نظر گرفت؟ با ما همراه شوید تا پاسخ به تمامی این سوال ها را به شما بدهیم. 

  خواستگاری رفتن در ماه محرم و صفر 

اگر شما در ابتدای راه هستید و قصد دارید به خواستگاری دختر مورد علاقه تان بروید، اما ماه محرم و یا صفر است، نیازی به عقب انداختن این مراسم ندارید. در مراسم های خواستگاری معمولا خبری از جشن و پایکوبی و برنامه های خاصی نیست. اگر خواستگاری تنها شامل جمع شدن خانواده ها دور یکدیگر به قصد آشنایی و صحبت کردن راجع به شرایط و آینده است، از نظر شرعی هیچ مساله ای وجود ندارد.
در مراسم خواستگاری در این دو ماه بهتر است از برگزاری هرگونه مراسم های جشن خودداری کرده و احترام امامان دین را حفظ کنید.

عقد در ماه محرم و صفر 

بسیاری از افراد بر این باورند که عقد در ماه محرم و صفر حرام است و یا به اصطلاح شگون ندارد! ولی تقریبا تمامی مراجع دینی در این باره با یکدیگر هم نظر هستند و عقد در ماه محرم و صفر را حرام نمی دانند. 
ممکن است در این مدت 60 روز یکی از اقوام عروس و داماد فوت شده و مراسم عقد باز هم عقب تر بیفتد. زیرا در فرهنگ بسیاری از اقوام و خانواده ها اگر یکی از اعضای درجه یک فامیل فوت شود، مراسم عقد را تا چهل روز و گاهی تا یک سال عقب می اندازند. از این رو احکام شرعی دست زوج های جوان را باز گذاشته و اجازه عقد در این ماه به آن ها داده شده است.
همچنین ممکن است به تعویق انداختن مراسم عقد منجر به گناه افتادن دختر و پسر شود، از این رو عقب انداختن عقد جایز نیست.

  در برگزاری مراسم عقد در ماه محرم و صفر به چه مواردی توجه کنیم؟ 

ماه های محرم و صفر ماه های رحلت و شهادت بزرگان دینی ما همچون پیامبر اکرم، امام رضا و امام حسین است. بدون شک برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در چنین روزهایی بی احترامی به ساحت این بزرگواران است. اما همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، برگزاری مراسم خواستگاری و یا عقد در این ماه ها از نظر شرعی ایرادی ندارد به شرط آن که بدون مراسم جشن باشد. اگر شما نیز قصد دارید در ماه محرم و صفر عقد کنید یا به خواستگاری بروید، حتما به نکات زیر توجه کنید:
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در این دو ماه از برگزاری مراسم جشن، شادی و پایکوبی خودداری کنید. می توانید مراسم را در منزل شخصی و یا در دفتر عقد و با حضور تعداد محدودی از اقوام و آشنایانتان برگزار کنید.
مراسم خواستگاری و عقد را در روزهای فوت و یا شهادت برگزار نکنید، حتی اگر مراسم شما بدون جشن و تنها یک دورهمی ساده است.
عروس خانم ها بهتر است یک آرایش ساده را در منزل خودشان انجام داده و میکاپ اصلی را برای روز عروسی خود بگذارند. از جلب توجه، کل کشیدن و سایر موارد مشابه خودداری کنید.

  فتوای تعدادی از مراجع تقلید درباره عقد در ماه محرم 

در بخش های بالا به طور کلی با شرایط خواستگاری و عقد در ماه محرم و صفر آشنا شدید. در این بخش فتوای تعدادی از مراجع تقلید را با شما به اشتراک می گذاریم تا با خیال آسوده تری برای انجام این عمل خیر تصمیم بگیرید.
آیت الله خامنه ای
عقد در ماه محرم و صفر فی نفسه ایرادی ندارد اما برگزاری مراسم جشن و پایکوبی هتک حرمت به مقدسات بوده و حرام است.
آیت الله سیستانی
اگر عقد در ماه محرم و صفر همراه با هتک حرمت باشد، حرام است.
آیت الله شبیری زنجانی
اگر برگزاری مراسم عقد عرفا مصداق بی احترامی و هتک حرمت به اهل بیت باشد، جایز نیست. در غیر این صورت نیز بهتر است از برگزاری این مراسم در ایام عزاداری نیز اجتناب شود.
آیت الله مکارم شیرازی
از نظر قانونی و شرعی، ازدواج دائم و موقت در ماه های محرم و صفر اشکالی ندارد.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت