بهترین ازدواج چه ازدواجی است؟

بهترین ازدواج چه ازدواجی است؟

فهرست عناوین

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که افراد در طول زندگی خود می گیرند. یک ازدواج موفق و یا نا موفق می تواند تاثیر بسیار زیادی بر دیگر جنبه های زندگی افراد از نظر روانی، اجتماعی، مالی و غیره داشته باشد. تا کنون با خودتان به این مساله فکر کرده اید که یک ازدواج موفق چه ازدواجی است و چه معیارهایی دارد؟ پاسخ به این سوال شاید از نظر افراد مختلف، معیارهای متفاوتی داشته باشد اما یک ازدواج خوب و موفق در حالت کلی ویژگی ها و فاکتورهایی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

بهترین ازدواج به چه ازدواجی گفته می شود؟

همان طور که در بخش مقدمه نیز به ان اشاره شد، معیارهای یک ازدواج موفق می تواند از نظر هر فرد در هر جایگاه متفاوت باشد. هر شخصی ممکن است با توجه به ویژگی های شخصیتی خود معیارهای متفاوت از افراد دیگر داشته باشد و ازدواج موفق را به شکلی متفاوت از دیگران ببیند. در حالت کلی یک ازدواج سالم و موفق ازدواجی است که منجر به آرامش روحی در افراد شده و به آن ها در رشد و بلوغ در زمینه های مختلف کمک کند. یک زوج خوشبخت در یک ازدواج موفق به یکدیگر اعتماد دارند و خیانت در میان آن ها جایگاهی ندارد. از بودن کنار یکدیگر لذت می برند و ترجیح می دهند اوقات فراغت و استراحت خود را در کنار یکدیگر بگذرانند.

معیارهای یک ازدواج موفق چیست؟

برای آن که بتوانیم یک ازدواج را در گروه ازدواج های موفق قرار دهیم، باید میزان قابل توجهی از معیارهای زیر در رابطه میان زوجین وجود داشته باشد.

احترام متقابل

یکی از معیارهای مهم در یک رابطه و ازدواج موفق، احترام متقابل است. احترام باعث حفظ شدن حد و مرزها در رابطه می شود. باعث می شود طرفین بتوانند بهتر با یکدیگر صحبت و رفتار کرده و از بیان عقاید و نظرات خود نگرانی نداشته باشند. عدم وجود احترام در یک رابطه باعث می شود که رابطه احساسی به یک رابطه یک طرفه و دیکتاتوری تبدیل شود که می تواند در زمان کوتاهی منجر به جدایی شود.

احساس و علاقه

بهترین ازدواج ازدواجی است که در مرحله اول انتخاب طرف مقابل شما او را دوست داشته باشید. منظور از دوست داشتن الزاما یک رابطه عاشقانه و عمیق نیست! اما شما باید به طرف مقابل خود کشش و علاقه داشته باشید و از بودن کنار او لذت ببرید. عدم علاقه زوجین به یکدیگر می تواند در آینده باعث بروز مشکلات جدی، خیانت و یا جدایی شود.

تفاهم و سلایق مشترک

شما و همسرتان قرار است سال ها در کنار یکدیگر زندگی کنید، از این رو داشتن سلایق و اهداف مشترک می تواند مسیر زندگی را برای شما هموارتر و لذت بخش تر کند. داشتن تفاهم به معنای هم نظر بودن در تمامی جنبه های زندگی نیست، بلکه شما باید بتوانید اختلاف نظرهای موجود را درک کرده و به عقاید هم احترام بگذارید. سلایق و علاقه مندی های شما باید تا حد زیادی مشابه و همسو با یکدیگر باشد تا بتوانید در کنار هم از تفریحات و کارهای مختلف لذت ببرید.

استقلال و عدم وابستگی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک ازدواج و رابطه موفق رابطه ای است که شما در کنار داشتن یک رابطه دو نفره عاطفی و محکم، استقلال شخصی داشته باشید. وابستگی بیش از حد به طرف مقابل در رابطه می تواند مانند موریانه کم کم رابطه شما را ضعیف کرده و در نهایت منجر به جدایی شود. جدایی برای فرد با وابستگی زیاد به طرف مقابل می تواند آسیب های روحی جدی به او وارد کند.

پذیرش شخصیت خودتان و همسرتان

نمی توان منکر این قضیه شد که همه ما انسان ها در کنار نقاط مثبت و ویژگی های خوب، ویژگی های منفی و نقاط ضعفی نیز داریم. یک فاکتور مهم در ارتباط موفق آن است که بتوانید همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید و دوست داشته باشید. همچنین این طرز فکر باید از طرف همسرتان نیز وجود داشته باشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که هم شما و هم همسرتان باید نقاط ضغف خود را شناسایی کرده و به دنبال رفع آن ها باشید. این مساله باعث می شود که شما توقع های بیجا از همسرتان نداشته باشید و بتوانید تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشید.

وفاداری و تعهد

یک معیار غیر قابل چشم پوشی و آشکار در هر رابطه موفق از جمله ازدواج، وفاداری و تعهد به یکدیگر است. بهترین ازدواج ازدواجی است که طرفین در آن به یکدیگر و به رابطه ای که باهم دارند، متعهد باشند.

توجه به خانواده همسر

اگر به دنبال آن هستید که ازدواج شما بهترین ازدواج باشد، در کنار توجه به ویژگی های همسرتان به خانواده او نیز توجه ویژه داشته باشید. یک خانواده خود فرزندان خوبی نیز تربیت می کنند. از طرف دیگر شما بعد از ازدواج با خانواده همسر خود نیز تعاملات زیادی خواهید داشت. این تعاملات می تواند بر کیفیت ازدواج و رابطه شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

مسئولیت پذیری در رابطه

اگر همسر شما فردی بی مسئولیت باشد، زندگی شما به هیچ وجه نمی تواند یک زندگی و ازدواج موفق باشد. یک ازدواج موفق ازدواجی است که هر فرد وظایف خود را دانسته و در قبال انجام آن‌ها مسئولیت پذیر باشد.

هم سطح بودن طرفین

بهترین ازدواج برای شما ازدواج با شخصی است که از جنبه های مختلف با شما در یک سطح قرار داشته باشد. هم سطح بودن از جنبه هایی مانند مسائل مالی، تحصیلات، فرهنگ، مذهب و غیره باعث می شود که شما بتوانید درک مقابل بهتری از یکدیگر به دست آورید. اختلاف زیاد سطح در جنبه های مختلف گاهی می تواند منجر به توهین و دعوا، تحقیر و عدم درک متقابل راجع به مسائل مختلف شود.

توجه به مسائل مالی

رفاه مالی یکی از جنبه های بسیار مهمی است که در ازدواج و به خصوص در شرایط اقتصادی امروز جامعه نمی توان از آن چشم پوشی کرد. مسائل مالی در ازدواج از دو منظر قابل توجه است. اول آن که شما قبل از ازدواج باید بتوانید حداقل های مورد نیاز برای تشکیل زندگی و ادامه آن را داشته باشید. از طرف دیگر بعد از ازدواج نیز باید بتوانید با یک برنامه ریزی اصولی و مناسب به دنبال بهبود شرایط مالی و اقتصادی خود باشید.

رابطه دوستانه

زمانی ازدواج شما بهترین حالت ممکن خواهد بود که شما در کنار رابطه عاطفی با همسرتان، بهترین دوست یکدیگر باشید. رابطه دوستانه باعث می شود که شما بتوانید در کنار همسرتان خود واقعیتان باشید، تفریح های دو نفره هیجان انگیز و مشترک داشته باشید، یکدیگر را قضاوت نکرده و همسرتان را همان گونه که هست دوست داشته باشید.

توجه به ویژگی های منفی غیر قابل چشم پوشی

زمانی که شما به شخصی علاقه مند می شوید، ممکن است چشم خود را بر روی بسیاری از ویژگی های منفی او ببندید و یا با خود فکر کنید که این ویژگی بعد از ازدواج تغییر خواهد کرد. اما واقعیت درست برعکس این طرز فکر است. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که ویژگی های منفی شخص بعد از ازدواج را چند برابر در نظر بگیرید و با خود به این نتیجه برسید که آیا می توانید با این ویژگی کنار بیایید یا خیر؟ ویژگی های منفی مانند خساست، بدبین بودن، بد دهن بودن از جمله ویژگی های منفی است که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نبوده و باید حتما قبل از ازدواج به ان ها توجه کنید.

سن مناسب ازدواج

بهترین ازدواج، ازدواجی است که در سن مناسب اتفاق بیفتد. سن مناسب ازدواج تا حد زیادی به ویژگی های شخصیتی افراد بستگی دارد. برای مثال ممکن است شخصی در سن 20 سالگی آمادگی ازدواج و پذیرش مسئولیت های آن را داشته باشد و شخص دیگر تا 30 سالگی نیز به این آمادگی و بلوغ نرسد. به طور کلی اما می توان سن مناسب ازدواج برای دختران را 23 تا 28 سالگی و برای پسران 25 تا 35 سالگی دانست.

برای داشتن یک ازدواج خوب چه کارهایی انجام دهیم؟

در بخش بالا با برخی از معیارهای یک ازدواج خوب و موفق آشنا شدیم. اکنون می خواهیم بدانیم که برای رسیدن به بهترین ازدواج باید چه کارهایی انجام داده و چه ویژگی هایی را در خودمان تقویت کنیم؟
خود آگاهیتان را تقویت کنید. با شناخت بهتر خودتان می توانید معیارهای مهم برای ازدواج و انتخاب طرف مقابل را بهتر شناخته و انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.
خودتان را دوست بدارید. قبل از دوست داشتن هر شخص دیگر، اول خودتان را با هر ویژگی مثبت و نقصی پذیرفته و خودتان را دوست داشته باشید.
• به دنبال رفع نقاط ضعف خود باشید. بعد از خودآگاهی و پیدا کردن نقاط ضعف خود سعی کنید که این ویژگی ها را در خود کمتر کرده و یا از بین ببرید.
• پذیرش، سازگاری و مسئولیت پذیری خود را بالا ببرید. زندگی پر از چالش ها و مشکلاتی است که ممکن است شما حتی به آن فکر هم نکرده باشید. از این رو برای داشتن یک ازدواج و زندگی موفق، از قبل ویژگی های ذکر شده را در خودتان تقویت کنید.
• مستقل شوید. استقلال می تواند از جنبه مالی و یا فکری باشد. بهتر است قبل از ازدواج با یادگیری مهارت های مختلف بتوانید استقلال فردی خود را به دست آورده و شخصیت وابسته ای بعد از ازدواج نداشته باشید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت