5 ناهار مجلسی برای پذیرایی به سبک اصیل ایرانی!

5 ناهار مجلسی برای پذیرایی به سبک اصیل ایرانی!

فهرست عناوین

ما ایرانی‌ها اهل رفت‌وآمدیم، جمع شدن دور یکدیگر به هر بهانه‌ای جزئی از فرهنگ ما ایرانی‌هاست، میهمانی دادن و میهمانی رفتن به خانه اقوام جز برنامه‌های معمول زندگی در ایران و به نوعی یکی از تفریحات ما محسوب می‌شود. ناهار روز میهمانی هم مشخص است یا مرغ و یا یکی از خورش‌های خوشمزه ‌ایرانی! البته که این مسئله، یعنی انتخاب غذای روز میهمانی گاهی به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود که برای پیدا کردن پاسخ روشنی برای آن حسابی سردرگم می‌شویم. اینجاست که پای همان سؤال پرتکرار همیشگی به میان می‌آید! ناهار چی بپزیم؟
آیین مهمانداری و دعوت از دوستان و آشنایان جز رسم و رسومات دیرینه و کهن ما ایرانی‌هاست که از نسل‌های قدیمی‌تر به ما منتقل شده است. هرچند که ما برای پذیرایی از میهمان وسواس زیادی به خرج می‌دهیم اما این وسواس به معنای ریخت و پاش بیش از اندازه نیست، ما معمولاً سعی می‌کنیم میهمانی به شکلی صمیمانه‌ای برگزار شود و تمام کسانی که در جمع حضور دارند احساس رضایت و راحتی داشته باشند. این یک حقیقت است مهمانی‌های ایرانی تشریفات خاصی ندارند؛ اما در مقابل تلاش برای ایجاد احساس راحتی و صمیمیت از مهم‌ترین ارکان یک مهمانی به سبک ایرانیست.
میهمانی‌های ایرانی بدون استثنا با سرو چای و شیرینی یا چای و کیک آغاز می‌شوند، اعتقاد صاحب‌خانه بر این است که مهمان در بدو ورود باید گلویی تازه و دهانی شیرین کند. قبل از سرو وعده اصلی بساط گفت‌وگو با آوردن میوه و تنقلات برپا می‌شود. مجالس ایرانی معمولاً چند ساعتی قبل از زمان وعده اصلی شروع شده و با سرو ناهار یا شام به پایان می‌رسند. در ادامه پس از سرو تنقلات و میوه سفره ناهار یا شام پهن می‌شود. یک یا دو نوع غذا، سوپ یا آش به عنوان پیش‌غذا، ژله به عنوان دسر، پلو زعفرانی، سالاد کاهو یا سالاد شیرازی، ترکیب ویژه‌ی ماست و خیار با تزئین پودر گل محمدی یا نعناع خشک و دوغ و نوشابه از آشناترین موارد بر سر سفره غذای ما ایرانی‌ها هستند.

برای برگزاری مهمانی ناهار چه بپزیم؟

انتخاب غذای اصلی یکی از سخت‌ترین مراحل در پذیرایی از مهمانان است. حتی اگر مهمان‌ها همگی از آشنایان نزدیک ما باشند باز هم از روز قبل مدام این سؤال را از اطرافیان می‌پرسیم که ناهار چی بپزیم؟
ما قصد داریم با نوشتن این مقاله کار را برای شما آسان‌تر کنیم. لیستی از 5 غذای مجلسی ایرانی که می‌توانید هر بار یکی از آن‌ها را برای مهمانان خود آماده کنید. هرکدام از این 5 غذای اصیل ایرانی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم انتخاب بسیار مناسبی به عنوان ناهار روز مهمانی هستند. از این گذشته تنوع در غذاهای ایرانی بسیار بالاست و شما با یک جستجوی ساده در میان سایت‌های آشپزی می‌توانید به دستورهای خوشمزه‌ای برای ناهار روز مهمانی دست پیدا کنید.

مرغ شکم پر انتخابی آسان، خوشمزه و اصیل

یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای پذیرایی از میهمان‌ها انتخاب غذای محلی است. مثلاً مرغ شکم پر از آن دستورهای ویژه به عنوان وعده اصلی در مجالس و دورهمی‌های دوستانه است که می‌توان آن را مطابق ذائقه افراد به روش‌های مختلفی آماده کرد. البته بی‌نظیرترین دستور در آماده‌سازی مرغ شکم پر دستوری ویژه به سبک شمالی‌هاست که در آن شکم مرغ با موادی نظیر دلار یا دلال، سبزی‌های معطر محلی، آلو و گردو پر شده و روی پوست مرغ هم با رب انار به خوبی مزه دار می‌شود.
در آخر مرغ طعم دار شده که داخل شکمش را با مواد پر کرده‌ایم داخل قابلمه روی شعله گاز یا داخل فر می‌پزیم. این شکم پر به سبک شمالی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید برای مهمانان خود آماده کنید. به طور کلی این غذای اصیل و محلی دستور پخت بسیار ساده‌ای دارد و تنها نکته مهم در پخت آن شیوه صحیح مزه دار کردن مرغ است. رب انار، نمک، لیمو ترش، آب نارنج و ... همگی از موادی هستند که برای طعم دار کردن مرغ از آن‌ها استفاده می‌شود. این شما هستید که باید به عنوان میزبان یکی از این مواد را مطابق با ذائقه خود و مهمانانتان برای طعم دار کردن مرغ انتخاب کنید.

زرشک‌پلو با مرغ دومین دستور ویژه در پذیرایی از مهمان

زرشک‌پلو با مرغ غذای بسیار آشنایی با سفره‌های پذیرایی ایرانی است. ما معمولاً زمان‌هایی که قرار نیست زیاد ریخت‌وپاش کنیم اما تمایل داریم یک پذیرایی بی‌عیب و نقص داشته باشیم به سراغ این غذای خاص و ایرانی پسند می‌رویم. زرشک‌پلو با مرغ مجلسی علی‌رغم اینکه غذای بسیار ساده ایست با رنگ و لعابی که به سفره می‌دهد باعث می‌شود تا به عنوان یک میزبان حرفه‌ای و همه‌چیزتمام مقابل مهمانتان ظاهر شوید.
علاوه بر این از آنجایی که کمتر پیش می‌آید کسی این غذا را دوست نداشته باشد و زمان آماده‌سازی نسبتاً کوتاهی دارد یکی از اولین گزینه‌هایی‌ست که برای سفره‌های مهمانی به ذهن میزبانان می‌رسد. مدت زمان آماده‌سازی مواد در طبخ این غذا حدود 30 تا 40 دقیقه است و زمان پخت آن حدود‌ یک ساعت ‌و نیم طول می‌کشد که به نسبت خورش‌های ایرانی غذای بسیار سریعی است.
البته فراموش نکنید که انتخاب زرشک‌پلو با مرغ زمانی شما را سربلند می‌کند که اولاً مرغ بوی زهم ندهد و گوشت آن به خوبی پخته باشد، مرغ به خوبی سرخ شده و رنگ و لعاب خوبی داشته باشد، سس خوش عطر و غلیظی داشته باشد و طعم آن هر ذائقه‌ای را راضی کند. پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن نتیجه‌ای بهتر مرغ را از قبل مزه دار کنید. این کار ممکن است زمان آماده‌سازی غذا را کمی طولانی‌تر کند اما در تهیه یک مرغ خوشمزه و بدون بو برای پذیرایی در مهمانی تأثیر زیادی دارد. مزه دار کردن مرغ در از بین رفتن بوی خامی مرغ تأثیر داشته و همچنین باعث می‌شود ادویه‌ها به بافت مرغ نفوذ کرده تا علاوه بر مزه بهتر، مرغ مجلسی شما کیفیت بالاتری داشته باشد.
سؤال مهم دیگر در مورد نحوه پخت زرشک‌پلو با مرغ مجلسی انتخاب میان ران و سینه مرغ است، این امر کاملاً‌ به ذائقه‌ی شما بستگی دارد اما در طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ شما می‌توانید از مخلوط ران و سینه مرغ استفاده کنید. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که ‌ران مرغ خوش‌خوراک‌تر است و در مقابل سینه مرغ انتخاب مجلسی‌تری به حساب می‌آید.

کباب یک انتخاب خاص برای مهمانان ویژه

اگر می‌خواهید برای مهمانانتان سنگ تمام بگذارید بی‌شک کباب بهترین انتخاب است. کباب یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانیست که تقریبا همگی آن را دوست دارند. به همین دلیل است که می‌گوییم ایده طبخ کباب در پذیرایی از مهمان‌ها حتماً موفقیت‌آمیز است چون کمتر کسی پیدا می‌شود که دست رد به سینه آن بزند، مگر اینکه در جمع مهمانان کسی گیاهخوار باشد که در این صورت باید فکری مناسب برای ناهار آن فرد بکنید؛ اما سؤالی که حالا مطرح می‌شود این است که در میان انواع کباب‌های ایرانی کدام را برای پذیرایی در روز مهمانی آماده کنیم. ما پیشنهاد ویژه‌ای برای شما داریم. کباب سلطانی و جوجه کباب، این دو پیشنهاد مکمل خوبی برای هم هستند و با هر ذائقه‌ای جور در می‌آیند.
کباب‌کوبیده و برگ در میان انواع کباب‌های ایرانی بیشترین درصد محبوبیت را دارند. البته این نظر شخصی ما نیست و با توجه به آمارهای موجود در سایت‌های غذا و آشپزی قابل اثبات است. در این میان عده‌ای هم هستند که گوشت قرمز دوست ندارند یا به هر دلیلی نباید گوشت قرمز مصرف کنند، جوجه کباب می‌تواند انتخاب خوشمزه و تشریفاتی برای این افراد باشد. حالا چرا گفتیم کباب سلطانی؟ کباب سلطانی ترکیبی از یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ کباب برگ است که آن را به یک غذای بسیار کامل و مجلسی برای پذیرایی از مهمانان تبدیل کرده است.
اگر می‌خواهید یک کباب حرفه‌ای داشته باشد باید به چند نکته دقت کنید، گوشت کباب برگ و جوجه باید تازه و گرم باشند و به خوبی از چند ساعت یا حتی از یک شب قبل طعم دار شوند، همچنین باید استفاده از نمک در تهیه کباب را به مراحل آخر کار بسپارید و به نحوه صحیح سیخ زدن کباب‌ها دقت کنید، خصوصاً این نکته برای کباب کوبیده بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید برای کباب کردن از منقل گازی، برقی، فر و یا منقل زغالی استفاده کنید اما اگر نظر ما را می‌خواهید بهترین انتخاب کباب کردن بر روی حرارت زغال است.

چلو گوشت درباری غذایی تشریفاتی در مجالس خاص

اگر می‌خواهید سنگ تمام بگذارید اما هیچ سررشته‌ای در درست کردن کباب ندارید پیشنهاد ما چلو گوشت است، یک غذای همه‌پسند و گوشتی که همه‌جوره با ذائقه و سلیقه ما ایرانی‌ها جور درمی‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا به این غذا چلوگوشت درباری می‌گویند! این غذای خوش‌رنگ و لعاب و اصیل در زمان‌های قدیم جز مهم‌ترین غذاهای تشریفاتی در دربار شاهان ایرانی بود. شاید همین مسئله باعث شده تا حالا این غذا را به عنوان یک غذای تشریفاتی تنها در مواقعی خاص و برای افرادی ویژه آماده کنیم!
چلوگوشت درباری معمولاً با گوشت گردن و یا ماهیچه گوسفندی تهیه می‌شود. همچنین به طور معمول آن را به همراه پلو زعفرانی، باقالی‌پلو و یا زرشک‌پلو سرو می‌کنند. شما می‌توانید این غذا را با گوشت گرم و تازه گوساله هم آماده کنید. فقط دقت داشته باشید که گوشت گوساله شما حتماً تازه باشد چون در غیر این صورت کیفیت غذا به نسب چلو گوشت گوسفندی کمی افت پیدا می‌کند. همچنین خوب است این نکته را هم متذکر شویم که برای تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله بهتر است از گوشت سردست استفاده کنید.
پیشنهاد ما این است اگر که می‌خواهید چلو گوشت بر سفره پذیرایی جلوه بیشتری داشته باشد و تشریفاتی‌تر به نظر برسد دو مدل پلو ایرانی برای سرو آن آماده کنید. یک پلو ساده با تزئین زعفران و زرشک در کنار باقالی‌پلو با شوید انتخاب بسیار بی‌نظیری برای سرو چلوگوشت در مجالس هستند.

قورمه‌سبزی یک خورش خوشمزه‌ ایرانی برای جمع‌های خودمانی

قورمه‌سبزی یکی از معمول‌ترین وعده‌های غذایی در خانه ما ایرانی‌هاست. از این خورش اصیل و خوش طعم معمولاً به عنوان یکی از معروف‌ترین غذاها در آشپزی ایرانی یاد می‌شود و همین مسئله باعث شده تا توریست‌ها در سفر به ایران علاقه زیادی به امتحان کردن قورمه سبزی داشته باشند. این خورشت خوش عطروطعم اگر که حرفه‌ای آماده شود و به خوبی جا بیفتد به یکی از بهترین غذاها برای پذیرایی از مهمانان تبدیل می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک قورمه‌سبزی جاافتاده این است که اصطلاحاً آب و دانه‌اش از هم جدا نباشند؛ یعنی خورش شما زمانی یک خورش جاافتاده است که بافت متراکمی داشته باشد و خیلی سفت یا خیلی آبدار نباشد.
اکثر خانم‌های ایرانی مهارت خوبی در درست کردن خورش قورمه‌سبزی دارند و همین باعث شده تا این خورش به یکی از غذاهای محبوب در میهمانی‌های خودمانی ایرانی تبدیل شود. پس اگر به دست‌پخت خود در تهیه قورمه‌سبزی ایمان دارید و جمع مهمانان خودمانی‌تر است، می‌تواند با پخت این خورش خوشمزه همه را شگفت‌زده کنید. در غیر این صورت بهتر است یکی از 4 غذایی که در ابتدا معرفی کردیم را برای پذیرایی آماده کنید.
درست کردن خورش قورمه‌سبزی برای زمان‌هایی که مهمانان رسمی دارید و یا آن‌قدرها با مهمانان احساس راحتی و صمیمیت نمی‌کنید چندان توصیه نمی‌شود. البته که می‌توانید این خورش را به عنوان غذای دوم بر سر سفره بیاورید به شرطی که غذای اصلی کمی مجلسی‌تر از خورش قورمه‌سبزی باشد.
امیدواریم معرفی این 5 غذای مجلسی در لیست بالا به شما کمک کند تا برای پذیرایی از مهمانان خود راحت‌تر تصمیم بگیرید. شما می‌توانید دستور کامل تهیه و پخت تمامی این غذاها به همراه صدها دستور دیگر را بر روی مجله آشپزی دیجی فود مشاهده کنید. شما در این مجله اینترنتی علاوه بر دستور انواع غذاهای ایرانی به دستور تهیه انواع دسرها، غذاهای بین‌المللی، غذاهای فست فودی، انواع شیرینی و کیک و مقاله‌هایی در زمینه رژیم و سلامتی هم دسترسی دارید.
 
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : رپورتاژ
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت