هنگام عقد چه دعایی کنیم و چه سوره ای بخوانیم؟

هنگام عقد چه دعایی کنیم و چه سوره ای بخوانیم؟

فهرست عناوین

لحظه خواندن خطبه عقد یکی از زیباترین و سرنوشت سازترین لحظات زندگی هر فردی است. در این لحظه همه افراد برای عاقبت به خیری و خوشبخت شدن خود دعا می خوانند. این دعاها می تواند به زبان فارسی و ساده باشد، می تواند سوره های قرآن و یا دعاهای مخصوص باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت بهتر است هنگام عقد چه دعایی کنید و چه سوره هایی بخوانید. با ما همراه شوید.

دعای قبل از خواندن خطبه عقد چیست؟

قبل از خواندن خطبه عقد شما می توانید می توانید دعاهایی بخوانید که جز مستحبات این مراسم است. همان طور که می دانید مستحب یعنی کاری که انجام ان الزامی نیست اما می تواند منجر به خیر و برکت و ثواب برای شما شود. از بهترین دعاهای قبل از خطبه عقد می توان به دعای کوتاه" الحمد الله و الصلاة و السلام علی رسول الله" اشاره کرد. در این دعا شما به حمد و ستایش خداوند و پیامبر او می پردازید و از آن ها برای داشتن یک زندگی شاد و خوب طلب کمک و یاری می کنید.
از دیگر دعاهای بسیار پر خیر و برکت قبل از خواندن خطبه عقد می توان به دعای زیر اشاره کرد: " اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ اللَّهُمَّ فَقَدِّرْ لِي مِنَ النِّسَاءِ أَحْسَنَهُنَّ خُلْقاً وَ خَلْقاً وَ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِي فِي نَفْسِهَا وَ مَالِي وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَكَةً وَ قَيِّضْ لِي مِنْهَا وَلَداً طَيِّباً تَجْعَلُهُ لِي خَلَفاً صَالِحاً فِي حَيَاتِي وَ بَعْدَ مَوْتِي”
در این دعای زیبا شما هر ان چه در زندگی مشترک می خواهید از خدا طلب می کنید. از خداوند می خواهید که همسری که انتخاب کرده اید پاک و عفیف باشد، پیوند ازدواج شما را مبارک و پر خیر و برکت قرار دهد، اموال شما را حفظ کرده و آن ها را گسترش دهد، فرزندانی نیکو به شما بدهد که ادامه دهنده راه شما باشد و زندگی بعد از مرگی آسان داشته باشید. خواندن این دعای کوتاه قبل از عقد، زندگی شما را پر از خیر و برکت خواهد کرد. می توانید دعا را روی کاغذ نوشته یا قبل از خواندن خطبه آن را از روی تلفن همراه خود بخوانید.

خطبه نیاز و حاجت قبل از خطبه عقد

از دیگر دعاهایی که قبل از خواندن خطبه عقد می توانید بخوانید، دعای اعلام نیاز به خداوند و طلب کمک از او است. متن این دعا به شرح زیر است:
“إن الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل الله فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله”
در این دعا عروس و داماد ابتدا به حمد و ستایش خدا می پردازند و از او برای یک زندگی سالم و به دور از گناه طلب یاری و کمک می کنند. به یگانگی خدا و حقانیت پیامبر گواهی داده و دعای خود را به پایان می رسانند.

چه سوره هایی را بهتر از قبل از خطبه عقد بخوانیم؟

به جز دعاهایی که در بالا با آن ها آشنا شدیم، شما می توانید قبل از خواندن خطبه عقد، از سوره های قرآن نیز خوانده و از خدا برای داشتن یک زندگی پر خیر و برکت کمک بخواهید. هر کدام از سوره های قرآن مقدس بوده و شما می توانید تنها با خواندن یک آیه از هر کدام از سوره های قرآن زندگی خود را با کلام مقدس خدا آغاز کنید. اما از سوره ها و آیاتی که قبل از خواندن خطبه عقد به آن ها اشاره شده می توان به آیه 120 سوره آل عمران، آیه 71 سوره احزاب و آیه اول سوره نسا اشاره کرد.

آیا دعای قبل یا هنگام خطبه عقد حتما باید عربی باشد؟

آیا برای آن که شما از خداوند برای شروع یک زندگی شاد و موفق طلب کمک کنید، حتما باید دعایی که می خوانید به زبان عربی باشد؟ قطعا پاسخ خیر است! هیچ آداب و ترتیبی مجوی، هر چه می خواهد دل تنگت بگو! اگر خواندن سوره های قران و یا دعاهایی به زبان عربی برای شما به هر دلیل مقدور نیست، مثلا زبان عربی شما ضعیف است یا از قبل دعاهای قبل و هنگام خطبه عقد را آماده نکرده اید، می توانید به زبان فارسی و از ته دل از خداوند بخواهید یک زندگی خوب و همسری مهربان به شما عطا کند.
شما هنگام خواندن خطبه عقد همچنین می توانید برای تمامی زندگی مشترک خود از هر لحاظ دعا و آرزو کنید. از خداوند سلامتی و عاقبت بخیری طلب کنید، از خداوند بخواهید به رزق و روزی شما خیر و برکت دهد، از او بخواهید فرزندانی سالم و صالح به شما عطا کند و هر آن چه در طول زندگی می خواهید، در این لحظه زیبا و مقدس از خداوند مهربان طلب کنید.
گفته می شود زمان خواندن خطبه عقد یکی از زمان هایی است که فرشته آمین بالای سر عروس و داماد ایستاده تا آن ها آرزو و دعا کنند. در این لحظه زیبا و مقدس شما همراه با خواندن دعا برای خوشبختی و عاقبت به خیر شدن خود و همسرتان، می توانید برای دختران مجرد فامیل و دوستان خود نیز آرزوی یک ازدواج خوب کنید. بسیاری از حکایت ها و داستان های قدیمی می گوید دعای دختران هنگام خواندن خطبه عقد در حق دختران و پسران مجرد برآورده می شود.

هنگام خواندن خطبه عقد چه دعایی بخوانیم؟

تا کنون با دعاها و سوره هایی که قبل از خواندن خطبه عقد خوانده می شود آشنا شدیم، خوب در لحظه ای که عاقد در حال خواندن خطبه عقد است چه دعایی بخوانیم؟ بسیاری از عروس خانم ها و دامادها می گویند در این لحظه آن قدر احساس های مختلفی از اضطراب تا شادی را تجربه می کنند که گاهی خواندن دعا یا سوره قرآن را در این لحظه مهم از زندگی خود فراموش می کنند. پیشنهاد ما به شما این است که حتی اگر به خاطر غلیان احساسات خود نمی توانید دعا بخوانید، قرآن کلام زیبای خداوند را باز کرده و به آیات آن نگاه کنید. نگاه کردن به آیات قرآن هنگامی که می خواهید مهم ترین بله زندگی خود را بگوئید به شما آرامش و برکت خواهد داد.
اما هنگام خواندن خطبه عقد چه سوره هایی از قرآن را باز کنیم و آیاتی از آن را بخوانیم؟ همان طور که در بالا نیز به ان اشاره کردیم، تمامی سوره های قران مقدس و پر برکت هستند اما در زمان خواندن خطبه عقد شما می توانید سوره یاسین که قلب قرآن است، سوره الرحمن که عروس قران است را بخوانید. همچنین شما می توانید سوره کوثر را سوره مخصوص حضرت فاطمه زهرا است را تلاوت کرده و از ایشان طلب یک زندگی پر خیر و برکت و عاقبت به خیر شدن کنید.
همچنین هنگام خواندن خطبه عقد می توانید سوره های مریم و یا نور را از کلام خداوند باز کرده و آیات آن را بخوانید. خواندن این سوره هیا قرآن نیز هنگام خطبه عقد توصیه شده است. زوج های جوان بسیاری نیز به جای آن که یک سوره از قبل تعیین شده را باز کنند، نیت کرده و با یکدیگر یک سوره از قرآن را باز می کنند. حضرت علی توصیه کرده اند که بهتر است عقد در روز جمعه خوانده شده و زمان قمر در عقرب نباشد. همچنین زوج های جوان معمولا یکی از مناسبت های مذهبی مانند ولادت معصومین را برای روز عقد خود انتخاب می کنند.

چه دعاهایی را بعد از خواندن خطبه عقد بخوانیم؟

معمولا بعد از بله گفتن و خواندن خطبه عقد عروس و داماد قرآن را بسته و نوبت به تبریک گفتن ها و کارهای دیگر می رسد. خواندن دعا بعد از خطبه عقد نیز از مستحباتی است که شما می توانید با انجام آن شروع زندگی خود را پر برکت تر کنید. می توانید تنها زمان کوتاه چند دقیقه ای بعد از عقد نیز به خواندن دعا اختصاص دهید.
از متن این دعاها می توان به دعاهایی مانند "بارك الله لك وبارك عليك وجمع بينكما في خير" و "بارك الله فيكم، وبارك عليكم" و "على الخير، والبركة على خير طائر" اشاره کرد. در این دعاها عروس و داماد از خداوند می خواهند که این پیوند بین آن ها را پر خیر و برکت و مبارک گرداند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عقد ازدواج
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت