برای اولین عید برای عروس خانم عیدی چه چیزهایی می‌برند؟

برای اولین عید برای عروس خانم عیدی چه چیزهایی می‌برند؟

فهرست عناوین

یکی از رسم‌هایی که در ایران رواج دارد، بردن عیدی برای عروس خانم توسط خانواده آقا داماد است. در این مقاله کارشناسان بزمینه موارد معمول را لیست کرده‌اند. با توجه به رسم شهرستان و بودجه مالی خود می‌توانید این لیست را کوتاه‌تر یا بلند‌تر کنید.

1. گل و شیرینی

جزء جدا نشدنی رفت و آمدها و دید و بازدیدهای پیش از عروسی، گل و شیرینی است. این بار نیز خانواده آقا داماد با گل و یک جعبه شیرینی و البته با لبخندی خوش به دیدار عروس خود می‌روند و به او خانواده عروس خانم عید را شادباش می‌گویند. برای تهیه گل‌های کادویی می‌توانید به فروشگاه بزمینه مراجعه کنید و زیباترین گل‌ها را در خاص‌ترین بسته بندی‌ها و البته کمترین قیمت و در محدوده بودجه خود تهیه کنید.

2.  لباس‌های نو

اولین عید نوروزی که عروس و داماد با یکدیگر به عنوان نامزد یا زن و شوهر و به صورت رسمی ‌پیوند بسته‌اند، لباس‌های عید عروس خانم توسط خانواده آقا داماد تهیه می‌شود و با تزئینات و کادوپیچی به عنوان عیدی برای او برده می‌شود. معمولا برای لباس‌های عید یک سال یا روسری، مانتو، شلوار،کیف و کفش و یک دست لباس داخل منزل تهیه می‌کند. اضافه بر این لیست در صورت تمایل، آقای داماد می‌تواند دمپایی روفرشی، پیراهن مجلسی  و پوشاکی از این قبیل نیز برای عروس خانم تهیه کند.
ناگفته نماند در صورتی که عروس خانم دوست داشته باشد لباس‌ها با سلیقه خودش انتخاب و با سایز درست خریداری شود با توافق با آقا داماد می‌تواند با حضور خودش به خرید لباس‌ها اقدام کند و لباس‌ها را به آقا داماد تحویل دهد تا با خانواده به منزل عروس خانم بیاورند.

3.  یک هدیه

به جز پوشاک، به عنوان عیدی، خانواده آقا داماد با توجه به بودجه مالی خود هدیه‌ای به عروس خانم می‌دهند. این هدیه می‌تواند یک تکه طلا یا سکه‌های گرمی یا ربع، نیم و سکه تمام باشد، یا یک عطر یا هر هدیه دیگری که در محدوده بودجه آقا داماد باشد. مهم ذوق و سلیقه‌ای است که برای تهیه هدیه به کار گرفته شده است. عروس خانم‌ها در شروع زندگی باید طرف مقابل خود را درک کنند و با توجه به گرانی‌ها انتظار بیشتر از بودجه و توان مالی آقا داماد نداشته باشند.

4.  هفت سین

خانواده آقا داماد می‌توانند مطابق رسم ایران باستان هفت سین قابل حملی برای عروس خانم تهیه کنند و در کنار سایر هدایا و عیدی برای او ببرند. سبزه، سنبل، ماهی قرمز و... نمادهای عید نوروز هستند که حال و هوای خوبی کنار عیدی‌ها ایجاد می‌کنند.

5.  آجیل و شکلات

یکی از اجزای اصلی عید آجیل و شکلات است. در کنار موارد ذکر شده در بالا مقداری آجیل تزئین شده و یک بسته شکلات برای عروس خانم برده می‌شود. البته فراموش نشود که همه این موارد بستگی به بودجه آقا داماد دارد و با قیمت‌های بالای حال حاضر آجیل امکان دارد آقا دامادی توان خرید آجیل نداشته باشد. در این صورت می‌تواند به مقدار کم آجیل تهیه کند یا آجیل میوه‌های خشک را جایگزین آجیل مغزهای روغنی کند. برای خرید شکلات نیست هیچ اجباری به تهیه شکلات‌های خارجی و گران قیمت نیست. محصولات شکلات ایرانی با کیفیت و خوشمزه و در بسته بندی‌های زیبا در بازار موجود است که می‌توانید آن‌ها را برای بردن به منزل عروس خانم تهیه کنید.

6.  سر رختی

سر رختی رسمی ‌است که در برخی شهرهای کشور انجام می‌شود. در این رسم علاوه بر این که برای عروس خانم عیدی خریداری و تقدیم می‌شود، عیدی‌هایی نیز برای خانواده درجه یک او تهیه می‌گردد. برای هر عضو از خانواده تکه‌ای لباس یا یک هدیه به عنوان عیدی آورده می‌شود.

7.  سایر هدایا

با توجه به منطقه و سنت مربوطه بعضا هدایای دیگری از طرف خانواده داماد برای خانواده عروس خانم برده می‌شود. میوه تازه، برنج، ماهی پخته و... مواردی است که در بعضی شهرستان‌ها مطابق رسوم رایج از طرف خانواده داماد برده می‌شود. بنابراین تحقیق کنید که در شهر شما و طرف مقابل سنت رایج چیست تا سوءتفاهم و دلخوری پیش نیاید.

سخن آخر

این موضوع را مورد توجه قرار دهید که همه این رسم و رسوم‌ها بهانه‌هایی برای خوشحالی شما و در کنار هم بودن خانواده‌هاست. بعضی اوقات خانواده‌ها ناخواسته و به علت عدم اطلاع بعضی از رسوم را رعایت نمی‌کنند که نباید حمل بر اهمیت ندادن آن‌ها بگذارید بلکه بی تجربگی یا عدم آشنایی آن‌ها با سنت باعث می شود انتظارات شما را فراهم نکنند. بنابراین اگر حساسیت بالایی نسبت به رسوم دارید قبل‌تر با آقا داماد خواسته‌های خود را در میان بگذارید تا از دلخوری های بعدی جلوگیری کنید. به خاطر کم بودن کادو و یا حذف برخی آیتم‌های گفته شده اوقات خود و همسرتان را تلخ نکنید و این را بدانید که در نهایت مهم‌ترین هدیه صمیمیت و محبت بین شما و همسرتان است که نباید با هیچ قیمتی از بین برود. بنابراین مهم‌ترین هدیه‌ای را که می‌توانید برای عروس خانم ببرید فراموش نکنید. ذوق وصال، محبت و احترامی‌که می‌توانید به او عرضه کنید بهترین هدیه برای یک دخترخانم می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

حمبو | 1401 فروردين 22


اولا که اون متن آخر و باید اولش بنویسید.
دوما همین شماها هستید که رسم و رسوم و توقع ایجاد میکنید. این مراسم مسخره، جدیدا مد شده.
گند زدید به رابطه ها. با این توقعی که ایجاد کردید.
مگه یه پسر تو این گرونی چقدر پول داره؟ ????????????????????????

Bahar | 1402 تير 08


آقای محترم زن گرفتن خرج داره ارج داره هیچ ارتباطی به رسم و رسوم نداره چون این رسم و رسوم ها از اولش بوده اما اگه شما میخواید کم بزارید و برای دختر مردم ارزش قائل نشید لطفا از همون اولش بکشید کنار چون زندگی پر از مسئولیت هستش و برای یه زندگی مشترک یه مرد با عرضه میخواد که دختر مردم رو خوشبخت کنه
البته من سوای تفاهم ها و فرهنگ ها و...گفتم