چگونه از بحران کرونا و قرنطینه برای بهبود روابط زناشویی خود استفاده مطلوب نماییم؟

چگونه از بحران کرونا و قرنطینه برای بهبود روابط زناشویی خود استفاده مطلوب نماییم؟

فهرست عناوین

شرایط بحرانی ویروس کرونا این روزها کل دنیا را درگیر خود ساخته و باعث مشکلات فراوانی در کل ساختارهای جوامع بشری شده است. اما مراقبت‌های بهداشتی نباید تنها دغدغه جامعه باشد بلکه تجربه نشان داده است که هنگام شیوع بیماری‌های اپیدمیک، سلامت روان شهروندان در شرایط اضطراری و پر استرسی قرار می‌گیرد و حتما باید جدی گرفته شود.
قرنطینه‌ خانگی به مدت طولانی‌، روال عادی سبک ‌زندگی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعد از شیوع ویروس کرونا آمار طلاق در شهر شی‌آن چین به اوج خود رسید. البته چون دفاتر رسمی ازدواج هم یک ماه تعطیل بوده‌اند به این موضوع دامن زده شد.
در چنین شرایطی باید فرصتی به وجود آورد تا کسانی که در مرحله طلاق هستند و یا زوج‌هایی که دارای اختلاف یا طلاق عاطفی‌اند، شرایط پیش آمده‌ی جدید را بپذیرند و فرصت را غنیمت بشمارند و برای کنار گذاشتن اختلافات‌شان و پیدا کردن راه حل‌های مفید برای سازش و حتی پیشگیری از بالا گرفتن مشکلات اقدام نمایند تیم بزمینه در این مقاله قصد دارد راه حل‌هایی برای بهبود روابط زن و شوهرها در دوران قرنطینه و زوج‌های خانه نشین پیشنهاد دهد.

روحیه سازگار داشته باشید و سعی کنید خود را با شرایط وفق دهید.

استرس و اضطراب ناشی از بیماری همه گیر کرونا و شیوع آن، باعث می شود تا آسیب روانی بیماری کرونا از آسیب جسمی آن به مراتب بیشتر باشد. تغییرات در سبک زندگی جدید، خود عاملی برای افزایش استرس و اضطراب است. در زمان قرنطینه ممکن است زوجینی که دچار اختلاف هستند بخاطراسترس بیماری، جروبحث‌هایشان بالا بگیرد، آنهم بر سر موضوعات و مسائل روزمره که تا قبل از کرونا کانون توجه نبوده، مثل اختلاف بر سر تماشای تلوزیون، تغییر ساعت خواب و بیداری و زمان صرف غذا، کسالت و خستگی ناشی از بیکاری در خانه و ...
در سبک زندگی جدید می‌توانیم از خواندن کتاب، ورزش‌هایی مانند یوگا و معنویت درمانی استفاده کنیم. به شرط آنکه زوجین ابتدا بتوانند شرایط سخت کنونی را بپذیرند و بعد سلامت خود و خانواده را جزء اولویت‌ها قرار دهند و سعی کنند در این شرایط خاص دست از اختلافات گذشته بردارند و بحران کنونی را با درایت خود مدیریت کنند. بر خلاف روال عادی زندگی که زن و شوهر کمتر می توانند با هم باشند و برای یکدیگر وقت بگذارند و بیشتر درگیر شغل و درگیری های روزمره خود هستند، این روزها با خانه نشینی وقت برای بیشتر حرف زدن، همدلی بیشتر، مرور خاطرات شیرین و دو نفره های تاثیرگذار در روابط صمیمانه بسیار است.

توقعات عاطفی از یکدیگر را در سطح نرمال نگه دارید.

همسر شما مسئول وضعیت کنونی و سر رفتن حوصله شما نیست. در این شرایط باید محبت را در خانه دو چندان کرد و توقعات را کم نمود چون باید بدانیم که اعضای خانواده ما نیز مثل ما درگیر شرایط استرس بیماری کرونا هستند. در این روزها باید حضور خود را به عنوان همسر پررنگ‌تر کنیم و زندگی‌مان را مانند گلدانی گل آبیاری کنیم تا پژمرده نشود. زوجینی که فقط حکم همخانه یکدیگر را دارند و به هم بی توجه‌اند و یا اختلاف دارند؛ در شرایط قرنطینه بهتر است که دست از خشم و غرزدن‌هایشان بردارند و استرس مشکل ساز را به استرس مثبت تبدیل کنند. استرس مثبت بدین معناست که مغز را وادار کنید تا برای استرس شما پاسخی عملگرایانه و موثر تدارک ببیند. به این معنا که وقتی استرس ابتلا به بیماری را دارید، سعی کنید با رعایت بهداشت و یا رعایت قرنطینه تا حد ممکن از ابتلای خود و اطرافیان جلوگیری نمایید و یا اگر استرس سردی روابط با همسر خود را دارید، سعی کنید تا با محبت های کلامی و عملی و همچنین فعالیت های مشارکتی، گرمی روابط زناشویی خود را حفظ نمایید. استرس منفی تنها باعث می شود شما افسرده تر و خسته تر شوید بدون آنکه اقدامی برای رفع شرایط بد خود نمایید.

رابطه جنسی گرم و تاثیرگذار در افزایش صمیمیت زن و شوهر در دوران قرنطینه

یکی ازعوامل مهم اختلاف میان زوجین و حتی طلاق‌شان مشکلات جنسی است. خانم‌ها وقتی که دچار استرس می شوند، نسبت به عوامل تحریک جنسی واکنش‌شان ضعیف می‌شود که برای آقایان کمتر این اتفاق رخ می‌دهد. وقتی زوجین در موقعیت سخت و پراسترس قرار می‌گیرند، داشتن این رابطه برایشان چندان لذت‌بخش نمی‌باشد و نمی توان انتظار داشت که باعث کاهش استرس شود اما اگر فشار روانی شخص ناشی از خلا رابطه زناشویی و تخلیه نشدن انرژی روانی او باشد، برقراری رابطه زناشویی می تواند به تخلیه انرژی روانی آنها کمک کرده و باعث کم شدن فشار روانی گردد.

به سلایق و علایق همسر خود احترام بگذارید.

حبس شدن در خانه در بحبوحه همه گیری یک بیماری، آن هم در مدت زمان طولانی گاهی باعث می‌شود که صبر وتحمل اعضای خانواده کم شود. باید در این شرایط تلاش کنیم که به سلایق هم اهمیت بدهیم و به آن احترام بگذاریم. مثلا یکی علاقه به دیدن فیلم دارد و دیگری گوش دادن به موسیقی یا مطالعه کردن.
شاید یکی از آثار مطلوب قرنطینه خانگی و بودن زن و شوهر در کنار هم، کشف سلایق و علایق مشترک بین یکدیگر باشد، مساله ای که شاید سال ها مسکوت مانده باشد و حالا در روزهای قرنطینه موحب شود تا زن و شوهر بیشتر از پیش از کنار هم بودن لذت ببرند. کارشناسان بزمینه به شما پیشنهاد می کنند تا هر کدام به صورت جداگانه لیست انتظارات خود را یاداشت کنید و بصورت کاملا منطقی و صمیمانه آن را به بحث بگذارید، و بعد با همکاری فرزندان سعی در اجرای سلایق و انتظاراتی که درموردشان به توافق رسیدید نمایند. کاری که لازم است انجام دهید این است که در روزهای هفته، یک روز نقش‌های خود را تغیر دهید . با این روش، سایر اعضای خانواده متوجه زحمات روزانه خانم‌های خانه‌دار نیز می‌شوند.

حفظ حریم خصوصی زن و شوهر در روزهای قرنطینه

قرنطینه مشکلاتی را با خود به همراه دارد. مثلا دخالت افراد در کار یکدیگر افزایش می‌یابد و به اصطلاح همدیگر را زیر نظر می‌گیرند وکنترل می کنند مثلا سرک کشیدن در تلفن همراه یکدیگرو... . زندگی مشترک یعنی احترام به استقلال فردی یکدیگر. . همه مشاوران خانواده عقیده دارند که همسران باید به حریم خصوصی هم احترام بگذارند. حریم خصوصی باید در چارچوب زندگی زناشویی بگنجد، یادتان باشد قرار نیست که هر کاری دوست داشتیم انجام بدهیم و این به آن معنا نیست که زن و شوهر مدام سرگرم فضای مجازی شوند و از فکر و احساس هم بی خبر باشند و برایشان مهم نباشد که همسرشان به توجه‌شان نیاز دارد.

قرنطینه آنقدرها هم بد نیست! اگر قهر هستید، آشتی کنید.

افرادی هستند که در صدد پیدا کردن راهی برای بازگشت به زندگی قبلی، برگرداندن همسر سابق و دوباره ساختن همه چیز هستند. در این صورت چطور باید این کار را انجام داد؟ آیا قرنطینه می تواند فرصت مناسبی برای همسرانی باشد که از یکدیگرجدا شدند یا در قهر به سر می‌برند. البته سامان دادن رابطه‌ای که با آسیب به یکدیگر و با نفرت خاتمه یافته بسیار سخت خواهد بود تا رابطه‌ای که به صورت دوستانه تمام شده باشد. قرنطینه می تواند زمان خوبی برای بخشش و گذشت از اشتباهات و اصلاح خطاهای گذشته باشد.
سخن آخر:
کرونا با وجود پیامدهای شومی که بر قسمت‌های مختلف جامعه وارد آورده باعث شد تا بسیاری از افراد قدر داشته های خود را بیشتر بدانند و بیش از پیش ارزش اطرافیان و عزیزان خود در زندگی را متوجه شوند. کرونا تلنگری است برای اینکه نعمت نفس کشیدن و سلامتی خود و عزیزانمان را بیشتر درک کنیم و پاس بداریم. وقتی زندگی روال عادی خود را از دست می‌دهد و مردم با بحران مواجه می‌شوند تازه متوجه نعمت‌هایی که نسبت به آن غافل بوده‌اند، می‌شوند. قدر زندگی مشترک و قدر همسر و خوبی های او را بدانید!
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت