آبی کلاسیک، رنگ سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

آبی کلاسیک، رنگ سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

فهرست عناوین

لارنس هربرت شیمیدان آمریکایی در سال ۱۹۶۳ میلادی، شرکتی به نام پنتون را در شهر نیوجرسی آمریکا تاسیس نمود و یکی از مهم ترین اقداماتی که انجام داد، معرفی یک سیستم کدبندی برای رنگ‌ها، معروف به PMS بود که در بسیاری از صنایع، مانند صنایع چاپ، به وفور از این سیستم کدبندی استفاده می‌شود. از سال ۲۰۱۰، شرکت پنتون شروع به معرفی رنگ سال نمود. شاید در ابتدا اینطور تصور کنید که رنگ سال توسط طراحان مد و صاحبان برند پوشاک معرفی شود، اما خوب است بدانید که رنگ سال، توسط شرکت پنتون که به نوعی ابرقدرت رنگ، در دنیا شناخته می‌شود معرفی می‌شود. پنتون هر ساله، زمانی ۹ ماهه را برای انتخاب رنگ سال صرف می‌کند و برای معرفی رنگ سال، هیئتی ۲۰ نفره متشکل از کارشناسان رنگ، روانشناسان، طراحان مد، جامعه شناسان و ... از ابتدای سال تا ماه دسامبر به تحقیق و مطالعه پرداخته و سرانجام در ماه دسامبر یا آذر هر سال، رنگ سال بعد را معرفی می‌نمایند. یکی از اهداف پنتون برای معرفی یک رنگ واحد برای کل سال و برای کل دنیا، پیام‌آوری صلح و زیبایی برای تمام جهان است.
اما هر ساله، رنگ معرفی شده توسط شرکت پنتون، مورد توجه طراحان و برندهای بزرگ و کوچک پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی قرار می‌گیرد. طراحان وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و حتی طراحان و سازندگان جواهرات نیز به رنگ سال توجه خاصی نشان می‌دهند و آن را مرجع و منبعی برای طراحی‌های جدید خود قرار می‌دهند. با بزمینه در این مقاله همراه باشید تا مطالب بیشتری را در مورد رنگ سال ۲۰۲۰ میلادی بدانید.

رنگ سال ۲۰۲۰ میلادی

شرکت پنتون طی بیانیه ای، آبی کلاسیک را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۰ معرفی نمود. در حالی که گمانه‌زنی‌ها نشان می‌داد که به احتمال زیاد، رنگ سال ۲۰۲۰ میلادی، رنگ سفید مرجانی باشد اما بر خلاف تصور همگان، آبی کلاسیک یا همان آبی کاربنی به عنوان رنگ سال معرفی شد. آبی کلاسیک یا آبی کاربنی از رنگ‌های بسیار پرطرفدار در طیف رنگ‌های آبی است، که به دلیل درخشندگی که در بطن خود دارد، همیشه مورد توجه طراحان مد قرار گرفته است اما امسال، با معرفی این رنگ، به عنوان رنگ سال، باید منتظر کاتالوگ‌های جدید با حضور پررنگ‌تر این آبی زیبا باشیم.

چه رنگ هایی با آبی کلاسیک، ست می‌شوند؟

در مقاله اصول ست کردن لباس ها و الفبای هارمونی رنگ ها، به جدول رنگ‌ها و رنگ‌های متضاد و متناسب و راه‌های ست کردن انها پرداختیم. بر اساس اصول هارمونی رنگ‌ها در سیستم رنگ‌های همجوار برای ایجاد رنگ‌های هارمونیک، رنگ‌های بنفش و آبی درباری می‌توانند با ابی کلاسیک، ایجاد یک طیف زیبا و چشم‌نواز نمایند. در سیستم سه‌تایی رنگ‌های هارمونیک، اگر یک مثلث متساوی‌الاضلاع بکشیم که یکی از راس‌های آن، آبی کاربنی باشد، به رنگ‌های نارنجی و سبز می‌رسیم که این رنگ‌ها می‌توانند در کنار آبی کلاسیک قرار گرفته و ستی چشم‌نواز و زیبا را به وجود آورند. در سیستم رنگ‌های مکمل، رنگ‌های لیمویی، زرد و ارغوانی در کنار آبی کلاسیک، می‌توانند تصویری فوق العاده زیبا و دلربا ایجاد نمایند و در سیستم چهارتایی ایجاد رنگ‌های هارمونیک، نارنجی، کرمی و آبی دریایی، مکمل رنگ آبی کلاسیک هستند. پس اگر به دنبال ست کردن لباس‌ها و اکسسوری‌های خود با رنگ سال ۲۰۲۰ هستید، رنگ‌هایی که به آنها اشاره نمودیم، بهترین و اصولی‌ترین انتخاب‌های شما هستند.

روانشناسی رنگ آبی کلاسیک

آبی به طور کلی در تمام فرهنگ‌ها، نماد اعتماد و در بسیاری از فرهنگ‌ها، اعتماد همراه با صلح و آشتی است. رنگ آبی در دسته رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد که خاصیت این دسته از رنگ‌ها، القای حس آرامش و خونسردی به بیننده است. رنگهای سرد به صورت بیولوژیک، متابولیسم بدن را کاهش می‌دهند و تنش های عصبی را کاهش می دهند، اما اگر افراد، بیش از حد در معرض رنگ‌های سرد قرار بگیرند، ممکن است دچار افسردگی یا حس خمودگی و کسالت شوند اما رنگ آبی کاربنی یا آبی کلاسیک به دلیل ذات پویایی که دارد در بین طیف خنک آبی، جزو استثنائات است. درخشندگی حاکم در رنگ آبی کلاسیک، آرامشی همراه با پویایی و اعتماد به نفس را در فرد ایجاد می‌نماید، بنابراین بهترین انتخاب برای تعاملات اجتماعی قوی‌تر و زنده‌تر به حساب می‌آید. برای اطلاعات بیشتر، مقاله روانشناسی رنگ آبی را بخوانید.

و به همین دلیل است که پنتون در بیانیه خود می‌گوید، برای ایجاد آرامش، اعتماد به نفس و ارتباط، رنگ آبی را انتخاب نمودیم.

آبی کلاسیک، رنگ پرطرفدار در بین سلبریتی‌ها

یکی از کسانی که در انتخاب استایل‌های خود، به رنگ آبی و به ویژه رنگ آبی کلاسیک توجه خاصی دارد، کیت میدلتون، عروس خاندان درباری انگلستان است که در باور بسیاری از ژورنالیست‌ها، شخصیت این فرد نیز از لحاظ روانشناسی در دسته افراد صلح‌جو، قابل اعتماد و صبور دسته‌بندی می‌شود‌. کیت میدلتون به عنوان یکی از خوشپوش‌ترین افراد معروف در عصر حاضر به شمار می‌رود و اگر به فهرست انتخاب‌های وی برای استایل لباس پوشیدن او مراجعه نماییم، به وفور به رنگ آبی برمی‌خوریم. همچنین اگر به فستیوال‌های سینمایی متعددی که هرساله در کشورهای مختلف برگزار می‌شوند نیز نگاهی داشته باشیم، وجود رنگ آبی در پوشش بسیاری از شرکت کنندگان، توجهمان را جلب می‌نماید.
آبی، همواره رنگ مورد توجه و پرطرفداری به شمار می‌رفته و می‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۲۰، این شهرت و محبوبیت، بیش از پیش گردد و ترندهای آبی افزایش یابند بنابراین شاید یکی از بهترین انتخاب ها برای رنگ لباس نامزدی و عقد، رنگ آبی باشد زیرا انتظار می رود در سال پیش رو، کاتاجلوگ های طراحان لباس داخلی و خارجی، مملوء از رنگ زیبای آبی باشد. هم چنین برای انتخاب رنگ دکوراسیون عروسی و تم‌های تولد نیز می‌توان روی رنگ آبی تمرکز بیشتری نمود.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت