ایده هایی برای تزئین سفره هفت‌سین

ایده هایی برای تزئین سفره هفت‌سین

فهرست عناوین

با شنیدن نام نوروز اولین چیزی که به خاطر افراد می‌رسد چیدن سفره هفت سین است. سفره هفت سین در واقع چینشی از چیز‌هایی است که اسامی ‌آن‌ها با حرف سین آغاز می‌شود. در روز‌های قبل از نوروز افراد سعی دارند بهترین تزئینات ممکن را برای سفره هفت سین به کار ببندند. ما در این مقاله ایده‌هایی برای چیدن سفره هفت سین ارائه کرده ایم. با بزمینه همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده سفره هفت سین چه چیزهایی هستند؟

المان‌های تشکیل دهنده سفره هفت سین به جز چند مورد ثابت نیستند و می‌توانند از بین موارد زیادی انتخاب شوند. اجزای ثابت سفره هفت سین شامل تخم مرغ رنگی، آینه، کتاب قرآن، شاهنامه یا دیوان حافظ، تنگ آب به ‌همراه ماهی قرمز یا انار هستند. سیر، سیب، سمنو، سنجد، سرکه، سکه، سماق، سنبل و ساعت مواردی هستند که ایرانیان از بین آن‌ها سین‌های هفت سین خود را به سبزه اضافه کنند.
برخی معتقدند که اجزای سفره هفت سین باید خوراکی باشند و ساعت و سکه را برای قرار دادن روی سفره هفت سین قبول ندارند.
در ادامه به ایده‌های تزئین سفره‌های هفت سین خواهیم پرداخت.

ایده‌های مدرن برای تزئین و چیدمان سفره هفت سین

اگر جوان هستید، چیدمان منزل شما مدرن است و دوست دارید هفت سینی متناسب با دکور منزل داشته باشید چند پیشنهاد برای شما داریم.

1- از حباب‌های آویز یا رو میزی استفاده کنید.

این حباب‌ها در سایز‌های مختلف در بازار موجود هستند. می‌توانید آن‌ها را از سقف، دیوار یا درخت تزئینی آویزان کنید یا بر روی میزی قرار دهید. این حباب‌ها بعضا به حرارت مقاوم هستند و می‌توانید داخل بعضی از آن‌ها شمع قرار دهید و در بین اجزای هفت سین قرار دهید.

2- به جای ظرف از گل استفاده کنید.

تعدادی گل رز مصنوعی تهیه کنید و روی گل برگ‌های هر کدام اجزای هفت سین را قرار دهید. مجموعه‌ای که با گل‌ها ایجاد می‌کنید حال و هوای بهار را در هفت سین شما به زیبایی به نمایش می‌گذارد.

3- از ظروف مدرن استفاده کنید.

به عنوان ظروف هفت سین از ظروف مدرن مثل جام و بستنی خوری استفاده کنید. می‌توانید اطراف جام را با کنف یا گل تزئین کنید.

4- از تخم مرغ‌های شکسته استفاده کنید.

یک ایده جالب و بدون خرج استفاده از تخم مرغ‌های شکسته است. تخم مرغ‌های شکسته را با رنگ‌های زیبا رنگ کنید و داخل آن‌ها را با اجزای هفت سین پر کنید. می‌توانید ابتدا داخل ظرف‌های درست شده از پوسته تخم مرغ را با پوشال یا کنف پر کنید سپس اجزای هفت سین را روی آن قرار دهید.

5- یک هفت سین عجیب و غریب درست کنید.

برای این کار برای هر جزء به یک فنجان و نعلبکی و یک مفتول ضخیم یا وسیله‌ای مثل چنگال نیاز دارید. دو طرف مفتول یا چنگال را خم کنید تا یک سر آن را به داخل فنجان و سر دیگرش را به نعلبکی بچسبانید. از یک چسب قوی استفاده کنید تا فنجان نیفتد. سپس هرکدام از اجزای هفت سین را در داخل فنجان، روی مفتول و داخل نعلبکی بچسبانید. نتیجه به شکلی است که گویی مواد از داخل فنجان به پایین می‌ریزند.

6- از ظروف سفید استفاده کنید.

 سفید رنگی است که به مدرنیته نزدیک است. در صورتی که می‌خواهید هفت سینی در قالب تزئینات مدرن بسازید از ظروف و سفره سفید استفاده کنید.

7- از گلبرگ‌های گل استفاده کنید.

با استفاده از گلبرگ‌های گل لابه‌لای ظروف و روی سفره را تزئین کنید. گلبرگهای صورتی و قرمز بر روی رومیزی سفید یا کرم جلوه زیبایی خواهند داشت.

تزئین سفره هفت سین به شکل سنتی

بیشتر افراد با توجه به سنتی بودن رسم نوروز ترجیح می‌دهند سفره هفت سین را نیز به شکل سنتی بچینند. مخصوصا مادرها و مادربزرگها که سفره های ترمه را از چمدان بیرون می اورند و برای هفت سین آماده می کنند. در ادامه ایده‌های چیدمان سنتی سفره هفت سین را خواهیم داشت.

1- از ظروف سفالی استفاده کنید.

ظروف سفالی خام حس حضور در زمان قدیم را زنده می‌کند. از این رو برای چیدن هفت سین به شکل سنتی می‌توانید از ظروف سفالی بدون رنگ استفاده کنید.

2- ظروف سفالی و سرامیکی آبی رنگ

علاوه بر ظروف سفالی خام ظروف سفالی رنگی و ظروف با جنس سرامیک و رنگ آبی که به شکل سنتی تزئین شده اند گزینه‌های خوبی برای چیدمان سفره هفت سین هستند. 

3- از ظروف مسی استفاده کنید.

مس علاوه بر این که از قدیم در سفره‌های ایرانیان وجود داشته است، امروزه نیز در تزئینات سنتی و ظروف آشپزخانه همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظروف مسی هفت سین در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تزئین سفره هفت سین استفاده کنید.

4- استفاده از لوازم سنتی مانند سماور

چیدمان هفت سین به شکل سنتی با اضافه کردن وسایل سنتی زیباتر خواهد بود. سماور و قوری‌های قدیمی ‌و ذغالی، پشتی‌های سنتی، استفاده از ترمه به عنوان سفره زیر اجزای هفت سین، کوزه، استکان‌های کمر باریک و... در کنار سایر المان‌های هفت سین حس خوبی به سفره هفت سین سنتی شما خواهد داد.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت