چگونه بهترین کادوی عروسی را هدیه دهیم؟

چگونه بهترین کادوی عروسی را هدیه دهیم؟

فهرست عناوین

از زمان های قدیم مهمانان دعوت شده به مراسم عروسی، برای شروع زندگی عروس و داماد هدایایی به آنها پیشکش می کردند. در واقع مراسمی تحت عنوان پاتختی مرسوم بود که یک یا چند روز پس از عروسی در خانه عروس برگزار می شد و مهمانان که اغلب آن ها را خانم ها تشکیل می دادند، به این مراسم دعوت می شدند و فردی از اقوام نزدیک عروس یا داماد هدایا را اعلام می کرد و از طرف عروس و داماد تشکر می نمود.

چند سالی است که رسم پاتختی در بین رسوم ازدواج کم رنگ تر شده است و عروس و داماد در کارت عروسی قید می کنند که مراسم پاتختی هم زمان با عروسی برگزار می شود تا مهمانان بدانند جشن پاتختی در میان نیست. بعضی از زوجین نیز برای این که مهمانان در دادن هدیه در معذوریات قرار نگیرند، در کارت عروسی نیز چیزی نمی نویسند.

در گذشته هدایای غیر نقدی مرسوم بود؛ چیزهایی مانند پتو، ساعت دیواری، شیرینی خوری، پشتی، گلدان و .... از هدایای معمول در مراسم های پاتختی گذشته بودند. به همین دلیل پس از مراسم پاتختی، تعدادی ساعت دیواری، پتو و اقلامی که شاید عروس خانم در جهیزیه با خود به همراه آورده بود، روی دست عروس خانم و آقا داماد می ماند. از این رو کم‌کم و با گذشت زمان این رسم تغییر کرد و مهمانان غالبا از آوردن کالا به عنوان کادوی عروسی خودداری می کنند.

اگر عروس و داماد هستید:

اگر در شرف ازدواج هستید هیچ گاه به امید گرفتن هدایای عروسی و جبران مخارج عروسی با هدایای مهمانان برنامه ریزی عروسی را انجام ندهید؛ چرا که ممکن است هدایایی که می گیرید با انتظارات شما متفاوت باشد و شما بمانید و هزینه هایی که صرف عروسی کرده اید. علاوه بر این مهمترین نکته ای که می توان در زمینه هدایای عروسی اشاره کرد این است که مهمانان شما با حضور خود، به مجلس عروسی شما شکوه و گرما می بخشند، بنابراین اگر تنها حضور آن ها برای شما کافی باشد به این موضوع زیباتر نگاه کرده اید.

اگر مهمان هستید:

در صورتی که به یک مراسم عروسی دعوت شده اید بهتر است جهت یادبود و تبریک، مطابق سنت هدیه ای هرچند کوچک تقدیم عروس خانم و آقا داماد کنید. البته بسیاری از مهمان ها دقیقا نمی دانند بهتر است چقدر برای کادوی عروسی هزینه کنند؛ اما در ادامه نکاتی که باید در تهیه کادوی عروسی به آن توجه کنید آورده شده است.

درآمدتان چقدر است؟

شما از دعوت به یک جشن عروسی باید خوشحال باشید و از رفتن به این مهمانی لذت ببرید. بعضی افراد وقتی متوجه دعوت شدنشان به مراسم عروسی می شوند اولین نکته ای که به یاد می آورند زحمت خرید هدیه است. لازم نیست خارج از توان مالی خود هدیه بگیرید. مطمئنا اگر عروس و داماد شما را دوست داشته باشند ، حضور شما را در مراسم کافی می دانند. اگر درآمد و وضعیت مالی خیلی خوبی دارید و با خانواده عروس و داماد اختلاف طبقاتی دارید، باز هم بهتر است هدیه ای متعادل و معقول تهیه کنید تا اگر عروس و داماد و خانواده ها به مراسم ها و جشن های شما دعوت شدند، برای تهیه هدیه ای در سطح هدیه شما معذب نباشند.

نسبت شما با عروس خانم و آقا داماد چیست؟

این که شما از اقوام درجه یک هستید یا درجات دیگر در میزان و ارزش کادوی عروسی تاثیر خواهد گذاشت. بدون شک انتظاری که از پدر عروس و پدر داماد وجود دارد، با یک دوست یا یکی از اقوام دور بسیار متفاوت است. به طور معمول هدیه پدر و مادرها کمکی جهت جبران هزینه ها و مخارج پیش و پس از عروسی است. پس اگر از اقوام نزدیک هستید، باید در انتخاب کادو کمی دست و دلبازی به خرج دهید.

مجرد یا متاهل؟!

این که شما متاهل هستید یا مجرد در کادوی شما تفاوت ایجاد می کند. دقت کنید که در صورتی که با همسر خود در مراسم عروسی حاضر می شوید، نیازی به دو کادو نیست، بلکه یک هدیه را از طرف هر دو نفر به عروس خانم یا آقا داماد تقدیم کنید. اگر مجرد هستید معمولا توقع از شما کمتر از یک خانواده دو نفره و افراد متاهل است.

کادوی نقدی یا وسایل منزل

سوالی که معمولا برای مهمانان پیش می آید این است که: بهتر است کادوی نقدی بدهیم یا لوازم و وسایل منزل؟ اگر از جهیزیه عروس خانم با خبرید و می دانید کدام وسیله را در جهیزیه ندارد یا شخصا از شما خواسته وسیله خاصی را به عنوان کادوی عروسی هدیه دهید، می توانید به جای کادوی نقدی، آن وسیله را تهیه کنید. در این حالت کادوی شما به عنوان یادگاری نیز تلقی می شود؛ که تا سالها در منزل عروس و داماد مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر از لوازم مورد نیاز آن ها باخبر نیستید هدیه نقدی مناسب‌تر است. اگر علاقه ای به قرار دادن پول در پاکت های تزئین شده ندارید، می توانید کارت هدیه، سکه های گرمی، گل طلا، گل نقره، سکه نقره، طلا، دلار و یا پول های تزئین شده هدیه دهید. در صورتی که در جریان برنامه های بعد از عروسی آن ها هستید می توانید به عنوان هدیه، تورهای مسافرتی و یا هزینه اقامت در هتل یا بلیط رفت و برگشت جهت ماه عسل عروس و داماد را تهیه کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 22


خیلی هم عالی
ولی من از یک رسم تو ایران متنفرم که تو زمان هدیه دادن در عروسی خانواده ها فیلم میگیرن یا تند تند یادداشت میکنن که هر کسی چی آورده و دلیلشون این هست که میخوایم جبران کنیم
خب هر کسی بر اساس وسع و توان مالی خودش جبران میکنه نه مطابق با داده های طرف مقابل
این کار جز سر افکندگی برای کسانی که وضع مالی خوبی ندارند، فایده دیگه ای نداره