وظایف خانواده عروس و داماد در عقد محضری

وظایف خانواده عروس و داماد در عقد محضری

فهرست عناوین

مراسم عقد یکی از مراسمات شیرین و به یادماندنی در زندگی اغلب افراد است که دوست داریم به بهترین شکل برگزار شود. این مراسم نیز مانند دیگر مراسمات ایرانی رسم و رسومات خاص خود را بین ما ایرانی ها دارد. در این رسوم خانواده های عروس و داماد هر کدام وظایف خاصی بر عهده داشته و باید کارهایی را انجام دهند. این رسوم هم به بهتر برگزار شدن مراسم کمک کرده و هم نشانه احترام به عروس و داماد و خانواده آن ها است. بنابراین اگر شما نیز مراسم عقد خودتان یا یکی از اعضای خانواده تان نزدیک است، خواندن این مطلب شما را با وظایفتان در عقد محضری بیشتر آشنا خواهد کرد.

تعیین وظایف خانواده عروس و داماد در مراسم عقد

یکی از نکات مهمی که در تعیین و اجرای وظایف خانواده عروس و داماد در عقد محضری باید به ان توجه کنید آن است که راجع به هر چیزی از قبل به توافق برسید. به این نکته توجه کنید که کارهای عقد و عروسی را به میدان جنگ و لجبازی یا به رخ کشیدن تبدیل نکنید! بهتر است قبل از برگزاری مراسم عقد با عروس و داماد و خانواده های آن ها صحبت کنید، نحوه انجام کارها و وظایف هر خانواده را مشخص کنید تا مشکلی پیش نیاید. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است هر خانواده با توجه به شهری که در ان زندگی می کنند، فرهنگ و آداب رسوم خاص خود را داشته باشند. بنابراین اگر خانواده ای که قصد وصلت با آن ها را دارید، از شهر و فرهنگ دیگری هستند، بر روی این موضوع دقت بیشتری به خرج دهید.

وظایف خانواده عروس در عقد محضری

اگر شما نیز جز خانواده عروس هستید، کارهای زیر به شما کمک می کند مراسم عقد به خوبی پیش برود.

انتخاب مکان مناسب برای مراسم عقد

ممکن است بخواهید بعد از مراسم عقد محضری یک جشن کوچک یا بزرگ در منزل یا یک سالن مناسب بگیرید. طبق آداب و رسوم، انتخاب سالن و مکان مناسب برای جشن عقد بر عهده خانواده عروس است. در انتخاب سالن مناسب برای جشن عقد حتما توجه داشته باشید که سالن ظرفیت کافی برای مهمانان شما را داشته باشد، زیبا بوده و دیزاین مناسبی داشته باشد و نورپردازی آن خوب باشد تا بتوان عکس های خاطره انگیز عروس و داماد به زیبایی ثبت شود. همچنین سالن یا تالاری را انتخاب کنید که جایگاه عروس و داماد و سفره عقد زیبایی داشته باشد.

دیزاین سفره و سالن عقد

با وجود آن که این روزها اغلب سالن های عقد و اتاق های عقد در دفاتر رسمی ازدواج طراحی و دیزاین زیبایی دارند، ممکن است زوج جوان بخواهند از ایده و طراحی خاص خودشان برای سفره عقد یا سالن استفاده کنند. انجام این کار نیز بر عهده خانواده عروس است. خانواده عروس می توانند خودشان دیزاین سفره عقد یا سالن را طراحی و اجرا کرده یا آن را به شرکت های تشریفات عقد و عروسی بسپارند.

پذیرایی از مهمانان در عقد محضری

اگر مراسم عقد در سالن های عقد و عروسی برگزار شود، پرسنل سالن پذیرایی از مهمانان را برعهده می گیرند. در این حالت خانواده عروس باید نظارت کافی بر عملکرد پرسنل داشته باشند تا پذیرایی خوب برگزار شود. در مراسم عقد محضری اما خبری از پذیرایی توسط پرسنل نیست و انجام آن برعهده خانواده عروس است. البته پذیرایی در عقد محضری معمولا به میوه و شیرینی و شربت محدود شده و تعداد مهمانان نیز کم است. برادر عروس یا یکی از اقوام او می تواند بعد از جاری شدن خطبه عقد پذیرایی از مهمانان را انجام دهد.

پرداخت هزینه های مراسم عقد

یکی دیگر از مراسمات ایرانی ها در مراسم عقد و عروسی تقسیم هزینه های هرکدام از مراسمات بین خانواده های عروس و داماد است. براساس این رسم و رسومات معمولا هزینه مراسم عقد را خانواده عروس و هزینه مراسم عروسی را خانواده داماد متقبل می شوند. البته این موضوع با توجه به فرهنگ هر شهر و منطقه می تواند متفاوت نیز باشد.

مقاله راهنمای خرید عقد برای عروس و خرید عقد برای داماد را هم بخوانید.

وظایف خانواده داماد در عقد محضری

مانند خانواده عروس، خانواده داماد نیز در عقد وظایفی برعهده دارند که در ادامه کمی بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

خرید نشان نامزدی

یکی از رسومات ایرانی در مراسم عقد، یک هدیه از طرف داماد و خانواده او به عروس در روز عقد است. این هدیه معمولا طلا است و می تواند یک دستبند، گوشواره یا انگشتر باشد. خانواده داماد این هدیه را به عنوان قدردانی از بله گفتن عروس به او هدیه می کنند.

دیزاین ماشین عروس

دیزاین ماشین عروس نیز یکی از مراسمات قدیمی است که نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان انجام می شود. دیزاین ماشین عروس از جمله وظایف داماد و خانواده او به شمار می رود. این روزها ایده های زیبا و متفاوتی برای دیزاین ماشین عروس به کار برده می شود تا در عین سادگی پیام زیبای شادی و ازدواج را منتقل کند.

تهیه دسته گل عروس

یکی دیگر از کارهایی که داماد و خانواده او در مراسم عقد انجام می دهند، سفارش دسته گل عروس است. دسته گل عروس یکی از اکسسوری هایی است که در تقریبا در تمامی عکس ها و فیلم ها نقش پر رنگی دارد و انتخاب زیبای آن بسیار مهم است. حتما برای انتخاب دسته گل از قبل با عروس خانم هماهنگ کنید، تا دسته گل متناسب با سلیقه او انتخاب شود.

وظایف مشترک خانواده های عروس و داماد در عقد

علاوه بر موارد گفته شده، خانواده های عروس و داماد در مراسم عقد محضری وظایف مشترک دیگری نیز دارند.

خرید هدیه برای خانواده عروس و داماد

انجام این رسم تا حد زیادی به آداب و رسوم و فرهنگ خانواده ها بستگی دارد و در اغلب شهرها منسوخ شده است. اما هنوز در برخی شهرها خانواده ها به نشانه احترام برای خانواده عروس و داماد خود یک هدیه مناسب تهیه می کنند. البته معمولا این هدیه فقط برای پدر و مادر عروس و داماد تهیه می شود. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام خرید این هدیه خساست به خرج ندهید و حتما یک هدیه خوب و ارزشمند تهیه کنید.

استقبال مناسب از مهمان ها

خانواده عروس و داماد در روز عقد باید میزبان عالی برای مهمانان باشند. حتما قبل از ورود بقیه مهمانان در سالن عقد حضور داشته باشید و به تمامی مهمانان چه اقوام خود چه اقوام خانواده عروس و داماد خوش آمد بگویید.

این مقاله را هم بخوانید: 10 توصیه برای داشتن یک مراسم عقد محضری ایده آل

پرانرژی نگه داشتن مراسم

به عنوان خانواده عروس و داماد به این نکته توجه داشته باشید که شما نقش اول در اجرای آن را دارید و همه چیز بر عهده شما است. بنابراین سعی کنید مراسم عقد را شاد و پرانرژی نگه دارید تا یک خاطره لذت بخش و عالی برای عروس و داماد رقم بخورد.

مراقب همه چیز باشید

در روز عقد چه عقد محضری و چه مراسم عقد در سالن، مراقب باشید همه چیز به بهترین شکل برگزار شود. حواستان به عروس و داماد باشد که لباسشان مرتب بماند، شینیون یا آرایش عروس خراب نشود، از همه مهمانان به خوبی پذیرایی شود، همه مهمانان عکس یادگاری بگیرند و هدیه مهمانان یک جا جمع شود.

تهیه وسایل و مدارک مورد نیاز

ممکن است بخواهید وسایل خاصی را روز عقد همراه خود به سالن یا محضر ببرید. برای مثال اسپند و اسپند دود کن، نقل برای ریختن روی سر عروس، گیفت در صورتی که از قبل تهیه کرده باشید و هر چیز دیگری که از قبل برای آن برنامه ریزی کرده باشید را از چند ساعت قبل از رفتن به محضر کنار بگذارید تا چیزی را فراموش نکنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عروسی عقد
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت