10 توصیه برای داشتن یک مراسم عقد محضری ایده آل

10 توصیه برای داشتن یک مراسم عقد محضری ایده آل

فهرست عناوین

این روزها بازار مراسم عقد محضری در دفتر ازدواج بسیار داغ است. مخارج عروسی، کرایه تالار و هزینه‌های پذیرایی برای بسیاری از افراد آن قدر زیاد است، که ترجیح می‌ دهند به جای یک مراسم شلوغ و پر زرق و برق یک عقد محضری ساده داشته باشند. البته ممکن است زوج‌ هایی هم باشند که بین مراسم عقد و عروسی آن ها فاصله بیفتد. این زوج ها در صورت داشتن توان مالی هم می توانند یک مراسم کوچک در سالن عقد و هم مراسم عروسی در تالار برگزار کنند.  
اما روزهای قبل از عقد و عروسی روزهایی بسیار شلوغ و پرکار است که هم شما را بسیار خسته می کند هم حجم بالای کارها ممکن است باعث فراموشی چیزهای مهمی شود. این چند توصیه کلیدی به شما کمک می کند بتوانید مراسم عقد خود را به بهترین شکل برگزار کنید.

  توصیه های طلایی برای داشتن یک عقد محضری ایده آل 

شما در روزهای نزدیک به مراسم خود باید کارهای مختلفی مانند خرید حلقه، رزرو آرایشگاه، رزرو دفتر ازدواج و سالن عقد، خرید آینه و شمعدان، خرید کت و شلوار، خرید لباس عقد، انتخاب گل فروشی، رزرو گروه عکاسی، لیست گرفتن مهمان ها و دعوت آن‌ ها و ده ها کار دیگر را باید انجام دهید. بیشتر زوج ها روزهای مراسم عقد و عروسیشان بیشتر از آن که خوشحال باشند، اضطراب این مساله را دارند که همه کارها به طور کامل و خوب پیش خواهد رفت؟ با توجه به این توصیه ها می توانید با خیال راحت از روزهای قبل از مراسم عقد خود لذت ببرید.

از یک ماه قبل وقت در دفتر ازدواج وقت رزور کنید

برای آنکه خیالتان راحت باشد، از یک ماه قبل از مراسم عقد محضری خود در دفتر ازدواج وقت رزرو کنید. اگر این کار را به روزهای پایانی بسپارید، ممکن است تنها چند روز مانده به مراسم هیچ دفترخانه ای وقت خالی نداشته باشد. در روزهایی که مصادف با اعیاد مذهبی است یا ماه قبل از محرم، تعداد مراسم عقد و عروسی به قدری زیاد است که به سختی می توانید یک محضر و سالن عقد خالی و خوب پیدا کنید‌. در ضمن توجه داشته باشید که دفاتر ازدواج در بعضی از روزهای سال، هر ساعت یا هر دو ساعت، مراسم عقد برگزار می کنند پس ساعتی که به شما گفته می شود ساعت قطعی است و به هیچ عنوان دیر در محضر حاضر نشوید.

وقت رفتن به آزمایشگاه ازدواج را مشخص کنید.

با مراجعه به هر دفتر ازدواجی می توانید با ارائه شناسنامه های زوجین و یک قطعه عکس، برگه معرفی نامه به آزمایشگاه بگیرید. اسامی آزمایشگاههای مجاز پشت برگه معرفی نامه ذکر شده است. جواب آزمایش یک ماه اعتبار دارد. توجه کنید که 72 ساعت قبل از آزمایش، از خوردن داروهای کدئین دار اجتناب کنید. برای آزمایش ازدواج نیاز نیست ناشتا باشید.

تمام هزینه ها را پیش بینی کنید

نوسانات قیمت این روزها ممکن است تمام برنامه ریزی های مالی شما را به هم بریزد! بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل از حداقل دو هفته قبل تمام هزینه های ممکن را تخمین زده و برای آن پول کنار بگذارید. این هزینه ها شامل هزینه دفتر ازدواج و سالن عقد، خرید قرآن و آینه شمعدان، خرید حلقه، لباس و کفش عروس و داماد، هزینه عکاسی و آتلیه، دسته گل و تزئین ماشین، پذیرایی، نیروی خدماتی پذیرایی کننده، کرایه سفره عقد و خرید ساعت ست می شود.

مهمانان خود را لیست بگیرید

برای خیلی از ما پیش آمده که چند روز بعد از مراسم عقد یا عروسی متوجه شده ایم که فلان دوست یا فامیل را از لیست مهمانان از قلم انداخته ایم. جالب است بدانید این فراموشی نه تنها شامل دوستان و اقوام دور بلکه حتی شامل نزدیک ترین افراد مثل عمو و دایی می شود! برای آنکه هیچ دوست و آشنایی را از قلم نیدازید، از حداقل ده روز قبل لیست مهمانان خود را بگیرید. اگر مراسم شما تنها عقد محضری است، دعوت از بزرگترهای هر خانواده کافی است.

مدارک لازم را کنار بگذارید 

خیلی از عروس خانم ها و شاه دامادها روزهای قبل از مراسم عقد خود آن قدر مشغول هستند که روز عقد تازه باید به این فکر کنند که شناسنامه شان کجاست! یا یادشان می افتد که هنوز جواب آزمایش خونشان را نگرفته اند! برای آنکه این مشکلات برای شما هم پیش نیاید، قبل از مراسم خود همه مدارک لازم مثل شناسنامه خودتان و پدرانتان، کارت ملی و جواب آزمایش را کنار بگذارید. لیست ذیل را به خاطر داشته باشید.
1. اصل شناسنامه زوجین
2. اصل کارت ملی زوجین
3. عکس 3*4
4. برگه آزمایشگاه
5. شناسنامه و کارت ملی پدر عروس
6. در صورت فوت پدر عروس: اصل گواهی فوت
7. در صورتی که عروس قبلا ازدواج کرده است : سند طلاق یا گواهی فوت
8. فتوکپی از صفحات شناسنامه و کارت ملی

شروط ضمن عقد و مهریه را نهایی کرده باشید

در جلسه بله برون معمولا حرف و حدیث های خانواده ها در باب مهریه و شرایط ضمن عقد است. توافقات در دفتر بله برون ثبت می شود. اگر به هر دلیلی جلسه بله برون تشکیل نشده است، حتما قبل از روز عقد در دفتر ازدواج، توافقات را نهایی کنید و اگر سوال و بحثی دارید حتما روزهای قبل از مراسم، از افراد مطلع یا وکلا سوال بپرسید و بحثی برای روز عقد باقی نگذارید. مقاله شروط ضمن عقد و بندهای عقدنامه را نیز بخوانید.

کادوها و گیفت ها را از چند روز قبل آماده کنید

این روزها گیفت های مراسم عقد به جز جدا نشدنی مراسم تبدیل شده است. از جعبه های کوچک کادو تا شکلات هایی که عکس یا اسم عروس و داماد روی آن ها نوشته شده است. برای آنکه خیالتان بابت گیفت ها نیز راحت شود، آن ها را طوری سفارش دهید که از چند روز قبل از مراسم به دست شما برسد. بهتر است مسئولیت آماده کردن و اوردن آن ها به سالن عقد را به یکی از نزدیکان خود بسپارید و خودتان به انجام کارهای دیگر بپردازید.
ظرف عسل، قاشق عسل، حلقه ها، دفتر بله برون و سفره قندساب را هم فراموش نکنید!

استفاده از آینه شمعدان مخصوص عروس و داماد 

با وجود آنکه در سالن عقد بسیاری از دفاتر ازدواج، سفره عقد کاملی و زیبایی وجود دارد، بسیاری از زوج ها بر این باورند که آینه و شمعدان سفره عقد باید مخصوص به خودشان باشد. در صورتی که باور و اعتقاد شما هم چنین است، حتما چند روز قبل از مراسم آینه و شمعدان مورد پسندتان را انتخاب کرده و حداقل یک ساعت قبل از مراسم عقد محضری آن را به دفتر ازدواج ببرید تا در سفره عقد قرار داده شود.

انتخاب آرایشگاه 

مراسم عقد محضری نیاز به آرایش خیلی زیاد و غلیظی ندارد. اگر خودتان یا یکی از نزدیکانتان در زمینه آرایش کمی مهارت داشته باشد، می توانید انتخاب آرایشگاه را از لیست کارهای خود حذف کنید. اما اگر دوست دارید آرایشی متفاوت داشته باشید یا خودتان از عهده کار بر نمی آیید، باید از چند روز قبل حداقل یک هفته سالن آرایشی خود را رزرو کنید.
خیلی از خانم ها از آرایششان روز عقد یا عروسی راضی نیستند، برای آنکه این اتفاق برای شما هم نیفتد، قبل از انتخاب چند سالن زیبایی را مشخص کرده و نمونه کارهای آن ها را ببینید. با این کار با سبک آن ها آشنا شده و بهتر انتخاب خواهید کرد. توصیه می کنیم بهترین آرایشگاههای عروس را در بزمینه ببینید و مقاله خودآرایی عروس را مطالعه کنید.

انتخاب لباس

انتخاب لباس از دیگر چیزهایی است که خانم ها را بسیار درگیر می کند. هر دختر خانمی دوست دارد در مراسم عقد و عروسی خودش بهترین باشد. انتخاب لباس تا حد زیادی به سلیقه شخصی و البته عرف و فرهنگ خانواده ها مربوط می شود، اما در مورد رنگ لباس عقد می توانید لباس های سفید یا شیری، صورتی، لیمویی یا هر رنگ دیگر را انتخاب کنید.
در صورتی که مراسم تنها به عقد محضری در سالن عقد محدود می شود، می توانید کت و شلوار یا لباس های رسمی بپوشید اما اگر بعد از عقد یک مراسم خودمانی در خانه هم دارید، پیراهن بلند یا کوتاه بهتر خواهد بود. توصیه می کنیم تست انتخاب لباس عقد را انجام دهید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت