معیارهای ازدواج از نظر دکتر انوشه

معیارهای ازدواج از نظر دکتر انوشه

فهرست عناوین

ازدواج را می توان یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی دانست که اغلب افراد در طول زندگی خود می گیرند. برای داشتن یک ازدواج و زندگی موفق، دانستن معیارهای سنجش و تصمیم گیری براساس آن ها می تواند به افراد در تصمیم گیری درست کمک کند، چرا که گاهی اوقات احساس و علاقه چنان افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که به فاکتورها و معیارهای مهمی بی توجهی نشان داده و تنها چند ماه پس از ازدواج با چالش های جدی مواجه خواهند شد. از این رو اگر شما نیز درگیر این تصمیم مهم برای زندگی خود هستید، با ما همراه شوید تا در ادامه با معیارهای مهم ازدواج از نظر دکتر انوشه متخصص و کارشناس خانواده بیشتر آشنا شویم.

معیارهای مهم ازدواج از نظر دکتر انوشه

برای یک ازدواج موفق معیارها و فاکتورهای بسیاری باید در نظر گرفته شود. شما به عنوان شخصی که باید تصمیم به ازدواج بگیرید، این فاکتورها را لیست کنید، اهمیت آن ها را برای خود اولولیت بندی کرده و سپس به هر کدام یک امتیاز بدهید. در انتها متوجه خواهید شد که میزان سازگاری شما با شخص مورد نظرتان از نظر معیارهای ازدواج چقدر است.

جذابیت برای یکدیگر

جمله علاقه بعد از ازدواج به وجود می آید را فراموش کنید! زندگی مشترک خوب می تواند علاقه شما و همسرتان را به یکدیگر بیشتر کند اما در صورتی که هیچ جذابیت و علاقه ای بین شما وجود نداشته باشد، ازدواج و زندگی مشترک آن را به وجود نخواهد آورد. هنگام تصمیم گیری برای ازدواج و انتخاب شریک زندگی خود به این نکته توجه داشته باشید که آیا در این چند برخوردی که با یکدیگر داشته اید، طرف مقابل برای شما جذابیتی دارد یا خیر؟ اگر هیچ کشش و جذابیتی در طرف مقابل خود احساس نکردید، این یک زنگ خطر جدی برای ازدواج به شمار می رود!

علاقه مندی، اهداف و سرگرمی های مشترک

بعد از ازدواج شما بیشترین زمان و وقت خود را با همسرتان خواهید گذراند. از این رو یک ازدواج موفق ازدواجی است که شما علاقه مندی ها و اهداف مشترکی با همسرتان داشته باشید تا بتوانید برای ساعات و اوقات فراغتتان با یکدیگر برنامه ریزی کرده و با یکدیگر وقت بگذرانید. علاوه بر علاقه مندی مشترک، شما و همسرتان باید اهداف مشترک نیز داشته باشید تا بتوانید همراه با یکدیگر برای دستیابی به آن ها تلاش کنید. بنابراین در جلسات آشنایی پیش از ازدواج حتما راجع به علایق، سرگرمی ها و اهداف خود در زندگی به طور جدی صحبت کنید.

اصالت خانوادگی

بسیاری از افراد هنگام تصمیم گیری برای ازدواج فقط به طرف مقابل خود توجه می کنند و خانواده او را در نظر نمی گیرند. جمله مشترک این افراد معمولا این است" من قراره با خودش زندگی کنم نه خانواده اش"! اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید، بهتر است کمی در افکار خود بازنگری کنید. شخصی که شما قصد ازدواج با او را دارید 20 تا 30 سال یا حتی بیشتر در خانواده رشد کرده و شخصیت او شکل گرفته است. بنابراین خانواده تاثیر بسیاری زیادی بر شخصیت، افکار و رفتار هر فرد می گذارد. از طرف دیگر پس از ازدواج شما نمی توانید رابطه خود با خانواده همسرتان را انکار یا محدود کنید! بدون شک زندگی شما تحت تاثیر چالش ها و مشکلات خانواده همسرتان نیز خواهید شد. از این رو حتما به خانواده طرف مقابل و اصالت او توجه کنید.

تناسب خانواده ها و دختر و پسر با یکدیگر

یکی از معیارهای ازدواج موفق از نظر دکتر انوشه و بسیاری دیگر از کارشناسان ازدواج، تناسب خانواده ها و زن و مرد از جنبه های مختلف است. دختر و پسر و خانواده هایشان باید از نظر فرهنگی، مذهبی و اقتصادی با یکدیگر تناسب داشته باشند. برای مثال اگر یکی از طرفین و خانواده اش بسیار مذهبی تر از خانواده دیگر بوده و یا وضع اقتصادی بسیار بهتری داشته باشند، احتمال بروز مشکل پس از ازدواج زیاد است.

تناسب در سن و زیبایی

یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام تصمیم گیری برای ازدواج باید در نظر داشته باشید، تناسب در سن و زیبایی ظاهری است. اگر برای ازدواج سراغ فردی بروید که بسیار از شما زیباتر یا جوان تر است، ممکن است مدتی پس از ازدواج شخص دچار مقایسه شما با دیگران شود. همچنین اختلاف سنی زیاد بیش از 8 سال نیز می تواند باعث اختلاف در طرز فکر و علاقه مندی های افراد شود. بنابراین برای داشتن یک ازدواج موفق تناسب در سن و زیبایی را نیز جدی بگیرید.

تفاهم در تعداد فرزندان

یکی دیگر از نکات مهمی که از نظر دکتر انوشه باید قبل از ازدواج به طور جدی راجع به آن صحبت کرد، تعداد فرزندان است. این روزها نظر افراد نسبت به فرزندآوری بسیار تغییر کرده است. ممکن است برخی از افراد علاقه ای به داشتن فرزند نداشته باشند، برخی تنها ترجیح بدهند که یک فرزند داشته باشند و برخی دیگر تعداد فرزندان بیشتری بخواهند. عدم تفاهم در این مساله می تواند پس از ازدواج منجر به بروز مشکلات جدی شود. از این رو قبل از ازدواج راجع به این مساله مهم با طرف مقابلتان صحبت کنید.

تناسب درون گرا و برون گرا بودن افراد

یکی از خط قرمزها برای ازدواج، ازدواج یک فرد برون گرا با فرد درون گرا است. افراد درون گرا ترجیح می دهند که بیشتر اوقات خود را به تنهایی بگذرانند و معمولا افرادی ساکت و کم حرف هستند. این سبک زندگی برای افراد برون گرا می تواند افسرده کننده و سخت باشد. افراد برون گرا ترجیح می دهند که بیشتر اوقات خود را با دوستان و در جمع های شلوغ بگذرانند. دو سبک زندگی متفاوت هنگامی که در کنار یکدیگر قرار بگیرد، می تواند تاثیر بسیار منفی بر خلق و خو آن ها داشته و حتی منجر به افسردگی هر کدام از آن ها شود. 
توصیه می کنیم تست MBTI  و تست سازگاری زوجین را در بزمینه انجام دهید.

بلوغ فردی

سن همواره معیار مناسب برای یک ازدواج موفق نیست. شما باید فردی را انتخاب کنید که به بلوغ فردی رسیده باشد. بلوغ می تواند جنبه های مختلف داشته باشد. برای مثال فردی که به بلوغ فکری رسیده است، استقلال فکری داشته و برای تصمیم گیری به دیگر متکی نیست و می تواند در مسائل و چالش های زندگی رفتار مناسبی داشته باشد. فردی که بلوغ عاطفی دارد می تواند احساسات درونی خود مانند خشم، ناراحتی و یا شادی را کنترل کند و شما مطمئن خواهید بود که احساس او به شما و یا تصمیم او برای ازدواج یک احساس و تصمیم هیجانی و زودگذر نیست.
فردی که به بلوغ مالی رسیده است، استقلال مالی داشته و می تواند به تنهایی و یا همراه با شریک زندگی خود از پس هزینه های زندگی برآید. همچنین فردی که به بلوغ شخصیتی رسیده است، ویژگی های منفی مانند خساست، خودبزرگ بینی، شکاک و بد دل بودن و غیره را نداشته و شما می توانید با خیال آسوده او را برای یک زندگی مشترک انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که در دوران آشنایی به جنبه های مختلف رفتار و گفتار طرف مقابلتان بسیار دقت کنید تا متوجه شوید که به بلوغ کافی برای ازدواج رسیده است یا خیر؟!

ارزش های اخلاقی

یکی دیگر از معیارهای ازدواج از نظر دکتر انوشه و دیگر روانشناسان متخصص در زمینه ازدواج، ارزش های اخلاقی است. فرقی نمی کند که شما فردی مذهبی باشید یا نه! ارزش های اخلاقی و انسانیت چیزی متفاوت از مذهب است که بیش از هر چیز دیگر باید هنگام انتخاب همسر به آن توجه داشته باشید. ارزش های اخلاقی مانند صداقت، امانت دار بودن، چشم پاک بودن، بد دهن نبودن، نجابت و وفادار بودن، درستکاری و دیگر ارزش های اخلاقی فاکتور مهمی در انتخاب شریک زندگی به شمار می رود.

دید مالی یکسان

دید مالی یکسان یک گزینه کاملا متفاوت با شرایط مالی و بلوغ مالی است. ممکن است شما یک حداقل حقوق ماهیانه برای انتخاب همسر آینده خود در نظر گرفته باشید و برایتان مهم باشد که فرد مورد نظرتان به بلوغ و استقلال مالی رسیده باشد. این دو مساله مهم در فاکتورهای ازدواج با دید مالی کاملا متفاوت هستند. دید مالی نگاه و دیدگاهی است که شما و شریک زندگیتان به پول دارید. اینکه چگونه پول را باید خرج کنید، نظرتان راجع به میزان پس انداز ماهیانه چیست؟ اهل ولخرجی کردن هستید؟ پول اولویت چندم در زندگی است؟ برای یک ازدواج موفق شما و همسرتان باید دید مالی متناسبی و مشابهی نیز داشته باشید، در غیر این صورت در زندگی با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : ازدواج موفق
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت