انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث

انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث

فهرست عناوین

همه ما می دانیم که یکی از مهمترین مسائل و موضوعات زندگی ازدواج است که نیاز به دقت و توجه ویژه ای دارد. انسان معمولا در سراسر زندگی خود با انتخاب هایی رو به رو می شود که لازم است با استفاده از معیارها و ملاک های مختلف بهترین گزینه را انتخاب کند. ازدواج هم یکی از این موضوعات است که تصمیم گیری برای انتخاب همسر مناسب، نیاز به دقت و توجه خاصی دارد. بر این اساس لازم است با معیارها و ملاک های انتخاب همسر مناسب آشنا شوید تا بتوانید بهترین همسر را انتخاب کنید.

ملاک های انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث

بی شک هر شخصی برای انتخاب همسر ایده آل خود معیارها و ملاک های متفاوتی دارد. اما معیارهایی که بزرگان دین معرفی کرده اند، بهترین و سالم ترین و البته مطمئن ترین معیارها هستند. در ادامه متن با معیارهای انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث آشنا خواهید شد تا بتوانید همسر ایده آل خود را با استفاده از این معیارها انتخاب کنید.

ايمان به خدا و دينداری

یکی از معیارهای مهم و اساسی در ازدواج از دیدگاه اسلام و احادیث پایبند بودن زوجین به ارزش های دینی و اسلامی است. باید بدانیم که دینداری تنها انجام واجبات از جمله نماز و روزه نیست، لازم است زوجین امانتدار باشند و وفای به عهد داشته باشند. اجتناب از مال حرام، امر به معروف و نهی از منکر، رعایت حقوق دیگران، اجتناب از ظلم و ... از دیگر معیارهایی است که همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث باید داشته باشد. با معاشرت و معامله با افراد، می توانید میزان دینداری آن ها را تشخیص دهید.

تناسب بین زوجین

هم کفو بودن زوجین در ازدواج نیز می تواند یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث باشد. کفو به معنی شبیه و مانند است؛ دختر و پسر لازم است با هم سنخیت و تناسب داشته باشند. در قرآن و همچنین روایاتی از معصومین بر روی هم کفو بودن زن و مرد بسیار تاکید شده است. یکی از مهمترین تناسب ها بین زن و مرد، تناسب از لحاظ دینداری است. پس بهتر است زن دانا و با معرفت با مرد با معرفت و شایسته ازدواج کند.

عفت و پاکدامنی

یکی از مهترین و اصلی ترین ملاک های انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث، عفت و پاکدامنی است. با توجه به آیات موجود در قرآن و البته روایات معصومان به خوبی پی خواهیم برد که عفت و پاکدامنی امری مهم و ضروری است و بسیار بر آن تاکید شده است. در فرهنگ دینی بسیار به پاکی و عفت مردان و زنان تاکید شده به طوری که اگر پدر و مادر ناپاک و بد رفتار باشند و به دستورات شرعی توجهی نداشته باشند، بی شک بر روی رفتار فرزندشان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

اخلاق و رفتار نیک و پسندیده

بی شک یکی دیگر از مهمترین معیارهای ازدواج که لازم است در انتخاب همسر به آن توجه شود، اخلاق و رفتار نیک و پسندیده است. اخلاق نیک یکی از برجسته ترین و برترین صفاتی است که زوجین باید داشته باشند تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند و کنار هم خوشبخت شوند. در روایات از حضرت رسول آمده است که اگر کسی برای خواستگاری شما آمده و اخلاق و دینداری او را می پسندید، با او ازدواج کنید در غیر این صورت فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.
با توجه به این که زن و شوهر یک عمر در کنار هم زندگی می کنند و ارتباط کلامی زیادی با هم دارند، از این رو خوش اخلاقی و نیک گفتاری در تمام زندگی بسیار مهم خواهد بود. بی شک زندگی با شخصی بد رفتار و تند خو و خشن ملال آور و رنج آور خواهد بود. با داشتن همسری خوش اخلاق و نیک گفتار زندگی سالم، صمیمی و با نشاطی را تجربه خواهید کرد.

عاقل بودن زوجین

عقل و زیرکی نیز می تواند معیاری مهم در انتخاب همسر شایسته باشد. همه ما می دانیم که اداره زندگی و حل مشکلات کار آسانی نیست و زن مرد باید با تعقل و تفکر راه سعادت را پیش بگیرند. زن و مرد هر چه عاقل تر باشند، بهتر می توانند همسرداری کنند و آسایش و خوشی را فراهم کنند.
همسر عاقل زندگی را بر پايه تعقل بنا می کند و با توجه به امکانات موجود برنامه دقیق را برای زندگی پایه ریزی می کند تا بتواند به بهترین شکل ممکن امورات مربوطه را انجام دهد. همسر عاقل و خردمند به خوبی می تواند شرایط و اوضاع زندگی را درک کند و توقعات بی جا و بلند پروازی نداشته باشد. همسران عاقل معمولا گذشت و بردباری دارند و با بهانه های کوچک و الکی زندگی خود را متلاشی نخواهند کرد.

اصالت و شرافت خانوادگی

از دیگر ملاک های مهم در انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث، اصالت و شرافت خانوادگی است. وجود اخلاق خوب، عفت، وفای به عهد و دینداری نشان از شرافت و اصالت خانوادگی افراد دارد. کسانی که در دامن خانواده های اصیل پرورش داده شده اند بی شک می توانند همسر صالح و شایسته ای باشند. این افراد در تربیت فرزندانشان نسبت به سایر اشخاص می توانند موفق تر عمل کنند. بنابراین لازم است در انتخاب همسر آینده بسیار دقت کنید و از خانواده های که دارای کرامت و شرافت و اصالت هستند، همسر خود را برگزید.

تحصیلات علمی

از دیگر ملاک های انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث می توان به تحصیلات علمی اشاره کرد. زوج هایی که دارای تحصیلات علمی قابل قبولی هستند بی شک بهتر می توانند در انجام وظایف مرد و زن نسبت به هم موفق باشند. همچنین این زوج ها می توانند در تربیت فرزندانشان نیز موفق تر از سایر افراد باشند.
نا گفته نماند که تحصیلات علمی شرط اساسی در ازدواج نیست و در کنار سایر شرط ها مانند دینداری و شرافت و اصالت خانوادگی، به عنوان شرط کمال محسوب می شود. این نکته را هم به یاد داشته باشید که تزکیه نفس باید همراه علم باشد تا مفید واقع شود، در غیر این صورت می تواند باعث از هم پاشیدگی خانواده ها شود.

معیار مال و ثروت در انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث

امروزه بعضی از خانواده ها داشتن مال و ثروت فراوان را یکی از اصلی ترین ملاک ها و معیارهای ازدواج می دانند و بسیار به مال و ثروت همسر آینده خود اهمیت می دهند. متاسفانه این خانواده ها ملاک های اصلی ازدواج اعم از نجابت، عفت، تقوا، اخلاق حسنه، اصالت خانوادگی، دینداری و شرافت که از مهمترین معیار در انتخاب همسر مناسب از نظر اسلام و احادیث است را نادیده می گیرند و به مال و ثروت اهمیت می دهند. این خانواده ها فکر می کنند با انتخاب همسر ثروتمند خوشبخت می شوند، ولی در واقع این طور نیست و آمار غیر از این را نشان می دهد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت