مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی

مراحل شکایت از آتلیه عکاسی عروسی

فهرست عناوین

فیلم و عکس مراسم عقد و عروسی یکی از مهم ‌ترین چیزهایی است که زوج ‌های جوان برای آن برنامه ریزی می ‌کنند. فیلم ‌ها و عکس ‌ها برای همیشه از بهترین روز زندگی افراد به عنوان خاطره باقی می ماند، از این رو همه به دنبال پیدا کردن یک آتلیه عکاسی خوب و حرفه ای هستند. متاسفانه گاهی اوقات نتیجه کار متفاوت از چیزی که مورد انتظار است، از آب در خواهد آمد و یا عکس‌ ها و فیلم‌ ها کیفیت لازم را ندارند. در بسیاری از موارد زوج های جوان از آتلیه عکاسی شکایت می کنند. در چه شرایطی می توان از آتلیه عکاسی شکایت کرد؟ مراحل انجام آن چیست؟ با ما همراه شوید تا به این پرسش ها پاسخ دهیم.

در چه شرایطی می‌توان از آتلیه عکاسی شکایت کرد؟

در صورتی که آتلیه عکاسی هر کدام از موارد زیر را انجام دهد، شما می ‌توانید از آن شکایت کنید.
• در صورتی که آتلیه عکاسی، علی رغم درج در قرارداد، فایل عکس ها و فیلم ها را به شما تحویل ندهد.
• کیفیت فیلم ها و عکس ها بسیار پایین باشد.
• کمیت نتیجه نهایی کار مطابق با قرارداد امضا شده نباشد.
• عکس ها و فیلم های مراسم شما عمدا و یا سهوا توسط آتلیه پخش شده باشد.

برای شکایت از آتلیه عکاسی چه کنیم؟

در صورتی که بنا به دلایل فوق شما نیز قصد شکایت از آتلیه عکاسی را دارید، در گام اول نیازی به شکایت از طریق دادگاه نیست. در مرحله اول اگر ساکن شهر تهران هستید، می توانید به سایت رسمی اتحادیه عکاسان و آتلیه داران به آدرس www.eakasan.ir مراجعه کرده و در قسمت ثبت شکایت، فرم های لازم را پر کرده و از آتلیه مورد نظر شکایت کنید. بعد از پر کردن برگه شکایت و پس از چند روز با شاکی تماس گرفته شده و زمان جلسه حضوری تعیین می شود. در صورتی که در شهرستان های دیگر سکونت دارید، جهت پر کردن برگه های شکایت باید به صورت حضوری به اتحادیه مراجعه کنید. پس از پر کردن فایل های شکایت، جهت اطلاع از زمان جلسه دادرسی باید روزهای سه شنبه با اتحادیه تماس گرفته تا از مراحل شکایت خود مطلع شوید.
در صورت عدم حضور هر کدام از طرفین در جلسه دادرسی، اتحادیه می تواند جهت تصمیم گیری جلسه اقدام کند. در این جلسه حتما فتوکپی قرارداد و مستندات فی مابین خود را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به کارشناس جلسه ارائه کنید. توجه داشته باشید در این جلسه نیازی به همراه داشتن فیلم و عکس نیست و در صورت نیاز کارشناس از شما می خواهد که آن ها را تا تاریخ مشخصی ارائه کنید.

در چه صورتی نیاز است از مراجع قانونی شکایت خود را پیگیری کنیم؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، برای شکایت از آتلیه عکاسی باید به صنف عکاسان به صورت حضوری یا غیر حضوری مراجعه کنید. در صورتی که از نتیجه جلسه دادرسی رضایت نداشته باشید، می توانید شکایت خود را از مراجع بالاتر پیگیری کنید. همچنین در صورتی که مورد شکایت شما پخش غیر قانونی فیلم و عکس عروسی باشد، می توانید به جای شکایت از صنف مستقیما از مراجع قانونی شکایت کنید.

هنگام عقد قرارداد با آتلیه داران به چه مواردی توجه کنیم؟

قبل از هر چیز وارد سایت اصناف شده و با وارد کردن شناسه صنفی آتلیه مورد نظر مطمئن شوید که آتلیه عضو صنف بوده و به صورت قانونی فعالیت می کند. حتما نمونه کارهای قبلی آتلیه را مشاهده کنید تا خیالتان تا حد زیادی بابت کیفیت کار آسوده شود. همچنین به آرم و لگوی آتلیه در مشاهده نمونه کارها دقت کنید تا مطمئن شوید که نمونه کار ارائه شده واقعا مربوط به همان آتلیه عکاسی است.
• تمامی مفاد قرارداد را با دقت بخوانید.
• تمامی جزئیات مانند زمان تحویل، فرمت و کیفیت عکس ها و فیلم و هر چیز مهم دیگر را در قرارداد ثبت کنید.
• پس از پایان مراسم عقد یا عروسی خود پیگیری های لازم را به طور مرتب انجام دهید.
• در صورت توافق آتلیه عکاسی می توانید بخشی از هزینه را به زمان ارائه نهایی فیلم و عکس ها موکول کنید و همه مبلغ قرارداد را قبل از مراسم پرداخت نکنید.

شکایت از آتلیه در صورت عدم تحویل فیلم و عکس عروسی

در این حالت باید یک دادخواست مبنی بر الزام به ایفای تعهدات را تنظیم کرده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. بهای خواسته را به مقداری بیشتر از 2 میلیون و کمتر از 20 میلیون تومان تنظیم کنید. در این حالت فرصت فرجام خواهی نیز برای دعاوی شما فراهم شده و دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار می گیرد.

آیا برای شکایت از آتلیه نیاز به وکیل داریم؟

نحوه تنظیم دادخواست چه زمانی که قصد شکایت به دادگاه را دارید و چه زمانی که می‌خواهید شکایت خود را به صنف عکاسان ببرید، بسیار مهم است. بیان مناسب شکایت و جمع آوری ادله مناسب در این شکایت مانند هر مورد حقوقی دیگر می تواند شما را به موفقیت در نتیجه جلسه کمک کند. همچنین در مواردی که نیاز به پیگیری از مراجع قضایی هست، ممکن است میزان مقوم شدن خواسته در صلاحیت مرجع قضایی تغییر کند. در این شرایط یک وکیل به شما کمک می کند بهترین تشخیص را در این زمینه بدهید. همچنین اگر عمل انجام شده از طرف عکاس جرم محسوب شود، وکیل به شما کمک می کند از طریق پیگیری کیفری در دادگاه نسبت به احقاق حقوق خود شانس بیشتری داشته باشید.
توصیه می کنیم قبل از انتخاب آتلیه عروسی، بهترین آتلیه ها را در بزمینه ببینید و ابتدا ستاره های آن کسب و کار را بر اساس رتبه بندی مشتریان قبلی بررسی کنید سپس نظرات را بخوانید و نهایتا برای مشاهده نمونه کارها حضوری مراجعه کنید. سعی کنید در مراجعه اول قرارداد نبندید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت